Gå til innhold

Øm og vond i underlivet, kan man plutselig få endometriose som voksen, eller er det en cyste?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 40 år, og har siste månedene følt en ømhet nederst i magen. Ikke hele tiden, og ikke veldig vondt, men litt øm, kommer og går litt. Rundt eggløsning blir det skikkelig vondt  for så å bli bedre igjen.

Har googlet litt og funnet ut at smerter i underlivet er ganske vanlig, og sjelden tegn på noe farlig. Men jeg blir jo litt engstelig likevel. Når jeg leser om endometriose ligner symptomene veldig, men jeg har jo ikke hatt noen plager tidligere i livet...

Det jeg lurer litt på er hvordan nederste delen av magen deres kjennes ut, er den helt myk? Når jeg ligger på ryggen og klemmer på magen min er den helt myk over det hele bortsett fra helt nederst, der er den hardere. Jeg kjenner at det er noe inni der liksom, er det normalt å kjenne hardere organer der nede eller skal alt være helt mykt. Vet ikke hva jeg kjenner egentlig, for livmoren skal jo være myk og liten så det ikke er mulig å kjenne den utenpå?

Jeg er ikke gravid, syklusen går som vanlig, hadde mensen for to uker siden og eggløsning (og øm vond mage) nå.

Noen som kjenner seg igjen i dette? Er jo så lang ventetid hos gynekolog, skal dit om 2 uker.

Anonymous poster hash: 2965a...7b0

Fortsetter under...

Skrevet

Ingen andre som har opplevd smerter/ømhet nederst i magen som har erfaringer å dele?

Gjest Syltebærtyttetøy
Skrevet

Det skal ikke være hardt i magen! Ut ifra det du beskriver kan det være mye; cyste, graviditet, livmorbetennelse osv..

Mest sannsynlig helt uskyldig og lett å behandle, men jeg vil likevel råde deg til å ringe lege. (Som man jo blir rådet til når det oppstår endringer der nede :) )

Skrevet

Gå til gynekolog og få tatt en ultralydsundersøkelse.

Det er fullt mulig å ha asymptomatisk endometriose som så gir symptomer når du er førti, men det er ikke kjempesannsynlig.

Anonymous poster hash: 63c77...de7
Skrevet

Har selv svært akutt endo, hatt det siden jeg var 14, og sliter altfor ofte med cyster på eggstokkene som sprekker hver mnd. Om det er endo, så hadde du fort kjent at det er noe utrolig feil mtp smerter i mensen, men det varierer jo selvsagt.
Har du mye blødning når du har mensen da?

Men kjenner ikke til det du nevner, ikke suspekten med cystene heller :s

Anonymous poster hash: 601eb...13e
Skrevet

Takk for svar.

Ja, jeg skal til gynekolog og ha ultralyd, har time om to uker.

Det er helt klart hormonstyrt, for jeg har veldig vondt og ubehag ved eggløsning. Menssmertene er faktisk mildere nå enn da jeg var yngre, men så har jeg fått eggløsningssmerter isteden som jeg ikke har hatt tidligere.

Jeg blør som en slaktegris når jeg har mensen, må opp flere ganger om natten osv. Sånn har det vært siden jeg fikk yngste barnet fo 6 år siden, jeg blødde ikke så mye før. Har forstått at svangerskap, fødsel og alder kan forandre på mensen?

• 4 uker senere...

Annonse

Skrevet

Da har jeg vært hos gynekologen og det var en stor cyste!

Den var på 10-12 cm og var ikke en sånn vanlig cyste som er fylt med væske og som blir borte igjen av seg selv, han trodde det var en såkalt "tvilling". Så nå blir det sykehuset og ct av cysten og operasjon, for den må ut også vil de ta prøver av den for sikkerhets skyld. Er visst veldig sjelden det er ondartet, men det kan skje...

Ønsk meg lykke til, er litt nervøs for hele  prosessen jeg. Aldri vært i narkose og aldri feilt noenting. Men det er vel vanskelig å gå gjennom livet uten noengang å feile noe, og dette er jo ikke det verste som kunne skje (håper jeg)

HI

Skrevet

Jeg har akkurat vært gjennom noe av det samme.....

Ligger fortsatt på sykehuset (inngrepet var på torsdag! ) Det har vært tøft - jeg er livredd sykehus - men det har gått over all forventning😊

Vil ønske deg masse lykke til, sende over en klem og dette kommer til å gå bra!!!

Når skal du opereres?

Anonymous poster hash: 35e70...045

Skrevet

Jeg måtte forresten operere ut livmor også! His meg var den så forstørret og den muskelknuten var også veldig stor.... De har skåret meg helt opp, og det er jo ikke sikkert du må gjennom det samme...

Men som sagt, så har det gått veldig greit.

Jeg var også på ct før operasjon. Jeg ble hasteoperert pga at jeg blødde bare mer og mer..

spør hvis du lurer på noe da😊

Anonymous poster hash: 35e70...045

Skrevet

Nå skal ikke jeg henge meg på som hypokonder men det du beskriver i første innlegg virker veldig likt det jeg har opplevd den siste syklusen...

Gikk du på hormoner/prevansjon?

Jeg sluttet med p-stav og prøvde p-piller et par mnd men etter at jeg sluttet med dette ble blødingene ekstreme og plutselig har jeg fått store smerter ved eggløsning. Måtte ta smertestillende i 3 døgn sist for å klare å fungere. Etter el ble det borte men nå som el nærmer seg igjen begynner murringen.

Burde jeg ta en tur til legen snart eller kanskje se det an et par sykluser?

Anonymous poster hash: c696f...1ba
Skrevet

Hei igjen.

Jeg vet ikke når det blir operasjon, gynekologen sendte papirene til sykehuset i dag også skulle jeg få brev med innkallelse til ct fra dem.

Han målte den til 12-13 cm, men den lå på venstre side der eggstokken skal være og livmora så fin ut. Regner med de da bare skal ta den og ikke mer, men spørsmålet er om den er for stor for kikkhull.

Du siste, man skal vel alltid kontakte lege ved forandringer "der nede" så jeg ville gjort det. Be om henvisning til gynekolog. Jeg bestilte time hos en privatpraktiserende gynekolog og har ikke vært hos fastlege med dette. Gynekologen tok ultralyd og så cysten, da sendte han henvisning til vanlig sykehus (skal altså ikke behandles på privat sykehus)

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...