Gå til innhold

Barnevernet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor har dere det fra at det er mange hevngjerrige privatpersoner som melder bekymring til barneverntjenesten? Slik jeg leser statistikken fra SSB, er det kun 5% av meldingene som kommer fra private. Vil tro at mange av disse er reelle. 

Ut fra eget kjennskap til barnevernet mener jeg det fremdeles er et langt større problem at det ikke meldes bekymring når det burde vært gjort, enn det motsatte. Antallet meldinger fra offentlige instanser har økt ganske mye de siste årene, men særlig barnehage og helsestasjon har over tid vært kritisert for manglende meldingskultur og dette fokuset har medført flere bekymringsmeldinger fra dem som treffer de minste barna. Jeg mener det er positivt. 

Statistikk: http://www.ssb.no/barneverng/

Og i disse prosentene ligger også foreldre som melder seg selv - dvs. som tar kontakt på eget initiativ

Anonymous poster hash: fbce3...dc2

Nei, det stemmer ikke. Foresatte selv står bak 9% av henvendelsene. Ved sida av politiet er det barnevernstenesta sjølv og skolen som står bak dei fleste meldingane, høvesvis 14 og 13 prosent av meldingane. Også foreldre/føresette var ein hyppig meldar. Dei stod bak vel 9 prosent av meldingane i 2013. Dette er dei same instansane som har meldt mest også tidlegare år, i dei meldingane som har gått til undersøking som er dei SSB har samla inn før 2013. Andre som melder ofte - og som kvar står bak i overkant av 5 prosent av meldingane - er lege/sjukehus/tannlege, barnevernsvakt og privatpersonar.

Skrevet

Tror mange her glemmer at barnevernet faktisk er til for å hjelpe også. De kan ordne diverse hjelpetiltak og avlastning for mennesker som er i en tøff familiesituasjon for eksempel. Enkelte er også såpass unge foreldre at de rett og slett trenger litt veiledning. Tror folk må slutte å se på bv som fienden. Hvis alt er ok, så er det jo ikke så farlig?. Da fikk man ihvertfall sjekket ut det. Faktisk så viser statistikken at for eksempel barnehager melder altfor sjeldent. Det er store mørketall på seksuelle overgrep og omsorgssvikt. Det ble ihvertfall sagt på et kurs jeg var på i fjor. 

Anonymous poster hash: a4a66...128
Skrevet

Hvor har dere det fra at det er mange hevngjerrige privatpersoner som melder bekymring til barneverntjenesten? Slik jeg leser statistikken fra SSB, er det kun 5% av meldingene som kommer fra private. Vil tro at mange av disse er reelle. 

Ut fra eget kjennskap til barnevernet mener jeg det fremdeles er et langt større problem at det ikke meldes bekymring når det burde vært gjort, enn det motsatte. Antallet meldinger fra offentlige instanser har økt ganske mye de siste årene, men særlig barnehage og helsestasjon har over tid vært kritisert for manglende meldingskultur og dette fokuset har medført flere bekymringsmeldinger fra dem som treffer de minste barna. Jeg mener det er positivt. 

Og i disse prosentene ligger også foreldre som melder seg selv - dvs. som tar kontakt på eget initiativ

Nei, det stemmer ikke. Foresatte selv står bak 9% av henvendelsene. Ved sida av politiet er det barnevernstenesta sjølv og skolen som står bak dei fleste meldingane, høvesvis 14 og 13 prosent av meldingane. Også foreldre/føresette var ein hyppig meldar. Dei stod bak vel 9 prosent av meldingane i 2013. Dette er dei same instansane som har meldt mest også tidlegare år, i dei meldingane som har gått til undersøking som er dei SSB har samla inn før 2013. Andre som melder ofte - og som kvar står bak i overkant av 5 prosent av meldingane - er lege/sjukehus/tannlege, barnevernsvakt og privatpersonar.

Shame on me for at jeg ikke leste godt nok. Ble så opptatt av at jeg kunne vinne et nettbrett :D

5% er uansett ikke mye da

Skrevet (endret)

Shame on me for at jeg ikke leste godt nok. Ble så opptatt av at jeg kunne vinne et nettbrett :D 5% er uansett ikke mye da Anonymous poster hash: fbce3...dc2

Dumme meg da, som delte den linken. Reduserer jo mine egne vinnersjanser. Er selvfølgelig jeg som skal ha det nettbrettet!

Endret av Iiiiik
Skrevet

Shame on me for at jeg ikke leste godt nok. Ble så opptatt av at jeg kunne vinne et nettbrett :D 5% er uansett ikke mye da Anonymous poster hash: fbce3...dc2

Dumme meg da, som delte den linken. Reduserer jo mine egne vinnersjanser. Er selvfølgelig jeg som skal ha det nettbrettet!

Haha! Du får iallfall heder og ære for en god korrigering :)

Måtte den beste vinne. Tvitvi!

Skrevet

Når jeg snakker om hevn er det vel stort sett i stygge brudd, og det går vel under foreldrene selv i statistikken. 

Gang på gang har jeg sett fortvilte foreldre skrive her inne om at de har blitt meldt, og gang på gang blir de møtt med varianter av "ingen røyk uten ild". Det gjør uttalelser om at "sånt må man bare tåle" en særdeles bitter pille å svelge. Ja, BV kan være til god hjelp. Men fordømmelsen man møter andre steder hjelper ikke akkurat, og gjør at svært få velger å snakke om det, slik at vi bare får høre de stygge sakene.

Diskusjonen om å melde til BV er en vi burde ta. Det kan ikke være slik at man skal drive heksejakt på alle som skiller seg ut fra det glansbildet som fremstilles i media, blader og ikke minst blogger. Det er ingen tjent med, spesielt ikke de som faktisk trenger hjelp. Det er bare noen dager siden jeg leste her om noen hvis barnevernsinstans ikke kunne tilby hjelp pga underbemanning. Jeg har ofte sett folk her skrive at noen skulle være meldt til BV på grunnlag av nugatti på brødskiva, en time senere sengetid, for lite/mye aktivisering, barnebursdag osv. For det første er det særdeles usaklig, for det andre kan man ikke drukne BV med ikke-saker, det er det ikke ressurser til. Det sier sitt at 1 av 5 meldinger blir ansett som så lite viktige at de legges bort uten videre undersøkelse, nesten halvparten av de som ble meldt inn ble henlagt. Det er mye.

Skrevet

Problemet med BV er at det sitter ekstremt mange makt syke som knapt har ordentlig utdannelse og de få som faktisk jobber for barna og familiene de blir utkjørt. Stanger hue i veggen og kommer ingen vei.. Leser støtt og stadig om stygge hendelser hvor BV ser en annen vei hvor barna burde blitt tvang's flyttet på dagen men nei her skal mor få hundre og førti sjanser. Men med en gang det er meldt feil og foreldre har et godt nettverk av leger, bhg/skoler i ryggen så hører ikke BV og de skal tvang's hente ungene samme hva det koster.   Det har vært så mange stygge hendelser i media om BV som totalt svikter om igjen og om igjen. 

Så jeg forstår at folk blir dårlige når de av hevn blir meldt.. 

Anonymous poster hash: fd495...7a7
Skrevet

Virkelig? Er du sur for at bv undersøker en sak når de får melding? Merkelig... Og om dette har gjort noe med din selvtillit som mor så sier jo det litt om at alt kanskje ikke er så bra? De fleste gode mødre er ofte veldig trygge på seg selv i morsrollen fordi man VET at man gjør alt rett. 

Anonymous poster hash: 91aeb...613

Du kan umulig ha mye innsikt i mennesker. Selvtillit er et dårlig barometer å vurdere foreldreevner etter.

En mor som vurderer seg selv som helt ufeilbarlig og aldri er det minste i tvil, ville jeg ha tenkt at hadde en narcissistisk personlighetsforstyrrelse eller liknende.

Det er naturlig å tvile på seg selv i blant, og særlig i møte med beskyldninger eller kritikk.

En egentlig god mor kan ha dårlig selvtillit, og en dårlig mor kan tro hun gjør alt rett.

Anonymous poster hash: 52266...d42

Skrevet

Virkelig? Er du sur for at bv undersøker en sak når de får melding? Merkelig... Og om dette har gjort noe med din selvtillit som mor så sier jo det litt om at alt kanskje ikke er så bra? De fleste gode mødre er ofte veldig trygge på seg selv i morsrollen fordi man VET at man gjør alt rett.

Anonymous poster hash: 91aeb...613

Du kan umulig ha mye innsikt i mennesker. Selvtillit er et dårlig barometer å vurdere foreldreevner etter.

En mor som vurderer seg selv som helt ufeilbarlig og aldri er det minste i tvil, ville jeg ha tenkt at hadde en narcissistisk personlighetsforstyrrelse eller liknende.

Det er naturlig å tvile på seg selv i blant, og særlig i møte med beskyldninger eller kritikk.

En egentlig god mor kan ha dårlig selvtillit, og en dårlig mor kan tro hun gjør alt rett.

Enig! Har selv jevnlige møter med barnevernet pga det ene barnet med ekstra utfordringer, og til å begynne med var vi nervøse og vi turte nesten ikke røre på oss. Tenk hvis vi gjorde noe feil? Men nå, etter tre år er vi trygge på oss selv når de kommer hit (kun fordi det er lettere for oss:-) ) sitter vi å prater om alt, og vi tenker ikke lenger på at det står litt oppvask på kjøkkenet og litt rusk på gulvet.

Vil også påpeke at vi har nok vært veldig heldige med våre saksbehandlere, de er her kun for eldste, og de vil gjerne dulle med minste når vi snakker om eldste ;-)

Der bi bodde før, hadde vi en maktsyk ny-utdanna jente som absolutt ikke visste hva det innebar å HJELPE en familie i nød. Hun mistet jobben fort.

Anonymous poster hash: 85a27...633

Skrevet

Da leser du den nok ikke helt riktig.

I tillegg til de 5% som kom fra privatpersoner, så kom 9% av meldingene fra den andre forelderen (ekser?).

Ellers må jeg si at det er sjokkerende å lese at 41% av meldingene fra politiet henlegges...! Her skulle man da virkelig tro at en nærmere undersøkelse var ekstra viktig?

Må også si jeg blir sjokkert av å lese at det kommer over 53000 nye meldinger til barnevernet hvert år...!

Er dere klar over at det er like mange barn som det fødes årlig?

Skrevet

I tillegg til de 5% som kom fra privatpersoner, så kom 9% av meldingene fra den andre forelderen (ekser?).

Ellers må jeg si at det er sjokkerende å lese at 41% av meldingene fra politiet henlegges...! Her skulle man da virkelig tro at en nærmere undersøkelse var ekstra viktig?

Må også si jeg blir sjokkert av å lese at det kommer over 53000 nye meldinger til barnevernet hvert år...!

Av disse 9% så regnes nemlig ikke foreldre som selv tar kontakt med barnevernet med, da dette ikke anses som bekymringsmeldinger.

Skrevet

Av disse 9% så regnes nemlig ikke foreldre som selv tar kontakt med barnevernet med, da dette ikke anses som bekymringsmeldinger.

Jo, de 9% er jo foreldre som selv tar kontakt. Ikke bare slik at de tar kontakt vedrørende den andre, men at de selv tar kontakt og ber om hjelp. 

Skrevet

Politiet melder automatisk i noen tilfeller hvor det ikke nødvendigvis er noe bekymringsverdig angående barnet. Ett eksempel som har vært nevnt her på forumet flere ganger er om bf f.eks. blir tatt med stoff, men ikke har noe samvær med barnet. Politiet sjekker ikke om han faktisk har noe med barnet å gjøre før de sender melding, men det gjør barnevernet, og da henlegges saken.

Ikke at dette utgjør så mange saker, men det var ett eksempel. Jeg vil tro det finnes flere.

Anonymous poster hash: ac868...c76

Skrevet

Jeg kontaktet BV for hjelp da jeg var ung og usikker. Kom på møte, ble stilt masse spørsmål og jeg følte meg angrepet og forsvarte meg naturligvis. De krevde hjemme besøk og innhenting av info hos lege osv. Jeg sa jeg ikke ønsket dette fordi jeg ikke så nødvendigheten i det. Fordi jeg rett etter skulle flytte til en annen kommune. Da jeg var flyttet fikk jeg brev og ble kalt inn på møte med det nye BV. Da jeg kom leste de opp for meg et langt brev som den tidligere saksbehandleren hadde skrevet. Hun la ut om at jeg hadde ikke empati ovenfor barnet mitt og at jeg ikke viste tegn til å bry meg om verken barnet og det ufødte jeg hadde i magen. De var redd for barna mine fordi jeg ikke var skikket som mor. Og de opprettet sak. Jeg klarte ikke å forsvare meg fordi jeg var I skokk, og gikk hjem i den tro at nå tar de barna mine. Jeg var ødelagt. Så, 1 hjemmebesøk og 2 møter etterpå fikk jeg en beklagelse fra den nye saksbehandleren for situasjonen jeg ble satt i. De hadde sett at jeg var en god mor og hadde godt samspill osv. De kunne ikke forstå beskyldningene.

Dette har ført til at det knyter seg i magen hver gang jeg får brev som er fra kommunen. Jeg føler at alle tenker at jeg er en dårlig mor, jeg føler at alle på en tidspunkt vil sende bekymring meld om meg fordi jeg gjør noe galt. Jeg liker ikke å gå på foreldre samtale fordi jeg er redd lærer skal si at jeg ikke følger opp barnet mitt godt nok osv.

Åh, det var godt å få ut!!

Jeg mener ingenting negativ om BV og jeg er glad vi har noen som passer på at barn har det godt. Men jeg sy res ikke det er greit at noen som jobber I BV skal behandle andre på den måten jeg ble behandlet på. Dette var en ung og nyutdannet kvinne av verste sort. Og jeg kunne ønske hun hadde brukt tiden sin på noen andre enn meg. Det er flust av barn som blir mishandlet, sultet og voldtatt. Mine barn har det godt, om jeg skal være så ærlighet og si.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...