Gå til innhold

Plan/Redd Barna - fadder

Anbefalte innlegg

Har tre gutter selv (5-11år) og har tenkt en del på om vi skal bli fadder for en gutt ett eller annet sted i verden. Vi har en del bekjente fra et afrikansk land, og vurderer et barn derfra siden det blir litt "nærere" da.

Noen som er fadder selv og som kan dele litt erfaringer?

Anonymous poster hash: 0f168...66c
Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144197164-planredd-barna-fadder/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trur ikkje du får velge barn sjølv, men at eit blir valgt til deg:)

Eg er planfadder, og då er det slik at pengane mine går til heile landsbyen som ungen kjem i frå, slik at det ikkje blir misunnelse, men gode kår for alle:) Får oppdateringar kvart år, og det er og mogleg å skrive brev med ungen sin. Betalar rundt 200 i mnd, og det har dei fleste råd til.

Er fadder for plan og SOS barnebyer. Hadde ingen spesielle ønsker om fadderbarnet, men begge gangene fikk vi gutt på samme alder som datteren min. Veldig koselig å få brev og oppdaterte bilder og følg med på hvordan det får med de og familien deres. Har også skrevet brev til han ene en gang. Fikk svar fra moren. Koselig:) Tenker det er på tide å sende brev igjen snart;)

Eg er planfadder, og då er det slik at pengane mine går til heile landsbyen som ungen kjem i frå, slik at det ikkje blir misunnelse, men gode kår for alle:) Får oppdateringar kvart år, og det er og mogleg å skrive brev med ungen sin. Betalar rundt 200 i mnd, og det har dei fleste råd til.

Det går an å ha ønsker om kjønn, alder, land.. :)

Det går an å ha ønsker om kjønn, alder, land.. :)

Ok. Det var eg ikkje klar over.

Annonse

HI her..

Har vært inne på sidene til både Redd Barna og Plan for å lese. Slik jeg forstår det så velger Redd Barna for deg, eller at pengene går til f.eks en landsby og kommer flere til gode. På Plan sine sider kan man enten la dem velge, eller så kan du velge kjønn, aldersgruppe og land selv. Regner med at da "får" man et konkret barn i den gitte aldersgruppen. Vi tenkte 6-10 år siden det da blir nærmest mine gutter i alder.

Anonymous poster hash: 0f168...66c

Jeg er fadder til en i SOS barnebyer. Vi kunne legge inn ønske om kjønn, alder og land. Betaler 275 kr i måneden, og det er det minste man kan betale. Koselig å få bilder og info om hvordan det går med gutten og de andre i barnebyen. Man kan også sette inn ekstra penger som går rett på en konto som barnet får tilgang til ved 18 år. Det er også lov å sende brev og små gaver som f.eks klistremerker.

Anonymous poster hash: 7f73b...cb7

Vi er redd barna fadder. Der får man ikke noe eget barn. På den måten brukes ikke en stor del av ressursene/pengene på å oppdatere fadderne om hvert enkelt barn, men å la pengene gå til å hjelpe flest mulig. For meg var det avgjørende da jeg valgte hvilken organisasjon vi skulle støtte. I utgangspunktet er det 250 kr. i mnd. men du kan velge beløp selv. Vi har automatisk trekk i nettbanken. Har man mnd. der man vil betale mindre, eller ingenting, ordner man dette enkelt i nettbanken, og det skal ikke få noen konsekvenser som purringer e.l. Vi får jevnlig brev med oppdateringer og bilder, men det er det samme som alle får. 

Jeg har jobbet i Plan Norge i årevis, og etter å ha jobbet i både Redd Barna og Røde Kors tidligere, så vil jeg anbefale den.

Der kan du velge kjønn og verdensdel hvis det var det du ønsket.

9 av 10 kroner går direkte dit de skal og arbeidet de gjør er fantastisk.

Bidraget ditt går til hele samfunnet og hjelper dem med brønner, utdannelse, helse osv..

SOS Barnebyer vil jeg også anbefale!

Fantastisk organisasjon!

Der støtter du selve barnet og kan også sette inn penger på barnets konto som skal fungere som en livline når barnet skal ut av barnebyen og stå på egne ben!

Lykke til! Og flott at du ønsker å bidra 😃😃😃😃

Anonymous poster hash: 6a1d4...b0c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...