Gå til innhold

Assistent kjøkkenmaskin - har du erfaring? Trenger tips og hjelp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nylig fått meg ny kjøkkenmaskin, en Assistent fra Ankarsrum. Leser mange kommentarer rundt om på nettet om at maskinen er fantastisk og super å jobbe med, men jeg blir ikke helt venner med den. Savner KitchenAiden min som tok kvelden. Er det noen som har erfaring med denne som kan komme med noen tips?

For eksempel elter den ikke brøddeigen min så bra, alt henger bare i en røre rundt den eltekroken mens bollen snurrer og det ikke blir ordentlig blandet. Hva gjør jeg feil?

Ikke får jeg den til å stivpiske eggehviter så bra heller, det ble bare litt pisket skum, ikke som det skal.

Må være et eller annet jeg ikke har skjønt her (eller kanskje flere ting) ettersom jeg ikke på noen som helst måte kan se at denne er fantastisk. Synes jo ikke den er ok en gang :(

Hjelp! :)

Fortsetter under...

Skrevet

Hvor stor brøddeig lager du? Assistenten er ganske mye større i volum enn kitchenaid så den krever litt større deig for å være effektiv synes jeg. Synes og den leter best på en litt klissete deig så jeg venter helt til slutt med å tilsette fett og resten av melet.

Jeg har vispebolle til min. (Elektrolux ) Den pisker eggehviter på et blunk.

Skrevet

Har forsøkt med deig både til 2 og 4 brød, men slet like mye med begge.

Har en sånn hvit vispebolle til, og en dobbeltvisp, men ble ikke dreisen på det likevel. Heller ikke på eggedosisen.

Huff, føler meg skikkelig dum altså :( Hadde så dreisen med forrige maskin :P

Skrevet

Det er vane 😀 jeg har alltid hatt assistent, så.den kan jeg, men hver gang jeg har flyttet hat jeg slitt masse med bakeovnen. Alt blir enten svidd eller rått de første månedene.

Pleier du skru fast eltekroken eller lar du den bevege seg? (Altså armen som kroken er festet i)

Skrevet

Har du lest bruksanvisningen? Det virker som det er noe som er feil eller noe du gjør feil

Anonymous poster hash: 5e52b...1f1

Skrevet

Har lest bruksanvisningen og montert etter instruksjonene i den. Skjønner at noe blir feil, jeg klarer bare ikke å se hva :P Kanskje jeg skal la mannen prøve neste gang ;)

Fester eltekroken, så den står stille mens bollen snurrer. Har også prøvd med og uten deigskrape.

Må vel bare øve da!

Annonse

Skrevet

Har lest bruksanvisningen og montert etter instruksjonene i den. Skjønner at noe blir feil, jeg klarer bare ikke å se hva :P Kanskje jeg skal la mannen prøve neste gang ;)

Fester eltekroken, så den står stille mens bollen snurrer. Har også prøvd med og uten deigskrape.

Må vel bare øve da!

Prøv å ha eltekroken litt løs neste gang. Ikke helt løs, men slik at den gir litt etter. Jeg synes det er bedre 😀

Skrevet

Argh! 4 egg + sukker skulle bli eggedosis. 10 min på full guffe, fortsatt ikke eggedosis :( Brukte den hvite bollen og dobbeltvispen. Fatter bare ikke hva som går galt :(

Skrevet

Synes den er super til brøddeig, men eg brukar alltid meir væske og lenger eltetid enn oppskrifta seier. Type 1/2 dl ekstra per brød.

Skrevet

Min eldgamle assistent tok kveld i fjor. Og jeg savner den. Brukte sjelden eltekroken. Brukte rullen og deigskrapen.

Og den ta MYE mer deig enn Kitchen Aid.

Skrevet

Argh! 4 egg + sukker skulle bli eggedosis. 10 min på full guffe, fortsatt ikke eggedosis :( Brukte den hvite bollen og dobbeltvispen. Fatter bare ikke hva som går galt :(

Høres ut som du ikke har satt sammen alle delene riktig. Les bruksanvisningen og prøv igjen! Lykke til!

Skrevet

Eg brukar rulle og deigskrape til brød,  men har kun prøvd eltefrie brød som har ganske mykje væske. Brukte eltekroken til bolledeigar etc. har fungert veldig bra. Eg har berre pøvd vispebollen ein gong og var ikkje imponert over den, men til deigar er eg veldig nøgd:)

Det følger jo med ein instruksjons DVD, kanskje du skal sjå den?

Anonymous poster hash: 9bc9c...ba2
Skrevet

Eg er faktisk kjempefornøyd med vispebollen også. Super til marengs :)

Annonse

Skrevet

Den hvite, ikke sant? Ikke helt funnet ut hva jeg skal med den blanke, lille bollen...

Skrevet

Den hvite, ikke sant? Ikke helt funnet ut hva jeg skal med den blanke, lille bollen...
Har ingen blank, liten bolle. Kun den store stålbollen og den kvite vispebollen, samt oppsamler til sitruspressa. Den siste er forsåvidt blank (gjennomsiktig plast).
Skrevet

Hehe.. Så nå at det var til sitruspressa ja

Har gjentatt prosessen. Eggedosis av 4 egg. + sukker. Montert ihht bruksanvisning. Like elendig resultat, ikke skikkelig eggedosis. Etterforsket litt med håndmikseren, men akkurat som i morges ble kaka paddeflat. Fordelen er jo at jeg nå har to paddeflate kaker jeg kan legge oppå hverandre, så kake blir det!

Noen som vet om de arrangerer kurs i bruk av denne (udugelige) maskina? Skjønner jo at det er brukeren og ikke maskina som er problemet her da. Men jeg savner den døde Kitchenaiden min

Skrevet

Er den montert riktig roterar vispane både rundt si eiga akse og rundt bolllen. Gjer dei det?

Skrevet

Nei! De roterer faktisk ikke rundt sin egen akse ser jeg nå! Åh, det kan jo forklare det! Har klikka de to vispene innpå den svarte saken som settes på toppen av den hvite stanga... Mangler muligens en del i mellom der eller noe da? Ikke at jeg kan se av bruksanvisningen hva det skal være, men det er vanvittig mange deler med :)

Skrevet

Nei! De roterer faktisk ikke rundt sin egen akse ser jeg nå! Åh, det kan jo forklare det! Har klikka de to vispene innpå den svarte saken som settes på toppen av den hvite stanga... Mangler muligens en del i mellom der eller noe da? Ikke at jeg kan se av bruksanvisningen hva det skal være, men det er vanvittig mange deler med :)

Har du fått den hvite stanga helt i hakk? Min må somregel lirkes litt på for å komme helt på plass.

Skrevet

Må ut og kjøpe egg for å øve mer i dag! :)

Skrevet

Det skal være et sort tannhjul som også får vispene til å rotere selv

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...