Anonym bruker Skrevet 29. januar 2015 #1 Skrevet 29. januar 2015 Og som mener at en forkjølelse kan kureres med en paracet, og vips kan man gå på jobb og har ingen sykedager...: mener dere at man skal gå på jobb med snørrete nese, tungt, tungt hode, hoste til man brekker seg, generelt elendig allmenntilstand? For ja, dere finnes jo, har lest om dere her inne. En paracet kurerer iallefall ikke meg, har jeg ligger for andre dag på rad som et slakt. Selvsagt finnes det grader av forkjølelse, jeg er selv på jobb hvis jeg er litt forkjølet. Men forkjølet er så mangt. Anonymous poster hash: b7da5...212
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2015 #2 Skrevet 29. januar 2015 Nei, det finnes grader av forkjølelse som du sier. Er man syk går man ikke på jobb. Ikke bare fordi du trenger å bli frisk, men fordi rent samfunnsøkonomisk er det jo ganske dumt å smitte alle andre og. Men litt snufsing og sånt er en annen sak. Anonymous poster hash: 3b5f5...631
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2015 #3 Skrevet 29. januar 2015 Jeg har aldri vært hjemme fra jobb pga forkjølelse om jeg ikke har feber. Tungt hode, snørr og tett nese, vond hals o.l. har jeg aldri vært hjemme med. Hostet så jeg kastet opp har jeg aldri gjort. Hostet så jeg bristet et ribbein en gang, men da hadde jeg lungebetennelse, 39 i feber, skyhøy crp og var lagt inn på sykehus med intravenøs antibiotika, så da var jeg naturlig nok ikke på jobb Har hatt influensa en gang, da var jeg hjemme fra jobb i en uke, med feber og var skikkelig syk. Men forkjølet har jeg aldri vært så jeg har måttet være hjemme fra jobb. Nesespray og paracet så holder jeg ut de timene jeg skal være der også får jeg heller legge meg når jeg kommer hjem. Men som du sier, folk er forskjellig, forskjellige kroppen reagerer forskjellig på virusene og det er forskjell på en mild forkjølelse hvor man bare er litt snørrete og en kraftig forkjølelse hvor man ligger utslått med feber i flere dager. Anonymous poster hash: be682...86b
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2015 #4 Skrevet 29. januar 2015 Det finnes grader av forkjølelse, men det er i hvertfal lurt å teste med to paraset før man bestemmer seg for at man er for syk til å jobbe. Anonymous poster hash: 34ce0...bdc
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2015 #5 Skrevet 29. januar 2015 Er man egentlig mer smittefarlig hvis man er veldig forkjølet enn hvis man bare er litt forkjølet? Anonymous poster hash: 34ce0...bdc
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2015 #6 Skrevet 29. januar 2015 Jeg går på jobb hvis jeg er i form! Og gå på jobb når man er syk, og skulle gjerne vært hjemme, er å plage seg selv! Selvrespekt! Og man blir ikke noe fortere frisk av å være ute å strsse Anonymous poster hash: 7a6d6...fc4
Giss Skrevet 29. januar 2015 #7 Skrevet 29. januar 2015 Nå har vi ikke et system som tillater oss å være hjemme om vi er litt forkjølt så som regel er det ikke en aktuell problemstilling. Som du beskriver det er du skikkelig syk og ikke bare litt forkjølet. Hoster man til man spyr og er så dårlig at man bare ligger går man ikke på jobb. Er man plaget med en mildere forkjølelse går man på jobb. Skulle man bli hjemme hver gang man følte seg rusten i halsen, litt snørrete eller var tung i hodet ville vi aldri få gjort noe. Ja, vi smitter hverandre med ting, men det gjør vi konstant når vi omgås. Spyttdråper flyr, bakterier blir utvekslet ved handtrykk og klemmer, vi tar i ting andre har tatt i før oss hele dagen. De aller fleste gjør oss heldigvis ikke syke.
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2015 #8 Skrevet 29. januar 2015 Er man egentlig mer smittefarlig hvis man er veldig forkjølet enn hvis man bare er litt forkjølet? Anonymous poster hash: 34ce0...bdc Ja det finnes vel ulike virus? Anonymous poster hash: 3b5f5...631
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2015 #9 Skrevet 29. januar 2015 Hvis almenntilstanden er så elendig at man er sengeliggende, så går jeg selvfølgelig ikke på jobb. Men det er svært sjelden jeg blir så dårlig av en forkjølelse. Tett nese, vond hals, tungt hode osv holder jeg ut med på jobb med hjelp av paracet og nesespray. Og så er det evt. Å krype under dyna når jeg kommer hjem Det kommer selvsagt an på hva slags jobb man har også. Anonymous poster hash: ec536...2ea
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2015 #10 Skrevet 29. januar 2015 Siden du føler behov for å forsvare deg, burde du kanskje vært på jobb? Folk er forskjellige, og d en klarer fint, kan en annen ha problemer med... Dersom folk hadde passet på seg selv og sluttet å stikke nesen i andres saker, så hadde vi alle hatt d bedre Anonymous poster hash: 013d2...f1e
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2015 #11 Skrevet 29. januar 2015 Er man egentlig mer smittefarlig hvis man er veldig forkjølet enn hvis man bare er litt forkjølet? Anonymous poster hash: 34ce0...bdc Ja det finnes vel ulike virus? Anonymous poster hash: 3b5f5...631 Det er forskjell på hvor syk man blir av det samme viruset, kommer sikkert litt an på immunforsvaret. Om mannen og jeg blir syke samtidig (like etter at sønnen ble syk, sånn at vi begge ble smittet av ham), så ligger mannen rett ut og klynker som om han skulle ligge på det siste, mens jeg bare trenger en paracet og en pakke papirlommetørklær, så fungerer jeg nesten som vanlig. Anonymous poster hash: 6d2e9...6a3
Honningmelon Skrevet 29. januar 2015 #12 Skrevet 29. januar 2015 Det kommer jo ann på hva slags jobb man har og. Jeg jobber på sykehjem, og hvis jeg er skikkelig forkjøla med redusert form, så er det ikke noe særlig å være der. Hverken for pasientene eller meg selv som er nødt til å holde et visst tempo. Jeg har så og si aldri feber, men kan alikevel bli veldig redusert av en real runde med forkjølelse. Så å gå ut i fra temperatur er håpløst i mitt tilfelle.
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2015 #13 Skrevet 29. januar 2015 Siden du føler behov for å forsvare deg, burde du kanskje vært på jobb? Folk er forskjellige, og d en klarer fint, kan en annen ha problemer med... Dersom folk hadde passet på seg selv og sluttet å stikke nesen i andres saker, så hadde vi alle hatt d bedre Anonymous poster hash: 013d2...f1e Hehe, nei faktisk ikke:) er hjemme med god samvittighet. Fordi jeg er syk! Presset meg på jobb på tirsdag, det var en lite produktiv og fæl dag. Så ja, man kan jo presse seg på jobb åkke som men er det lurt? Anonymous poster hash: b7da5...212
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2015 #14 Skrevet 29. januar 2015 Har en kollega som er så stolt over å kreke seg på jobb nærmest uansett hvor syk hun er. Sikkert flott det, men når vi andre knapt orker å spise maten vår pga snyting, harking og hosting så man skulle tro lungene var på vei opp hadd det faktisk vært bedre om hun holdt seg hjemme. Det nytter uke å si boenheter, for da tar hun det bare som hun er så tapper og full av ståpåvilje. Og så himler hun med øynene over oss som må vær hjemme neste uke pga smitten hun så raust deler med seg. Anonymous poster hash: 75924...cb0
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2015 #15 Skrevet 29. januar 2015 Har en kollega som er så stolt over å kreke seg på jobb nærmest uansett hvor syk hun er. Sikkert flott det, men når vi andre knapt orker å spise maten vår pga snyting, harking og hosting så man skulle tro lungene var på vei opp hadd det faktisk vært bedre om hun holdt seg hjemme. Det nytter uke å si boenheter, for da tar hun det bare som hun er så tapper og full av ståpåvilje. Og så himler hun med øynene over oss som må vær hjemme neste uke pga smitten hun så raust deler med seg. Anonymous poster hash: 75924...cb0 Er det som er greia med noen, de er liksom superhelter fordi de drar på jobb syk og de som holder seg hjemme er tapere. Smitte er det ikke så nøye med fordi man er jo supermann selv uansettt. Anonymous poster hash: e0623...432
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2015 #16 Skrevet 29. januar 2015 Det er helt klart forskjellige typer forkjølelser. Det finnes dem som er på grensen til influensa og forkjølelser som kun går på stemmebånd, eller bare nese. Selv har jeg vært på jobb med kraftig hoste, sånn at man nesten kaster opp. Men det var noe jeg gikk med i lengre tid, så da hadde det blitt mange dager. Fant til slutt ut at det var mycoplasma lungebetennelse da. Tidligere har jeg vært borte fra jobb når jeg har følt meg som deg. Tenker også at det kommer litt an på type jobb.. Sitter man isolert alene på et kontor, eller har man kontakt med pasienter med lavt immunforsvar f.eks? Har man en rolig eller en stressende jobb? Mye det kommer an på her. Anonymous poster hash: d0000...73d
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2015 #17 Skrevet 29. januar 2015 Heh.. Er sykepleier, det samme er min sjef.(så skulle jo tro hun viste bedre!)Sist sommer fikk vi et skriv der det sto at nå i ferien var det lite bemanning og vanskelig å få tak i folk. Følte vi oss forkjølet skulle vi ta en paracet, tenke oss om og komme på jobb... Wtf?? Enda så jobber jeg ikke på en arbeidsplass om er plaget med at ansatte ikke kommer på jobb. Vi har veldig lite sykdom. Dumme sjef... Anonymous poster hash: df360...fe4
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2015 #18 Skrevet 29. januar 2015 Det er forskjell på grad av forkjølelese og så er det forskjell på jobber. Jobber som sykepleier og er jeg skikkelig sylta holder jeg meg hjemme, både for hensyn til meg selv, kollegaer og pasienter. Tidligere jobbet jeg på kontor, og hadde da høyere terskel for å holde meg hjemme. Har jeg feber er det ikke noe spørsmål, da er jeg hjemme. Opplever vel aldri å tvile, kjenner meg selv såpass godt at jeg vet når jeg skal holde meg hjemme. Og da er jeg hjemme med god samvittighet. Er vel syk 1-2 dager i året i snitt. Selvsagt er det noen som aldri holder seg hjemme, og det er noen som har høyt sykefravær. Enhver kjenner seg selv og sin kropp best. Om det er noen som har et unormalt høyt fravær får det bli en lederoppgave å ta den praten. Anonymous poster hash: 5b1bb...0c3
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2015 #19 Skrevet 29. januar 2015 Jeg går på jobb om jeg er "småsyk". Tett i nesa, litt tung i hodet osv. Da fungerer jeg helt greit med et par paracet. Om jeg hoster og nyser litt så er jeg voksen og hygienisk nok til å ikke spre særlig smitte. Jeg holder avstand, har god håndhygiene og lukker døra til kontoret Jeg går ikke på jobb om jeg er ordentlig forkjøla, type influensa, med feber, verk i kroppen og svært dårlig allmenntilstand. Heldigvis er jeg så godt som aldri så syk, kun en gang i min nåværende jobb, eller de siste tre år. Jeg kan godt innrømme at jeg er en av dem som lar meg provosere av folk som legger seg syke i tide og utide, og ikke tar ansvar for jobben sin. Jeg synes manges terskel for fravær er for lav, og jeg ser på dem som unnasluntrere. Anonymous poster hash: ed80b...065
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2015 #20 Skrevet 29. januar 2015 Jeg drar ikke på jobb med feber. Da dytter jeg i meg en paracet og finner sengen. Om jeg ikke har feber og føler meg slakk, dytter jeg også i meg en paracet og drar på jobb. Blir jeg ikke litt bedre etter hvert som paraceten begynner å virke, drar jeg hjem. Anonymous poster hash: 79e7a...f23
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2015 #21 Skrevet 29. januar 2015 For oss med redusert immunforsvar, og det er mange av oss, setter vi pris på at de som er smittefarlige holder seg unna oss. Anonymous poster hash: 5449d...3d6
Gjest MammaTilKidsa Skrevet 29. januar 2015 #22 Skrevet 29. januar 2015 Er man egentlig mer smittefarlig hvis man er veldig forkjølet enn hvis man bare er litt forkjølet? Anonymous poster hash: 34ce0...bdc Ja det finnes vel ulike virus? Anonymous poster hash: 3b5f5...631 Jo, men forskjellige individer reagerer ulikt på samme virus. F.eks immunsupprimerte. Derfor kan en som er lett forkjølet smitte en som er svært mottagelig og kan bli veldig dårlig.
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2015 #23 Skrevet 29. januar 2015 Jeg er sånn. Aldri borte fra jobb. Er jeg syk og i dårlig form, tar jeg 2 paracet, nesespray i baklomma og drar på jobb. Formen blir bedre, men ikke bra. Sånn er jeg, og har alltid vært. Men jeg har en jobb, der noen må erstatte meg hvis jeg ikke kommer, så terskelen er derfor veldig høy.. Anonymous poster hash: 958ca...829
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå