Gå til innhold

Ammer men går ikke ned.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fullammer min sønn på 2mnd men vekten går ikke ned.....vil gjerne gå ned noen av de 9 kg jeg la på meg i svangerskapet.Er ute og triller så si nesten hver dag i over 1time.Drikker ikke brus eller spiser sjokolade pga at lillegutt reagerer veldige på det.Annet snop er litt på lørdagene.Noen som har noen tipse og råd...litt frustrert her.

Anonymous poster hash: 86df7...b61

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke slik at man automatisk går ned når man ammer. Er vel like mange som opplever at vekta ikke går ned før man slutter med ammingen. Men babyen din er 2 mnd og det er snakk om 9kg. Så slapp av, de forsvinner nok etterhvert :)

Anonymous poster hash: 24bbf...cf0

Skrevet

Jeg gikk ikke ned et gram på amming alene, kun på trening og mat.

Skrevet

Gikk ned 20 kg på 4 mnd amming og masse godteri, så det er nok individuelt...

Anonymous poster hash: 466e5...859

Skrevet

Kroppen er forskjellig, kanskje du er av dem som raser ned når du er ferdig med å amme?

Hvorfor skal du begynne stresse med vekten din nå forresten? Du har hele livet til å bekymre deg over størrelsen din, men sønnen din er bare baby nå og det er nå du får låne han😉

Anonymous poster hash: 33019...de8

Skrevet

Ammer fortsatt sønnen min på 18 måneder 8-10 ganger daglig. Har ikke gått ned ett gram siden vi kom hjem fra sykehuset.

Satser på ammeslutt og vektnedgang i løpet av året :)

Anonymous poster hash: aac4c...171

Skrevet

Hvor mange kjenner du som har "rast ned i vekt" når de ammer? Jeg tror jeg kjenner ei, og jeg kjenner mange mammaer ;)

Det er veldig individuelt hvordan kroppen reagerer på amming, det er riktig at pga melkeproduksjonen trenger kroppen nesten 500 kalorier mer i døgnet enn den gjør ellers så teoretisk burde man jo gå ned i vekt. MEN, det er et stor men der, mange er ulvesultne når de ammer, og spiser mer enn de 500 kaloriene ekstra, noen har litt lavt stoffskifte pga hormonene etter fødsel, noen har kropper som niholder på kaloriene for å sikre seg til melkeproduksjon osv. Det er ikke alle som går ned i vekt når de ammer altså.

Jeg personlig la på meg 5-6 kg i ammeperioden med alle mine fire barn, ulvehunger og lavt stoffskifte sørget for det. Men så fort ammeperioden var over forsvant de helt av selv selv, uten problemer. Da normaliserte både stoffskiftet og min hunger ettermat seg og det gikk ikke mange månedene før jeg var nede i normalvekt uten å anstrenge meg en tøddel.

Anonymous poster hash: 291ef...326
Skrevet

Jeg legger på meg når jeg ammer.

Anonymous poster hash: dd1bd...57e

Skrevet

Nope, jeg går opp når  jeg ammer. Ellers kjenner jeg få som faktisk går ned i vekt av amming.. Jeg tror kroppen hos mange går over i sparebluss under ammingen. 

Anonymous poster hash: 29393...e81
Skrevet

Jeg gikk ikke ned pga amming, ammet i 1 år og vekta gikk igrunn ikke ned før jeg begynte å jobbe igjen.

Og jeg gikk opp fra 65 - 85, mistet ca 10 kg etter fødsel og de første ukene, men det hadde vel heller med inntaket av sjokolade,

Spiste astronomiske mengder gullbrød i svangerskapet ;)

Nå er jeg ca 68-70 tenker jeg,

Skrevet

La ikke på meg mer enn 3kg under svangerskapet. Men 10 mens jeg ammet. Hadde ikke ulvehunger, spiser ikke snop og trillet to turer på 1/2 til 1 time hver dag. Jeg forstod ingenting. Men etter ammestopp, gikk vekta ned igjen. Og jeg som trodde jeg skulle bli syltynn når jeg bare la på meg 3 kg under svangerskapet og så fullammet. Nå veier jeg akkurat det samme som før jeg ble gravid.

Anonymous poster hash: dda21...59d

Skrevet

Dette er veldig individuelt! Jeg kjenner ei som gikk opp da hun ammet og ei som krøp saaaakte nedover i vekt... De endret ingenting i kostholdet og var vel på rolige trilleturer noen ganger i uka. 
Jeg har flere venninner med barn, og de måtte gjøre en skikkelig innsats for å gå ned i vekt, de fleste av dem.

Jeg kjenner kun meg selv som raste ned i vekt. Men var det kun ammingen som gjorde det? Jeg fikk veid meg en uke etter fødsel. Dvs 4 dager med amming da melkeproduksjonen brukte 3 dager på å komme i gang. Da var jeg gått ned 10 kilo av de 6 kiloene jeg hadde gått opp i vekt i svangerskapet. 
I løpet av hele ammeperioden på 7 måneder var jeg gått ned 16 kilo. 

Jeg var slapp og ute av form lenge etter fødsel, med smerter i stingene i månedsvis... Jeg var ikke mye aktiv, for å si det sånn! Jeg spiste helt normalt sunt, men vi spiser ingenting godteri her hjemme. Men det har vi aldri gjort... 

Anonymous poster hash: 35b03...8fa
Skrevet

Ammer fortsatt sønnen min på 18 måneder 8-10 ganger daglig. Har ikke gått ned ett gram siden vi kom hjem fra sykehuset.

Wow!

Anonymous poster hash: b8164...cfb

Skrevet

Wow!

Skrevet

Jeg ammer min 14 mnd gamle gutt en gang om dagen enda og jeg må spise enorme mengder for å IKKE gå ned i vekt! Veier bare 50 kg.

Da jeg fullammet måtte jeg spise 3 store middager hver dag, i tillegg til 1 helt brød, masse frukt, yoghurt, kaker/kjeks og til og med nattmåltid 😜

Så det er så forskjellig det der!

Anonymous poster hash: 52c45...014

Skrevet

Gikk heller ikke ned noe med amming, men sjekk stoffskiftet etter noen måneder for å se om det har stabilisert seg. Alt for mange som går med lavt stoffskifte for lenge etter fødsel. Det skal jeg gjøre denne gangen!

Anonymous poster hash: 6f59f...96f

Skrevet

Wow!

'

Herregud, hva er poenget med å gi 1,5 år gammel unge morsmelk som hovednæring? Stor sjanse for at ungen blir feilernært... Du har hørt om konseptet fast føde?

Anonymous poster hash: 62102...228

Skrevet

Jeg gikk ikke ned de siste 4-5 kilo før etter amminga. Sluttet og amme (og jeg helammet aldri, hadde ikke nok.) og i løpet av den kommende måneden forsvant de bare, uten at jeg gjorde noen ting. Og det var IKKE Mindre pupper som stod for det, da min melkeproduksjon ikke gav meg større pupper...

I ettertid har jeg hørt at mange holder på kiloene under amming, like vanlig som og rase ned i vekt iallefall

Anonymous poster hash: b337a...857
Skrevet

Nope, jeg går opp når jeg ammer. Ellers kjenner jeg få som faktisk går ned i vekt av amming.. Jeg tror kroppen hos mange går over i sparebluss under ammingen.

Anonymous poster hash: 29393...e81

Helt enig!

Amming er vel og bra, men jeg tror nok den der "folk som ammer raser ned i vekt" er noe som blir sagt for at ikke folk skal ha enda en grunn til å velge flaske. Når jeg er ferdig med å amme, da går jeg ned i vekt.

Fra jeg blir gravid til jeg er ferdig med å amme, så er kroppen i total sparemodus.

Skrevet

Jeg raste ned i vekt når jeg slutta å amme :-) har skjedd etter alle 3 barna slutta. Hhv 7,8 og 9 mnd

Skrevet

Gikk ikke ned et gram på grunn av amming. Virket heller som om kroppen tvilholdt på det som var der. 

Skrevet

Må vel sjekke om jeg har lavt stoffeskifte da.Takk for svar

Skrevet

Må vel sjekke om jeg har lavt stoffeskifte da.Takk for svar

De aller fleste har svingninger i stoffskifte etter fødsel, så det kan være lavere enn det pleier å være. Men det er ikke så ofte det går utenfor normalområdet så du trenger medisiner, du må bare vente til det normaliserer seg etter fødselen og det kan ta litt tid.

Anonymous poster hash: 291ef...326

Skrevet

Nå har det seg slik at begge mine foreldre har det,min mor fikk det under det enne svangersakepet sitt...og har det enda.Skal ringe og høre på legen her når de åpner etter lunjs pausen sin.

Skrevet

Det kan godt være du går ned i løpet av de neste månedene, det er jo ganske tidlig enda. Etterhvert nå vil baby trenge mer og mer melk og melken blir fetere og fetere. Jeg gikk opp 12 kg i mitt svangerskap. 6 uker etter fødselen hadde jeg gått ned 7 kg. Etter det stod det på stedet hvil. Nå er baby 4,5 mnd og de siste tre ukene har jeg gått ned to kg! Jeg har trent to ganger i uken siden baby var 7 uker og vært litt strengere med sukker siden nyttår. Altså hatt et litt mer "normalt" sukkerinntak med 1-2 ganger i uken ifht graviditeten, barseltiden og julen da det var litt fri flyt... Har også laget mye mat fra bunnen av, drikker smoothies og spiser rugkbekkebrød til frokost og litt magrere pålegg. (Er ferdig med salami-perioden 😃) Jeg har altså tenkt litt mer på hva jeg spiser siden nyttår, men ikke gått inn for å slanke meg siden jeg ammer. Nå har jeg 3 kg igjen til der jeg var før graviditet og jeg tenker det kommer av seg selv i løpet av våren. 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...