Anonym bruker Skrevet 31. januar 2015 #1 Skrevet 31. januar 2015 Vi skal fly til København i dag, og minstemor på 4,5 er forkjølet og har klaget på vondt i det ene øret i natt. Hun har ikke feber, men litt forhøyet temperatur (under 38). Det frister lite, og vi har også svært dårlig med tid til det, å sitte på legevakten, og det er vel heller ikke så mye de rekker å gjøre før vi reiser mtp evt penicillinbehandling. Spørsmål til dere som har erfaring med dette: Kan man reise med fly slik tilstanden hennes er nå, og er det noe vi kan gjøre for å bedre situasjonen dersom vi reiser? Jeg har hørt at det er uheldig å fly med øreverk, men vi har gledet oss sånn til denne turen. Anonymous poster hash: 41d2a...0ef
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2015 #2 Skrevet 31. januar 2015 Jeg har gjort det en gang, da var jeg 19. Jeg hadde avlyst. Det gjør noe så inni granskauen vondt! hvis hun klarer å utjevne trykket, gjør det vondt kun ved avgang og landing. Jeg satt i store smerter i 2 timer. Rekker hun å bli frisk før hjemreisen? Anonymous poster hash: 87a44...76c
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2015 #3 Skrevet 31. januar 2015 Prøv å gi henne nesespray. Ellers har jeg dessverre ingen erfaring eller gode råd å komme med. Håper det går fint! Anonymous poster hash: 59da0...96d
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2015 #4 Skrevet 31. januar 2015 Skal du absolutt reise- kjøp nesespray, gi smertestillende. Vær tålmodig hvis hun ikke takler flyturen... Husk hun selv ikke valgte dette. Anonymous poster hash: 87a44...76c
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2015 #5 Skrevet 31. januar 2015 Hun rekker å bli frisk før hjemreise, skal være der i over en uke. Hun har som sagt ikke feber, så da er jo ikke øreverken veldig utbredt, men er det helt umulig å reise altså? Anonymous poster hash: 41d2a...0ef
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2015 #6 Skrevet 31. januar 2015 Det kom et par svar mens jeg skrev nytt innlegg - takk for tips og lykkeønskninger! Vi vil veldig gjerne reise, men jeg er så i tvil. Noen som har erfaringer med tilsvarende situasjon med omtrent like gamle barn? HI Anonymous poster hash: 41d2a...0ef
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2015 #7 Skrevet 31. januar 2015 Det beste for henne er å slippe å fly. Det er skikkelig intenst. Hvis dere absolutt må dra så er nesespray nødvendig. Anonymous poster hash: c85ba...da2
MilleMarmelade Skrevet 31. januar 2015 #8 Skrevet 31. januar 2015 Nesespray og smertestillende er sikkert lurt, gi henne i tillegg tyggis (eller noe liknende) under start og landing så det blir lettere å utligne trykket. Jeg fikk vondt i ørene under en flytur som barn (var kanskje 6-7 år, uten øreverk), og husker det ennå som helt grusomt. Etter det har tyggis og pass alltid stått øverst på pakkelista før flyturer!
MilleMarmelade Skrevet 31. januar 2015 #9 Skrevet 31. januar 2015 Hun er kanskje også så stor at dere kan forberede henne på at det vil bli vondt? (-og at det går over!)
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2015 #10 Skrevet 31. januar 2015 Å reise når man er forkjølet og med vondt i ørene gjør grusomt vondt! Sist jeg hadde det, så sluttet det ikke å gjøre vondt før 2 timer ETTER landing. Nesespray, vann å drikke på, sutt eller hva som helst som hun føler gir trygghet. Det beste er helt klart ikke å reise. Hun kommer til å skrike over smerter absolutt hele veien til København. Det kommer til å være slitsomt både for dere og alle andre passasjerer. Nesespray vil kanskje lette litt. Samme med tyggis. Men det er lite du kan gjøre for å stoppe det totalt. Anonymous poster hash: 42ebe...355
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2015 #11 Skrevet 31. januar 2015 Gi smertestillende i god tid og gi skikkelig nesespray før og underveis. (Ikke saltvann, men f.eks Otrivin.) Og tyggegummi. Det gjorde vi, ikke noe problem. Det kom noen tårer på vei opp og på vei ned, men ikke mens vi var oppe i luften. Vær tålmodig og raus på trøst og kos. Ta med noe som kan få oppmerksomheten bort fra det som er vondt. Anonymous poster hash: 6884d...692
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2015 #12 Skrevet 31. januar 2015 Ikke reis! Evt reis med buss. Det gjør ekstremt vondt! Min lille hylte hele veien, helt hysterisk (visste ikke at hun hadde vondt i øret før vi satt på flyet). Har selv reist med ørebetennelse, helt grusom smerte, sprengte trommehinnen - blod ut av øret og mistet hørselen i 4 uker! Mange flyselskaper nekter passasjerer med ørebetennelse å fly. Anonymous poster hash: 84f81...289
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2015 #13 Skrevet 31. januar 2015 Det spriker visst veldig i svarene her. Jeg presiserer at hun ikke har feber, kun har vondt i det ene øret, ikke har "auet" seg siden i natt, så da spørs det om ikke vi kan reise likevel. Jeg utstyrer meg med alt av lindrende remedier dere nevner, samt masse kos og tålmodighet, så tenker jeg det går bra. Hun gleder seg også vilt til denne turen, så vi vil så nødig avlyse. Dere som sterkt fraråder det, kan dere ikke vurdere på nytt ut fra det jeg skriver med skråskrift? Anonymous poster hash: 41d2a...0ef
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2015 #14 Skrevet 31. januar 2015 Det spriker visst veldig i svarene her. Jeg presiserer at hun ikke har feber, kun har vondt i det ene øret, ikke har "auet" seg siden i natt, så da spørs det om ikke vi kan reise likevel. Jeg utstyrer meg med alt av lindrende remedier dere nevner, samt masse kos og tålmodighet, så tenker jeg det går bra. Hun gleder seg også vilt til denne turen, så vi vil så nødig avlyse. Dere som sterkt fraråder det, kan dere ikke vurdere på nytt ut fra det jeg skriver med skråskrift? Anonymous poster hash: 41d2a...0ef Problemet, hi, er at hvis hun Ikke klarer å utligne, kan trykkforskjellene gjøre at trommehinnen(e) hennes sprekker. Og DET gjør vondt det! Jeg jobber selv i fly, og har flere ganger sett hva trykket kan gjøre med folks ører. Klarer hun å utligne? For hvis hun klarer det, ville jeg vurdert det dit hen at dere kan dra. Anonymous poster hash: 4b828...345
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2015 #15 Skrevet 31. januar 2015 Det spriker visst veldig i svarene her. Jeg presiserer at hun ikke har feber, kun har vondt i det ene øret, ikke har "auet" seg siden i natt, så da spørs det om ikke vi kan reise likevel. Jeg utstyrer meg med alt av lindrende remedier dere nevner, samt masse kos og tålmodighet, så tenker jeg det går bra. Hun gleder seg også vilt til denne turen, så vi vil så nødig avlyse. Dere som sterkt fraråder det, kan dere ikke vurdere på nytt ut fra det jeg skriver med skråskrift? Anonymous poster hash: 41d2a...0ef Det er jo tydelig at dere vil reise uansett. Feber har ikke nødvendigvis noe å si. Smerter i ørene kan komme og gå. Umulig for oss å vurdere. Enig med dem som sier det er grusomt vondt når det først slår til, men ikke dermed sagt at det nødvendigvis gjør det hos dere. Fint at du utstyrer deg med smertestillende og nesespray. Umulig å spå utfallet, det kan gå helt fint, være ubehagelig eller grusomt vondt. Håper det går strålende for dere, og at dere får en fin tur! Anonymous poster hash: 6219d...8aa
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2015 #16 Skrevet 31. januar 2015 Det er jo tydelig at dere vil reise uansett. Feber har ikke nødvendigvis noe å si. Smerter i ørene kan komme og gå. Umulig for oss å vurdere. Enig med dem som sier det er grusomt vondt når det først slår til, men ikke dermed sagt at det nødvendigvis gjør det hos dere. Fint at du utstyrer deg med smertestillende og nesespray. Umulig å spå utfallet, det kan gå helt fint, være ubehagelig eller grusomt vondt. Håper det går strålende for dere, og at dere får en fin tur! Anonymous poster hash: 6219d...8aa Jeg vet ikke om jeg skal tolke svaret ditt til at jeg er en totalt uansvarlig og egoistisk mor som vil reise uansett (det er forresten helt feil, jeg hadde ikke reist dersom hun hadde feber og vist tegn til vondt i ørene fremdeles), eller om du virkelig og uten sarkasme ønsker oss en fin tur. Anonymous poster hash: 41d2a...0ef
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2015 #17 Skrevet 31. januar 2015 Problemet, hi, er at hvis hun Ikke klarer å utligne, kan trykkforskjellene gjøre at trommehinnen(e) hennes sprekker. Og DET gjør vondt det! Jeg jobber selv i fly, og har flere ganger sett hva trykket kan gjøre med folks ører. Klarer hun å utligne? For hvis hun klarer det, ville jeg vurdert det dit hen at dere kan dra. Anonymous poster hash: 4b828...345 Takk for svar. Dette kan sikkert du en del om, så har du tips til hvordan hun med hjelp fra meg er "sikker" på å få utlignet? Anonymous poster hash: 41d2a...0ef
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2015 #18 Skrevet 31. januar 2015 Det finnes ørepropper som slipper ut trykket. De er gull verdt. Anonymous poster hash: 0885b...3af
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2015 #19 Skrevet 31. januar 2015 Det finnes ørepropper som slipper ut trykket. De er gull verdt. Anonymous poster hash: 0885b...3af Takk for tips. Vi skal innom et apotek, så da hører jeg der. Og siden dere er sprikende i svarene (hadde alle vært udelt negative hadde vi ikke reist), ringer jeg uansett legevakten og ber om å få snakke med lege/sykepleier. Det er som oftest milelang kø i vakten, men jeg håper på å slippe gjennom. Takk for svar! HI Anonymous poster hash: 41d2a...0ef
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2015 #21 Skrevet 31. januar 2015 Hei! Vi har gjort det flere ganger, av ren nødvendighet for å komme oss hjem fra Norge med ørebarnet vårt. Det første året i utlandet var vi i Norge omtrent hver mnd for å se farfar som hadde uhelberedelig kreft, og fordi gutten fikk vondt i ørene hver gang han var forkjølet var det flere turer der vi slet den ene eller begge veiene. (Fått satt in dren siden, hurra) Det går, men det er veldig ubehagelig og ikke noe jeg ville gjort med mindre jeg måtte. Vi brukte så stor dose ibux som anbefalt av legen og plenty med nesespray (både saltvann og typen med medisin i) og det gikk stort sett greit, særlig hvis han fikk noe å tygge på ved avreise og ankomst. Den ene turen fikk vi en sprøyte med smertestillende som kunne settes i øret ved behov, vi feiget ut og brukte det ikke. Finnes også øredråper som kan lindre, har heller aldri brukt. Snakk med legen, du vil få en anbefaling avhengig av hvor ille det står til med barnet. Uansett, om du velger å ikke reise trenger du legeerklæring for å få turen refundert av reiseforsikringen (been there, done that). Anonymous poster hash: 3c657...e2b
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2015 #22 Skrevet 31. januar 2015 Her reiste jeg med ørebetennelse i sommer. Og med nesespray og tyggegummi gikk det helt bra, hadde ikke spesielt vondt. Fløy i jula da var jeg og syk, hadde vondt i øret, men ikke betennelse. Men hadde tette bihuler, det var ikke så gøy, på vei hjem fikk jeg det trykket i hodet, og smerter. Men det ga seg fort. Vi flyr mye, og barna har jo vært forkjøla noen ganger, det har aldri vært noe problem. Anonymous poster hash: 417bc...245
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2015 #23 Skrevet 31. januar 2015 Dere som har dårlig erfaring. Hvor langt har dere reist? En times flytur? 3 timer? Flyet går ikke høyt opp på kortere turer. Da blir også trykket mindre. Gi henne nesespray og få henne til å utligne. Anonymous poster hash: f0e64...912
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2015 #24 Skrevet 31. januar 2015 Hun trenger ikke nødvendigvis å få vondt i ørene. Har selv vært mye plaget av øreverk og har reist mye selv om jeg har vært forkjølet. Oftest går det helt fint. Har en datter med samme problem som meg ig et par ganger har vi måtte reise uansett. Har gitt flytende Ibux og et par runder med nesespray 1/2 time før avgang. Aldri vært noe problem. Om ungen ikke er syk, altså nedsatt allmenntilstand, ville jeg ikke avlyst. Anonymous poster hash: ddd5a...26a
Twintipp og himmelblå Skrevet 31. januar 2015 #25 Skrevet 31. januar 2015 Jeg har reist med øreverk, og min søster med så intens øreverk at øret stod rett ut til siden pga så store hevelser, og det gikk knirkefritt. Tok smertestillende på forhånd! Jeg hadde reist, det er en kort flytur. Gi henne smertestillende forebyggende, og det kommer mest sannsynlig til å gå veldig bra:) Lykke til og god tur!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå