Gå til innhold

Poppe popcorn i kjele, jeg får det ikke til.....

Anbefalte innlegg

Jeg får det virkelig ikke til, de blir små og overstekt/småbrent.

Føler de blir liggende for lenge i kjelen før de begynner poppe, men hva gjør jeg feil?

Nå hadde jeg veldig varm plate, hadde i smør og litt olje og lot det bli ordentlig varmt (smøret boblet og sluttet boble igjen). Så hadde jeg i popcornene, og satte ned varmen litt. Men det tok flere minutter før det begynte å poppe og da hadde smøret fått farge og popcorna ble små og litt brune...

Hvordan skal jeg gjøre det? Hjeeelp ;)

Anonymous poster hash: 9d6f4...fe6

Fortsetter under...

Varm opp smør på full fres på plata.

Ha i et par maiskorn. Når disse popper har du i resten. Bare så mye at det blir et tynnt lag i bunnen av kjelen. Ikke skru ned varmen,men "rist" litt på kasserollen slik at alle maiskornene får smør på seg.

Popp på full varme og ta av med en gang det roer seg med popping.

Anonymous poster hash: 75c74...cc3

Har olje og popcorn i en kald kjele, setter på plata på full tyn. Rister litt av og til, til det begynner å poppe. Tar av plata når det er et par sekunder mellom poppinga. Done! :)

Anonymous poster hash: 1f72f...926

OK, nå har jeg prøvd to ganger til.

Første gangen hadde jeg smør og et par popcorn i kjelen, når de poppet hadde jeg i resten. Men da var jo smøret blitt brunt og popcorna fikk for mye farge før de poppet. Ikke vellykket.

Andre gangen hadde jeg smør og popcorn i kjelen samtidig, smøret smeltet mens jeg ristet på kjelen og popcorna ble varme sammen med smøret. Igjen får både smøret og popcorna for mye farge før de popper, Bedre, men fremdeles ikke perfekt.

Jeg vil at de skal poppe før de blir brune, de skal være gule mens de popper.....

Da har jeg et forsøk igjen da, kald olje (og ikke smør) med popcorn i kald kjele og full fres til det popper. Går ikke det gir jeg opp altså ;)

Annonse

Laga popcorn i dag.  Hadde i olje og smør, og hadde i maisen så snart smøret var smelta.  Rista i gryta fleire gonger undervegs før det byrja å poppe.  Når det vart lengre mellom poppinga drog eg kjelen av plata. 

Laga to omgangar i dag, og den med høgast varme var mest vellukka.

Olje! Vent til den blir halvvarm, og legg i kornene. Ikke flere enn at det dekker bunnen. (De må ikke ligge oppå hverandre )

Da kan du bare la de stå til det blir lenge mellom hvert pop, og ta kjelen til side.

Kan umulig gå galt, funker alltid her.

-og full fres på komfyren!

Anonymous poster hash: 07753...4c0

Ok, da skal jeg prøve med olje neste gang. I kveld har jeg prøvd både med 50/50 smør og olje, og bare margarin, ingen av delene gikk særlig bra..... Merkelig at jeg skal knote sånn med dette da, jeg er ellers ganske flink på kjøkkenet ;)

Annonse

Henger meg på dem som sier olje bare, smør/margarin brenner seg fort og da blir det brunt og ekkelt. Evt kan du varme opp olje og ha i bare en liten dasj med smør rett før du har i popcorn så det ikke rekker å brenne seg før popcornet begynner å poppe men du får smørsmaken (litt i alle fall).

Anonymous poster hash: 028e5...246

Jeg skrur på plata, heller oppi soyaolje. Rister litt på kjelen. Skrur bare litt ned. Men du må riste kjelen innimellom!:-) Det er viktig! Jeg får deilig popcorn hver gang:-)

Har litt olje i kasserollen sammen med 4-7 poppcorn på full varme. Smelter meierismør i mikroen. Når kornene popper har jeg i det smeltete smøret og resten av poppcornene.

Dette er veldig godt, men ikke så kalorifattig :)

Eller jeg bruker obh nordica big popper og bare litt olje. Fortsatt godt, men mye mindre kcal

Tusen takk for hjelp og råd, da skal jeg prøve med olje i morgen.

Popcorn er jo godt, men ønsker ikke den usunne micropopen.

Hø? Hvorfor er micro pop mer usunt enn den man popper selv?

Kanskje på grunn av at den inneholder palmeolje og alt for mye salt.

Anonymous poster hash: 2fea4...edc

Bare les innholdsfortegnelsen, det er masse masse fett i den pakka, like mye kalorier som i potetgull (og det er palmeolje i de aller fleste typene)

Regner med du har kjøpt en pakke vanlig popkorn og ikke micropopkorn som du prøver å poppe?

Anonymous poster hash: 95721...708

Hehe, ja det er en pose med upoppa popcorn ja, ikke micropop ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...