Gå til innhold

Feirer dere mors- og farsdag?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

I vår familie ser det ut til at dette er en avtrappende tradisjon. 
Mormor setter denne dagen stort og har alltid likt å feire den.
Mamma er litt sånn "nja, vi får feire hos mormor, men det er jo koselig med en blomst eller en telefon så klart".
Selv er jeg såvidt oppvokst med tradisjonen og har gjennom mine nå 18 år som mor, aldri feiret eller blitt feiret som mor.
Har fått et par tegninger fra barnehagen og syns jo det er koselig, men bortsett fra det så har jeg ikke noe utvidet behov for denne dagen.

Samme gjelder farsdag hos oss. Faren i huset ønsker ikke å feire denne.

Men i tar en telefon til foreldrene våre på disse dagene.

Endret av Leirha

Fortsetter under...

Skrevet

Ja dessverre. Bare styr og mas.

Svigermor forventer å bli satt stas på, og hva har hun gjort for å få denne oppmerksomheten?

Jeg syntes at dersom man feirer, så er det barna som bor hjemme som bør feire sine foreldre. Syntes dog dagen er oppkonstruert fra handelsstanden. Liker ikke gavepresset.

Anonymous poster hash: 86bad...a1a

Skrevet

Vi gir en liten oppmerksomhet til bestemor . Jeg selv får ingenting fra barna. Men de er så små at de ikke hadde fikset noe uten hjelp fra faren. Og han er ikke typen til å ordne sånt, han syns det er uviktig, og får heller ikke farsdagsoppmerksomheter.

Skrevet

Oh yes! Her inviterer en av døtrene m/fam mamma og pappa på kaffe, og de som vil er velkommen. Har alltid kort og en oppmerksomhet. Det samme til mor/far her i huset. Kort til meg er visst innkjøpt for en uke siden. Synes det er koselig vi, trives godt sammen alle mann.

Anonymous poster hash: 4c440...22a

Skrevet

Jeg baker en kake til mammaen min, mannen min gir meg blomster og en liten ting fra datteren vår (hun er for liten til å ordne selv enda), også får jeg en tegning. Pappa gir fremdeles blomster og gave til mamma, selv om det ikke har vært barn i huset der på 15 år :)

Skrevet

Jeg er vokst opp med at mors- og farsdag feires ved at den aktuelle forelderen får sove lenge for så å få frokost på senga av barna og den andre forelderen. Deretter får vedkommende slappe av og gjøre minst mulig husarbeid mens barna og den andre forelderen trår til ekstra. Også en kake etter middag. :)

Gave er underordnet og ikke nødvendig, men hvis det gis noe så er det helst en liten oppmerksomhet for 50-100 kroner kanskje.

Jeg syntes det var koselig å anstrenge seg litt ekstra for å gjøre dagen hyggelig for mamma/pappa, og prøver å videreføre denne tradisjonen på farsdagen, men hvis mannen fortsetter å ikke løfte en finger på morsdagen, så blir det nok ingen feiring i fremtiden.

(Og ikke kom med at jeg ikke er moren hans. Barna er små, og de begynner ikke plutselig med sånt av seg selv, de må lære det fra et sted.)

Anonymous poster hash: 097a9...f48

Annonse

Skrevet

Vi reiser til svigermor , hun lager masse deilige smørbrød og kake. Kjøper gjerne en bok eller blomst , sette veldig pris på det hun gjør.

Der treffes vi alle , hun har 4 barn og 14 barnebarn. Det er supert :)

Her hjemme får jeg noe ungene har laget, mannen kjøper en bukett blomster og vi spiser alle sammen en deilig frokost.

Min mamma pleier jeg kjøpe en liten ting til , får den gjerne lørdag eller mandag, vi jobber sammen :)

Farsdag er samme opplegget hos svigers ;) svigerfar blir mest glad for musegift ;)

Far her i huset får gaver fra ungene og jeg kjøper en liten ting, ( kaffebønner, sjokolade, t-skjorte, litt småtteri bare)

Det er stas å bli satt litt ekstra pris på :)

Skrevet

Vi har blitt mer og mer glad i disse dagene etter hvert som barna blir større. Her er det frokost på sengen, tegninger og gaver. På morsdag lager far kosemiddag og vice versa. Veldig koselig. Vi sender blomster til mødrene våre, men det har blitt en familiedag hjemme hos oss. Dvs kjernefamilien.

Skrevet

I min oppvekst har mor/far fått en liten oppmerksomhet på dagen (feks. hjemmelaget kort, mamma-/pappakopp - absolutt ikke noe dyrt eller fancy mao.), og etter familiemiddag har vi spist kake/dessert. Koselig med litt ekstra oppmerksomhet, og det trenger ikke koste no særlig!

Skrevet

Håper det 😊 Blir min første. Sambo fikk kort og gave på farsdagen 😊

Da jeg var mindre feiret vi mamma og hun fikk et kort av meg. Nå har det mer blitt en telefon med gratulasjoner. 😊

Skrevet

Jeg syns det et veldig koselig å feire mors-, og farsdag! Vokst opp med tradisjonen. Selv om mannen ikke er vokst opp med det har vi i felleskap bestemt at vi vil fortsette tradisjonen jeg er vant med.

Det betyr ikke at vi må kjøpe store og dyre gaver, men bare en liten oppmerksomhrt varmer :)

Anonymous poster hash: 0b682...356

Skrevet

Jeg markerer farsdag. Oppmuntrer barna til å lage noe eller tegne noe til mannen, faren deres da. Jeg baker alltid noe til min far og passer på at det er litt til mannen som barna kan gi og noe til svigerfar som mannen kan gi. Men for meg er det jo min far som skal markeres, og jeg drar til han så sant jeg får det til.

Jeg sender en sms til min mor, som jeg knapt har kontakt med. Jeg får ingen oppmerksomhet fra verken barn eller mann. Jeg baker eller lager gjerne til noe til svigermor om vi skal der. Det er jo litt stas for barn og mann, og sånn sett greit for meg.

Min far gratulerer meg med morsdag og passer det slik får jeg gjerne en blomst eller en oppmerksomhet. Det er veldig koselig :)

Skrevet

Håper det Blir min første. Sambo fikk kort og gave på farsdagen

Da jeg var mindre feiret vi mamma og hun fikk et kort av meg. Nå har det mer blitt en telefon med gratulasjoner.

Jeg må bare gi et lite innspill som ikke har noe med saken å gjøre. Jeg forstår godt at du er hoppende glad for å ha blitt gravid (Gratulerer så masse!), men den figuren du har nederst på meldingene dine er så slitsom at det gjør at jeg som dyslektikker sliter med å lese det du skriver. Jeg må scrolle siden slik at den blir liggende utenfor skjermen for å kunne lese på normal måte.

Dette er egentlig ikke ditt problem og ikke noen stor sak for meg heller, men det kan jo være greit å vite om.

Anonymous poster hash: 84c63...1cb

Annonse

Skrevet

Jepp. Kaffe, kaker, frokost i senga, tegninger og blomster.

Synes det er en hyggelig tradisjon som jeg husker veldig godt fra vi var små og ordnet til mamma eller pappa 💙

Skrevet

Litt, vil jeg si... Men ikke fin middag og sånn, bare en liten oppmerksomhet

Anonymous poster hash: 74d52...d60

Skrevet

Da jeg var mindre feiret vi mamma og hun fikk et kort av meg. Nå har det mer blitt en telefon med gratulasjoner.

Jeg må bare gi et lite innspill som ikke har noe med saken å gjøre. Jeg forstår godt at du er hoppende glad for å ha blitt gravid (Gratulerer så masse!), men den figuren du har nederst på meldingene dine er så slitsom at det gjør at jeg som dyslektikker sliter med å lese det du skriver. Jeg må scrolle siden slik at den blir liggende utenfor skjermen for å kunne lese på normal måte.

Dette er egentlig ikke ditt problem og ikke noen stor sak for meg heller, men det kan jo være greit å vite om.

Hehe ble nesten litt rørt av dette innlegget jeg, tenk om alle kunne sagt fra til hverandre om ting på en like hyggelig måte. :)

Anonymous poster hash: 097a9...f48

Skrevet

Jeg er oppvokst med at mor og far fikk kaffe på sengen og kort vi barna hadde laget på skolen (dette var i gamle dager før det ble kontroversielt). Gaver husker jeg ikke om vi ga, det var de selvlagete kortene som var stas.

Vi selv har tradisjon med å lage god frokost og gi en liten gave ungene har kjøpt (med hjelp av far/mor når de var for små til å ordne det selv) og hatt god middag og kake (kaken er det jeg som baker både til mors og farsdag).

Vi enten besøker foreldrene mine eller har de på middag, svigers er ikke i livet vårt på en sånn måte at det er naturlig å feire dem, og vi gir dem enten blomster eller smågaver.

Fokus er på kos og tradisjon, jeg tror ikke vårt engasjement er være eller ikke være for noen i handelsstanden.

Skrevet

Er det sant?? Hehe - jeg har helt glemt at jeg har noe figur! Har ikke vært på forumet fra pc på evig lenge. Ikke er jeg gravid lengre heller! Haha 😄 Skal få logget meg inn fra en pc og fikse det!

Vi feiret forresten ikke morsdag da jeg var gravid... Sånn hvis noen trodde det... 😛

Skrevet

Våre foreldre gidder ikke feire sånne dager.

Men vi feirer alt som kan feires. Vi tenker ikke på dagen som en dag der mor skal slippe å gjøre noe.

Hver søndag er vi ute på tur. Mor velger turplass!

Mor velger resturant vi spiser middag på og så lager vi kake hjemme! Mor velger kake og vi lager den med barna. Barna pynter kaka!

Veldig koselig dag som vi avslutter med brettspill, popcorn og sterinlys rundt kjøkkenbordet.

Vi gjør det samme på farsdagen, da bestemmer selvsagt far! :-)

Anonymous poster hash: 2737e...3bf

Skrevet

Som alenemor må jeg si nei.

Jeg ringer moren min og vi får en kosesnakk på dagen. Faren min har alltid gitt henne en blomst på dagen og som barn laget jeg vel ofte en tegning eller et kort til henne, men det var nivået.

Jeg regner vel med at den yngste lager et kort i barnehagen siden de bruker det, og den eldste kanskje en tegning på skolen eller noe slikt men om det skal bli noe feiring får jeg nok stå for den selv.

Jeg var gift i ni år og det var bare ett år mannen bakte kake til meg sammen med ungene. De andre årene ble ikke dagen markert.

Jeg synes egentlig at det er koselig med småspesielle dager innad i familien - men jeg synes ikke det skal være en stor feiring/fest/gaver osv. Det er nok om man gjør noe litt ekstra i lag om det nå er å bake en kake eller noe annet man kan kose seg med sammen.

Skrevet

Ja gjør det for min mor og far,synes det er kjempe hyggelig, jeg selv er alenemor,så det er ikke så viktig her,men får kort og tegning av mini da, og det er kjempe kos

Skrevet

Vi har frokost på senga og kake. Så får jeg en mumikopp:) synes det er så koselig å få vise at man setter pris på hverandre. Mannen min har ikke peiling på mat, så eneste han lager i løpe av året er bursdag og mordag kake. Det er så søtt når han og femåringen er såååå stolte over kaken men to-tre typer strøssel på:) Feirer morsdag og farsdag på samme måten.

Skrevet

Jeg er vant med å markere disse dagene. Da vi var små tegnet vi tegninger eller lagde kort, pappa/mamma kjøpte kake og blomster og vi vekket mamma/pappa. Kjenpestas for oss ungene! Etterhvert som vi ble eldre hadde vi ofte en liten gave - type favorittgostwriwt eller en dusjsåpe, ikke dyrt. Så drar vi alltid til bethe sett besteforeldre (som er naboer) på kaffeselskap.

Mannen er ikke vant til å markere disse dagene, så det har vært så som så så langt. Etter småen ble stor nok til å tegne har vi begge fått tegninger (arrangert av den andre forelderen) og vi baker kake sammen på ettermiddagen - litt ekstra stas til kaffen. Vi skal også til svigermor på søndag og da tar jeg med blomster fordi jeg setter pris på henne, selv om hun ikke forventet det eller mannen er vant med dette. Det samme gjør jeg til bursdagen hennes (de kjøper ikke gaver til hverandre).

Synes det er en fin tradisjon uten at man trenger å gjøre allverdens utav det 😊

Anonymous poster hash: 003c4...a27

Skrevet

Jeg er oppvokst med og feire disse dagene. Kaffe og kake på senga,laga kort og tegninger til foreldrene mine og det ble kjøpt en liten ting.

Nå får jeg kake på senga og en liten pakke,masse tegninger og koselige kort. Vi spiser en god frokost sammen og drar på besøk til svigers. Så til mine foreldre på middag og kaffe og kake. Kjøper en liten ting til foreldrene mine.

Koselig :)

Anonymous poster hash: 51893...596

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...