Gå til innhold

I kveld sa datteren min noe som såret meg enormt. Er så utrolig lei meg :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tidligere i kveld satt vi i sofaen og gjorde leseleksa. Datteren min, som går i første klasse, spurte om hun kunne få tegne en tegning og skrive et brev til læreren sin som har vært syk hele uka. Jeg svarte så klart ja, og synest det var koselig tenkt av henne. 

Etter at hun hadde tegnet og skrevet ferdig, satt vi i sofaen og snakket. Da sa datteren min: "Tror du XXXX vil like den? Jeg liker henne så godt, og jeg synes hun fortjener en så fin tegning og så fint brev. Jeg drømmer ofte om at hun er mammaen min, men så våkner jeg hver gang, og det varer ikke så lenge. Jeg skulle ønske at hun var mammaen min."

Jeg ble så utrolig lei meg, men holdt masken. Jeg spurte henne om hvorfor hun ville hatt henne som mamma. Da svarte hun: "Mamma, ikke bli lei deg, ok? Jeg sier ikke det for å være slem! Men hun er bare så fin, og glad, og pen, og hun kler seg så fint. Og vi to passer så godt sammen! Og hun er passe streng."

Det såret meg sånn, jeg har ikke ord. Jeg skulle ønske at hun heller i affekt hadde ropt til meg at hun hatet meg, da hadde jeg visst at hun ikke mente det, men sa det fordi hun ikke fikk viljen sin. Men alt hun sa her, var ikke i affekt eller sinne. Vi var begge i godt humør, og koste oss. 

Jeg svarte noe sånt som: "Det er så fint at du liker læreren din så godt, jeg liker henne også veldig mye. Men hun kan ikke bli mammaen din, for du har jo allerede en mamma."

Jeg er så skuffet. Har alltid trodd at jeg har vært en god nok mor, i vertfall god nok til at datteren min ikke skal ønske seg noen annen mor, men det virker ikke som om hun tenker slik. 

Det skal nevnes at jeg har vært mye trist de siste årene, pga. flere senaborter på rad, og jeg har kanskje ikke vært så glad og velkledd som læreren hennes, men jeg trodde ikke barn brydde seg så mye om slikt, men de gjør visst det :/

Takk for evt. svar! 

Anonymous poster hash: 690cc...e80
Gjest MiffaBlir3Barnsmor
Skrevet

Jeg ser det som ett tegn på at du ER en god mor. Hun er så trygg på deg at hun kan dele slike tanker med deg !

Skrevet

God klem til deg ♡

Du høres ut som et varmt, sympatisk menneske, og jeg er helt sikker på at hun elsker deg og aldri ville byttet deg ut. Tenk da, at hun tør å si dette til deg, også er hun ikke engang redd for at du skal bli sint eller gå fra henne etc. Det er mye trygghet i det :)

Skrevet

Uff, skjønner det var vondt å høre.

Barn er barn, de sier ikke nødvendigvis ting de mener.

Jeg tror du er en super mamma!

Når alt kommer til alt er det ikke utseende og klærne som teller, hun er nok bare inni en fase :)

Klem til deg!

Skrevet

Det som er tingen med barns ord, er at de sjeldent betyr det vi voksne legger i det. For din datter så er det et uttrykk for hengivenhet ovenfor en annen voksen enn sin mamma, for en mamma er det beste hun vet, og det er slik hun uttrykker hengivenheten sin. Det betyr da at hun er utrolig glad i deg, du er den hun er aller mest glad i, derfor sammenligner hun sin hengivenhet ovenfor en annen kvinnelig rollemodell med det du er for henne. Så ikke bli såret, bli heller stolt.

Skrevet

.. men altså, du tar ikke dette i overkant alvorlig? Hun beundrer læreren sin, og lengter etter litt tydeligere grenser og vil at du skal være gladere, la deg heller inspirere av det! Selvfølgelig vil hun ikke bytte deg ut!

Skrevet

Jeg ville gjerne ha Eli Rygh til mamma da jeg var liten.

For hun var så flink til å lese historier, hun var snill og blid og god.

Men ville jo aldri ha byttet min egen mamma bort , var vel mer en idealisering enn noe annet.

Hun er helt sikkert mer enn fornøyd med deg og jeg er sikker på at du er en super mamma!

Skrevet

En venn av meg ville ha Bjørn Dhæli til pappa, og var superskuffa i rundt 2 mnd fordi det ikke skjedde. 😂

Og en annen var villig til å bytte ut pappaen sin med en tyggis. Han forklarte samtidig at "jeg er glad i deg altså pappa, men nå vil jeg heller ha tyggis"

Du virker som en go og oppegående mamma, og dette går nok over. Hun ville jo aldri bytta deg ut hvis valget var virkelig :)

Anonymous poster hash: 3d718...496

Skrevet

Så gode dere er, tusen tusen hjertelig takk alle dere <3 Det er en uvurderlig støtte å lese det dere skriver her jeg sitter for meg selv og grubler og gråter, takk igjen! 

Lammelåret: Jo, jeg tar det kanskje litt for alvorlig, jeg vet ikke. Det er bare det at det er så sårt og så personlig at jeg ikke klarer å tenke på noen annen måte. Du har rett i at jeg kan prøve å se på det som en inspirasjon til å være enda mer glad rundt henne, og sette tydeligere grenser. 

HI

Anonymous poster hash: 690cc...e80
Skrevet

Jeg ønsket at venninnen min sin mamma var moren min, enda hun var streng og hadde naziregler :)

Skjønner godt at du ble såret. Tror nok jeg ville sagt til barnet mitt at jeg blir lei meg når hun sier sånt.

Anonymous poster hash: 0412a...966
Skrevet

God klem til deg ♡

Du høres ut som et varmt, sympatisk menneske, og jeg er helt sikker på at hun elsker deg og aldri ville byttet deg ut. Tenk da, at hun tør å si dette til deg, også er hun ikke engang redd for at du skal bli sint eller gå fra henne etc. Det er mye trygghet i det :)

Sign. 

Anonymous poster hash: 762eb...91e

Skrevet

Kjære deg, skjønner godt at det må ha vært utrolig sårende å høre.

Samtidig er jeg enig med de andre her, din datter følte at hun kunne snakke med deg om det, og samtidig er det nok ikke helt uvanlig at barn har voksne idealer som de tror er helt feilfri.

Skrevet

Jeg pleier ikke svare på så mye her inne, men nå måtte jeg bare!

Jeg forstår at du ble veldig lei deg. Jeg tror du legger mer i det enn det datteren din mener. Hun ser opp til læreren sin og liker henne, det er i grunn veldig bra. De er ca 20 elever som slåss om hennes oppmerksomhet og det er flott at datteren din føler seg sett og hørt. Det er helt vanlig at barn får slike følelser for andre omsorgspersoner enn sine foreldre. Hun ville nok aldri byttet deg ut!

Jeg beundrer deg for roen du hadde og det svaret du gav henne. Jeg synes også at det var fint at hun så at du ble lei deg.

Jeg forstår at dette gjør vondt, men ta til deg ordene fra oss som har svart deg. Du ER en flott og flink mamma! Fortsett med samtalene og klapp deg på skulderen for at du har så trygg og åpen datter! Hvis du synes at dy trenger en oppfriskning i garderoben, så kan dere ta en shoppingtur sammen, du og jenta di. Lykke til!! Hilsen meg som jobber med skolebarn og blir ofte kalt mamma av mange! :-)

Skrevet

Jeg tenker iallfall at det er en positiv ting at hun sier det til deg, at hun deler med deg. Tror du skal være forsiktig med å fortelle at du blir såret av ærligheten hennes, kanskje heller vende spørsmålet tilbake til henne "savner du at mamma er blid?" eller lignende. Det ville vært dumt om hun lukket slike følelser inni seg. Ta det som en tillitserklæring. Så er det helt lov å bli såret og kjenne litt på den sorgen du bærer i deg (aborter og andre ting), men kanskje tenke nøye gjennom om du skal, og eventuelt hvordan, du "sender" tilbake disse følelsene til henne.

Skrevet

Tror ikke du skal legge så mye i dette. Din datter har nok ikke tatt inn over seg at hvis læreren skal være mammaen hennes så betyr det at du ikke vil være det. Det er nok bare et uttrykk for hengivenhet for læreren. Jeg synes du taklet situasjonen veldig bra og du virker som en god og trygg mamma.

Skrevet

Kjære deg, skjønner godt at det må ha vært utrolig sårende å høre.

Samtidig er jeg enig med de andre her, din datter følte at hun kunne snakke med deg om det, og samtidig er det nok ikke helt uvanlig at barn har voksne idealer som de tror er helt feilfri.

Ikke sant? Det er noe med det at ungene bare ser læreren noen få timer hver dag, mens foreldrenes alle sider popper stadig frem. Hvem kan vel ikke være fantastisk tre timer hver dag?!

Skrevet

Men ville jo aldri ha byttet min egen mamma bort , var vel mer en idealisering enn noe annet.

Hun er helt sikkert mer enn fornøyd med deg og jeg er sikker på at du er en super mamma!

Hehe! Jeg ville også ha henne :P

Du må ikke ta dette personlig, hi. Hun beundrer klærne og væremåten til læreren, hun ELSKER deg!

Skrevet

Hehe! Jeg ville også ha henne :P

Du må ikke ta dette personlig, hi. Hun beundrer klærne og væremåten til læreren, hun ELSKER deg!

Fint sagt!

Gjest Trulte med to små
Skrevet

Jeg skjønner godt at du følte deg såret, men noen av oss er mer følsomme en andre og tar noen ting mer personlig ;)

Jeg syns du taklet det hele veldig fint, og ga datteren din positiv feedback og tok tankene og følelsene hennes på alvor, slik gode mødre gjør.

Enig i det mange andre her skriver og du er helt sikkert en veldig god mor for datteren din, så bare fortsatt å være den du er! 

:)

Skrevet

Din datter prøver å fortelle deg at hun savner noe fra deg. Glede, le sammen, finne på noe sammen, tydelige grenser, en sunn og stabil livsstil.

Du kan velge å sutre, eller du kan høre på henne og ta fatt i deg selv!

Anonymous poster hash: a55b8...af4

Gjest Trulte med to små
Skrevet

Din datter prøver å fortelle deg at hun savner noe fra deg. Glede, le sammen, finne på noe sammen, tydelige grenser, en sunn og stabil livsstil.

Du kan velge å sutre, eller du kan høre på henne og ta fatt i deg selv!

Anonymous poster hash: a55b8...af4

Det var da litt av et svar!  Hva dro du denne konklusjonen ut i fra?

Skrevet

Dersom et barn kan sette deg ut i så stor grad som du beskriver, så har du større problemer enn at barnet digger frøken. Og de problemene er inni deg, ikke i hva hun sier og mener.

Anonymous poster hash: 97758...4a0
Skrevet

Dersom et barn kan sette deg ut i så stor grad som du beskriver, så har du større problemer enn at barnet digger frøken. Og de problemene er inni deg, ikke i hva hun sier og mener.

For noe tøv. Da er det nok heller du som har problemer med å sette deg inn i følelser som du tydeligvis ikke selv er i stand til å oppdrive.

Anonymous poster hash: c0ea4...d3a

Skrevet

Vi husker vel alle fra første klasse hvor frøken, ja vi kalte henne frøken på den tiden, var det store idealet og forbilde. Jeg beundret henne stort og hun var i mine tre første skoleår en virkelig heltinne. Jeg kunne på den tiden lett ha byttet henne ut med min egen mamma. Jeg kjenner meg veldig igjen i det din datter sier. Min mamma er det ikke noe i veien med, og jeg er nok glad jeg ikke byttet henne ut med frøken  :wub:

Skrevet

Synes det skal svært godt gjerast å ikkje bli lei seg over å få høyre noko slikt som hi.  Det gjekk så veldig på mor som person, så eg hadde og heilt klart blitt lei meg, sjølv om eg ikkje har så store indre problem til vanleg. 

Dette betyr jo ikkje at ho eigentleg vil byte vekk mamma si, men ho skulle ynskje at ho hadde eit like nært forhold til denne læraren som til mor.  Eg ramsa opp ein heil del damer i bygda eg heller ville hatt til mor enn ho eg hadde, sjølv om ho var ei god mor. 

Trur nok mor mi og blei litt lei seg, for ho snakkar om det 30 år etter. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...