Gå til innhold

Gravid - 39 år og tidlig UL

Anbefalte innlegg

Hei,

Venter barn nummer 2, og er 39 år. Grunnet alder fikk jeg tilbud om tidlig UL, som da også inkluderer samtale og blodprøve.

Har nå vært til samtale, og ble ganske "sjokket" over hvor stor sjanse det er for å få barn med kromosonfeil når man er over 38.. noe som gjør at jeg nesten gruer meg litt til UL i uke 13...

Samtidig som man gleder seg til å få se at det virkelig er noen der inni magen, så går man med en uro om hva man finne ut på blodprøvene og på UL...

Noen andre som sitter igjen med de samme følelsene ?

Anonymous poster hash: 663c1...b27
Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144196182-gravid-39-%C3%A5r-og-tidlig-ul/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Risiko er jo ikke så høy. En risiko på 1 av 100 er jo tross alt bare 1%.

Anonymous poster hash: ffbd6...ab6

Den er ikke nødvendigvis bare 1%. Jeg er 42 og har en risiko på 2,5%. Ikke høyt det heller, men har like ekkel følelse som deg HI. Det kan jo være meg. Men det går jo helst bra :)

Har tatt blodprøven, og har ul om 12 dager.

Risiko er jo ikke så høy. En risiko på 1 av 100 er jo tross alt bare 1%.

Den er ikke nødvendigvis bare 1%. Jeg er 42 og har en risiko på 2,5%. Ikke høyt det heller, men har like ekkel følelse som deg HI. Det kan jo være meg. Men det går jo helst bra :)

Har tatt blodprøven, og har ul om 12 dager.

Nå ser det jo ut som hi har fått en risiko basert på alder og den er på rundt 1%. Har stor forståelse for at det er ubehagelig med høy risiko, hadde selv en høyere risiko enn deg. 

Paradoksalt er det da at en velger å stole på duotest og ul som screening, de har jo relativt lav sensitivitet og spesifisitet selv som kombinasjon. 

Jeg var på dette i går, jeg gruet meg noe veldig, jeg er "bare" 36 men fikk tilbudet. Ingen samtale, men jeg har jo lest. De sjekket nakkefold, tok blodprøver og så ringte de meg senere på dagen med beskjeden om at alt så bra ut, UL og blodprøver viser at jeg har mindre sjanse enn en 20 åring til å få barn med kromosomfeil. Jeg var så lettet etterpå, først da innså jeg hvor mye jeg egentlig hadde gruet meg, men nå kan jeg endelig slappe av og nyte. Jeg ble også sjokkert over hvor stor sjanse det er etter en viss alder, men likevel - sjansen er liten, det kommer nok til å gå bra. Og etter du er ferdig kan du sveve på en sky et par dager som jeg gjør nå ;)

Annonse

Hei,

Ja, vi var til veiledningstime i dag samt blodprøvetaking på begge. Var veldig layed-back i forkant av den oppsatte timen, men ble imidlertid noe alvorspreget underveis i informasjonsflommen. Med mine 42 år uten andre faktorer enn alderen, så landet vi på 2,2 % sannsynlighet. Prøver imidlertid å tenke rasjonelt omkring det. Skal på ul på Riksen til uken, og deretter vil vi uansett takke ja til fostervannsprøve.

Jeg er 43 år og 12 uker og 3 dager på vei. Da jeg tok blodprøve folk jeg beskjed om at ut fra alder var oddsene 1 til 30 for kromosomavvik. Jeg skal på ultralyd i morgen. Fikk akkurat melding fra sykehuset om at timen var flyttet en halv time fram fordi jeg skulle til lege og ikke jordmor som jeg i utgangspunktet var satt opp til. Håper ikke det betyr at bøodprøveresultatene er dårlige.. Ser jo egentlig mest fram til å få se den lille, men merker at jeg er litt nervøs også.. Jeg tror nok også at jeg går videre til fostervannsprøve uansett...

Anonymous poster hash: 1f389...585

Jeg er 43 år og 12 uker og 3 dager på vei. Da jeg tok blodprøve folk jeg beskjed om at ut fra alder var oddsene 1 til 30 for kromosomavvik. Jeg skal på ultralyd i morgen. Fikk akkurat melding fra sykehuset om at timen var flyttet en halv time fram fordi jeg skulle til lege og ikke jordmor som jeg i utgangspunktet var satt opp til. Håper ikke det betyr at bøodprøveresultatene er dårlige.. Ser jo egentlig mest fram til å få se den lille, men merker at jeg er litt nervøs også.. Jeg tror nok også at jeg går videre til fostervannsprøve uansett... Anonymous poster hash: 1f389...585

Ønsker deg lykke til i morgen!!

Dette er IKKE ment negativt på noen som helst måte, bare lurer... Dere som da evt hadde gått videre til fostervannsprøve o.l, og fikk beskjed om at det er kromosomavvik, hva ville dere da ha gjort? Bare lurer altså, jeg er selv lagt over 30 og gravid. Vet ikke helt selv hva jeg hadde gjort om det f.eks var stor sannsynlighet for Downs. Den problemstillingen er så vanskelig :/ Hadde jeg taklet det? Hadde dere taklet det?

Anonymous poster hash: e5894...b71

Annonse

Jeg er 43 år og fikk 1:39, Dvs 3,9% før ultralyd og blodprøve.

Fordi jeg fyller 44 år før termin fikk vi tilbud om å gå rett på morkakeprøve istedenfor duotest. Fikk beskjed at med min alder var sjansene så store at tallene ble så dårlige etter duotest og UL, at vi likevel ville få tilbud om å gå videre med morkakeprøve/fostervannsprøve. Grensen for å få tilbud om dette er 1:250. De forklarte at alderen telte så mye, at veldig mange fikk dårligere tall en dette.

Etter blodprøve og UL fikk vi 1:790, legen sa det var vanskelig å få noe særlig bedre resultat med inn alder.

Så selv om tallene er dårlige når man tenker bare på alder, kan man ende opp med gode tall likevel.

Lykke til alle som snart skal ta prøver!

Anonymous poster hash: dcec6...a47

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...