Anonym bruker Skrevet 1. februar 2015 #1 Skrevet 1. februar 2015 Jeg har vært enslig mor nå i 1.5 år og mottatt ov.g.st. Ting har ordnet seg med meg og bf og vi tenker å flytte sammen igjen i mai. Vet at det før var sånn at man fikk stønaden til og med måneden etter at man gav beskjed til nav om at man var sammen igjen. Er det sånn ennå, eller kutter de den tvert etter at man har informert dem? Noen som vet hva reglene er per dags dato? Finner ingenting om det på nav.no og kun gamle innlegg når jeg googler.. Takknemlig for svar:) Anonymous poster hash: 479ff...231
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2015 #2 Skrevet 1. februar 2015 De kutter tvert, og det har ingenting å si om dere bor sammen eller ikke. Anonymous poster hash: 17ccd...517
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2015 #3 Skrevet 1. februar 2015 Jeg har vært enslig mor nå i 1.5 år og mottatt ov.g.st. Ting har ordnet seg med meg og bf og vi tenker å flytte sammen igjen i mai. Vet at det før var sånn at man fikk stønaden til og med måneden etter at man gav beskjed til nav om at man var sammen igjen. Er det sånn ennå, eller kutter de den tvert etter at man har informert dem? Noen som vet hva reglene er per dags dato? Finner ingenting om det på nav.no og kun gamle innlegg når jeg googler.. Takknemlig for svar:)Anonymous poster hash: 479ff...231 I mai? Hvorfor vente. Er dere sammen kan du vel ikke svindle systemet? Er dere sammen skal han da bidra like mye som deg økonomisk, og kuttes den vel umiddelbart? Med en ny samboer tar det et år om det ikke er barnefaren. Anonymous poster hash: 34b67...0b0
3 i april Skrevet 1. februar 2015 #4 Skrevet 1. februar 2015 Så lenge du er sammen igjen med bf så har du ingen rett på overgangsstønad. Det spiller ingen rolle om dere bor sammen eller hver for dere så lenge dere er sammen.
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2015 #5 Skrevet 1. februar 2015 Vi forholder oss til samværsavtalen enda. Han betaler bidrag og ting er som de har vært hele veien. Men pga spesiell saværsavtale (som nav er informert om) så sees vi ca 12 timer i uka. Vet dere dette sikkert eller er det dette dere tror? Trenger å vite helt sikkert. HI Anonymous poster hash: 479ff...231
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2015 #6 Skrevet 1. februar 2015 Er dere kjærester nå så har du ikke rett på overgangsstønad. Så lenge du lever i et ekteskapslignende forhold sammen med barnefaren opphører all rett til stønader som alenemor selvom dere ikke bor sammen. Hvis du i mai ringer NAV og sier at de skal stoppe utbetalingen fordi du og bf er sammen igjen, vil de følge dette opp. De vil sjekke når dere meldte flytting til samme adresse. Hvis de da ser at dere flytter sammen i mai vil de skjønne at dere har hatt et forhold i forkant av at han flytter inn til deg. De vil da kunne kreve tilbake os. NAV er blitt veldig opptatt på å sjekke ut dette, da det desverre er mange som svindler NAV og sier de er alenemødre. Anonymous poster hash: c984a...8ca
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2015 #7 Skrevet 1. februar 2015 Jeg har tenkt å ringe de neste uke å gi beskjed! Jeg vil bare vite om stønaden blir kuttet tvert eller om det fortsatt kommer til å komme noe i februar og evt mars! Mvh HI Anonymous poster hash: 479ff...231
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2015 #8 Skrevet 1. februar 2015 Jeg har tenkt å ringe de neste uke å gi beskjed! Jeg vil bare vite om stønaden blir kuttet tvert eller om det fortsatt kommer til å komme noe i februar og evt mars! Mvh HI Anonymous poster hash: 479ff...231 Jeg svarte over her, og det blir kuttet tvert. Selv om dere ikke bor sammen så har du ikke krav på dette lenger. Samværsavtale eller ikke, dere er kjærester. Jeg gav beskjed om dette, og det ble kuttet tvert. Personlig erfaring, så jeg vet med sikkerhet. Anonymous poster hash: 17ccd...517
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2015 #9 Skrevet 1. februar 2015 Jeg er jo ikke hi, men lurer litt på dette. Jeg er ikke sammen med bf, men har i det siste vurdert (fra min side) om jeg vil prøve igjen. Ikke noe jeg har snakket med ham om enda en gang. Men er det bare å ringe å si at man ikke skal ha stønader lengre? Så stopper de alt med en gang? Om vi ønsker å prøve igjen, jeg ringer nav med en gang og gir beskjed, og bf flytter tilbake til oss etter, tja 1 måneds tid (oppsigelsestiden hans), er det mistenkelig rart da? Jeg vil ikke begi meg ut på noe svindel, så vil vite at man gjør alt riktig. Vi har jo bodd sammen før så jeg vil tro at om vi prøver igjen så vil det vel ikke ta så lang tid før vi bor sammen igjen. Men så lenge man gir beskjed i god til før man bytter adresse er det vel greit? Anonymous poster hash: e7845...5e0
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2015 #10 Skrevet 1. februar 2015 Jeg er jo ikke hi, men lurer litt på dette. Jeg er ikke sammen med bf, men har i det siste vurdert (fra min side) om jeg vil prøve igjen. Ikke noe jeg har snakket med ham om enda en gang. Men er det bare å ringe å si at man ikke skal ha stønader lengre? Så stopper de alt med en gang? Om vi ønsker å prøve igjen, jeg ringer nav med en gang og gir beskjed, og bf flytter tilbake til oss etter, tja 1 måneds tid (oppsigelsestiden hans), er det mistenkelig rart da? Jeg vil ikke begi meg ut på noe svindel, så vil vite at man gjør alt riktig. Vi har jo bodd sammen før så jeg vil tro at om vi prøver igjen så vil det vel ikke ta så lang tid før vi bor sammen igjen. Men så lenge man gir beskjed i god til før man bytter adresse er det vel greit? Anonymous poster hash: e7845...5e0 Det er mistenkelig hvis han endrer adresse samme mnd som du sier ifra. Selv om dere har bodd sammen tidligere, så flytter man sjeldent sammen igjen på dagen man blir sammen. Det er mer naturlig at man er mye hos hverandre, og det er også derfor man skal oppgi hvor mye tid man tilbringer sammen i søknadene. Så blir dere kjærester, ville jeg sagt ifra raskt. Anonymous poster hash: 17ccd...517
moota m storebror&lillebror Skrevet 1. februar 2015 #11 Skrevet 1. februar 2015 Dette skjedde med oss. Mellom 1 og 1 1/2 år etter bruddet var vi veldig masse sammen og måtte samarbeide og gå på møter osv. pga. situasjon ang. barna. Da fant vi faktisk ut via dette samarbeidet at vi ville prøve, vi ville satse alt. Kjøpe hus og slå oss til ro noenlunde kjapt siden eldste skulle starte på skolen 1/2 år senere. Jeg ringte nav og forklarte situasjonen. Han jeg snakket med sa at han ikke kunne gjøre noe med en muntlig beskjed. Men ba meg skrive et brev og forklare situasjonen. Som sagt så gjort. Samme mann ringte meg opp etter mottatt brev og fortalte at jeg fikk overgangsstønad tom. måneden etter den vi var i pga. at han ikke regnet med at ting ville skje så fort og at det er en prosess og alt dette når man finner sammen og greit å ha litt tid til å finne ut av ting og prøve. Jeg ble sjokka! Hadde faktisk trodd jeg skulle få en gransking eller noe over vaner og typisk film fra Hollywood stil etter å ha lest her inne om stalkerne i NAV. De var selvfølgelig glad for at jeg var ærlig, og har verken hørt eller sett noe etterpå.
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2015 #12 Skrevet 1. februar 2015 Dette skjedde med oss. Mellom 1 og 1 1/2 år etter bruddet var vi veldig masse sammen og måtte samarbeide og gå på møter osv. pga. situasjon ang. barna. Da fant vi faktisk ut via dette samarbeidet at vi ville prøve, vi ville satse alt. Kjøpe hus og slå oss til ro noenlunde kjapt siden eldste skulle starte på skolen 1/2 år senere. Jeg ringte nav og forklarte situasjonen. Han jeg snakket med sa at han ikke kunne gjøre noe med en muntlig beskjed. Men ba meg skrive et brev og forklare situasjonen. Som sagt så gjort. Samme mann ringte meg opp etter mottatt brev og fortalte at jeg fikk overgangsstønad tom. måneden etter den vi var i pga. at han ikke regnet med at ting ville skje så fort og at det er en prosess og alt dette når man finner sammen og greit å ha litt tid til å finne ut av ting og prøve. Jeg ble sjokka! Hadde faktisk trodd jeg skulle få en gransking eller noe over vaner og typisk film fra Hollywood stil etter å ha lest her inne om stalkerne i NAV. De var selvfølgelig glad for at jeg var ærlig, og har verken hørt eller sett noe etterpå. Haha, er sånn jeg ser det for meg slik du beskriver det nederst. At jeg ringer NAV for å gi beskjed eller spørre hva jeg skal gjøre, og de setter i gang full granskning og dukker opp på døra for å sjekke hjemmet, intervjuer naboer, hører med barnehagen, sjekker alt av offentlige register for å se når vi begynte å bli sammen igjen. Er det inntrykket jeg har fått etter å ha lest på diverse forum! Neida, så lenge man er ærlig og har en oppriktig dialog med dem så skal det vel gå bra tenker jeg Anonymous poster hash: e7845...5e0
moota m storebror&lillebror Skrevet 1. februar 2015 #13 Skrevet 1. februar 2015 Dette skjedde med oss. Mellom 1 og 1 1/2 år etter bruddet var vi veldig masse sammen og måtte samarbeide og gå på møter osv. pga. situasjon ang. barna. Da fant vi faktisk ut via dette samarbeidet at vi ville prøve, vi ville satse alt. Kjøpe hus og slå oss til ro noenlunde kjapt siden eldste skulle starte på skolen 1/2 år senere. Jeg ringte nav og forklarte situasjonen. Han jeg snakket med sa at han ikke kunne gjøre noe med en muntlig beskjed. Men ba meg skrive et brev og forklare situasjonen. Som sagt så gjort. Samme mann ringte meg opp etter mottatt brev og fortalte at jeg fikk overgangsstønad tom. måneden etter den vi var i pga. at han ikke regnet med at ting ville skje så fort og at det er en prosess og alt dette når man finner sammen og greit å ha litt tid til å finne ut av ting og prøve. Jeg ble sjokka! Hadde faktisk trodd jeg skulle få en gransking eller noe over vaner og typisk film fra Hollywood stil etter å ha lest her inne om stalkerne i NAV. De var selvfølgelig glad for at jeg var ærlig, og har verken hørt eller sett noe etterpå. Haha, er sånn jeg ser det for meg slik du beskriver det nederst. At jeg ringer NAV for å gi beskjed eller spørre hva jeg skal gjøre, og de setter i gang full granskning og dukker opp på døra for å sjekke hjemmet, intervjuer naboer, hører med barnehagen, sjekker alt av offentlige register for å se når vi begynte å bli sammen igjen. Er det inntrykket jeg har fått etter å ha lest på diverse forum! Neida, så lenge man er ærlig og har en oppriktig dialog med dem så skal det vel gå bra tenker jeg Anonymous poster hash: e7845...5e0 Hehe ja det er nok det beste
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2015 #14 Skrevet 2. februar 2015 håper noen kjenner deg og melde deg til nav, du snylter Anonymous poster hash: 6c8e0...490
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå