Gå til innhold

Erfaringer med å bli satt igang med ballong?

Anbefalte innlegg

Jeg blir satt igang med ballong i overimorgen(onsdag). Noen som har erfaring med det? Begynte fødselen av seg selv etter det, eller måtte dere ha piller/drypp? Dro dere hjem eller ble dere på skh? Og er det noen som har tips til hva jeg skal gjøre fram til onsdag? Bør jeg slappe mest av, eller dra på besøk osv som vanlig?

Fortsetter under...

Jeg ble satt igang med ballong i mai, to uker før termin pga liten vekst på baby.

Jeg ble satt igang klokken 11 på formiddagen og fikk beskjed om at det nok kom til å ta lang tid siden jeg var så umoden. De mente at ballongen kom til å falle ut i løpet av ett og et halvt døgn og deretter vil det bli noen runder med stikkpiller. Resultatet ble overhodet ikke som forventet! Ballongen skled ut etter fire timer og jeg begynte å få åpning. Fikk en stikk pille, men beskjed om at de ikke kom til å gjøre mer den dagen/kvelden/natta. Jeg hadde sånn tillit til legene der at jeg ikke forsto at det var tier jeg hadde etterhvert. Fikk beskjed om at mensmurringer var helt normalt, men det var noen voldsomme mmurringer! I sekstida holdt jeg ikke ut lenger og dro i snora, forklarte at jeg hadde veldig vondt, at dette umulig kunne være normalt og ville at dem skulle sjekke på nytt enda de nettopp hadde tatt av den ctg registreringen for en liten stund. Jordmoren som da sjekker meg ble veldig overrasket, hadde seks cm åpning trur jeg og ting skjedde fort. De kjørte meg inn på en fødestue og der fødte heg en fryktelig liten og svak gutt klokka ti.

Nå vet ikke jeg årsaken til at du blir satt igang, men lev som normalt. Når du har fått ballongkateter på onsdag må du bli på sykehuset og det Jan bli kjedelig om det drar ut i tid :) lykke til!

Det hørtes jo ganske greit ut i fht en del hostorier jeg har hørt:) går det bra med gutten din nå eller? Jeg blir satt igang pga det blir 10 dager over termin på onsdag. Så baby har det helt fint, ho bare trives litt for godt i trygge magen:)

Ble satt igang med ballong første svangerskap fikk beskjed om at den ville dette ut når det var ca 2 cm opning mener jeg og huske(?) isåfall så datt min ut bare noen få timer etter når jeg skulle på toalettet :-D jeg måtte få litt drypp også, men alt i alt så var jenta mi ute ca 12 t senere med ballongen og tiden etterpå ;) lykke til

Det hørtes jo ganske greit ut i fht en del hostorier jeg har hørt:) går det bra med gutten din nå eller? Jeg blir satt igang pga det blir 10 dager over termin på onsdag. Så baby har det helt fint, ho bare trives litt for godt i trygge magen:)

Idag er han en sunn og frisk gutt på snart ni mnd :D litt spedere enn gjennomsnittet bare.

Han henta seg fint inn etter at han kom ut, han trivdes slettes ikke i magen.

Fikk høre litt av hvert om igangsettelse jeg også og det var på ingen måte en behagelig fødsel, men når er det egentlig behagelig å føde? :P fort gjort var det hvert fall for min del og det er jeg glad for :)

Ser at jeg hadde fryktelig mye skrivefeil i innlegget mitt! Trur jeg må skaffe meg forstørrelsesglass om jeg skal fortsette å knote på mobilen.

Mvh mysil.

Annonse

Hei! Jeg ble satt igang med ballongkateter nå i januar pga svangerskapsforgiftning. Fra ballongen ble satt inn tok det ganske nøyaktig 12 timer før barnet var ute. Jeg kjente smerter/ubehag i lyskeområdet allerede mens jeg satt i gynekologstolen, og allerede da jeg kom inn på venterommet (rommet før fødestue) fikk jeg sammentrekninger med jevne mellomrom. Fra 1 time etter innsettingen kom sammentrekningene hvert tredje minutt, og slik var det til barnet var ute. Etter 2,5 time fikk jeg to paralgin forte fordi jeg hadde sterke strålingen nedover lårene. Barnet presset sannsynligvis på noen nerver. Etter 5,5 timer omtrent gikk de smertene litt bort, og ble til mer smerter nederst i magen og lysken. Ved vaktskiftet ble det bestemt (uten at jeg visste det) at de skulle fjerne ballongen til natten for meg fordi jeg hadde så vondt. Ved vaktskiftet (klokka var 22 da) var det så vondt at jeg måtte holde i hånden til samboeren, og jeg måtte puste meg gjennom sammentrekningene. Da var det 6,5 time siden ballongen ble satt inn. Den ble fjernet ca 22.30, og da skulle jeg få "hvile" litt før jordmoren undersøkte meg. Dette fordi smertene ville sannsynligvis avta hvis ballongen ikke hadde hatt noen virkning som de kanskje trodde siden den ikke var falt ut. Et kvarter ca senere måtte jeg trekke i snora fordi smertene bare tiltok. Undersøkelsen viste at hodet på barnet sto veldig lavt og jeg hadde 4 cm åpning! Hurra! Ble kjempeglad for da hadde jeg ikke hatt vondt uten grunn. Fikk deretter fødestue og alt gikk slag i slag. Jeg hadde hele tiden gode, sterke rier, og fikk epidural like før kl 2. Både pga svangerskapsforgiftningen (epidural positivt for blodtrykket) og for at jeg skulle få litt mindre smerter og dermed raskere fremgang. De ville ikke ta vannet før epiduralen var satt siden det ville intensivere fødselen enda mer. Tok i underkant av en time etter vannet var tatt før jeg fikk presse.

Alt i alt synes jeg det var en veldig fin fødsel. Den var kanskje litt intens, men den var i bunn og grunn rask. Jordmoren før vaktskiftet kl 22 mente vi ville møtes igjen om morgenen, men hun tok jammen feil, for barnet var ute 3.26 ;-) Grunnen til at hun mente det var at jeg var veldig umoden ved innsetting av ballongen. Legen fikk inn en finger, men livmorhalsen var fortsatt 2 cm lang. Jeg fikk 3 av 13 på modenhetsskalaen de bruker. Dermed tok selve "modningen" fra innsetting til at jeg var i aktiv fødsel (4cm) bare 7 timer. Det noterte at fødselen var aktiv kl 23.

Det var aldri et alternativ at jeg skulle hjem å vente på at ballongen skulle dette ut/rier/smerter pga svasvangerskapsforgiftningen. Selv om jeg bor 7 min kjøring fra sykehuset. For min del var det greit siden jeg fikk vondt såpass fort. Nå hører det også med til historien at jeg hadde litt smerter i korsryggen den dagen jeg ble satt igang. De kom samtidig med kynnere, så hva som var pågang vet ikke jeg, men jeg hadde ikke opplevd det tidligere i svangerskapet. Det kan jo ha vært bare modning som har gått over flere dager, eller jeg kunne gått i fødsel selv iløpet av kvelden/natten, det er det ingen som vet :-)

Igjen, jeg syntes det var en flott opplevelse (ikke født før da) og mye bedre enn forventet. Jeg var veldig uforberedt på at jeg skulle bli satt igang, og hadde grudd meg veldig til fødsel gjennom hele svangerskapet. Svangerskapsforgiftningen ble påvist på jordmorkontroll samme dagen som jeg ble satt igan. Jordmora sendte meg på sjekk på sykehuset, og siden jeg hadde hatt høyt blodtrykk lenge, og kjent lite liv de tre foregående dagene og var på termindag ble det bestemt å sette meg igang med en gang.

Dette ble ganske langt og rotete tror jeg, skriver på mobilen.. Men håper historien min hjelper litt for i morgen :-) Lykke til!!

Forresten, igangsetting med ballongkateter skal visst være mer skånsomt enn andre måter å sette igang på siden det ikke gis noen medikamenter via den (kun irritasjon på åpningen). Jeg fikk nok såpass sterke rier fordi jeg etter all sannsynlighet føder raskt i en normalsituasjon. Jordmoren sa hvertfall at jeg sannsynligvis ville føde enda raskere neste gang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...