Gå til innhold

Ikke lov å nevne barnas navn i mail til skolen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her får vi ikke lov til å bruke barnas navn hvis vi skriver mail til skolen (eller læreren). Er det sån hos dere også? Hvordan komuniserer dere?

Vår erfaring er også at ting som bare blir tatt opp muntlig ikke blir fulgt opp. Forventer de at vi sender rekomanderte brev eller skal vi skrive formuleringer som "vi sier opp plassen på sfo for vårt barn i 3. klasse." og så satse på at de forstår hvem det dreier seg om?

Anonymous poster hash: 93dd5...387
Skrevet

Her får vi ikke lov til å bruke barnas navn hvis vi skriver mail til skolen (eller læreren). Er det sån hos dere også? Hvordan komuniserer dere?

Vår erfaring er også at ting som bare blir tatt opp muntlig ikke blir fulgt opp. Forventer de at vi sender rekomanderte brev eller skal vi skrive formuleringer som "vi sier opp plassen på sfo for vårt barn i 3. klasse." og så satse på at de forstår hvem det dreier seg om?

Skal du si opp plassen på SFO så må du gjøre det på nett på kommunens sine sider. Må logge deg inn med bankid.

Men synes det er rart at du f.eks ikke kan sende en mail til læreren også får du ille nevne navnet på barnet ditt..

Anonymous poster hash: 6d5a5...8b6

Skrevet

På vår skole kommuniserer vi via sms med læreren! Så null problem med navn etc.

Anonymous poster hash: fc09c...451

Skrevet

Jeg er lærer. Vi bruker alltid elevers initialer i intern kommunikasjon og på e-post til foreldre. Dere kan vel også bruke initialer?

Anonymous poster hash: d7f16...24a
Skrevet

På vår skole kommuniserer vi via sms med læreren! Så null problem med navn etc.

Anonymous poster hash: fc09c...451

Her får vi ikke mobilnummeret til læreren, bare skolens offesielle nummer som går via kontordama. Hun setter over til læreren i telefontiden. Ellers kan vi eventuelt legge igjen beskjed hos kontordama og så kan læreren ringe oss opp når hun har tid. Etter 16.00 kan vi ikke ringe skolen eller noen ansatte.

HI

Skrevet

Jeg er lærer. Vi bruker alltid elevers initialer i intern kommunikasjon og på e-post til foreldre. Dere kan vel også bruke initialer?

Det er mulig. Vi har bare fått beskjed om å ikke å bruke navn i mail. Det ville jo hjelpe en del.

Hvorfor kan det egentlig ikke brukes navn?

Skrevet

Det er mulig. Vi har bare fått beskjed om å ikke å bruke navn i mail. Det ville jo hjelpe en del.

Pga. at epost kan lett komme på avveie og pga. taushetsplikt.

Jeg har en jobb der vi samarbeider mye med skole og barnehage. Skriver aldri barnas navn i epost.

Anonymous poster hash: 0a546...26a

Skrevet

Pga. at epost kan lett komme på avveie og pga. taushetsplikt.

Jeg har en jobb der vi samarbeider mye med skole og barnehage. Skriver aldri barnas navn i epost.

Hvordan komuniserer dere da? Hvis dere skriver noe som har noe med et barn å gjøre er det jo litt vesentlig å vite hvem det gjelder.

Skrevet

På vår skole kommuniserer vi via sms med læreren! Så null problem med navn etc.Anonymous poster hash: fc09c...451

Her får vi ikke mobilnummeret til læreren, bare skolens offesielle nummer som går via kontordama. Hun setter over til læreren i telefontiden. Ellers kan vi eventuelt legge igjen beskjed hos kontordama og så kan læreren ringe oss opp når hun har tid. Etter 16.00 kan vi ikke ringe skolen eller noen ansatte. HI Anonymous poster hash: 93dd5...387

Er det er problem for deg at du ikke kan ringe etter kl 16. Du kan jo ringe mellom kl 8 og 16. Om du får tak i læreren akkurat når du ønsker er ikke sikkert da.

Når tenker du at det er greit at du ringer da?

Anonymous poster hash: f0c96...fa1

Skrevet

Nå har jeg et barn med spes.behov (Aspberger), så når jeg skriver mail til læreren så vet hun hvem det gjelder :)

Når jeg skriver til AKS om at han f.eks skal være med sånn og sånn hjem e.l, så skriver jeg en forkortelse for navnet og hvilken klasse. Da er det ingen sensitive oppl det er snakk om da. 

Hvis jeg mailer med sosiallærer eller inspektør skriver jeg bare "S". 

Anonymous poster hash: fd1e6...115
Skrevet

På vår skole kommuniserer vi via sms med læreren! Så null problem med navn etc.Anonymous poster hash: fc09c...451

Her får vi ikke mobilnummeret til læreren, bare skolens offesielle nummer som går via kontordama. Hun setter over til læreren i telefontiden. Ellers kan vi eventuelt legge igjen beskjed hos kontordama og så kan læreren ringe oss opp når hun har tid. Etter 16.00 kan vi ikke ringe skolen eller noen ansatte. HI Anonymous poster hash: 93dd5...387

Er det er problem for deg at du ikke kan ringe etter kl 16. Du kan jo ringe mellom kl 8 og 16. Om du får tak i læreren akkurat når du ønsker er ikke sikkert da.

Når tenker du at det er greit at du ringer da?

Anonymous poster hash: f0c96...fa1

Læreren jobber selv mye hjemmefra og er derfor lite på skolen utenom undervisningstid og møter. I praksiss er det 45 minutter i uka der vi får kontakt. Jeg har en hobb selv som gjør at jeg ikke kan ta private telefoner når som helst på dagen. Det kan derfor gå flere uker mellom hver gang jeg i praksiss kan ringe læreren.

Barnet mitt har et problem vi skal jobbe med både hjemme og på skolen. Da er det ganske vansklig å ikke få kontakt.

Mail fungerer bedre, men noen ting er det mye enklere å prate om.

Skrevet

Hvordan komuniserer dere da? Hvis dere skriver noe som har noe med et barn å gjøre er det jo litt vesentlig å vite hvem det gjelder.

Per telefon, personlig oppmøte eller per brevpost. Det kan selvsagt skje uforutsette ting når man sender opplysninger per brevpost også, men i langt mindre grad enn epost.

Skrevet

Høres veldig rart ut.

Her skriver vi både i navn på mail til SFO, direkte til skolen og på sms direkte til lærerne til ungene.

Har aldri hørt om dette dere skriver.

Ellers sies SFO plass på kommunens sider og ikke på mail til skolen. De har ikke noe med det å gjøre.

Anonymous poster hash: 8ae78...49f
Skrevet

Så rart å nekte foreldrene å skrive barnets navn, foreldrene har da ikke taushetsplikt?

Anonymous poster hash: 1009e...688
Skrevet

Høres veldig rart ut.

Her skriver vi både i navn på mail til SFO, direkte til skolen og på sms direkte til lærerne til ungene.

Har aldri hørt om dette dere skriver.

Ellers sies SFO plass på kommunens sider og ikke på mail til skolen. De har ikke noe med det å gjøre.

Anonymous poster hash: 8ae78...49f

Det er mulig at oppsigelse gjøres direkte til skolen (har aldri vært aktuelt så har ikke sjekket) men for eksempel melding til sfo i vinterferien gjøres til skolen.

Skrevet

Jeg kan ringe lærer når som helst, heldigvis. Har opplevd at lærer ringer meg 1930 en onsdagskveld. Dette er en ordning som fungerer fint, sikkert fordi det er så himla få elever på skolen.

At foreldre ikke skal skal skrive barnas navn i mail er vel pga da kan barnet gjenkjennes. Lærer kan da ikke gi særlig mye info.

Anonymous poster hash: 5ad37...9e4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...