Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hvordan har dere det på jobb nå i første trimester? Dere har kanskje ikke sagt det til så mange enda, men tilrettelegger du for deg selv på noen måte?

Jeg er i forholdsvis god form, men kunne vært bedre. Er trøtt og svimmel, blir fort sliten og sliter med uregelmessige hjerteslag som følge av hormoner/økt blodvolum. Små-kvalm til tider, men ikke sånn at jeg må kaste opp (enda?).

Jeg kjenner at jeg blir veldig sliten og verre av alt stresset som er på jobb om dagen. Jeg har en veldig stor klasse, flere utfordrende elever, og er midt i planlegging av foredremøte og straks også utv.samtaler. I tillegg til alt som kommer av før- og etterarbeid, team-møter, personaltmøter, osv.

Jeg har ikke fortalt om graviditeten til noen enda, og ser ikke helt hvordan det kan bli gjort tilpasninger heller. Jeg MÅ jo være i klassen min (med mindre jeg sykemelder meg, og så ille synes jeg ikke at det er enda), og planlegging og retting og møter må jo i grunn fullføres det også. Ser ikke hvilke arbeidsoppgaver jeg kunne endret på for å lette på trykket ...

Hvordan gjør dere det?

Anonymous poster hash: ca4ec...6e8
Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144196558-l%C3%A6rere/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Jeg er kontaktlærer i en 1. Klasse, og var veldig bevisst på å dele det at jeg var gravid med rektor så snart som mulig etter at vi fant det ut. Jeg har fått fritak fra inspeksjon for å kunne få de små pausene innimellom timene for å klare meg gjennom dagen. Jeg har hatt morgener hvor jeg ikke har komt meg på jobb før til 2. Time for jeg måtte spy meg ferdig. Dette har min sjef hvertfall vært veldig flink å legge til rette for at jeg skal kunne gjøre. Her i kommunen jeg bor har også HMS-tjenesten en egen jordmor som samtaler med gravide som jobber i kommunen, og sørger for eventuell tilrettelegging som må til for at gravide arbeidstakere skal klare å stå i arbeid og slippe sykemelding. Jeg har avtale med henne allerede må til uka ( er da akkurat 9 uker når jeg skal på samtalen).

Jeg fortalte sjefen min om at det var veldig tidlig (var 4+2) men jeg ville de (admin) skulle være klar over situasjonen slik at jeg kunne slippe skuldrene litt ned. Tenker at det er en fordel at sjefen vet det selv om det ikke skulle gå så bra, saman kanskje kan få litt forståelse for hva man går gjennom.

Alt kommer jo selvfølgelig an på hvilken type rektor du har på din skole, men min erfaring er at jo før man forteller det jo tidligere kan de sette igang tiltak som gjør arbeidsdagen din enklere. Det er jo gjerne i de første tolv nervepirrende ukene man trenger mest tilrettelegging.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144196558-l%C3%A6rere/#findComment-146987145
Del på andre sider

Hei. Jeg er lærer på mellomtrinnet. Jeg har fortalt det til en kollega, men ikke til ledelsen enda. Vurderer å fortelle det snart (er 10 +1 nå) fordi jeg kjenner at kroppen begynner å bli veldig sliten. Jeg vet at ledelsen på skolen er veldig forståelsesfulle og hjelpsomme når det kommer til graviditet. Er det noen ekstra assistenter blir de ofte sendt bort til deg, fellestid med møter kan man slippe og de kan gi bort inspeksjonen din. Timer/srøtte du ikke har i din egen klasse kan de settes bort til andre. Det viktigste er jo at man klarer å følge opp sin egen klasse og at man klarer å unngå en lengre sykemelding.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144196558-l%C3%A6rere/#findComment-146987491
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...