Gå til innhold

Granuloma annulare - noen som har (hatt) det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har akkurat fått det påvist. Har hatt det ca et år, men først nå jeg var hos hudlege.

Hvor lenge har du hatt det - eller hvor lang tid tok det før du ble kvitt merkene igjen?

Hvilken type hadde du?

Det er fire typer, den vanligste som ofte opptrer i ansiktet også, de som har mange flekker, dypere flekker og en variant hvor man får sår. Jeg har nok en blanding av nr 2 og 3 - 8-10 flekker og noen er dypere i vevet og dermed ganske mørke.

Vet det som regel forsvinner, men det kan jo ta flere år - så mest ute etter å høre hva andre har opplevd :)

Anonymous poster hash: 93b33...4a3

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg har hatt det siden jeg var 11, er nå 35. Jeg har aldri hatt merker i ansiktet, men de er konsentrert rundt der klærne sitter tett har jeg merket meg (rundt anklene, på føttene, innsiden av knærne, innsiden av overarmen, håndledd og håndbak).

Har forsøkt ganske mye, inkludert lysterapi, men ingenting har fungert. De eneste gangene jeg har vært helt "merkefri" har vært når jeg har vært gravid. Da har alle merkene forsvunnet fullstendig, men så har de begynt å dukke opp igjen når barnet er rundt året. Og det har skjedd to ganger :-)

Skrevet

Jeg har hatt det siden jeg var 11, er nå 35. Jeg har aldri hatt merker i ansiktet, men de er konsentrert rundt der klærne sitter tett har jeg merket meg (rundt anklene, på føttene, innsiden av knærne, innsiden av overarmen, håndledd og håndbak).

Har forsøkt ganske mye, inkludert lysterapi, men ingenting har fungert. De eneste gangene jeg har vært helt "merkefri" har vært når jeg har vært gravid. Da har alle merkene forsvunnet fullstendig, men så har de begynt å dukke opp igjen når barnet er rundt året. Og det har skjedd to ganger :-)

Takk for svar :)

Da har du hatt dine lenge! Jeg har lest at de som regel forsvinner etter 1-2 år, men mine som jeg har hatt i et år nå viser ingen tegn til å forsvinne, heller motsatt, det blir rødere og noen også mer lilla. Har i løpet av siste halvannen måneden også fått noen nye.

Du sier at dine sitter der klærne sitter strammest. Mulig det er derfor mine på innsiden av ene kneet er mye dypere i vevet enn de andre, siden de andre sitter steder det ikke er noe spesielt press fra klær.

Det med at de forsvinner under svangerskap er jo interessant - da har du sikkert et immunforsvar som jobber veldig bra når du er gravid :)

Leste at noen kan ha merkene i flere tiår, og med din erfaring så tenker jeg at jeg like godt kan innstille meg på at de er kommet for å bli - så tar jeg det heller som en positiv overraskelse om de forsvinner ;)

Anonymous poster hash: 93b33...4a3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...