Gå til innhold

Cosylan til barn under 2 år.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet er 21mnd og hoster veldig mye, skikkelig tør og ekkel hoste som har holdt han mye våken i to netter nå. Jeg har cosylan hjemme etter at jeg hadde en fæl hosterunde for ca en mnd siden. Jeg ringte fastlegen i dag som sa jeg skulle prøve med 2-2,5ml før legging, noe jeg nå har gitt. Men nå sitter jeg her og er skikkelig redd! Hvor ofte bør jeg se til han i natt? :( 

Anonymous poster hash: f7da3...74b

Fortsetter under...

Skrevet

Det går helt fint. Sjekk han om du føler for det. En eventuell allergisk reaksjon kommer etter kort tid,som regel innen de første 15 min.

En bivirkning på Cosylan til små barn er at de kan bli noe hyperaktive. God bedring til barnet :)

Anonymous poster hash: d3eda...58c

Skrevet

Hadde jeg aldri gitt, men nå er jeg av en annen erfaring enn de fleste. Sist jeg brukte cosylan var når jeg var atten år og hadde virusinfeksjon i begge lungene. Jeg hallusinerte av cosylan og ble lagt inn på intensiven for observasjon, et av de verste døgna i mitt liv.

Anonymous poster hash: 11b29...bd2

Skrevet

Jeg var veldig skeptisk til å gi, men han har vært skikkelig plaget med hosten, så jeg ga bare 2ml, mulig han ikke fikk i seg hele dosen heller.... Men allikevel kjenner jeg at det er skikkelig ubehagelig! :( Har vært inne to ganger siden han la seg kl 18.30, og han puster fint, og har ikke hostet en eneste gang. Hi

Skrevet

Det kan faktisk være veldig veldig farlig!! Ring legevakt før du gir.

Anonymous poster hash: 2a4db...80a

Skrevet

Jeg fikk beskjed at min ikke kunne få hostesaft for det kan stoppe hosterefleksen. Og den er nødvendig. Jenta mi har hosta siden september, men fortsatt ingen hostesaft.

Anonymous poster hash: 02c76...3a9

Annonse

Skrevet

Det kan faktisk være veldig veldig farlig!! Ring legevakt før du gir.

Anonymous poster hash: 2a4db...80a

Leser du innlegget ser du jo at hun har gjort det!

Anonymous poster hash: 4dcb4...d78

Skrevet

Jeg fikk beskjed at min ikke kunne få hostesaft for det kan stoppe hosterefleksen. Og den er nødvendig. Jenta mi har hosta siden september, men fortsatt ingen hostesaft.

Anonymous poster hash: 02c76...3a9

Svar på HI er en fin ting!

Skrevet

Barnet er 21mnd og hoster veldig mye, skikkelig tør og ekkel hoste som har holdt han mye våken i to netter nå. Jeg har cosylan hjemme etter at jeg hadde en fæl hosterunde for ca en mnd siden. Jeg ringte fastlegen i dag som sa jeg skulle prøve med 2-2,5ml før legging, noe jeg nå har gitt. Men nå sitter jeg her og er skikkelig redd! Hvor ofte bør jeg se til han i natt? :(

Det går fint! Slapp :)

Skrevet

Det kan faktisk være veldig veldig farlig!! Ring legevakt før du gir.Anonymous poster hash: 2a4db...80a

Hun har allerede snakket med fastlegen, hva annet tror du legevakten kan gjøre?

Jeg har gitt litt Cosylan til så små barn noen få ganger. Man vil jo helst unngå det, og det er lurt at du er forsiktig.

Anonymous poster hash: 187b5...b4c

Skrevet

Dobbeltsjekk doseringen på felleskatalogen. Mannen min fikk utskrevet cosylan da han var liten, han fikk feil dosering og døde nesten...

Anonymous poster hash: 5ea67...9a3

Skrevet

Var akkurat inne hos han igjen, han skvatt til litt, men sov godt videre. Jeg har sjekket felleskatalogen, der står det at barn 2-5år kan få 2,5ml 3-4 ganger daglig. Jeg ga kun 2ml for å være sikker. Jeg er mest redd for at han skal slutte å puste, så derfor lurte jeg på hvor ofte jeg burde se til han i løpet av natten. Hi

Skrevet

Hvis det er tørrhoste går det bra, men ved slimhoste hoster de det bort for å få puste. Worst case scenario: kveles av slimet fordi cosylan demper hosterefleksen. Aaaaldri før leggetid ved slimhoste

Annonse

Skrevet

Du vet at cosylan blir til morfin i kroppen? Jeg blir veldig sløv og ruset, ville ikke gitt det til min sønn.

Men om det er tørrhoste så kan man bruke cosylan, da det skal stoppe hostigen. Fungerer forresten ikke på meg. Men er det slimhoste så IKKE gikk hostedempende medisin da slimet vil ikke komme seg opp og det kan bli lungebetennelse av det. Er det slimhoste så kan man gi slimløsende, det finnes en som kan gies til de minste barna, husker ikke hva den heter men de vet det på apoteket. Den slimløsende er veldig effektiv for lin sønn på 1,5 år.

Ellers hev hodeenden og hold det kjølig på soverommet. Noen sier at det hjelper å legge en oppskjært løk på nattbordet/hylle/kommode, men jeg har ikke prøvd.

Anonymous poster hash: 94e22...deb

Skrevet

Det er tørrhoste, ja. Jeg snakket jo med fastlegen først, så det var ikke noe jeg bare bestemte meg for å gi. Jeg ga 2ml kl 18.00, og er nå super engstelig for at noe skal gå galt.... :( Blir bare mer og mer skremt av det dere skriver her..... :( Hi

Skrevet

Et tips,dersom du er engstelig for noe, lytt til fagfolk som vet hva de snakker om. Ikke anonyme folk på et nettforum!

Legen har sagt du kan gjør det. Felleskatalogen sier det går greit.

ANONYME brukere på ett nettfora sier nei.

Jeg vet hvem jeg ville hørt på....

Skrevet

Et tips,dersom du er engstelig for noe, lytt til fagfolk som vet hva de snakker om. Ikke anonyme folk på et nettforum!

Legen har sagt du kan gjør det. Felleskatalogen sier det går greit.

ANONYME brukere på ett nettfora sier nei.

Jeg vet hvem jeg ville hørt på....

:P Ja, du har rett. Jeg mater vel bare monsteret ved å spørre her.... Hi

Skrevet

Ufarlig, men cosylan virker kun på rundt 50 prosent av folk, studier har vist at ventoline faktisk virker bedre på flere, og generelt er vann like slimløsende som cosylan.. Please Google det, har ikke linken her nå, leste masse om det i fjor da jeg sleit med hoste i 3 mnd! Var hos flere leger og ønh spes. som bekreftet dette:-)) men har du det og legen sa ja, så prøv! Enten funker det eller så gjør det ikke det. Funker ikke på meg eller barna. Ventoline har god effekt på jentene her! Selv om de ikke har astma!

Anonymous poster hash: 66777...832

Skrevet

Jeg fikk beskjed at min ikke kunne få hostesaft for det kan stoppe hosterefleksen. Og den er nødvendig. Jenta mi har hosta siden september, men fortsatt ingen hostesaft. Anonymous poster hash: 02c76...3a9

Og du har ikke bedt om henvisning for å utrede for astma? Stakkars barn. Sløv lege og sløve foreldre er dårlig mix.

Anonymous poster hash: d3eda...58c

Skrevet

Ufarlig, men cosylan virker kun på rundt 50 prosent av folk, studier har vist at ventoline faktisk virker bedre på flere, og generelt er vann like slimløsende som cosylan.. Please Google det, har ikke linken her nå, leste masse om det i fjor da jeg sleit med hoste i 3 mnd! Var hos flere leger og ønh spes. som bekreftet dette:-)) men har du det og legen sa ja, så prøv! Enten funker det eller så gjør det ikke det. Funker ikke på meg eller barna. Ventoline har god effekt på jentene her! Selv om de ikke har astma! Anonymous poster hash: 66777...832

Vil tro vann er like slimløsende som Cosylan da Cosylan ikke er slimløsende. Tror du

Anonymous poster hash: 81111...eef

Skrevet

Ufarlig, men cosylan virker kun på rundt 50 prosent av folk, studier har vist at ventoline faktisk virker bedre på flere, og generelt er vann like slimløsende som cosylan.. Please Google det, har ikke linken her nå, leste masse om det i fjor da jeg sleit med hoste i 3 mnd! Var hos flere leger og ønh spes. som bekreftet dette:-)) men har du det og legen sa ja, så prøv! Enten funker det eller så gjør det ikke det. Funker ikke på meg eller barna. Ventoline har god effekt på jentene her! Selv om de ikke har astma! Anonymous poster hash: 66777...832

Vil tro vann er like slimløsende som Cosylan da Cosylan ikke er slimløsende. Tror du

Anonymous poster hash: 81111...eef

Haha ja!! Mente vann like hostedempende som cosylan😜

Skrevet

Hvordan kan vann være hostedempende? Hi

Skrevet

Hvordan det, det aner jeg ikke, men når jeg har hostekuler er det slurker med kaldt vann som funker best, cosylan har absolutt ingen effekt! Hostedempende er jo stort sett ikke nyttig, står jo selv på apoteksidene:-) Men ja cosylan og andre preparater som påvirker hoserfleksene vil jo sikkert hjelpe noen! Sjokolade er jo også enbefalt, et eller annet stoff i kakao som har hostedempende effekt, mørkere jo bedre!

Skrevet

Hvordan det, det aner jeg ikke, men når jeg har hostekuler er det slurker med kaldt vann som funker best, cosylan har absolutt ingen effekt! Hostedempende er jo stort sett ikke nyttig, står jo selv på apoteksidene:-) Men ja cosylan og andre preparater som påvirker hoserfleksene vil jo sikkert hjelpe noen! Sjokolade er jo også enbefalt, et eller annet stoff i kakao som har hostedempende effekt, mørkere jo bedre!

Her er noen linker, finnes flust. Kjør debatt;-))

http://forskning.no/medisiner-sykdommer/2008/02/ingen-beviser-hostesaft-virker. http://www.nrk.no/norge/kjopte-hostesaft-for-140-millioner-1.7903386

Skrevet

Her er noen linker, finnes flust. Kjør debatt;-))

http://forskning.no/medisiner-sykdommer/2008/02/ingen-beviser-hostesaft-virker. http://www.nrk.no/norge/kjopte-hostesaft-for-140-millioner-1.7903386

:P Fikk faktisk råd fra apoteket å smøre mentholatum under fotsålene på barnet ved leggetid... :P Skal visstnok være et veldig effektivt kjerringråd mot hoste, men jeg ble bare veldig skeptisk.. Hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...