Miss Mamma Skrevet 29. januar 2015 #1 Skrevet 29. januar 2015 Har en kronisk sykdom som jeg ikke får kontroll på og har fått beskjed av legen min på sykehuset å endre kostholdet til hvetemel, sukker og melkefritt. Men vil det da si at jeg kun skal leve på kjøtt og grønsaker/frukt? Kan jeg spise ris? Vil uten hvetemel si glutenfritt eller? Har absolutt ingen peil på dette her og føler meg skikkelig forvirret. Hvordan kan jeg dekke dagsbehovet for karbohydrater uten å bruke mel/melk? Hjelp! Fikk ingen info på sykehuset om dette, bør jeg kontakte en ernæringfysiolog?
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2015 #2 Skrevet 29. januar 2015 Jeg har levd mer eller mindre slik i årevis. Jeg er under utredning for noe nå på sykehuset, og det første de tilbød meg var time til ernæringsfysiolog - så jeg ville spurt legen om dette. For meg fungerer det ikke med maisen som er i det glutenfrie heller. Man trenger ikke mye karbohydrater, så du skal ikke være redd for å få dekket dette. Du vil få i deg nok karbohydrater gjennom grønnsaker, bær og litt frukt. Det finnes mange gode oppskrifter på proteinbrød og proteinknekkebrød. Det finnes også masse oppskrifter på kaker som smaker godt uten mel, sukker og melk. Kunsten er å sette seg inn i hva man kan bruke i steden for Om du stikker innom helsekosten så bruker Soma å ha flere gode brosjyrer med oppskrifter (soma.no). Dr. Hexeberg har skrevet en bok som går på lavkarbo uten melk, så der kan du også så god hjelp. Jeg spiser masse god mat, lager maten fra bunn av som regel og leser på innholdsfortegnelser - det er utrolig mye som inneholder mel, melk og sukker. Så les godt - det er litt slitsomt de første månedene, men etter hvert blir det en vane, du vet hva du kan spise og hva du skal unngå, og etter hvert så trenger du ikke tenke særlig på det. Lykke til Anonymous poster hash: dd1d5...c8d
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2015 #3 Skrevet 29. januar 2015 Begge ungene mine går på slik diett 😊 men kan ikke spise grønnsaker en gang.. Eller bare grønne grønnsaker 😉 Masse god mat å spise fordi! Fins mange gode alternativer i dag😊👍 Anonymous poster hash: 897b8...d78
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2015 #4 Skrevet 29. januar 2015 Les "Kjernesunn familie"-bøkene! God inspirasjon og godeopprskrifter! I tillegg til bøkene og bloggen til Berit Nordstrand!! Anonymous poster hash: 5187b...813
Miss Mamma Skrevet 29. januar 2015 Forfatter #5 Skrevet 29. januar 2015 Tusen takk for svar Skal ta til meg og sjekke ut alt det dere har skrevet
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2015 #6 Skrevet 29. januar 2015 Det har kommet en bok nå "lowfoodmap" med mange oppskrifter fra http://lyngstadernaering.no Anonymous poster hash: 5e60f...7d1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå