Anonym bruker Skrevet 7. februar 2015 #1 Skrevet 7. februar 2015 Lurer på om jeg har fortrengt en del vonde ting fra barndommen, men klarer ikke å komme på noe ekstra som kan ha skjedd. Så om det er noe trist jeg har fortrengt (altså seksuelt), er det mulig å kunne huske på det igjen? Anonymous poster hash: 5584e...f9e
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2015 #2 Skrevet 7. februar 2015 Har noen fortalt deg at du har blitt misbrukt seksuelt? Jeg visste ikke at jeg hadde blitt utsatt for incest før jeg var 19 år. Begynte med drømmer, så kom det flashbacks. Ikke alle husker det, men som regel kommer det minner i løpet av livet. Noen for det før meg, andre får det kanskje ikke før de er passert 40 år og vel så det. Ingen fasit her. Hvis du ikke har symptomer og sliter ellers er det vel helt ok å ikke huske det heller. Anonymous poster hash: a5ade...819
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2015 #3 Skrevet 7. februar 2015 Ja, det er mulig. Men man skal være forsiktig for å ikke lage falske minner! Anonymous poster hash: 7abb5...3dc
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2015 #4 Skrevet 7. februar 2015 Har noen fortalt deg at du har blitt misbrukt seksuelt? Jeg visste ikke at jeg hadde blitt utsatt for incest før jeg var 19 år. Begynte med drømmer, så kom det flashbacks. Ikke alle husker det, men som regel kommer det minner i løpet av livet. Noen for det før meg, andre får det kanskje ikke før de er passert 40 år og vel så det. Ingen fasit her. Hvis du ikke har symptomer og sliter ellers er det vel helt ok å ikke huske det heller. Anonymous poster hash: a5ade...819 Har aldri hatt drømmer eller flashbacks, men er enkelte området jeg sliter ekstremt med. Og en person jeg blir dårlig av og se, samt at jeg blir ille berørt når jeg er i det huset. Klarer nesten ikke komme meg fort nok ut, så lurer på om det kan være noe som plager meg. Har også en mistanke om at vedkommende er pedofil, da jeg kan huske en konkret episode hvor vedkommende spurte om å få se meg naken… :/ Sliter mye med det seksuelle, uten å kan huske at noe ille har skjedd. Men jeg vil mest bare legge meg i fosterstilling og gråte når det er sannsynlighet for at det blir en omgang på meg. Så lurer på om det kan være noe som ligger og gnager i bakhodet som jeg ikke husker. Hi Anonymous poster hash: 5584e...f9e
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2015 #5 Skrevet 7. februar 2015 Det kan være det, men behøver heller ikke å være så ille... Du kan ha reagert på noe som noen har sagt til deg, eller et noen har gjort noe. Du kan ha sett noe, eller blitt avvist på noe. Det er så mye forskjellig som kan gi ubehag senere i livet. Jeg går i behandling for traumer, og vi lærer en del om at det ikke er alt hodet husker, men kroppen husker mye. Og det kan være alt fra følelser til direkte fysiske ting. Men det du kan få hjelp til er å takle de følelsene du har. F.eks hvis du får angst av en ting som i dag ikke gir mening, kan du minne deg selv på at vi er i 2015, du er så og så gammel, det er trygt her.. Dette kan en psykolog hjelpe med. Husker ikke hva det kalles akkurat nå, men har med å være inni toleransevinduet sitt, være tilstede her og nå. Anonymous poster hash: a5ade...819
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2015 #6 Skrevet 7. februar 2015 Det tok mange år før jeg husket/ forsto hva jeg hadde blitt utsatt for. Jeg slet, men forsto ikke hvorfor og enda vet jeg ikke hele sannheten. Jeg var vel rundt 22 år før minnene begynte å komme tilbake som flashbacks. Jeg har ingen vonde minner om farfar, men jeg har en fryktelig merkelig følelse når det gjelder ham. Jeg har liksom for meg at han har del i det på en eller annen måte. De andre jeg husker at forgrep seg på meg er bror, fetter og så mener jeg at kusine hadde en "overvåke"=rolle. Det er veldig frustrerende iblant å ikke vite eksakt hva som har skjedd.... Men ja, man kan fortrenge ting helt, og det kan plutselig dukke opp igjen :-( Anonymous poster hash: 27feb...180
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2015 #7 Skrevet 7. februar 2015 Ei jeg kjenner var over 50 år da kroppen begynte å huske. Gikk til psykolog på den tiden, og fikk råd om å spørre et familiemedlem om det kunne stemme. Hun fikk det bekreftet, hun var misbrukt som barn. Fremdeles ingen mentale minner om det som har skjedd selv, bare kroppslige. Hun har i alle år forsøkt å unngå å ha sex og undertrykke egne seksuelle følelser. Slitt enormt med å skulle innlede forhold og har valgt å leve det meste av livet som godt voksen alene. Hun har imidlertid fått det mye bedre etter ulike typer behandling, spesielt psykomotorisk fysioterapi, men også noe alternative behandlinger har hjulpet henne mye. Jeg anbefaler deg å snakke med legen din om det og få time til psykolog og psykomotorisk fysioterapeut, det er en god start. Detaljene i det som ev. har skjedd deg er kanskje ikke det viktigste, HI. Det viktigste er at du får det bra og slipper at disse gjemte følelsene styrer deler av livet ditt i dag. Søk hjelp slik at dette ikke får påvirke livet ditt mer negativt. Klem Anonymous poster hash: 5d1fb...829
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå