GeeGee Skrevet 6. februar 2015 #26 Skrevet 6. februar 2015 (endret) Skulle lande på Schipohl, da vi fikk beskjed på høytsleranlegget at et signallys for at det var noe galt med landingshjulene lyste. Det var da enten noe galt med selve landingshjulene, eller at et signallys lyste feilaktig. Så vi måtte fly over tårnet sånn at flygelederne kunne se om hjulene var kommet riktig ut. Fikk da beskjed om at det så ut som det var i orden, og vi skulle forsøke å lande. Vi landet heldigvis normalt, det var bare en signalfeil. Men da vi stoppet fikk vi vite at rullebanen var klarert for vårt fly, og det stor flere brannbiler og ambulanser og ventet! Det var vel for å være sikker, hvis det mot formodning skulle skje noe, men litt skummelt å tenke på hva som kunne skjedd... Ellers er vel sterk turbulens i små Widerøe-fly det jeg har kjent mest på kroppen. Endret 6. februar 2015 av GeeGee
Lilu81 Skrevet 6. februar 2015 #27 Skrevet 6. februar 2015 Liker ikke å fly....og hadde en guffen opplevelse i et American Airlines fly fra Orlando til Atlanta i 2011. I det vi har tatt av og er i stigning, sikkert to minutter etter take off, slipper piloten på gassen, slik at flyet flater ut. Blek ser jeg på mannen min som sier "det er sikkert ingenting". Etter ett minutt gir piloten gass, men etter 3 minutter igjen sakner ned farten, flyvertinnene setter fra seg drikkevognene og spenner seg fast på setene sine og ser nervøse ut. Jeg er igjen blek og mannen min ser på meg og sier " vi må nok forberede oss på en nødlanding". Men det ble ingen nødlanding ei heller forklaring på det som skjedde. Vi har spurt flere piloter i ettertid som har forklart oss at det kan hende vi var i samme høyde som et fly som skulle lande og at vi måtte vike.... Aldri vært så redd i mitt liv, da jeg ikke liker å fly.
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2015 #28 Skrevet 6. februar 2015 Ok, folkens. 1: Det finnes ikke lufttomme rom. Det er turbulens, dvs helt vanlig vind. Ofte skifter vinden hurtig retning, og da kjennes det ut som om turbulens. Man faller heller ikke langt, ofte dreier det seg kun om en meter eller to. 2: Til deg som skulle fra Lanzarote, og måtte "nødlande" på Gran Kanaria. Rullebanen på Gran Kanaria er lang, ca 4 km, noe som er omtrent dobbelt så lang som på Lanzarote. Grunnen til at det kjentes ut som flyet nesten bare taxet da det skulle ta av, er fordi pilotene valgte å ta av med redusert motorkraft. Dette gjøres daglig på lange rullebaner som ikke er våte eller glatte, for å spare motorene. Dere slo nok ikke halen nedi bakken. Hvis dere hadde gjort det, hadde pilotene umiddelbart returnert, og parkert flyet på Gran Kanaria. Man flyr aldri videre hvis man mistenker talestrike, som det heter. Jeg vil tippe at dere landet i Tyskland fordi crewet gikk ut på arbeidstid, og ikke hadde lov å jobbe lenger, pga det tekniske tidligere på dagen. 3: Og til deg som fløy Tupolev i Russland for 20 år siden. Det sprutet blod fra nesene til samtlige passasjerer?! Hmmm. Jeg har opplevd eksplosjonsartet decompression fra 28000 fot, nesten marsjhøyde, og ingen blødde neseblod da. 4: En avbrutt landing er helt normalt, og ikke noe mer dramatisk enn en take off. Hilsen pilot.Anonymous poster hash: 6cf41...9f1 Jeg spurte selv de som jobbet med flyet i Tyskland om vi kom til å få samme fly dagen etter. De lo og sa ingen sjanse. Hvorfor det? Har flydd mye tidligere og aldri vært i nærheten av den farten.Anonymous poster hash: 97d20...ecc Hvilket flyselskap var det? Jeg vil anta at flyet ble parkert fordi de skulle gjøre grundigere sjekker av det som var problemet dagen i forveien. Eller bare rett og slett at flyet skulle andre steder. Anonymous poster hash: 6cf41...9f1
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2015 #29 Skrevet 6. februar 2015 Ok, folkens. 1: Det finnes ikke lufttomme rom. Det er turbulens, dvs helt vanlig vind. Ofte skifter vinden hurtig retning, og da kjennes det ut som om turbulens. Man faller heller ikke langt, ofte dreier det seg kun om en meter eller to. 2: Til deg som skulle fra Lanzarote, og måtte "nødlande" på Gran Kanaria. Rullebanen på Gran Kanaria er lang, ca 4 km, noe som er omtrent dobbelt så lang som på Lanzarote. Grunnen til at det kjentes ut som flyet nesten bare taxet da det skulle ta av, er fordi pilotene valgte å ta av med redusert motorkraft. Dette gjøres daglig på lange rullebaner som ikke er våte eller glatte, for å spare motorene. Dere slo nok ikke halen nedi bakken. Hvis dere hadde gjort det, hadde pilotene umiddelbart returnert, og parkert flyet på Gran Kanaria. Man flyr aldri videre hvis man mistenker talestrike, som det heter. Jeg vil tippe at dere landet i Tyskland fordi crewet gikk ut på arbeidstid, og ikke hadde lov å jobbe lenger, pga det tekniske tidligere på dagen. 3: Og til deg som fløy Tupolev i Russland for 20 år siden. Det sprutet blod fra nesene til samtlige passasjerer?! Hmmm. Jeg har opplevd eksplosjonsartet decompression fra 28000 fot, nesten marsjhøyde, og ingen blødde neseblod da. 4: En avbrutt landing er helt normalt, og ikke noe mer dramatisk enn en take off. Hilsen pilot.Anonymous poster hash: 6cf41...9f1 Jeg spurte selv de som jobbet med flyet i Tyskland om vi kom til å få samme fly dagen etter. De lo og sa ingen sjanse. Hvorfor det? Har flydd mye tidligere og aldri vært i nærheten av den farten.Anonymous poster hash: 97d20...ecc Hvilket flyselskap var det? Jeg vil anta at flyet ble parkert fordi de skulle gjøre grundigere sjekker av det som var problemet dagen i forveien. Eller bare rett og slett at flyet skulle andre steder. Anonymous poster hash: 6cf41...9f1 Vi landet på en innenriks flyplass. Og de som jobbet med flyet trudde selv ikke det kom på vingene dagen etter. Var et Britannia fly.737-800 Anonymous poster hash: 97d20...ecc
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2015 #30 Skrevet 6. februar 2015 Liker ikke å fly....og hadde en guffen opplevelse i et American Airlines fly fra Orlando til Atlanta i 2011. I det vi har tatt av og er i stigning, sikkert to minutter etter take off, slipper piloten på gassen, slik at flyet flater ut. Blek ser jeg på mannen min som sier "det er sikkert ingenting". Etter ett minutt gir piloten gass, men etter 3 minutter igjen sakner ned farten, flyvertinnene setter fra seg drikkevognene og spenner seg fast på setene sine og ser nervøse ut. Jeg er igjen blek og mannen min ser på meg og sier " vi må nok forberede oss på en nødlanding". Men det ble ingen nødlanding ei heller forklaring på det som skjedde. Vi har spurt flere piloter i ettertid som har forklart oss at det kan hende vi var i samme høyde som et fly som skulle lande og at vi måtte vike.... Aldri vært så redd i mitt liv, da jeg ikke liker å fly. Dette er også helt normalt. F.eks ut fra London Gatwick eller Berlin, får pilotene klarering til kun å klarte til 4000 fot. Samtidig som pilitene tar av, er det mye som skjer på disse plassene. Vi skal ta inn flaps og hjul, gjøre sjekklister, bytte frekvens, og snakke med nye flygeledere. Hvis det er mye trafikk, er det ikke alltid at vi slipper igjennom til flygelederne umiddelbart. Vi må da flate ut på 4000 fot, og som regel flyr vi da sakte for å ikke bråke unødvendig eller bruke for mye fuel. Dette kan for passasjerene virke som om vi avbryter utklatringen, selv om det er helt vanlig prosedyre. Når man endelig slipper til på frekvensen, og blir klarert til å klarte høyere, gir vi på gass og klatrer oppover. Alt ettersom hvor høy klarering man får, kan dette gjenta seg. Ikke noe farlig, helt normalt. Hilsen piloten igjen. Anonymous poster hash: 6cf41...9f1
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2015 #31 Skrevet 6. februar 2015 Har egentlig ikke opplevd noe særlig ekkelt på flyturer, kun vanlig turbulens og hopping når det lander. Det ekleste var da jeg skulle fly fra Trondheim til Rygge og flyet ble 5 timer forsinket siden lynet slo ned i flyet så det måtte på sjekk før vi kunne dra. Også var det ganske skummelt når jeg tok fly fra Finland til Estland for noen år siden. Det lille propellflyet må ha vært fra tidlig 80-tall Utenom det er det ekleste jeg har opplevd da et passasjerfly sirklet over huset vårt i 1,5 time fordi det ikke fikk landet siden det ikke fikk ut landingshjulene. Anonymous poster hash: eb076...a37
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2015 #32 Skrevet 6. februar 2015 Ok, folkens. 1: Det finnes ikke lufttomme rom. Det er turbulens, dvs helt vanlig vind. Ofte skifter vinden hurtig retning, og da kjennes det ut som om turbulens. Man faller heller ikke langt, ofte dreier det seg kun om en meter eller to. 2: Til deg som skulle fra Lanzarote, og måtte "nødlande" på Gran Kanaria. Rullebanen på Gran Kanaria er lang, ca 4 km, noe som er omtrent dobbelt så lang som på Lanzarote. Grunnen til at det kjentes ut som flyet nesten bare taxet da det skulle ta av, er fordi pilotene valgte å ta av med redusert motorkraft. Dette gjøres daglig på lange rullebaner som ikke er våte eller glatte, for å spare motorene. Dere slo nok ikke halen nedi bakken. Hvis dere hadde gjort det, hadde pilotene umiddelbart returnert, og parkert flyet på Gran Kanaria. Man flyr aldri videre hvis man mistenker talestrike, som det heter. Jeg vil tippe at dere landet i Tyskland fordi crewet gikk ut på arbeidstid, og ikke hadde lov å jobbe lenger, pga det tekniske tidligere på dagen. 3: Og til deg som fløy Tupolev i Russland for 20 år siden. Det sprutet blod fra nesene til samtlige passasjerer?! Hmmm. Jeg har opplevd eksplosjonsartet decompression fra 28000 fot, nesten marsjhøyde, og ingen blødde neseblod da. 4: En avbrutt landing er helt normalt, og ikke noe mer dramatisk enn en take off. Hilsen pilot.Anonymous poster hash: 6cf41...9f1 Jeg spurte selv de som jobbet med flyet i Tyskland om vi kom til å få samme fly dagen etter. De lo og sa ingen sjanse. Hvorfor det? Har flydd mye tidligere og aldri vært i nærheten av den farten.Anonymous poster hash: 97d20...ecc Hvilket flyselskap var det? Jeg vil anta at flyet ble parkert fordi de skulle gjøre grundigere sjekker av det som var problemet dagen i forveien. Eller bare rett og slett at flyet skulle andre steder.Anonymous poster hash: 6cf41...9f1 Vi landet på en innenriks flyplass. Og de som jobbet med flyet trudde selv ikke det kom på vingene dagen etter. Var et Britannia fly.737-800Anonymous poster hash: 97d20...ecc Innenriksflyplass? En Boeing 737-800 kan lande hvor som helst bare banen er lengre enn 1400 meter. (Og så spiller selvfølgelig vekt og vær inn...) Nja, jeg vet ikke hvorfor flyet ikke skulle komme på vingene dagen etter. Kanskje de ikke hadde teknikere tilgjengelig der? Jeg er uansett rimelig trygg på at dere ikke var i noen livsfare under flyturen fra Gran Kanaria til Tyskland. Men hvordan du opplevde flyturen kan jeg selvsagt ikke ta fra deg. Informasjon er alfa og omega, og selv pleier jeg å gå ut i midtgangen og snakke med de som er redde på sånne turer som er litt utenom det vanlige. Hvis jeg har tid selvfølgelig... Anonymous poster hash: 6cf41...9f1
Lilu81 Skrevet 6. februar 2015 #33 Skrevet 6. februar 2015 Liker ikke å fly....og hadde en guffen opplevelse i et American Airlines fly fra Orlando til Atlanta i 2011. I det vi har tatt av og er i stigning, sikkert to minutter etter take off, slipper piloten på gassen, slik at flyet flater ut. Blek ser jeg på mannen min som sier "det er sikkert ingenting". Etter ett minutt gir piloten gass, men etter 3 minutter igjen sakner ned farten, flyvertinnene setter fra seg drikkevognene og spenner seg fast på setene sine og ser nervøse ut. Jeg er igjen blek og mannen min ser på meg og sier " vi må nok forberede oss på en nødlanding". Men det ble ingen nødlanding ei heller forklaring på det som skjedde. Vi har spurt flere piloter i ettertid som har forklart oss at det kan hende vi var i samme høyde som et fly som skulle lande og at vi måtte vike.... Aldri vært så redd i mitt liv, da jeg ikke liker å fly. Dette er også helt normalt. F.eks ut fra London Gatwick eller Berlin, får pilotene klarering til kun å klarte til 4000 fot. Samtidig som pilitene tar av, er det mye som skjer på disse plassene. Vi skal ta inn flaps og hjul, gjøre sjekklister, bytte frekvens, og snakke med nye flygeledere. Hvis det er mye trafikk, er det ikke alltid at vi slipper igjennom til flygelederne umiddelbart. Vi må da flate ut på 4000 fot, og som regel flyr vi da sakte for å ikke bråke unødvendig eller bruke for mye fuel. Dette kan for passasjerene virke som om vi avbryter utklatringen, selv om det er helt vanlig prosedyre. Når man endelig slipper til på frekvensen, og blir klarert til å klarte høyere, gir vi på gass og klatrer oppover. Alt ettersom hvor høy klarering man får, kan dette gjenta seg. Ikke noe farlig, helt normalt. Hilsen piloten igjen.Anonymous poster hash: 6cf41...9f1 Takk for svar. synd pilotene ikke gir oss beskjed, kunne ha spart oss for unødvendig bekymring. Men nå vet jeg til neste gang. Bor i Afrika og flyr mye.
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2015 #34 Skrevet 6. februar 2015 Informasjon trygger. Nå var det mange som gråt da de gikk opp i det flyet dagen etter,så jeg var ikke alene om å være engstelig. De sa vi skulle vente litt for tre andre fly skulle til Norge? På innenriks flyplass? Det var ikke noe overnatting tilbud for oss før ledelsen ved flyplassen ikke ville ha nesten 200 passasjerer i terminalen,da fikk vi fly hotell. Anonymous poster hash: 97d20...ecc
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2015 #35 Skrevet 6. februar 2015 Ikke noe verre enn kraftig turbulens og et par litt for harde landinger. Jeg har vokst opp på flyplassen med både far og bror i flyselskap. Til tross har jeg skikkelig flyskrekk. Har flydd utallige ganger i cockpiten når flyet var fullt og det hjelper å se de rolige pilotene :-) Verste sånn sett var på vei hjem med charter fly når minstemann ble dårlig og gråt mye og lenge og piloten måtte høre om det fantes lege ombord. Vi ble møtt av lege når vi landet....ble en lang flytur :-/ Anonymous poster hash: e7a1d...35c
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2015 #36 Skrevet 6. februar 2015 Informasjon trygger. Nå var det mange som gråt da de gikk opp i det flyet dagen etter,så jeg var ikke alene om å være engstelig. De sa vi skulle vente litt for tre andre fly skulle til Norge? På innenriks flyplass? Det var ikke noe overnatting tilbud for oss før ledelsen ved flyplassen ikke ville ha nesten 200 passasjerer i terminalen,da fikk vi fly hotell. Anonymous poster hash: 97d20...ecc Æsj, så dårlig behandling dere fikk. Så klart dere skulle hatt hotell. Og matkuponger. Uproft rett og slett. Anonymous poster hash: 6cf41...9f1
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2015 #37 Skrevet 6. februar 2015 Kjære pilot,trøst meg!!! Flydde gjennom tidenes turbulens i går (storm i nordnorge), piloten kalte det en "byge" Det var en stor sas-maskin og flyet ble kastet rundt,falt og steilet om hverandre! Når jeg ikke trodde det kunne bli værre tok det virkelig av! Alt slamret og ristet og det brølte i både flyet og vinden utenfor! Noe så jævlig har jeg aldri opplevd,og jeg har flyskrekk fra før! Jeg klamret meg så hardt fast at jeg i dag har kramper i beina og vondt i armene. Vi landet sidelengs " når det værste var over", som piloten kalte det.. Og ned kom vi da til slutt.. Men jeg trodde helt alvorlig at vi kom til å styrte! Jeg kommer aldri aldri til å fly igjen,den dødsangsten sitter fortsatt i!!! Når de sa "håper dere har hatt en behagelig reise med oss" holdt jeg nesten på å begynne å le isteden for å gråte.. For jeg gråt inderlig! Anonymous poster hash: b1fa4...560
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2015 #38 Skrevet 6. februar 2015 Vi skulle lande på Flesland i desember. Det var mye dårlig Vær og litt risting når vi kom inn over Danmark men ikke noe vi reagerte på da de informerte om vind og vindkast. Det ble noen runder over Flesland før de kunne gå inn for landing pga vindkast. Jeg sitter med vinduet og ser ned plutselig vipper flyet slik at vi legger oss ca 45 grader mot bakken på min side og flyet skyter fart opp igjen.Jeg følte at det var jævlig nært bakken! Folk hylte og voksne folk begynte å grine. Etter landing, som sikkert ble gjort på en annen måte enn vanlig for den var veldig bumpy, så kom piloten ut og snakket om været og forklarte at de måtte ta en nød manøver. Anonymous poster hash: 03c0d...734
Gjest Skrevet 6. februar 2015 #39 Skrevet 6. februar 2015 Har egentlig ikke opplevd noe særlig ekkelt på flyturer, kun vanlig turbulens og hopping når det lander. Det ekleste var da jeg skulle fly fra Trondheim til Rygge og flyet ble 5 timer forsinket siden lynet slo ned i flyet så det måtte på sjekk før vi kunne dra. Også var det ganske skummelt når jeg tok fly fra Finland til Estland for noen år siden. Det lille propellflyet må ha vært fra tidlig 80-tall Utenom det er det ekleste jeg har opplevd da et passasjerfly sirklet over huset vårt i 1,5 time fordi det ikke fikk landet siden det ikke fikk ut landingshjulene. Anonymous poster hash: eb076...a37 Det fra i sommer tenkte du på? Fulgte med fra her keg bor også og fikk zoomet det inn. Skikkelig ekkelt.
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2015 #40 Skrevet 6. februar 2015 Har opplevd at flyet kom inn i en lomme uten luft Og flyet datt rett ned noen meter VELDIG EKKELT Anonymous poster hash: 56c77...810 Turbulens heter det og er veldig vanlig...Anonymous poster hash: b56b6...0f9 Luftlomme og turbulens er ikke helt d samme nei.... Anonymous poster hash: f2e7c...b22 Jo, det er det. http://no.wikipedia.org/wiki/Vertikal_vind Anonymous poster hash: 2d173...0b6
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2015 #41 Skrevet 6. februar 2015 Kjære pilot,trøst meg!!! Flydde gjennom tidenes turbulens i går (storm i nordnorge), piloten kalte det en "byge" Det var en stor sas-maskin og flyet ble kastet rundt,falt og steilet om hverandre! Når jeg ikke trodde det kunne bli værre tok det virkelig av! Alt slamret og ristet og det brølte i både flyet og vinden utenfor! Noe så jævlig har jeg aldri opplevd,og jeg har flyskrekk fra før! Jeg klamret meg så hardt fast at jeg i dag har kramper i beina og vondt i armene. Vi landet sidelengs " når det værste var over", som piloten kalte det.. Og ned kom vi da til slutt.. Men jeg trodde helt alvorlig at vi kom til å styrte! Jeg kommer aldri aldri til å fly igjen,den dødsangsten sitter fortsatt i!!! Når de sa "håper dere har hatt en behagelig reise med oss" holdt jeg nesten på å begynne å le isteden for å gråte.. For jeg gråt inderlig! Anonymous poster hash: b1fa4...560 DER har du en skikkelig legitim grunn til å være redd! Drittvær i nord-Norge er noe av det farligste som finnes. Bygene nordpå er hissigere og farligere enn bygene her sør, det iser fortere, og rister mer. Noen av de verste flyturene jeg har hatt, har vært nordpå. Litt av problemet med nord-Norge er at det er så langt mellom flyplassene, og så vanskelige værforhold, at det setter ekstra store krav til pilotene. Banene er glatte, det blåser fra alle retninger, og været skifter fra minutt til minutt. Hvis f.eks vi skal til Tromsø, må vi også sjekke været i Bardufoss, Alta og Harstad. Vi kan ikke ta med drivstoff til alle flyplassene, for da blir vi for tunge til å lande. (Les, kan skli av rullebanen...) Derfor ender vi ofte opp med en gyldne middelvei. Akkurat nok drivstoff til Tromsø, til en go around (nytt forsøk på landing) og til Bardufoss. Derfor MÅ vi lande. Det kan bli røft, men alternativet er verre. Men du skal vite at vi piloter ikke vil dø vi heller, og jeg har flere ganger kansellert til nord-Norge. Er vi i tvil, lander vi heller i Trondheim på vei nordover, enn å risikere liv og fly. Håper dette var litt oppklarende, selv om jeg nok ikke kurerte flyskrekken din. Sorry! Anonymous poster hash: 6cf41...9f1
holio__bobo Skrevet 6. februar 2015 #42 Skrevet 6. februar 2015 Da jeg var barn, rundt ti år og på vei til charterferie var det en mann som døde på flyturen. Venninnen til min mor som var med var sykepleier og utførte førstehjelp på han, men til ingen nytte. Vi måtte nødlande i Frankrike (?) tror jeg det var for at liket skulle bli bært av flyet. De hadde lagt svarte søplesekker over han husker jeg. Rimelig creepy. Fikk høre at han døde pga sukkersyke. Venninnen til mamma fikk alt hun hadde bestilt av taxfreevarer gratis som takk for hjelpen på Flyturen hjem.
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2015 #43 Skrevet 6. februar 2015 Skulle fly fra Oslo til Bergen med en 737 en gang det var skikkelig uvær i Bergen. Landet i Bergen som det siste flyet som fikk lande før de stengte flyplassen pga vinden. Har flydd mye Widerøe og er vant med at det rister - men det der var ekstremt. Leste på nettavisene etter at vi landet at det blåste med orkan i kastene, og vi som skulle videre med Dash8 til Widerøe, tenkte at her kommer vi ikke noen vei i kveld. Men joooda, en time eller to etter oppsatt rutetid, var det boarding. Vi ble bussa ut til flyet. Vinden var fortsatt så kraftig at det røska godt i bussen, og for ikke å snakke om inni flyet da vi kom ombord. Har ikke direkte flyskrekk, men har alltid vært litt var på risting og ting som føles som unormalt i fly, så gjett om jeg var redd - det ble ikke bedre når flyvertinna viste oss hvordan det var best å legge setebeltet, så det ikke skulle vere vondt - og ba oss stramme så godt vi kunne. Ingen nødsituasjon altså, flyturen gikk selvsagt bra, men det var fryktelig ubehagelig. Kaldsvettet hele turen og skalv et par timer etter landing. MEN i etterkant er jeg faktisk glad jeg fikk oppleve det, for fikk virkelig kjent på kroppen hva et fly kan tåke, noe som har gjort meg mindre skvetten ved senere flyturer. Anonymous poster hash: 6800b...d31
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2015 #44 Skrevet 6. februar 2015 Jeg har vanvittig flyskrekk og gråter hver gang! Hjelper litt å lese det piloten skriver. Takk:) Anonymous poster hash: 7757c...78b
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2015 #45 Skrevet 6. februar 2015 Har to "gode" minner fra flytur. Men ingen av de dreier seg om flyturen, mer om det at man er innelåst. Det ene er en flytur fra New York til Oslo, hvor vi var 7 stk ombord med salmonella, og den ene doen virket ikke. Så det var én do framme og en do bak. Vi delte oss i to, halvparten gikk fram og halvparten bak, og vi satt i midtgangen foran do i dokø omtrent hele flyturen. Når man var ferdig på do, svaiet man ut, og satte seg bakerst i køen og ventet på sin tur igjen... Vil tro flyturen var like ille for de som var friske også! Heldigvis var det et relativt tomt fly (vi fikk alle ombord hver vår rad). Det andre er da det kom bombetrussel til flyplassen akkurat idet vi landet (i London for nesten tjue år siden ). Vi ble sittende inne i flyet i 8 (!) timer. Og for min farfar med kols og begynnende lungekreft, så ble de timene nesten fatale da han ikke klarte å få i seg nok oksygen. Etterhvert fikk han lov til å stå litt i en døråpning, men de timene tæret sterkt på ham. (Og på oss psykisk pga farfar ). Anonymous poster hash: 00e4d...1a2
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2015 #46 Skrevet 6. februar 2015 Kjære pilot,trøst meg!!! Flydde gjennom tidenes turbulens i går (storm i nordnorge), piloten kalte det en "byge" Det var en stor sas-maskin og flyet ble kastet rundt,falt og steilet om hverandre! Når jeg ikke trodde det kunne bli værre tok det virkelig av! Alt slamret og ristet og det brølte i både flyet og vinden utenfor! Noe så jævlig har jeg aldri opplevd,og jeg har flyskrekk fra før! Jeg klamret meg så hardt fast at jeg i dag har kramper i beina og vondt i armene. Vi landet sidelengs " når det værste var over", som piloten kalte det.. Og ned kom vi da til slutt.. Men jeg trodde helt alvorlig at vi kom til å styrte! Jeg kommer aldri aldri til å fly igjen,den dødsangsten sitter fortsatt i!!! Når de sa "håper dere har hatt en behagelig reise med oss" holdt jeg nesten på å begynne å le isteden for å gråte.. For jeg gråt inderlig! Anonymous poster hash: b1fa4...560 DER har du en skikkelig legitim grunn til å være redd! Drittvær i nord-Norge er noe av det farligste som finnes.Bygene nordpå er hissigere og farligere enn bygene her sør, det iser fortere, og rister mer. Noen av de verste flyturene jeg har hatt, har vært nordpå. Litt av problemet med nord-Norge er at det er så langt mellom flyplassene, og så vanskelige værforhold, at det setter ekstra store krav til pilotene. Banene er glatte, det blåser fra alle retninger, og været skifter fra minutt til minutt. Hvis f.eks vi skal til Tromsø, må vi også sjekke været i Bardufoss, Alta og Harstad. Vi kan ikke ta med drivstoff til alle flyplassene, for da blir vi for tunge til å lande. (Les, kan skli av rullebanen...) Derfor ender vi ofte opp med en gyldne middelvei. Akkurat nok drivstoff til Tromsø, til en go around (nytt forsøk på landing) og til Bardufoss. Derfor MÅ vi lande. Det kan bli røft, men alternativet er verre. Men du skal vite at vi piloter ikke vil dø vi heller, og jeg har flere ganger kansellert til nord-Norge. Er vi i tvil, lander vi heller i Trondheim på vei nordover, enn å risikere liv og fly. Håper dette var litt oppklarende, selv om jeg nok ikke kurerte flyskrekken din. Sorry! Anonymous poster hash: 6cf41...9f1 Faen heller,det der hjalp virkelig ikke!!!! Nå kommer jeg hvertfall ikke til å fly mer!! Jeg har tenkt på alle de tingene der.. Små Widerøe-fly fiser over Vestfjorden i all slags vær,jeg setter meg aldri inn i et sånn fly! Når det rister utav ville helvete i et stort fly,ja da er det alvor! Vel vel,takk hvertfall for bekreftelse på at jeg hadde all grunn til å være livredd! 😳😝 Anonymous poster hash: b1fa4...560
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2015 #47 Skrevet 6. februar 2015 Delte fly med en geit i Egypt for 20 år siden, mellom Luxor og Cairo. Ble truffet av lynet i Norge, det bråker! Ikke mens vi var i luften, men de måtte evakuere en mann som det klikket helt for på flyet mellom Oslo og Frankfurt. Han var helt rabiat (ikke full, men muligens ruset og/eller psykisk syk) og politiet måtte hente han ut. Det siste var egentlig det som gjorde mest inntrykk, iom at fyren satt bak meg. Anonymous poster hash: f3515...8af
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2015 #48 Skrevet 6. februar 2015 Kjære pilot,trøst meg!!! Flydde gjennom tidenes turbulens i går (storm i nordnorge), piloten kalte det en "byge" Det var en stor sas-maskin og flyet ble kastet rundt,falt og steilet om hverandre! Når jeg ikke trodde det kunne bli værre tok det virkelig av! Alt slamret og ristet og det brølte i både flyet og vinden utenfor! Noe så jævlig har jeg aldri opplevd,og jeg har flyskrekk fra før! Jeg klamret meg så hardt fast at jeg i dag har kramper i beina og vondt i armene. Vi landet sidelengs " når det værste var over", som piloten kalte det.. Og ned kom vi da til slutt.. Men jeg trodde helt alvorlig at vi kom til å styrte! Jeg kommer aldri aldri til å fly igjen,den dødsangsten sitter fortsatt i!!! Når de sa "håper dere har hatt en behagelig reise med oss" holdt jeg nesten på å begynne å le isteden for å gråte.. For jeg gråt inderlig! Anonymous poster hash: b1fa4...560 DER har du en skikkelig legitim grunn til å være redd! Drittvær i nord-Norge er noe av det farligste som finnes.Bygene nordpå er hissigere og farligere enn bygene her sør, det iser fortere, og rister mer. Noen av de verste flyturene jeg har hatt, har vært nordpå. Litt av problemet med nord-Norge er at det er så langt mellom flyplassene, og så vanskelige værforhold, at det setter ekstra store krav til pilotene. Banene er glatte, det blåser fra alle retninger, og været skifter fra minutt til minutt. Hvis f.eks vi skal til Tromsø, må vi også sjekke været i Bardufoss, Alta og Harstad. Vi kan ikke ta med drivstoff til alle flyplassene, for da blir vi for tunge til å lande. (Les, kan skli av rullebanen...) Derfor ender vi ofte opp med en gyldne middelvei. Akkurat nok drivstoff til Tromsø, til en go around (nytt forsøk på landing) og til Bardufoss. Derfor MÅ vi lande. Det kan bli røft, men alternativet er verre. Men du skal vite at vi piloter ikke vil dø vi heller, og jeg har flere ganger kansellert til nord-Norge. Er vi i tvil, lander vi heller i Trondheim på vei nordover, enn å risikere liv og fly. Håper dette var litt oppklarende, selv om jeg nok ikke kurerte flyskrekken din. Sorry!Anonymous poster hash: 6cf41...9f1 Faen heller,det der hjalp virkelig ikke!!!! Nå kommer jeg hvertfall ikke til å fly mer!! Jeg har tenkt på alle de tingene der.. Små Widerøe-fly fiser over Vestfjorden i all slags vær,jeg setter meg aldri inn i et sånn fly! Når det rister utav ville helvete i et stort fly,ja da er det alvor! Vel vel,takk hvertfall for bekreftelse på at jeg hadde all grunn til å være livredd! Anonymous poster hash: b1fa4...560 Sorry, altså. Men noen ganger er det bedre å kalle en spade for en spade. Jeg liker ikke å juge heller. Som regel er det relativt ufarlig å fly i nord-Norge. Selv om det kan være uhyrlig krevende å fly nordpå, er det dit jeg har hatt de mest fantastiske turene og. Med nordlys om natta, med gnistrende klart vintervær mellom fjellene, og vakre, lyse sommerkvelder. Du skal vite at vi trenes ekstra på å fly på disse destinasjonene. Vi har alltid en plan b. Hver eneste dag går det et sted mellom 30 og 40 flighter til nord-Norge. Det betyr at omlag 6000 mennesker reiser frem og tilbake hver dag. Huff, jeg vet ikke helt hva jeg skal si for å hjelpe deg... Anonymous poster hash: 6cf41...9f1
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2015 #49 Skrevet 6. februar 2015 Var ikke akkurat skremmende, men litt spesielt. Fløy dash 8 fra Andøya, ikke Widerøe, men et annet selskap som hadde anbudet for en del år siden. Det var vinter og styggevær. Flyet ristet godt selv når det sto på bakken. Etter at vi var kommet i lufta så spør de over høyttaleren om det er noen flyvere blant passasjerene. Tre stykker reiser seg og går frem. Litt senere sier de over høyttaleren at de ønsket hjelp fra de militære flyverne fordi de var mer vant til å fly under barske forhold. Var glad da Widerøe fikk tilbake anbudet. De er vant til å fly i all slags vær. Anonymous poster hash: c8adb...145
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2015 #50 Skrevet 6. februar 2015 Kjære pilot,trøst meg!!! Flydde gjennom tidenes turbulens i går (storm i nordnorge), piloten kalte det en "byge" Det var en stor sas-maskin og flyet ble kastet rundt,falt og steilet om hverandre! Når jeg ikke trodde det kunne bli værre tok det virkelig av! Alt slamret og ristet og det brølte i både flyet og vinden utenfor! Noe så jævlig har jeg aldri opplevd,og jeg har flyskrekk fra før! Jeg klamret meg så hardt fast at jeg i dag har kramper i beina og vondt i armene. Vi landet sidelengs " når det værste var over", som piloten kalte det.. Og ned kom vi da til slutt.. Men jeg trodde helt alvorlig at vi kom til å styrte! Jeg kommer aldri aldri til å fly igjen,den dødsangsten sitter fortsatt i!!! Når de sa "håper dere har hatt en behagelig reise med oss" holdt jeg nesten på å begynne å le isteden for å gråte.. For jeg gråt inderlig! Anonymous poster hash: b1fa4...560 DER har du en skikkelig legitim grunn til å være redd! Drittvær i nord-Norge er noe av det farligste som finnes.Bygene nordpå er hissigere og farligere enn bygene her sør, det iser fortere, og rister mer. Noen av de verste flyturene jeg har hatt, har vært nordpå. Litt av problemet med nord-Norge er at det er så langt mellom flyplassene, og så vanskelige værforhold, at det setter ekstra store krav til pilotene. Banene er glatte, det blåser fra alle retninger, og været skifter fra minutt til minutt. Hvis f.eks vi skal til Tromsø, må vi også sjekke været i Bardufoss, Alta og Harstad. Vi kan ikke ta med drivstoff til alle flyplassene, for da blir vi for tunge til å lande. (Les, kan skli av rullebanen...) Derfor ender vi ofte opp med en gyldne middelvei. Akkurat nok drivstoff til Tromsø, til en go around (nytt forsøk på landing) og til Bardufoss. Derfor MÅ vi lande. Det kan bli røft, men alternativet er verre. Men du skal vite at vi piloter ikke vil dø vi heller, og jeg har flere ganger kansellert til nord-Norge. Er vi i tvil, lander vi heller i Trondheim på vei nordover, enn å risikere liv og fly. Håper dette var litt oppklarende, selv om jeg nok ikke kurerte flyskrekken din. Sorry!Anonymous poster hash: 6cf41...9f1 Faen heller,det der hjalp virkelig ikke!!!! Nå kommer jeg hvertfall ikke til å fly mer!! Jeg har tenkt på alle de tingene der.. Små Widerøe-fly fiser over Vestfjorden i all slags vær,jeg setter meg aldri inn i et sånn fly! Når det rister utav ville helvete i et stort fly,ja da er det alvor! Vel vel,takk hvertfall for bekreftelse på at jeg hadde all grunn til å være livredd! Anonymous poster hash: b1fa4...560 Sorry, altså. Men noen ganger er det bedre å kalle en spade for en spade. Jeg liker ikke å juge heller. Som regel er det relativt ufarlig å fly i nord-Norge. Selv om det kan være uhyrlig krevende å fly nordpå, er det dit jeg har hatt de mest fantastiske turene og. Med nordlys om natta, med gnistrende klart vintervær mellom fjellene, og vakre, lyse sommerkvelder. Du skal vite at vi trenes ekstra på å fly på disse destinasjonene. Vi har alltid en plan b. Hver eneste dag går det et sted mellom 30 og 40 flighter til nord-Norge. Det betyr at omlag 6000 mennesker reiser frem og tilbake hver dag. Huff, jeg vet ikke helt hva jeg skal si for å hjelpe deg... Anonymous poster hash: 6cf41...9f1 [/ Nei,hva skal man si.. He he!! Jeg er bare evig takknemlig for å ha overlevd! Det er jaggu litt av en jobb dere har! Og jeg pleier faktisk å tenke at dere piloter nok også helst vil hjem til middagen også.. Når man sitter der og ikke kan si "stopp,jeg vil av! Nå orker jeg ikke mer" er nok medvirkende til at det ikke er stas å fly! I tillegg til at det enten er høye fjell eller dype hav langt der nede under.. Anonymous poster hash: b1fa4...560
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå