Gå til innhold

Sykemelding og utlenlandstur?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis man er sykemeldt og skal reise til utlandet i sykemeldingsperioden, hvordan gjør man det da?

Gir man beskjed til NAV og blir trukket i lønn?
Reiser man bare og tenker ikke noe mer på det?
Må man ha skriv fra legen om at det er OK å reise til utlandet?

Om man har fått innvilget ferie får man jo disse tilbake om man er sykemeld mer enn en uke. Men blir det likevel sett på som ferie?

Anonymous poster hash: 37e95...eb3
Skrevet

Det kan du, men da må du får ok fra legen din. Jeg gjorde dette da jeg var sykemeldt. Tror legen min måtte skrive noe til Nav om hvorfor dette burde godtas, husker ikke helt, for det er seks år siden nå

Anonymous poster hash: 54bba...ec8
Skrevet

Det kan du, men da må du får ok fra legen din. Jeg gjorde dette da jeg var sykemeldt. Tror legen min måtte skrive noe til Nav om hvorfor dette burde godtas, husker ikke helt, for det er seks år siden nå

Men blir man da trukket i lønn?

Skrevet

Vet du, det husker jeg faktisk ikke...snakk med legen din, så vet nok h*n det. Det må du jo uansett siden h*n må skrive til Nav

Skrevet

Vet du, det husker jeg faktisk ikke...snakk med legen din, så vet nok h*n det. Det må du jo uansett siden h*n må skrive til Nav

Litt vanskelig å snakke med legen min, da det ikke gjelder meg. :-) Så derfor jeg må spørre her. Prøvde å Google litt, men ble ikke særlig klok på det.

Skrevet

Enten må du skriver på sykemeldingen av du avvikler ferie og får da selvfølgelig ikke ferien tilbake eller du kan søke til nav om å få reise mens du er sykemeldt, men da må du ha ett skriv fra legen at det ikke vil forverre grunnen til at du er sykemeldt.

Anonymous poster hash: ee027...688
Skrevet

Blir du sykmeldt og det allerede er bestemt ferie i denne perioden så får du selvfølgelig ikke denne ferien til gode hvis du faktisk drar på ferie.

Du kan skrive på sykmeldingen at du tar ferie og da blir sykepengene stoppet i denne perioden og du får lønn/feriepenger fra arbeidsgiver. Er du sykmeldt for noe som det helsemessig kan være gunstig å dra utenlands så kan du få et skriv fra legen din om at dette er positivt for deg og du må da søke NAV om å få denne utenlandsturer godkjent i sykmeldingsperioden.

Skrevet

Enten må du skriver på sykemeldingen av du avvikler ferie og får da selvfølgelig ikke ferien tilbake eller du kan søke til nav om å få reise mens du er sykemeldt, men da må du ha ett skriv fra legen at det ikke vil forverre grunnen til at du er sykemeldt.

Er snakk om noen som er sykemeldt og har fått tilbud etter at hun ble sykemeldt om langhelg i utlandet. Så om legen sier det er greit så trenger hun ikke bruke ferie og blir heller ikke trukket i lønn? Slik å forstå? Litt treigt i toppen i dag merker jeg.

Skrevet

Hvis du ser på sykemeldings delen som du leverer inn til nav så krysser du bare av der for at du skal til utlandet og datoen du reiser og datoen du kommer hjem :) det var kunn det jeg jorde når jeg var sykemeldt. Å nei du får ikke betalt når du er i utladet for da ser de ikke på deg som sykemeldt for da benytter du deg jo av ferien din...

Skrevet

Er snakk om noen som er sykemeldt og har fått tilbud etter at hun ble sykemeldt om langhelg i utlandet. Så om legen sier det er greit så trenger hun ikke bruke ferie og blir heller ikke trukket i lønn? Slik å forstå? Litt treigt i toppen i dag merker jeg.

Nei hun må sende skriv fra legen til NAV og søke om det er greit. Legen kan ikke innvilge at hun får dra.

Skrevet

Dersom man krysser av for utenlandsopphold men ikke søker NAV om å beholde sykepengene under utenlandsoppholdet vil man ikke få utbetalt sykepenger for de dagene. Husk der må søkes for der reises.

Anonymous poster hash: 39aa7...866
Skrevet

For å få alt inn med te-skje:

Hvis man er sykemeldt og IKKE skal ha planlagt ferie, men reiser for eksempel på en langhelg til London.

Kan man da snakke med legen om at dette ikke spiller noen rolle for det man er sykemeldt for (så sant det ikke har det), søke til NAV og likevel få vanlig lønn?

Kjenner jeg er litt forvirra nå.

Skrevet

Hvis man er sykemeldt og IKKE skal ha planlagt ferie, men reiser for eksempel på en langhelg til London.

Kan man da snakke med legen om at dette ikke spiller noen rolle for det man er sykemeldt for (så sant det ikke har det), søke til NAV og likevel få vanlig lønn?

Med t-skje tilbake:

Det spiller INGEN ROLLE om utenlandsturen er planlagt eller ei. I utgangspunktet er det ikke lov til å dra utenlands når du er sykmeldt. Drar du uansett så har du 2 muligheter:

1) du krysser av bak på sykmeldingen at du drar utenlands og sykepengene stopper den perioden. (Da tar jo arbeidsgiver over).

2) du prater med legen din om denne turen ikke påvirker helsen din og eventuelt skriver en bekreftelse på dette. Så sender du en søknad til NAV med bekreftelsen fra legen om å beholde sykepengene under utenlandstur.

Anonymous poster hash: b6faf...66d

Skrevet

Hei! :)

Hvis du er sykmeldt, og plutselig bestemmer deg for en impulstur til London for eks., så må du først dra til legen og få en bekreftelse på at det at du reiser utenlands IKKE forverrer plagene dine. Deretter må du til NAV, og fylle ut et søknadsskjema som heter noe sånt som "Søknad om å beholde sykepenger under untenlandsopphold", og legge ved legeattesten. Vær obs på at det kan ta noen uker til du får bekreftet om det er greit at du drar, så det kan være lurt å søke så tidlig som mulig.

Hvis du ikke får svar i tide, kan du likevel reise, men du kan risikere å få avslag når du kommer tilbake, og da mister du sykepenger for den perioden. En annen ting som du bør være obs på er for eks, at legen kan bli mer restriktiv med 100 % sykemelding videre etter at du er kommet hjem, for de er forpliktet til å først og fremst vurdere gradert sykemelding hvis arbeid ikke er helt umulig å gå tilbake til. Så legen kan tenke; "Frisk nok til å reise med fly og oppholde seg i storby = frisk nok til å jobbe for eks. 20 %"

Jeg sier ikke at det alltid er slik, men det kan være elementer som du kan ta med i vurderingen.

God tur! :)

Skrevet

Du krysser av på sykemeldingen om at du skal bruke feriedager og bruker disse.

Selvsagt må man bruke feriedager selv om man er sykemeldt og reiser utenlands. Hvorfor skal du ikke bruke ferie?

Anonymous poster hash: c4936...bef

Skrevet

Selvsagt må man bruke feriedager selv om man er sykemeldt og reiser utenlands. Hvorfor skal du ikke bruke ferie?

Skrevet

Med t-skje tilbake:

Det spiller INGEN ROLLE om utenlandsturen er planlagt eller ei. I utgangspunktet er det ikke lov til å dra utenlands når du er sykmeldt. Drar du uansett så har du 2 muligheter:

1) du krysser av bak på sykmeldingen at du drar utenlands og sykepengene stopper den perioden. (Da tar jo arbeidsgiver over).

2) du prater med legen din om denne turen ikke påvirker helsen din og eventuelt skriver en bekreftelse på dette. Så sender du en søknad til NAV med bekreftelsen fra legen om å beholde sykepengene under utenlandstur.

Anonymous poster hash: b6faf...66d

Takk for t-skje tilbakemelding.

Skrevet

Et lite øyeblikk, så skal jeg ringe den det gjelder å spørre hvorfor hun ikke vil bruke ferien...... Som skrevet lenger oppe, det er ikke meg det gjelder.

Skrevet

Det spørs vel hva det gjelder. Langhelg til London må vel søkes om. Jeg selv har bodd 20 minutter fra finskegrensa og 25 minutter fra nærmeste norsk matbutikk, så dro til Finland og handlet (billigere) mat mens jeg var sykmeldt, har aldri fått beskjed om at det ikke var greit - mat må man ha uansett hvor syk man er, og jeg sparte 10 minutter tur-retur hver gang ved å dra over grensa.

Anonymous poster hash: d2338...dc4
Skrevet

Hvis man er sykemeldt og skal reise til utlandet i sykemeldingsperioden, hvordan gjør man det da?

Gir man beskjed til NAV og blir trukket i lønn?

Reiser man bare og tenker ikke noe mer på det?

Må man ha skriv fra legen om at det er OK å reise til utlandet?

Om man har fått innvilget ferie får man jo disse tilbake om man er sykemeld mer enn en uke. Men blir det likevel sett på som ferie?

Man får bare tilbake ferien dersom denne var planlagt før man ble sykmeldt, og ikke som følge av sykmeldingen ikke kan gjennomføre ferien. Man kan i utgangspunktet ikke dra utenlands, eller reise bort, når man er sykmeldt så fremt dette ikke er til fordel for grunnen man er sykmeldt. Er hun borte en arbeidsdag i løpet av sykmeldingen på "forlystelsestur" skal dette føres opp på egenmeldingsblanketten på sykmeldingen, evt meldes fra til arbeidsgiver om, slik at de kan notere seg dette. 

Når det gjelder det å få tilbake feriedager (når kriteriene ellers er oppfylt, som det at man ble syk i løpet av ferien eller ikke kan gjennomføre planlagt ferie), så husk også at dette KUN gjelder ferie i land i EU. 

Anonymous poster hash: 21cff...32a

Skrevet

Det spørs vel hva det gjelder. Langhelg til London må vel søkes om. Jeg selv har bodd 20 minutter fra finskegrensa og 25 minutter fra nærmeste norsk matbutikk, så dro til Finland og handlet (billigere) mat mens jeg var sykmeldt, har aldri fått beskjed om at det ikke var greit - mat må man ha uansett hvor syk man er, og jeg sparte 10 minutter tur-retur hver gang ved å dra over grensa.

Anonymous poster hash: d2338...dc4

Å dra på butikken for å handle mat er jo definitivt noe annet enn å reise på shopping til London... 

Skrevet

Jeg har en sykdom som gjør at jeg får store smerter på vinteren i kulda. Det hender stadig at jeg blir så "ødelagt" at jeg ikke klarer jobbe og blir sykemeldt. En av de få tingene som da hjelper er å reise til varmere strøk, og dette får jeg da godkjent gjennom NAV. Legen har da skrevet et brev til NAV, som igjen har godkjent det- siden det vil være en fordel. Har også noen ganger fått dekket utenlandsreise på vinteren når det har vært ekstremt ille.

Så be henne ta kontakt med legen, så får de ta det sammen derfra. Hvis ikke må hun krysse det av på sykemeldingen, men da blir hun trukket.

Anonymous poster hash: 19058...0b1
Skrevet

Nei, det er ikke selvsagt at man må bruke feriedager selv om man er sykmeldt og reiser utenlands. Man kan, som tidligere nevnt, søke om å få beholde sykepengene under utenlandsopphold, og da skal man ikke bruke feriedager i tillegg.

Skrevet

Nei, det er ikke selvsagt at man må bruke feriedager selv om man er sykmeldt og reiser utenlands. Man kan, som tidligere nevnt, søke om å få beholde sykepengene under utenlandsopphold, og da skal man ikke bruke feriedager i tillegg.

For en langhelg, slik det er skissert her, kan jeg nesten garantere at hun ikke får innvilget en slik søknad... 

Skrevet

Da må man stoppe sykmeldingen, ta ferie og fortsette sykmeldingen etterpå.

Arbeidsgiverperiodem begynner på nytt etter ferien, så du vet det (eller "venninna" di da)

Anonymous poster hash: 6a43b...f56

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...