Gå til innhold

Hund på familieskitur for første gang....tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er første gang vi skal ha den med på skitur, er 8mnd. Hun drar endel i båndet på tur ennå og er stor og sterk (trener selvfølgelig på dette). Men har dere hunden i bånd hele tiden? Hva når man renner nedoverbakke? Hunden bør ha noe å sitte på når vi har pause for å unngå uvi? Andre ting jeg bør tenke på?

Anonymous poster hash: 9999f...f62

Skrevet

Jeg bruker sele til hunden, belte til meg selv og kjørestrikk imellom oss. I nedoverbakker løsner jeg kjørestrikken og holder den i hånda, bare sånn i tilfelle det skulle skje noe. Jeg ploger og bremser og tilpasser farten til hunden.

Jeg har den i bånd hele tiden, for her hvor jeg bor er det mange som er ute på ski med hundene sine og man vet jo aldri... Ble angrepet av en løshund i skiløypa en gang. Ikke jeg, men hunden min.

Det er lurt å lære hunden høyre og venstre som kommandoord, i tilfelle dere kommer i full fart mot et løypekryss og ikke er helt enige om hvilken vei dere skal. Og det er greit å ha en kommando for stopp og en for gå.

Skrevet

Før dere skal på skitur må du ha en hund som kan kommando. Start, stopp, sitt, høyre og venstre.

Start med skiturer på et sted hvor det er minimalt med andre folk slik at dere kan trene for dere selv. De første turene bør være rene treningsturer for at hunden skal bli vant til denne turforening og for at den skal kunne lystre DEG, dvs terping og terping! Dette MÅ den kunne før dere beveger dere ut i terreng hvor det er andre skiløpere, andre hunder og ikke minst barnefamilier!

Hunden skal være i bånd hele tiden. Du løsner båndet fra selen i nedoverbakken for å unngå ulykker (slik at du kan slippe hvis du f.eks faller). Da holder du båndet i hånden - ikke la den løpe helt løs.

Anonymous poster hash: fcaa8...607

Skrevet

Takk for svar! Har ikke øvd høyre/venstre så ser at det må gjøres. Ikke så lett å øve alene på ski for her vi bor er det et stykke til snø og skiforhold så når vi først drar, drar alle. Har så lyst å ha den med på turen, den må jo bli vant, men ble litt usikker på om jeg våger ha den med imorgen da....kommer nok til å være endel folk ute og vi har rn hund som helst vil hilse på alle (dette trenes også på)...

Anonymous poster hash: 9999f...f62

Skrevet

Veldig greit å ta den første turen på et oversiktlig og rolig sted, uten for mange distraksjoner (som mange andre skiløpere og særlig hunder ol). Den første turen bør være en positiv opplevelse for hunden. 

Min første tur med hunden min endte med at jeg snublet i en nedoverbakke og falt, og hunden dro meg avgårde (den hadde sele, med strikkbånd festet til meg som ikke ble utløst som det skulle da jeg datt) mens jeg lå med ansiktet ned i snøen og ski og staver flagrende, fordi den hadde fått ferten av en annen hund. Det ble ikke så veldig positiv opplevelse for meg i alle fall ;) 

Så, som Superdolly skriver, båndet i hånden i nedoverbakke er et veldig godt råd. 

Ha med noe hunden kan sitte på når dere har pause, den blir varm når dere går og fort kald når dere stopper. Ha med noe godt som du kan belønne med underveis når hunden går bra, og litt god mat når dere har pause. 

Øv gjerne med litt kommandoer på forhånd, som "stopp", "høyre" og "venstre". Særlig den første kan være god å ha i mange situasjoner når man har en ivrig hund med på tur. Det samme kan de andre dersom hunden plutselig stopper og snuser på noe midt i en bakke og du kommer i full fart bak. Men sånne ting kommer ofte naturlig etterhvert som både du og hunden lærer hverandre å kjenne som skipartnere :) 

Det enkleste rådet jeg vil gi er forøvrig: ikke lag turen for lang eller avansert. La dne heller være kort og i enkel løype, og ha fokus på at det skal være en positiv opplevelse. Merker du at det blir mye negatvit, at hunden trekker og at du ikke får kontakt med den, så avbryt heller turen, og prøv på nytt dagen etter. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...