Gå til innhold

Soving den første tiden

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg får mitt første barn i juni, og en sprinkelseng står selvsagt på lista over ting som må stå klare på forhånd. Men jeg har forstått det slik at de færreste babyer vil ligge i en slik seng den første tiden fordi den føles for stor. Jeg har lurt på å kjøpe et babynest, har sett noen som anbefaler det og noen som sier det bare er bortkastede penger. Man kan selvsagt kjøpe en vugge eller liten spedbarnsseng, men med begrenset plass og budsjett ville det være fint å slippe å kjøpe to senger. Noen som har erfaringer med hva som fungerer?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144196817-soving-den-f%C3%B8rste-tiden/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde datteren min rett i sprinkelsenga, bygde et lite rede til henne (a la babynest) oppi der. Hun lå lunt og godt.

Gjør det samme med andremann, eneste er at denne gang syr jeg et babynest istedenfor å rulle sammen håndkler :)

Annonse

Så bra, takk for svar alle sammen! Da gjør jeg ingen dyre investeringer på spedbarnsseng, og satser på å bruke enten vognbagen eller bygge et lite rede av tepper. Mulig jeg kan overtale moren min til å sy et lite babynest til meg, jeg tror ikke jeg skal utsette babyen for mine sykunnskaper. ;)

Nummer en sovna hvorsomhelst, tett inntullet i teppe. Brukte mest vognbag og vippestol som kunne legges helt flatt den første tiden. Nummer to sovna ingensteder, bortsett fra tett inntil mamman sin i bæresjalet😜 Så veldig glad for at jeg ikke hadde investert i dyre vugger, babynest eller lign. på forhånd..

Vi brukte også vognbaggen med første, Fikk vugge til å ha i stuen av svigers og sprinkelsengen sto oppe på vårt rom. Med nr to så satte jeg vuggen opp for eldste sov fortsatt i sprinkelsengen og hun sov i vugge til hun var ca 6 mndr 

Vi har hatt glede av vugge siden det er kjekt med en soveplass i stuen, men om du likevel ikke har så stor plass ville jeg droppet vugge .

Jeg venter mitt 3 barn. Vi kjøpte sprinkelseng, så har det. Men har laget slags babynest med tepper og det har fungert fint. Hadde jeg valgt igjen, ville jeg kjøpt uttrekkbar seng som du kan lage til med babynest eller bruke vognbag, så vil jo barnet kunne bruke den også når den blir større. Det ville vært det mest økonomiske tenker jeg.

Annonse

Venninna mi ville sy et babynest til meg så jeg slapp å kjøpe det. Førstemann lå rett i sprinkelsenga, men var aldri særlig glad i den. Vogna hatet hun... Eneste som funket var samsoving den første tiden (etter 5 mndr klarte vi å venne henne til sprinkelsenga). Lagde "babynest" av tepper rundt henne, og det hjalp, men hun likte best å være nær meg/puppen den første tiden. Og samsoving er tryggere med et babynest. 

Jeg vet ikke om det er så trygt med tepper til babynest, har jeg tenkt på i ettertid. Tenk om babyen klarer å dra det over ansiktet? 

Anonymous poster hash: a4262...dd4

Venninna mi ville sy et babynest til meg så jeg slapp å kjøpe det. Førstemann lå rett i sprinkelsenga, men var aldri særlig glad i den. Vogna hatet hun... Eneste som funket var samsoving den første tiden (etter 5 mndr klarte vi å venne henne til sprinkelsenga). Lagde "babynest" av tepper rundt henne, og det hjalp, men hun likte best å være nær meg/puppen den første tiden. Og samsoving er tryggere med et babynest. Jeg vet ikke om det er så trygt med tepper til babynest, har jeg tenkt på i ettertid. Tenk om babyen klarer å dra det over ansiktet?  Anonymous poster hash: a4262...dd4

De brukte tepper på intensiv avdelingen og lagde babynest, men hvis du erbekymret kan du jo sy eller få noen til å sy ett trekk av noe slag....?

Med første barnet vårt sov hun i sin sprinkelseng, men jeg pakket alltid teppet godt og litt stramt rundt henne slik at hun skulle føle seg trygg, babyer liker og ha det trangt for de har lenge ligget trangt inne i livmoren. Jeg syntes ikke du skal kaste bort pengene dine på en babynest som koster 700 kr eller mer. Det har rett og slett ikke jeg råd til. Bruk teppet og pakk ungen din inn eller sov med ungen ved siden av deg vis det er trygt :) du vil uansett merke hva DIN unge liker så prøv deg frem først før du evt kjøper noe annet som kan være unødvendig :)

Leser flere plasser at samsoving kan være farlig? Noen som vet hvorfor?

Funker det å kjøpe seng og legge babyen i babynest på samme rom som oss?

Anonymous poster hash: dc2a5...dc4

Nå har vel samsoving blitt mer og mer legalisert.  Jeg husker fra før jeg fikk første,  for 10 år siden så hørte jeg om en dame som samsov og trudde hun var gal:)

Da jeg fikk min første for 8 år siden så sa jm og barnepleierne på sykehuset at det bare var å ha ham i sengen, husker jeg var litt usikker på det området. Samsoving er trygt om man ikke er røykere ol.

De anbefaler at man har egen dyne til baby og at man må se an foreldrenes (da gjerne fars) bevegelser ol i sengen. Det sakl svært mye til for at en mor legger seg på sitt barn.

Noen barn er lette å legge bort i egen seng, andre krever mye mer nærhet. Jeg har tre barn og det er tredje som har vært mest i vår seng 

Leser flere plasser at samsoving kan være farlig? Noen som vet hvorfor?

Funker det å kjøpe seng og legge babyen i babynest på samme rom som oss?

Anonymous poster hash: dc2a5...dc4

Jeg turte ikke samsove med førstemann, mannen min sover så sinnsykt tungt at jeg er redd han hadde rullet over henne. Og nå har vi en 5-åring som kommer inn til oss et par ganger i uka så da tar jeg ikke sjansen på å ha baby i senga i tillegg. 

Som sagt over skal vi ha babynest i sprinkelsenga, men vi tar av den ene siden på sprinkelsenga og skyver den inntil slik at det ikke blir glippe mellom sengene våre.  Babyen er i nærheten av meg, men allikevel trygg i sin egen seng. Hvis det ikke fungerer så får jeg og baby sove på gjesterommet og mannen (og 5-åringen) sove i hovedsenga :)

Da jeg fikk nummer to, sa de faktisk på sykehuset at samsoving kunne være gunstig for å redusere risikoen for krybbedød. Med mindre man røyker eller er svært overvektig. Erfaringa mi er at man uansett gjør det som gir best og mest søvn for både mor og barn☺️

Anonymous poster hash: 6e229...650

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...