Anonym bruker Skrevet 6. februar 2015 #51 Skrevet 6. februar 2015 Kjære pilot,trøst meg!!! Flydde gjennom tidenes turbulens i går (storm i nordnorge), piloten kalte det en "byge" Det var en stor sas-maskin og flyet ble kastet rundt,falt og steilet om hverandre! Når jeg ikke trodde det kunne bli værre tok det virkelig av! Alt slamret og ristet og det brølte i både flyet og vinden utenfor! Noe så jævlig har jeg aldri opplevd,og jeg har flyskrekk fra før! Jeg klamret meg så hardt fast at jeg i dag har kramper i beina og vondt i armene. Vi landet sidelengs " når det værste var over", som piloten kalte det.. Og ned kom vi da til slutt.. Men jeg trodde helt alvorlig at vi kom til å styrte! Jeg kommer aldri aldri til å fly igjen,den dødsangsten sitter fortsatt i!!! Når de sa "håper dere har hatt en behagelig reise med oss" holdt jeg nesten på å begynne å le isteden for å gråte.. For jeg gråt inderlig! Anonymous poster hash: b1fa4...560 DER har du en skikkelig legitim grunn til å være redd! Drittvær i nord-Norge er noe av det farligste som finnes.Bygene nordpå er hissigere og farligere enn bygene her sør, det iser fortere, og rister mer. Noen av de verste flyturene jeg har hatt, har vært nordpå. Litt av problemet med nord-Norge er at det er så langt mellom flyplassene, og så vanskelige værforhold, at det setter ekstra store krav til pilotene. Banene er glatte, det blåser fra alle retninger, og været skifter fra minutt til minutt. Hvis f.eks vi skal til Tromsø, må vi også sjekke været i Bardufoss, Alta og Harstad. Vi kan ikke ta med drivstoff til alle flyplassene, for da blir vi for tunge til å lande. (Les, kan skli av rullebanen...) Derfor ender vi ofte opp med en gyldne middelvei. Akkurat nok drivstoff til Tromsø, til en go around (nytt forsøk på landing) og til Bardufoss. Derfor MÅ vi lande. Det kan bli røft, men alternativet er verre. Men du skal vite at vi piloter ikke vil dø vi heller, og jeg har flere ganger kansellert til nord-Norge. Er vi i tvil, lander vi heller i Trondheim på vei nordover, enn å risikere liv og fly. Håper dette var litt oppklarende, selv om jeg nok ikke kurerte flyskrekken din. Sorry!Anonymous poster hash: 6cf41...9f1 Faen heller,det der hjalp virkelig ikke!!!! Nå kommer jeg hvertfall ikke til å fly mer!! Jeg har tenkt på alle de tingene der.. Små Widerøe-fly fiser over Vestfjorden i all slags vær,jeg setter meg aldri inn i et sånn fly! Når det rister utav ville helvete i et stort fly,ja da er det alvor! Vel vel,takk hvertfall for bekreftelse på at jeg hadde all grunn til å være livredd! Anonymous poster hash: b1fa4...560 Sorry, altså. Men noen ganger er det bedre å kalle en spade for en spade. Jeg liker ikke å juge heller. Som regel er det relativt ufarlig å fly i nord-Norge. Selv om det kan være uhyrlig krevende å fly nordpå, er det dit jeg har hatt de mest fantastiske turene og. Med nordlys om natta, med gnistrende klart vintervær mellom fjellene, og vakre, lyse sommerkvelder. Du skal vite at vi trenes ekstra på å fly på disse destinasjonene. Vi har alltid en plan b. Hver eneste dag går det et sted mellom 30 og 40 flighter til nord-Norge. Det betyr at omlag 6000 mennesker reiser frem og tilbake hver dag. Huff, jeg vet ikke helt hva jeg skal si for å hjelpe deg...Anonymous poster hash: 6cf41...9f1 Ærlig talt, greit nok at det er krevende, men regner da med sikkerheten er ivaretatt, som du sier selv pilot, så flyr det maaange mennesker hver dag, og hvor ofte skjer der ulykker? Syns det er unødvendig å skremme folk på denne måten, da det er lite sannsynlig at det skjer noe. Farligere å kjøre bil. Du som er pilot burde da virkelig heller fokusere på å sette ting i perspektuv, i stedet for å skremme folk som allerede har opplevd noe ekkelt enda mer fra å fly.... Anonymous poster hash: 6800b...d31
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2015 #52 Skrevet 6. februar 2015 Mitt første "skikkelig ekkelt i fly"-opplevelse var da jeg var ti år, og skulle fly fra Thailand til Nederland. De hyggelige flyvertinnene spurte om jeg ville ha vann, og det takket jeg ja til. Ingen hadde fortalt meg - på norsk - at de hadde gått tom for drikkevann, så jeg fikk avkok av grønnsakene. Jeg blir fortsatt kvalm av lukten av kokte grønnsaker. Det var ikke optimalt for en liten jente med flyskrekk. Usj! Pappa har også opplevd ett av mine flymareritt, da lynet slå ned i ene vingen (motoren?!) på en flytur. Da hadde jeg garantert besvimt. Piloten var visstnok av den joviale typen, så det var selvfølgelig null problem. Da det forrige uværet herjet her, skulle jeg tilfeldigvis lande på en flyplass på Vestlandet, lørdag 10. januar, for å være nøyaktig. Det var en jævlig(!) landing! Turbulens har kjentes ekkelt ut før, men når man går inn for landing i orkan er det IKKE gøy å ha flyskrekk. Det hele toppet seg da flyet "veltet" - sånn at vi fløy med ene vingen nærmere rullebanen enn den andre. Høykant! ... Flyplassen ble stengt like etterpå. Anonymous poster hash: d134b...00c
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2015 #53 Skrevet 6. februar 2015 Kjære pilot,trøst meg!!! Flydde gjennom tidenes turbulens i går (storm i nordnorge), piloten kalte det en "byge" Det var en stor sas-maskin og flyet ble kastet rundt,falt og steilet om hverandre! Når jeg ikke trodde det kunne bli værre tok det virkelig av! Alt slamret og ristet og det brølte i både flyet og vinden utenfor! Noe så jævlig har jeg aldri opplevd,og jeg har flyskrekk fra før! Jeg klamret meg så hardt fast at jeg i dag har kramper i beina og vondt i armene. Vi landet sidelengs " når det værste var over", som piloten kalte det.. Og ned kom vi da til slutt.. Men jeg trodde helt alvorlig at vi kom til å styrte! Jeg kommer aldri aldri til å fly igjen,den dødsangsten sitter fortsatt i!!! Når de sa "håper dere har hatt en behagelig reise med oss" holdt jeg nesten på å begynne å le isteden for å gråte.. For jeg gråt inderlig! Anonymous poster hash: b1fa4...560 DER har du en skikkelig legitim grunn til å være redd! Drittvær i nord-Norge er noe av det farligste som finnes.Bygene nordpå er hissigere og farligere enn bygene her sør, det iser fortere, og rister mer. Noen av de verste flyturene jeg har hatt, har vært nordpå. Litt av problemet med nord-Norge er at det er så langt mellom flyplassene, og så vanskelige værforhold, at det setter ekstra store krav til pilotene. Banene er glatte, det blåser fra alle retninger, og været skifter fra minutt til minutt. Hvis f.eks vi skal til Tromsø, må vi også sjekke været i Bardufoss, Alta og Harstad. Vi kan ikke ta med drivstoff til alle flyplassene, for da blir vi for tunge til å lande. (Les, kan skli av rullebanen...) Derfor ender vi ofte opp med en gyldne middelvei. Akkurat nok drivstoff til Tromsø, til en go around (nytt forsøk på landing) og til Bardufoss. Derfor MÅ vi lande. Det kan bli røft, men alternativet er verre. Men du skal vite at vi piloter ikke vil dø vi heller, og jeg har flere ganger kansellert til nord-Norge. Er vi i tvil, lander vi heller i Trondheim på vei nordover, enn å risikere liv og fly. Håper dette var litt oppklarende, selv om jeg nok ikke kurerte flyskrekken din. Sorry!Anonymous poster hash: 6cf41...9f1 Faen heller,det der hjalp virkelig ikke!!!! Nå kommer jeg hvertfall ikke til å fly mer!! Jeg har tenkt på alle de tingene der.. Små Widerøe-fly fiser over Vestfjorden i all slags vær,jeg setter meg aldri inn i et sånn fly! Når det rister utav ville helvete i et stort fly,ja da er det alvor! Vel vel,takk hvertfall for bekreftelse på at jeg hadde all grunn til å være livredd! Anonymous poster hash: b1fa4...560 Sorry, altså. Men noen ganger er det bedre å kalle en spade for en spade. Jeg liker ikke å juge heller. Som regel er det relativt ufarlig å fly i nord-Norge. Selv om det kan være uhyrlig krevende å fly nordpå, er det dit jeg har hatt de mest fantastiske turene og. Med nordlys om natta, med gnistrende klart vintervær mellom fjellene, og vakre, lyse sommerkvelder. Du skal vite at vi trenes ekstra på å fly på disse destinasjonene. Vi har alltid en plan b. Hver eneste dag går det et sted mellom 30 og 40 flighter til nord-Norge. Det betyr at omlag 6000 mennesker reiser frem og tilbake hver dag. Huff, jeg vet ikke helt hva jeg skal si for å hjelpe deg...Anonymous poster hash: 6cf41...9f1 Ærlig talt, greit nok at det er krevende, men regner da med sikkerheten er ivaretatt, som du sier selv pilot, så flyr det maaange mennesker hver dag, og hvor ofte skjer der ulykker? Syns det er unødvendig å skremme folk på denne måten, da det er lite sannsynlig at det skjer noe. Farligere å kjøre bil. Du som er pilot burde da virkelig heller fokusere på å sette ting i perspektuv, i stedet for å skremme folk som allerede har opplevd noe ekkelt enda mer fra å fly.... Anonymous poster hash: 6800b...d31 Men det er jo farlig når man skal til Tromsø. Under nedstigningen sneier man jo nesten borti fjelltoppene Anonymous poster hash: cf07a...656
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2015 #54 Skrevet 6. februar 2015 Men det er jo farlig når man skal til Tromsø. Under nedstigningen sneier man jo nesten borti fjelltoppeneAnonymous poster hash: cf07a...656 Hadde det vært farlig å lande i Tromsø, så hadde ingen passasjerfly landet der. Er det noe som IKKE er ekstremsport så er det passasjertrafikk i luftfarten. Anonymous poster hash: 6800b...d31
Iiiiik Skrevet 6. februar 2015 #55 Skrevet 6. februar 2015 Har opplevd kraftig turbulens og også tordenvær en gang i et lite propellfly i USA. Det verste er nok allikevel ham som skulle tvangsreturneres da vi fløy til Roma. Idet alle satt seg ned (på et helt vanlig rutefly), fikk han helt hetta og begynte å skrike at han kom til å blir drept når han kom bort fra Norge. Han ble fulgt av to og han begynte å bite etter den ene. De fant frem en sånn maske som han galningen i "Nattsvermeren" hadde på seg og så satt han og skrek og skrek mens han dunket hodet i setet foran. "You are all responsible for my death" og tilsvarende. Holdt ut i en time før han sovnet, vet ikke om de dopet ham ned eller om han bare ble sliten. Vi reiste med ungene og det var veldig skremmende for dem.
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2015 #56 Skrevet 6. februar 2015 Skulle ta av fra Skottland i skikkelig uvær en gang. Flyvertinnen sa at vi skulle være glad for at vi skulle ta av, for det var mye verre å skulle lande i slikt vær. Etter å ha tatt av hører vi at motorlyden ikke er helt bra, høres ut som motoren ikke helt får opp turtallet eller noe. Ble ikke akkurat betrygget da det kom beskjed over høytaleren at vi måtte snu og lande igjen... I det uværet... Ristet skikkelig, men det gikk jo bra Anonymous poster hash: f50cc...22b
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2015 #57 Skrevet 6. februar 2015 Flyr ofte til og fra Nord-Norge så turbulens har jeg opplevd ofte. Gjerne i den grad at folk hyler og flyvertinnene må sette seg istedenfor å servere. Jeg har heldigvis ikke flyskrekk Det ekleste var da jeg ble matforgiftet og kastet opp fra Rhodos til Oslo. Ellers er det uhyggelige og som regel fulle medpassasjerer som skremmer meg mest. Opplevd aggressive, ubehagelige og drita fulle voksne lage mye styr både for flyvertinner og passasjerer. Gruer meg derfor alltid til charter. Anonymous poster hash: 63941...4c1
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2015 #58 Skrevet 7. februar 2015 Har opplevd at flyet kom inn i en lomme uten luft Og flyet datt rett ned noen meter VELDIG EKKELT Anonymous poster hash: 56c77...810 Turbulens heter det og er veldig vanlig...Anonymous poster hash: b56b6...0f9 Luftlomme og turbulens er ikke helt d samme nei.... Anonymous poster hash: f2e7c...b22 Jo det er det... http://illvit.no/naturen/er-et-lufthull-faktisk-et-hull-i-luften Anonymous poster hash: b56b6...0f9
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2015 #59 Skrevet 7. februar 2015 Lørdag 10 januar i år, på sola. Var orkan, og vi måtte gå over flyplassen. Trodde ungene skulle blåse ut av hendene på meg. De hylskreik, og det tok evigheter i kø før vi kom inn i flyet. Når vi endelig var inni, ristet hele flyet av vinden FØR takeoff! Ristet helt for jævlig når det skulle opp. Tror jeg tissa litt på meg. Aldri mer fly! Anonymous poster hash: b7da4...b32
Twintipp og himmelblå Skrevet 7. februar 2015 #60 Skrevet 7. februar 2015 Lørdag 10 januar i år, på sola. Var orkan, og vi måtte gå over flyplassen. Trodde ungene skulle blåse ut av hendene på meg. De hylskreik, og det tok evigheter i kø før vi kom inn i flyet. Når vi endelig var inni, ristet hele flyet av vinden FØR takeoff! Ristet helt for jævlig når det skulle opp. Tror jeg tissa litt på meg. Aldri mer fly! Anonymous poster hash: b7da4...b32 "Tror jeg tisset litt på meg"😂😂 Ikke meningen å le..
Twintipp og himmelblå Skrevet 7. februar 2015 #61 Skrevet 7. februar 2015 Jeg fikk dessverre en bipolar form for flyskrekk etter jeg ble mor. Enkelte flyturer er jeg helt uanfektet gjennom turbulens, landinger etc, og blir oppgitt på min høye hest over de med flyskrekk. Så har du turen hvor jeg bøyer meg så mye frem for å studere stuarten sitt ansiktsuttrykk under take off at de så ut som om jeg hadde alvorlig muskeltonuslammelser i hele siden. Da blir jeg helt urasjonell og ropte til han ene: Excuse me!! HELLO!! Why do you have this weird expression on your face!! Are we having an emergency here?? Hello!!!! Men, opplevde en gang at flyet gikk opp igjen og sa at de skulle fly til en annen flyplass i Sverige istedet. Og skulle bli kjørt med buss til Oslo. Vi sirkulerte rundt og plutselig sa det PANG fra helvete, og piloten sier: Vi tok en sjans og landet på Gardermoen likevel..!! Vi hoppa i setene, jeg tror underlivet mitt så hva vi hadde fått til flymat for å si det forsiktig..
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2015 #62 Skrevet 7. februar 2015 Leste for mange år siden at norske piloter er noen av verdens beste nettopp pga flyging nordpå. Min eks har ikke flyskrekk, men skulle til USA rett før jul, mener dette var i 87. Pga en jobb som måtte bli ferdig her så booket han om billetten. Det reddet livet hans, ingen i det flyet han skulle ta overlevevde. Anonymous poster hash: 97d20...ecc
Sint naken biltyv Skrevet 7. februar 2015 #63 Skrevet 7. februar 2015 Leste for mange år siden at norske piloter er noen av verdens beste nettopp pga flyging nordpå. Min eks har ikke flyskrekk, men skulle til USA rett før jul, mener dette var i 87. Pga en jobb som måtte bli ferdig her så booket han om billetten. Det reddet livet hans, ingen i det flyet han skulle ta overlevevde. Anonymous poster hash: 97d20...ecc Husker du hvem flyulykke det var?
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2015 #64 Skrevet 7. februar 2015 Lockerbie med Pan am. Bombe... Anonymous poster hash: 97d20...ecc
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2015 #65 Skrevet 7. februar 2015 Kjære pilot,trøst meg!!! Flydde gjennom tidenes turbulens i går (storm i nordnorge), piloten kalte det en "byge" Det var en stor sas-maskin og flyet ble kastet rundt,falt og steilet om hverandre! Når jeg ikke trodde det kunne bli værre tok det virkelig av! Alt slamret og ristet og det brølte i både flyet og vinden utenfor! Noe så jævlig har jeg aldri opplevd,og jeg har flyskrekk fra før! Jeg klamret meg så hardt fast at jeg i dag har kramper i beina og vondt i armene. Vi landet sidelengs " når det værste var over", som piloten kalte det.. Og ned kom vi da til slutt.. Men jeg trodde helt alvorlig at vi kom til å styrte! Jeg kommer aldri aldri til å fly igjen,den dødsangsten sitter fortsatt i!!! Når de sa "håper dere har hatt en behagelig reise med oss" holdt jeg nesten på å begynne å le isteden for å gråte.. For jeg gråt inderlig! Anonymous poster hash: b1fa4...560 DER har du en skikkelig legitim grunn til å være redd! Drittvær i nord-Norge er noe av det farligste som finnes.Bygene nordpå er hissigere og farligere enn bygene her sør, det iser fortere, og rister mer. Noen av de verste flyturene jeg har hatt, har vært nordpå. Litt av problemet med nord-Norge er at det er så langt mellom flyplassene, og så vanskelige værforhold, at det setter ekstra store krav til pilotene. Banene er glatte, det blåser fra alle retninger, og været skifter fra minutt til minutt. Hvis f.eks vi skal til Tromsø, må vi også sjekke været i Bardufoss, Alta og Harstad. Vi kan ikke ta med drivstoff til alle flyplassene, for da blir vi for tunge til å lande. (Les, kan skli av rullebanen...) Derfor ender vi ofte opp med en gyldne middelvei. Akkurat nok drivstoff til Tromsø, til en go around (nytt forsøk på landing) og til Bardufoss. Derfor MÅ vi lande. Det kan bli røft, men alternativet er verre. Men du skal vite at vi piloter ikke vil dø vi heller, og jeg har flere ganger kansellert til nord-Norge. Er vi i tvil, lander vi heller i Trondheim på vei nordover, enn å risikere liv og fly. Håper dette var litt oppklarende, selv om jeg nok ikke kurerte flyskrekken din. Sorry!Anonymous poster hash: 6cf41...9f1 Faen heller,det der hjalp virkelig ikke!!!! Nå kommer jeg hvertfall ikke til å fly mer!! Jeg har tenkt på alle de tingene der.. Små Widerøe-fly fiser over Vestfjorden i all slags vær,jeg setter meg aldri inn i et sånn fly! Når det rister utav ville helvete i et stort fly,ja da er det alvor! Vel vel,takk hvertfall for bekreftelse på at jeg hadde all grunn til å være livredd! Anonymous poster hash: b1fa4...560 Sorry, altså. Men noen ganger er det bedre å kalle en spade for en spade. Jeg liker ikke å juge heller. Som regel er det relativt ufarlig å fly i nord-Norge. Selv om det kan være uhyrlig krevende å fly nordpå, er det dit jeg har hatt de mest fantastiske turene og. Med nordlys om natta, med gnistrende klart vintervær mellom fjellene, og vakre, lyse sommerkvelder. Du skal vite at vi trenes ekstra på å fly på disse destinasjonene. Vi har alltid en plan b. Hver eneste dag går det et sted mellom 30 og 40 flighter til nord-Norge. Det betyr at omlag 6000 mennesker reiser frem og tilbake hver dag. Huff, jeg vet ikke helt hva jeg skal si for å hjelpe deg...Anonymous poster hash: 6cf41...9f1 Ærlig talt, greit nok at det er krevende, men regner da med sikkerheten er ivaretatt, som du sier selv pilot, så flyr det maaange mennesker hver dag, og hvor ofte skjer der ulykker? Syns det er unødvendig å skremme folk på denne måten, da det er lite sannsynlig at det skjer noe. Farligere å kjøre bil. Du som er pilot burde da virkelig heller fokusere på å sette ting i perspektuv, i stedet for å skremme folk som allerede har opplevd noe ekkelt enda mer fra å fly....Anonymous poster hash: 6800b...d31 Hvis du leste innleggene mine over, så du at jeg også fokuserte på nettopp det du sier, sikkerheten. Men jeg kan gjenta, jeg. Selvfølgelig er sikkerheten pri 1! Alltid! Som sagt reiser vi ikke avgårde dersom været er meldt helt elendig. Ellers dersom flyet skulle ha noen tekniske problemer. Vi gjør dette hver dag, og vi vil jo hjem til barna våre vi og. Men, og det er et men. Opptil 70% av alle flypassasjerer er redde for å fly, og jeg trøstet anonym over her med at på slike dager hun beskrev, er det helt greit å være redd. For det er ikke uten risiko, det vi driver med. Ingen prøver å påstå det. Men jeg skrev også at vi er godt trent på slike forhold, og at det går jo som regel bra. Det blir som å sammenligne med en operasjon. Det innebærer også en viss risiko, men likevel går det nesten alltid bra. Men for å sette ting i perspektiv, som du ber om: visste du at hvis du skulle bli født ombord i et fly, og du tilbringer hele livet ditt der uten å gå av, vil det ta 115 år før du opplever en ulykke. Så jeg vil si at det å fly er relativt trygt. Hilsen piloten. Anonymous poster hash: 6cf41...9f1
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2015 #66 Skrevet 7. februar 2015 Apropos det flyet jeg hadde som måtte ned to ganger. Leste i avisen etterpå at i løpet av 3 uker hadde det flyet måtte lande 7 ganger pga tekniske feil.selskapet hadde kun to fly av denne typen som fløy fra Norge. Før opplevelser med fly gledet jeg meg til flyturen, nesten mer enn selve sydenturen. Anonymous poster hash: 97d20...ecc
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2015 #67 Skrevet 7. februar 2015 Da mamma var gravid med meg så rakk hun ikke det militærflyet som hun skulle med. Flyet styrtet i Gratangen og ingen overlevde. Dette var i 1972. Anonymous poster hash: c8adb...145
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2015 #68 Skrevet 7. februar 2015 Flyr veldig sjeldent. Men det verste jeg har opplevd på en flytur var når en dame med pacemaker fikk hjertestopp 40 min. før landing. Håper det gikk bra. Anonymous poster hash: 34f20...6fc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå