Gå til innhold

Erfaring med tilstoppede melkeganger?

Anbefalte innlegg

vesla har begynt å sove lenger om natten, og jeg har fått tilstoppede melkeganger to ganger nå. Første gang løste det seg opp etter tre amminger. Nå har jeg hatt en klump i høyre bryst i ett og et halvt døgn. Ammer hver 2. time på dag, og hver 3. på natt. Bruker varme omslag fem minutter før hver amming, masserer lett når jeg ammer. Bruker også syntocinon nesespray. Hvor lenge kan det ta før det løsner? Begynner å bli svært ømt nå, og jeg er så redd for å få brystbetennelse. Er hjemme alene uten mann i fire dager, så dette passet jo særdeles dårlig. Får ikke tid til å gå i dusjen og massere med varmt vann der.

Anonymous poster hash: b5732...b56

Fortsetter under...

Slenger meg med her!! Våknet for to dager siden og fikk voldsomt vondt i h pupp ved amming! Vesle her sover også lengre strekk om natten og jeg har våknet med sprengte pupper og våte klær. Kaldt blir det jo også så dette har nok vært grunnen til at jeg nå sitter på tredje dagen med en klump som jeg ikke har klart til nå å få løsnet opp.. Hadd feber i natt og følte meg Groggy i går, men føler meg bedre i dag.. Håper jeg skal klare å unngå betennelse men er i tillegg litt rød på puppen. Ammingen er ikke så vond nå heller. Prøvde å pumpe meg etter amming men fikk bare ut noen dråper. Har fått beskjed om at det er veldig viktig at puppen blir ordentlig tømt ved amming for å bli kvitt problemet! Ammer også hver 2 time på dagtid nå og hver 3 på natt... Trenger også flere råd om det finnes! God bedring til deg i hvertfall :-)

Jeg kopierer og limer inn fra ammehjelpen.no.  :tongue:

Generelle råd hvis du har tette melkeganger

• Før du begynner ammingen, kan det hjelpe å legge på varme omslag. Les om Ammehjelpens varmeputer her. Du kan også bruke en varm klut eller lignende.
  • Er brystet svært ømt, kan det være lurt å stimulere utdrivningsrefleksen før du begynner ammingen.
  • Prøv ulike ammestillinger, alt som er mulig, er lov! Du kan prøve å ligge, "tvillingstilling", å la barnet stå i fanget ditt, eller "stå på fire". Det kan være lurt å bytte stilling, så hvis det ømme området for eksempel sitter på ytre, øvre fjerdedel side av brystet, kan du for eksempel prøve å ligge mens du ammer det øverste brystet. Bygg opp under barnet, og len deg godt over mot barnet. Se video av ulike ammestillinger her.
  • Når du så merker at melken renner, kan du stryke forsiktig over det ømme området  med håndflaten mot brystknoppen, når du hører at barnet drikker jevnt. NB! En skal aldri massere brystet  hardt, da dette kan skade brystvevet, og føre til en betennelsesraksjon som kan gi en ikke-bakteriell infeksjon.
  • Det kan også hjelpe å stå i dusjen eller ligge i badekaret. Det virker avlappende, og kan få i gang utdrivningsrefleksen.
  • Husk at du må amme ofte; ikke sjeldnere enn hver 2. time på dagen og hver 3. time på natt.
  • Hvis du har stadig tendens til tette melkeganger, bør du ikke forsøke å stoppe melken som renner av det brystet du ikke ammer på, med fingeren. La melken renne, men samle den opp med en liten skål eller bruk ammeinnlegg.
  • Om helsepersonell eller mor vurderer at problemene med tilstopping kan ha årsak i dårlig utdrivningsrefleks, kan enkelte ha nytte av Syntocinon nesespray som kan bedre utdrivningen av melken.
Endret av Pastel Peach

Jeg kopierer og limer inn fra ammehjelpen.no.  :tongue:

Generelle råd hvis du har tette melkeganger

• Før du begynner ammingen, kan det hjelpe å legge på varme omslag. Les om Ammehjelpens varmeputer her. Du kan også bruke en varm klut eller lignende.
  • Er brystet svært ømt, kan det være lurt å stimulere utdrivningsrefleksen før du begynner ammingen.
  • Prøv ulike ammestillinger, alt som er mulig, er lov! Du kan prøve å ligge, "tvillingstilling", å la barnet stå i fanget ditt, eller "stå på fire". Det kan være lurt å bytte stilling, så hvis det ømme området for eksempel sitter på ytre, øvre fjerdedel side av brystet, kan du for eksempel prøve å ligge mens du ammer det øverste brystet. Bygg opp under barnet, og len deg godt over mot barnet. Se video av ulike ammestillinger her.
  • Når du så merker at melken renner, kan du stryke forsiktig over det ømme området  med håndflaten mot brystknoppen, når du hører at barnet drikker jevnt. NB! En skal aldri massere brystet  hardt, da dette kan skade brystvevet, og føre til en betennelsesraksjon som kan gi en ikke-bakteriell infeksjon.
  • Det kan også hjelpe å stå i dusjen eller ligge i badekaret. Det virker avlappende, og kan få i gang utdrivningsrefleksen.
  • Husk at du må amme ofte; ikke sjeldnere enn hver 2. time på dagen og hver 3. time på natt.
  • Hvis du har stadig tendens til tette melkeganger, bør du ikke forsøke å stoppe melken som renner av det brystet du ikke ammer på, med fingeren. La melken renne, men samle den opp med en liten skål eller bruk ammeinnlegg.
  • Om helsepersonell eller mor vurderer at problemene med tilstopping kan ha årsak i dårlig utdrivningsrefleks, kan enkelte ha nytte av Syntocinon nesespray som kan bedre utdrivningen av melken.

Takk :) Har dessverre prøvd alt det som står uten noen endring enda. Skal få litt hjelp i kveld sånn at jeg kan dusje før ammingen, forhåpentligvis hjelper det bedre enn varme omslag. Punktet som er hardt er øverst til venstre på høyre pupp. Har forsøkt å amme på alle fire med baby "opp ned" i senga. Hun protesterte masse, og jeg fikk ikke til å se om puppen stengte for nesa hennes eller ikke. Haha, så håpløst. Men litt babyolje på det ømme området mens jeg ammet hjalp i alle fall litt, ble lettere å stryke nedover da. Ringte til slutt helsestasjonen, og helsesøster mente jeg måtte dra til lege i morgen om det ikke ble bedre.

Smil123: sov med ullinnlegg i ammebhen om natta, så blir du ikke kald hvis det kommer melk. Ulla bevarer jo varmen. Anbefaler også sømmeløs bh (feks bravado sine) Jeg har så treg utdrivning at jeg aldri får lekasjer uansett. Men kjøpte ullammeinnlegg i størrelse monster på apoteket i dag (det er sikkert 30 cm i diameter), sånn at jeg får dekket brystet helt til over brystkassa. Nå er i alle fall det ømme området dekket av varm deilig ull.

Anonymous poster hash: b5732...b56

au! tilstoppede melkeganger er vondt. Jeg slet med det for ca 1 mnd siden. Ammeinnlegg i ull hjalp veldig godt for meg! det blei bedre etter noen få dager. Kjøpte i nettbutikken til ammehjelpen.no. Der har de ullinnlegg som du kan ha vanlige innlegg inni.. fungerer godt viss man lekker mye.

Har også hatt det. Fikk nesepray på resept og ble bedre allerede samme dag som jeg begynte å bruke den. Et tips jeg fikk før jeg fikk sprayen var å først legge en varm klut å og ha den på til den begynte å bli kald, så en kald klut ei stund så en varm igjen. Deretter amme.

Lykke til, tette melkeganger er skikkelig vondt.

Annonse

Jeg har hatt tette melkeganger både med nr en og nå med nr to, som jeg ikke har fått opp. Med nr en var jeg på barselpoliklinikken for å få hjelp. Etter avtale med dem gav jeg opp kulen når jeg hadde holdt på i 1,5 uker med hyppig amming, pumping, håndmelking, dusjing (dusjet tom om natta), optimal ammestilling osv. De sa at når det hadde gått så lang tid uten at det utviklet seg til brystbetennelse, var det liten sannsynlighet for at det kom til å gjøre det da. Gjorde det samme denne gangen, men uten å få veiledning. Det gikk fint denne gangen også.

Jeg kjenner til noen som har hatt alvorlig brystbetennelse med sykehusinnleggelse og operasjon, så det er absolutt verdt å unngå det...

Anonymous poster hash: d5e1d...aef

• 1 måned senere...

Kjøp deg lecitin kapsler på helsekosten og ta 2-3 for dagen. Det hjelper meg veldig. Hadde store problemer med tilstoppede melkeganger og fikk dette tipset etter å ha slitt med problemet i flere mnd. Denne gangen startet jeg med dem med engang vesla var født.

Varier ammestilling. Noe jeg har funnet ut som hjelper er,en varm klut på brystet før amming også det å stå på alle fire når jeg ammer mens jeg stryker på kulene. Melken renner da lettere og en får hjelp av tyngdekraften. Et annet tips er å legge underkjeven til barnet mot stedet hvor kulen er og masser kulen samtidig som barnet ammer. Barnet er sterker og bruker underkjeven mer aktivt under amming.

Ellers sjekk ut ammehjelpen sin side, www.ammehjelpen.no . Mye gode tips der.

Lykke til

• 2 uker senere...

Støtter det med lecitin. Men dr det solaray så må du starte på 8 kapsler om dagen og etter et par uker uten tilstopping kan du begynne å trappe ned.

Men det hjelper bare om problemet er at melkefettet klumper seg inne i brystet. Jeg har konstant tilstopping uten og har hatt det fra fødselen med begge. For meg hjelper lecitin veldig.

Jeg bruker ullinnlegg hele tiden, har kjempegode i ullfleece fra nøstebarn. Bruker vanlige innlegg inni (chicco, de blir ikke våte, men føles helt tørre, selv om man lekker som en sil), men de er mye mindre enn ullinnleggene så det varmer godt på utsiden. Sover med de om natta, har altså ullinnlegg på 24 timer i døgnet. Om natten bruker jeg også ulltopp (det er kaldt på soverommet, og jeg er oppe og ammer og skifter bleie 2 ganger om natta). 

Hadde begynnende brystbetennelse både med førstemann og nå, men har klart å massere det ut i varm dusj, ammet hyppig og sørget for gode lag med ull rundt brystene. Det har gjort veldig godt for meg. 

Anonymous poster hash: 8761b...dae

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...