Gå til innhold

Hva må jeg studere for å bli lærer i yrkesfag?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Du må, som det skrives over, ha yrkesfagbakgrunn og PPU. Ingen av disse kan tas som nettstudier, da begge deler krever praksis. Jeg har PPU, og der var oppmøte på minimum 75% av forelesningene et krav. I tillegg kommer praksis (i mitt tilfelle 14 uker), FOU-oppgave og en rekke arbeidskrav, i tillegg til eksamen. 

Anonymous poster hash: 9df38...0ef

På høyskolen i Oslo Akershus har de et bachelor studie som heter yrkesfaglærer for; elektro, TIP, medie og kommunikasjon, bygg og salg og samferdsel.

Sitter du derimot med minimum to årig høyere utdannelse eller teknisk fagskole eller lignende så kan du søke deg inn på PPU. Dette er et toårig deltidsstudie som også kan blandt annet taes på HIOA.

Anonymous poster hash: 340ec...696

Annonse

Hva er PPU?

Anonymous poster hash: 96cd4...f51

Praktisk pedagogisk utdanning. Lære å bli lærer, rett og slett.

Hvor mange års erfaring i yrket har du?

Tenker det kan være veldig smart av deg å ta noe mer utdanning, ja, jeg kjenner ikke til hvor langt du kommer med teknisk fagskole, men bør gi deg en ekstra faglig trygghet.

Hva er PPU?

Praktisk pedagogisk utdanning. Lære å bli lærer, rett og slett.

Hvor mange års erfaring i yrket har du?

Tenker det kan være veldig smart av deg å ta noe mer utdanning, ja, jeg kjenner ikke til hvor langt du kommer med teknisk fagskole, men bør gi deg en ekstra faglig trygghet.

6 år. Er nok litt lite, men jeg tenkte ta utdanningen. Bli lærer når jeg blir elde.

Er du lærer?

Utdanningen for yrkesfaglærere er nylig omlagt, og du må nå ha en yrkesfaglærer bachelor dersom du ikke har annen fagutdannelse enn fagbrev. Har du en bachelor holder det med ettåring ppu.

Utdanningen for yrkesfaglærere er nylig omlagt, og du må nå ha en yrkesfaglærer bachelor dersom du ikke har annen fagutdannelse enn fagbrev. Har du en bachelor holder det med ettåring ppu.

Tar du bachelor studiet som heter yrkesfaglærer i byggfag på HIOA trenger du ikke PPU.

Så til HI, gå inn her http://www.hioa.no/Studier-og-kurs/LU/Bachelor/yrkesfag-i-bygg-og-anleggsteknikk

Der vil du finne det som trengs av informasjon. I tillegg så startet de opp i 2014 et nettbasert kull. Tror dette blir i år også. Og utifra det du skriver så har du kompetansen som kreves for å komme inn.

Jeg har vært lærer, da var det krav om 4 års praksis etter endt fagbrev + 2 årig teknisk fagskole eller tilsvarende. PPU tok jeg etter jeg hadde fått jobben.

Anonymous poster hash: 6294e...245

Hvilket fag var du lærer i?

Da ble det vanskeligere hvis den er omgjort ...

Tar du bachelor studiet som heter yrkesfaglærer i byggfag på HIOA trenger du ikke PPU.

Så til HI, gå inn her http://www.hioa.no/Studier-og-kurs/LU/Bachelor/yrkesfag-i-bygg-og-anleggsteknikk

Der vil du finne det som trengs av informasjon. I tillegg så startet de opp i 2014 et nettbasert kull. Tror dette blir i år også. Og utifra det du skriver så har du kompetansen som kreves for å komme inn.

Nei, og etter det studiet har man en yrkesfaglærer bachelor.. 

Annonse

Nei, og etter det studiet har man en yrkesfaglærer bachelor..

Mulig jeg misforsto både første og siste innlegget ditt her. Men, er vi enige?

For ifølge lærerene mine på HIOA og kollegene mine på jobb hevder at med denne bachelor utdannelsen jeg holder på med gir jeg adjunkt tittel og det som trengs for å være faglært lærer.

Hadde jeg derimot tatt teknisk fagskole eller en annen yrkesfaglig bachelor så hadde det holdt med PPU som er kun et 60 studiepoengs studie som kan taes over to år.

Beklager å stjele tråden din HI, men jeg har et spørsmål som går på det samme; kan jeg med bachelor i barnevern ta ett år ppu og bli lærer i helse- og oppvekst?

Anonymous poster hash: 3d880...0b3

Beklager å stjele tråden din HI, men jeg har et spørsmål som går på det samme; kan jeg med bachelor i barnevern ta ett år ppu og bli lærer i helse- og oppvekst?

Anonymous poster hash: 3d880...0b3

Det skal stemme ja. Gå inn på HIOA.no og let deg frem til PPU studiet så kan du lese hva du kan bruke det til.

Bare stjel :)

Hva kreves for å være lærer?

Hva mener du? Om du snakker om utdanning som kreves har du fått gode svar over her...

Ja, det har jeg! Takk til alle:)

Nå snakker heg personlige egenskaper

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...