Gå til innhold

Når skal dere til første samtale på helsestasjon eller til lege?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Første svangerskapskontroll hos lege er i uke 12. Deretter kan du bestille time hos jordmor på helsestasjonen. Har inntrykk av at det er litt forskjellig praksis på når det er kontroll der; her hos oss har vi uke 16 som første jordmorkontroll men ei venninne i nabokommunen får ikke før i uke 24, for de regner ordinær ultralyd spm kontroll nr to.

Var hos legen idag i forbindelse med noe annet og ga da beskjed om at jeg var blitt gravid, hun sa da at vi tar 1. kontroll i uke 12 hos henne. Jeg er bare litt usikker på om noen bruker å gå på helsestasjonen før det eller om man venter til etter uke 12. Jeg skal forøvrig til tidlig ultralyd når jeg er 8+5 siden jeg var innlagt på sykehus og var medisinert da jeg fant ut at jeg var gravid. 

Har lest om mange som er i gang med sånne ting så tidlig så tenkte det kunne være kjekt å høre hva dere andre velger å gjøre :) 

Det er nok veldig forskjellig fra sted til sted. Jeg har vært hos jordmor hver fjerde uke siden uke 8, er nå i uke 23, og skal fortsette med hver fjerde uke hos henne.

Legen har jeg kun vært til i forbindelse med behov for sykemelding (har de siste månedene også vært hos legen hver fjerde uke, men da midt mellom jordmortimene, så har vært hos enten lege eller jordmor annenhver uke), og når jeg er hos legen, taes det urinprøve, måle blodtrykk og symfysemålet, høre etter hjertelyden osv der også - så jeg er i praksis på svangerskapskontroll annenhver uke.

Det er nok veldig ulikt fra sted til sted. Men om du kjenner at du som førstegangsgravid har behov for å snakke med en jordmor, tar du en telefon til helsestasjon/jordmortjenesten i kommunen og hører om du kan få en time. Om du har mye bekymringer el.l, sier du det, og jeg vil tro at de putter deg inn på en time så fort de kan :)

Det er nok veldig forskjellig fra sted til sted. Jeg har vært hos jordmor hver fjerde uke siden uke 8, er nå i uke 23, og skal fortsette med hver fjerde uke hos henne.

Legen har jeg kun vært til i forbindelse med behov for sykemelding (har de siste månedene også vært hos legen hver fjerde uke, men da midt mellom jordmortimene, så har vært hos enten lege eller jordmor annenhver uke), og når jeg er hos legen, taes det urinprøve, måle blodtrykk og symfysemålet, høre etter hjertelyden osv der også - så jeg er i praksis på svangerskapskontroll annenhver uke.

Det er nok veldig ulikt fra sted til sted. Men om du kjenner at du som førstegangsgravid har behov for å snakke med en jordmor, tar du en telefon til helsestasjon/jordmortjenesten i kommunen og hører om du kan få en time. Om du har mye bekymringer el.l, sier du det, og jeg vil tro at de putter deg inn på en time så fort de kan :)

Takk for fint svar :) Nå er det enda såpass tidlig at jeg vil vente noen uker til iallefall, men kjenner at det kanskje hadde vært greit å snakke med noen som kan dette før jeg skal inn på tidlig ul. Jeg har hengt altfor mye her på forumet før jeg ble gravid så er så klart veldig bekymret for SA\MA (naturlig nok) og kunne tenkt meg å fått vite litt mer om hva jeg kan forvente meg av ultralyden o.l Jeg velger å være positiv og satser på at embryoet ikke tok skade av medisinering jeg fikk på sykehuset da jeg var innlagt for en tid siden, men har likevel litt behov for å vite hva som venter meg. Men da kan jeg bare ta en tlf dit etterhvert og høre om de vil ta en prat med meg når ul nærmer seg så kanskje de kan gi meg litt ro :) 

Annonse

Takk for fint svar :) Nå er det enda såpass tidlig at jeg vil vente noen uker til iallefall, men kjenner at det kanskje hadde vært greit å snakke med noen som kan dette før jeg skal inn på tidlig ul. Jeg har hengt altfor mye her på forumet før jeg ble gravid så er så klart veldig bekymret for SA\MA (naturlig nok) og kunne tenkt meg å fått vite litt mer om hva jeg kan forvente meg av ultralyden o.l Jeg velger å være positiv og satser på at embryoet ikke tok skade av medisinering jeg fikk på sykehuset da jeg var innlagt for en tid siden, men har likevel litt behov for å vite hva som venter meg. Men da kan jeg bare ta en tlf dit etterhvert og høre om de vil ta en prat med meg når ul nærmer seg så kanskje de kan gi meg litt ro :)

Ta en telefon til jordmortjenesten til mandag, si at du er nylig gravid og at du er bekymret ifht bl.a at du har fått medisiner som du ikke skal ta når du er gravi. Ring allerede til mandag, det er gjerne litt ventetid. Der jeg ringte var det ingen problemer å få time tidlig, men vet at i noen kommuner har de få jordmødre ifht behovet, og da er det ikke sikkert det er så lett å få time tidlig. Men det skader jo ikke å prøve :)

Lykke til med graviditeten! Prøv å nyt den som best du kan :)

Ta en telefon til jordmortjenesten til mandag, si at du er nylig gravid og at du er bekymret ifht bl.a at du har fått medisiner som du ikke skal ta når du er gravi. Ring allerede til mandag, det er gjerne litt ventetid. Der jeg ringte var det ingen problemer å få time tidlig, men vet at i noen kommuner har de få jordmødre ifht behovet, og da er det ikke sikkert det er så lett å få time tidlig. Men det skader jo ikke å prøve :)

Lykke til med graviditeten! Prøv å nyt den som best du kan :)

Takk, da skal jeg gjøre det :) Nyter det så langt og gleder meg til fortsettelsen <3

Gjest Mammantil2prinser

Jeg skal til jordmor først. Da er jeg 8+2 uker. Dette er bare for å komme inn i systemet hennes. Har bare en jordmor å hun blir så fort fullbooket. Men jeg kommer til å si når jeg er hoss henne at jeg ikke vil komm igjen før rundt uke 15-16 altså litt før ordinær. Vil helst slippe å gå til doktor gjennom hele denne graviditeten (er så ufornøyd med han). Men då jeg ringte til legekontoret bare for å høre om jeg måtte ha legetime eller om det var mulig å bare komme opp å ta blodprøver sa hun at jeg måtte til legetime også. Så da får jeg snakke med jordmor om jeg absolutt MÅ til doktor, eller om det går fint uten.

Jeg skal til jordmor først. Da er jeg 8+2 uker. Dette er bare for å komme inn i systemet hennes. Har bare en jordmor å hun blir så fort fullbooket. Men jeg kommer til å si når jeg er hoss henne at jeg ikke vil komm igjen før rundt uke 15-16 altså litt før ordinær. Vil helst slippe å gå til doktor gjennom hele denne graviditeten (er så ufornøyd med han). Men då jeg ringte til legekontoret bare for å høre om jeg måtte ha legetime eller om det var mulig å bare komme opp å ta blodprøver sa hun at jeg måtte til legetime også. Så da får jeg snakke med jordmor om jeg absolutt MÅ til doktor, eller om det går fint uten.

Jeg tok de første blodprøvene (uke 12) hos jordmor, det var ikke noe problem.

Anonymous poster hash: 87ca7...502

Mange som er ofte til kontroll har jeg intrykk av? Er det pga behov for samtaler eller risikosvangerskap? For meg var 12+2 var første legetime med blodprøver og papirarbeid. Neste kontroll er ultralyd (18+2). Deretter har jeg legetime i uke 22, men regner med jeg kontakter jordmor for kontroll rundt uke 22-24 isteden (med mindre jeg har behov for sykemelding). Jeg synes det er ofte nok så lenge jeg holder meg frisk.

Jeg ba om å få time hos jordmor tidlig, da jeg nettopp hadde vært gjennom en spontanabort. Fikk da time i uke 8. Deretter satt hun bare opp en time i uke 12, og spurte om jeg syns det var ok å ha en time da - noe jeg syntes passa fint.

I mellom disse to timene, begynte jeg å få mye sammentrekninger/kramper i livmor og noe blødninger, noe som har gitt meg en del ekstra bekymringer. Jordmor har på eget initiativ satt opp timer hver fjerde uke hos henne (noe jeg har satt pris på), og det er i tillegg til timene hos lege innimellom (ifht sykemelding), den ordinære ultralyden og noen timer hos gynekolog (som jordmor henviste meg til da blødningene kom - jeg fikk time på dagen, og han satt meg også opp til "kontrolltime" to ganger etter den første gangen).

Så - ja, jeg har definitivt mange kontroller...!! Men det har vært utrolig betryggende midt oppi blødninger og sammentrekninger som nå har blitt tatt over av mye kynnere. Nå er jeg straks i uke 24, og nå skal jeg uansett ha kontroller hver fjerde uke ut svangerskapet - jeg har likt best å gå til jordmor, så da har jeg gjort det mer enn til legen. Men er innom hos legen ifht sykemelding, og han gjør også da mye av det samme som jordmor gjør på svangerskapskontrollene der - måler blodtrykk, sjekker urinprøve, måler symfysemålet, lytter etter hjertelyden osv,så jeg har i praksis MANGE svangerskapskontrollen, men det gjør meg veldig trygg.

Jeg for min del får tidlig ul fordi jeg ble medisinert på sykehus før jeg fant ut at jeg var gravid, noe som gjør at de vil sjekke om alt er som det skal. Selv om jeg ser på meg som førstegangsgravid så har jeg faktisk mistet i SA to ganger, men dette var så tidlig i svangerskapet at jeg klarer ikke helt tenke på det som å ha vært gravid. Begge gangene rakk jeg ikke skjønne at jeg var gravid før jeg mistet (vet at det var SA fordi blødningene førte til at jeg ble sendt på sykehus begge gangene). Sist gang var i januar og jeg ble da gravid igjen før første mens etter den sa`en. Så dette er første gangen spiren ser ut til å sitte, og ikke minst første gang jeg kjenner godt at jeg er gravid. 

Pga dette så føler iallefall jeg behov for å få en prat med noen før uke 12 og det bidrar forhåpentligvis til at det blir lettere for meg å stresse ned. I tillegg har jeg mange plager allerede og håper de kan gi meg noen tips og triks om dette, så jeg skal prøve å få snakke med jordmor på helsestasjonen like før jeg drar på tidlig ul så de kan forberede meg litt. Jeg er naturligvis redd for at embryoet skal ha blitt skadd pga medisin og hvilket valg jeg evt må ta dersom det viser seg at noe sånt har skjedd. Tenker at det kan være greit å få luftet tankene sine litt når man er fersk innenfor dette her og full av bekymring :) 

Annonse

Mange som er ofte til kontroll har jeg intrykk av? Er det pga behov for samtaler eller risikosvangerskap? For meg var 12+2 var første legetime med blodprøver og papirarbeid. Neste kontroll er ultralyd (18+2). Deretter har jeg legetime i uke 22, men regner med jeg kontakter jordmor for kontroll rundt uke 22-24 isteden (med mindre jeg har behov for sykemelding). Jeg synes det er ofte nok så lenge jeg holder meg frisk.

Har månedlig kontroll hos lege pga blodtype rhesus minus. Velger å gå til jordmor i tillegg fordi jeg hadde en vanskelig og tøff fødsel første gang, og ønsker å få en bedre opplevelse denne gangen:)

Anonymous poster hash: 1b9d9...46f

Har månedlig kontroll hos lege pga blodtype rhesus minus. Velger å gå til jordmor i tillegg fordi jeg hadde en vanskelig og tøff fødsel første gang, og ønsker å få en bedre opplevelse denne gangen:)

Hva er det de sjekker ekstra når man har rhesus minus? Jeg har også det, men vet lite om det foreløpig. Trenger man ekstra oppfølging i første svangerskap også eller er det kun dersom man har født før? 

Hva er det de sjekker ekstra når man har rhesus minus? Jeg har også det, men vet lite om det foreløpig. Trenger man ekstra oppfølging i første svangerskap også eller er det kun dersom man har født før?

I første svangerskap ble jeg fulgt opp oftere enn de vanlige kontrollene med blodprøver. Så fort barnet er født sjekker de om barnet har samme blodtype eller pappaen sin - i mitt tilfelle hadde hun pappaen sin og da fikk jeg en sprøyte som skal forhindre økt sjanse for at kroppen frastøter seg barn Nr 2 om dette også har en annen blodtype. Fått beskjed om at de kommet til å følge opp med blodprøver på samme måte denne gangen. Men utover det ikke noe ekstra jeg må gjøre eller ta hensyn til. Bare viktig å ha med bekreftelsen på blodtype til føden om du skulle trenge bøodoverføring i forbindelse med fødselen. Minus kan gi blod til de fleste, men motta fra få

I første svangerskap ble jeg fulgt opp oftere enn de vanlige kontrollene med blodprøver. Så fort barnet er født sjekker de om barnet har samme blodtype eller pappaen sin - i mitt tilfelle hadde hun pappaen sin og da fikk jeg en sprøyte som skal forhindre økt sjanse for at kroppen frastøter seg barn Nr 2 om dette også har en annen blodtype. Fått beskjed om at de kommet til å følge opp med blodprøver på samme måte denne gangen. Men utover det ikke noe ekstra jeg må gjøre eller ta hensyn til. Bare viktig å ha med bekreftelsen på blodtype til føden om du skulle trenge bøodoverføring i forbindelse med fødselen. Minus kan gi blod til de fleste, men motta fra få

Ok, takk for info :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...