Anonym bruker Skrevet 27. januar 2015 #1 Skrevet 27. januar 2015 Hvordan gjorde dere det rent praktisk? Leier ut egen bolig? Hvordan fungerer det med folketrygd, barnetrygd? Er dere frivillige medlemmer? Hvor mye betaler dere? Skatter dere til to land? Interessert i å høre erfaringer! Anonymous poster hash: 8d836...aeb
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2015 #2 Skrevet 27. januar 2015 Syns alltid det svarer folk her som bor i utlandet... Hvor er dere?? :-) Anonymous poster hash: 8d836...aeb
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2015 #3 Skrevet 27. januar 2015 Det kommer litt an på hvilket land du ønsker å flytte til. Enklere å flytte til et EØS land enn et land utenfor. Sønnen min og jeg har snart bodd 3 år i Tyrkia og trass problemer med NAV angrer jeg ikke. De 2 første årene vi bodde her hadde jeg hjemmekontor og "jobbet" i Norge. Jeg skattet kun til Norge og vi var frivillig medlem av folketrygden siden jeg kunne vise at jeg var i Norge ca en uke hver 5 uke. Dette året suderer jeg og "krangler" igjen med NAV om å få frivillig medlemskap, jeg betaler gjerne trygdeavgiften. Jeg har 3 leiligheter som jeg leier ut i Norge, dette er en inntekt som jeg da vil skatte av til Norge. Etter som jeg har forstått det så vil leieinntekt alltid bli skattet til Norge uansett.En ting du må være obs på om du ikke får frivillig medlemskap er at da er som regel ikke norsk reiseforsikring gyldig lenger heller, vi har egen helseforsikring i Tyrkia for sikkerhets skyld. Får jeg arbeidsinntekt her nede vil jeg skatte av den til tyrkiske myndigheter. Anonymous poster hash: 956e8...a62
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2015 #4 Skrevet 27. januar 2015 Bodde i England. Fikk barnetrygd fra England. Min mann skattet der, men han er jo engelsk. Jeg jobbet ikke. Anonymous poster hash: 79c3b...9c7
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2015 #5 Skrevet 27. januar 2015 Bodde noen år på Island. Eide ikke bolig i Norge, så trengte ikke tenke på det. Skattet til Island og var medlem av folketrygden der. Hadde islandsk reiseforsikring når vi reiste. Det første året jeg bodde der fikk jeg tilbake på skatten i Norge. Disse pengene ble stående på konto til året etterpå da jeg tok dem ut når jeg var hjemme på ferie. Fikk da, året etter det igjen, brev fra skatteetaten der de hadde beregnet at siden jeg hadde tatt ut 9000 fra banken så beregnet de at jeg måtte ha tjent rundt 300 000 og at jeg derfor var skyldig dem nesten 80 000. Ringte dem og sa at dette jo var hull i hodet, og de var egentlig ganske enige, så den saken ble henlagt... Anonymous poster hash: 8d6e8...6bc
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2015 #6 Skrevet 27. januar 2015 Det kommer litt an på hvilket land du ønsker å flytte til. Enklere å flytte til et EØS land enn et land utenfor. Sønnen min og jeg har snart bodd 3 år i Tyrkia og trass problemer med NAV angrer jeg ikke. De 2 første årene vi bodde her hadde jeg hjemmekontor og "jobbet" i Norge. Jeg skattet kun til Norge og vi var frivillig medlem av folketrygden siden jeg kunne vise at jeg var i Norge ca en uke hver 5 uke. Dette året suderer jeg og "krangler" igjen med NAV om å få frivillig medlemskap, jeg betaler gjerne trygdeavgiften. Jeg har 3 leiligheter som jeg leier ut i Norge, dette er en inntekt som jeg da vil skatte av til Norge. Etter som jeg har forstått det så vil leieinntekt alltid bli skattet til Norge uansett. En ting du må være obs på om du ikke får frivillig medlemskap er at da er som regel ikke norsk reiseforsikring gyldig lenger heller, vi har egen helseforsikring i Tyrkia for sikkerhets skyld. Får jeg arbeidsinntekt her nede vil jeg skatte av den til tyrkiske myndigheter. Anonymous poster hash: 956e8...a62 Takk for svar alle sammen! Hva er grunnen til at de ikke vil gi dere frivillig medlemskap? Og når du studerer regnes du vel uansett som "hjemmeboende"? Hvor mye betaler deres folketrygd? Og hva slags jobb hadde du med hjemmekontor? (Du må ikke svare altså, men syns det er spennende!) Vi vurderer flytte utenfor EØS, men for et par års tid bare.. Jeg syns bare det virker så uendelig komplisert! Anonymous poster hash: 8d836...aeb
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2015 #7 Skrevet 27. januar 2015 Det kommer litt an på hvilket land du ønsker å flytte til. Enklere å flytte til et EØS land enn et land utenfor. Sønnen min og jeg har snart bodd 3 år i Tyrkia og trass problemer med NAV angrer jeg ikke. De 2 første årene vi bodde her hadde jeg hjemmekontor og "jobbet" i Norge. Jeg skattet kun til Norge og vi var frivillig medlem av folketrygden siden jeg kunne vise at jeg var i Norge ca en uke hver 5 uke. Dette året suderer jeg og "krangler" igjen med NAV om å få frivillig medlemskap, jeg betaler gjerne trygdeavgiften. Jeg har 3 leiligheter som jeg leier ut i Norge, dette er en inntekt som jeg da vil skatte av til Norge. Etter som jeg har forstått det så vil leieinntekt alltid bli skattet til Norge uansett. En ting du må være obs på om du ikke får frivillig medlemskap er at da er som regel ikke norsk reiseforsikring gyldig lenger heller, vi har egen helseforsikring i Tyrkia for sikkerhets skyld. Får jeg arbeidsinntekt her nede vil jeg skatte av den til tyrkiske myndigheter. Anonymous poster hash: 956e8...a62 Takk for svar alle sammen! Hva er grunnen til at de ikke vil gi dere frivillig medlemskap? Og når du studerer regnes du vel uansett som "hjemmeboende"? Hvor mye betaler deres folketrygd? Og hva slags jobb hadde du med hjemmekontor? (Du må ikke svare altså, men syns det er spennende!) Vi vurderer flytte utenfor EØS, men for et par års tid bare.. Jeg syns bare det virker så uendelig komplisert! Anonymous poster hash: 8d836...aeb Jeg jobber som webutvikler, og da spiller det egentlig ingen rolle hvor du er, men det krever disiplin. Regnskap kan også være en mulighet, men da kan det være du må oftere til Norge. Jeg tar nå utdanning via nettet i Norge og er ikke oppmeldt ved en skole her i tyrkia derfor får jeg ikke frivillig medlemskap, men men jeg skal nå klage. Det som er mest frustrerende er at jeg vet om en god del som bor her nede som IKKE har gitt beskjed (og selv om mange har meldt de inn for svindel så skjer det ingen ting). Da snakker jeg om de som går på arbeidsledighetstrygd, OS, ungufør osv. (man mister vist ung-delen om man flytter utenlands). Som jeg sa først: Jeg angrer IKKE på at vi flyttet hit. Får jeg ikke frivillig medlemskap nå så har jeg opparbeidet meg fulle rettigheter 3 år etter hjemflytting uansett, og om/når vi er tilbake i Norge så kommer jeg til å jobbe litt med å få endret en del regler når det gjelder dette. Som nordmannvil det altså ta meg 3 år å opparbeide meg fulle rettigheter igjen, men si jeg gifter meg med en svenske og bytter stasborgerskap så tar det meg kun 3 mnd for å få fulle rettigheter. Sønnen min var 10 når vi flyttet hit. Jeg valgte privat skole for han av 2 grunner: Det er større sjanse for at han fikk lære noe og på en offentlig skole ville han trenge en ekstra lærer noe jeg synes ville bli feil i forhold til tyrkiske barn. I dag er han snart 13 og snakker og skriver flytende: norsk, engelsk og tyrkisk. Han har begynt å lære tysk og kommet ganske mye lenger enn de i Norge i mattematikk og fysikk. Har du muligheten til å gjøre det så hopp i det! Anonymous poster hash: 956e8...a62
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2015 #8 Skrevet 27. januar 2015 Flyttet til Australia for noen år siden. Solgte alt jeg eide i Norge. Vet ikke hva som har skjedd med folketrygden, tror jeg ble automatisk utmeldt etter 12 mnd. Slik jeg forstod det, skatter man kun til Norge dersom man jobber for norsk firma. Hvis man jobber for utenlandsk firma skatter man til landet man bor i. Jeg har ikke betalt skatt til Norge etter at jeg utvandret. Muligen reglene er annerledes dersom man er i Europa. Anonymous poster hash: f866d...3f7
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2015 #9 Skrevet 27. januar 2015 Flyttet til Sveits for 2,5 år siden. Solgte boligen etter 1,5 år. Vi har litt ting på lager i Norge, noe av det vil bli ettersendt om 1,5 år dersom vi blir her, resten vil bli solgt/gitt bort. Men alt som vi er glad i har vi med oss, i verste fall kan vi kvitte oss med alt i Norge. Foreløpig leier vi, og med boligprisene vil vi nok leie en god stund fremover. I hvert fall til vi er sikre på å blir her i minst 15-20 år til, hvilket er veldig usikkert. Foreløpig jobber jeg ikke delvis fordi vi ikke vet om vi skal bli her eller ikke (skal vite det om ca. 1 år), fordi tysken min er ikke god nok og fordi skolesystemet er i stor grad basert på hjemmeværende mødre. Jeg kommer nok til å søke jobb etterhvert, trolig deltid for å kunne følge opp barnet vårt. Vi er fremdeles medlem av Folketrygden, det er betalt av arbeidsgiveren. Det vil falle bort dersom vi blir. Vi får fremdeles barnetrygd fra Norge, kanskje litt dumt siden den er høyere her enn i Norge. Mannen leverer selvangivelse både i Norge og i Sveits, jeg leverer til Norge og må i tillegg sende et papir det jeg bekrefter at jeg ikke jobber i Sveits til lokalmyndighetene. Jeg har fremdeles bankkonto, pensjonssparing,maksjer og studielån i Norge, enn så lenge. Man må levere selvangivelse til Norge 1) så lenge man eier bolig i Norge (selv om man ikke bor der) 2) i et bestemt antall år etter salget (husker ikke hvor lenge) i tillegg til når man har inntekt i Norge (selvsagt). Gutten går foreløpig på privatskole på tysk og engelsk, vi valgte den skolen fordi den har vanvittig høy bemanning, mellom 4 og 6 voksne for 24 barn. De brukte nasse ressurser på tysk- og engelskopplæring når gutten begynte. Senere kan vi sende han i vanlig skole, den offentlige skolen er veldig god her. Litt strevsomt, og man må regne med ca. 1/2 år for å ting på plass og 1 år for å slå røtter, men utrolig kjekt når den første kneiken er forbi! Anonymous poster hash: 7436e...86a
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2015 #10 Skrevet 27. januar 2015 Det kommer litt an på hvilket land du ønsker å flytte til. Enklere å flytte til et EØS land enn et land utenfor. Sønnen min og jeg har snart bodd 3 år i Tyrkia og trass problemer med NAV angrer jeg ikke. De 2 første årene vi bodde her hadde jeg hjemmekontor og "jobbet" i Norge. Jeg skattet kun til Norge og vi var frivillig medlem av folketrygden siden jeg kunne vise at jeg var i Norge ca en uke hver 5 uke. Dette året suderer jeg og "krangler" igjen med NAV om å få frivillig medlemskap, jeg betaler gjerne trygdeavgiften. Jeg har 3 leiligheter som jeg leier ut i Norge, dette er en inntekt som jeg da vil skatte av til Norge. Etter som jeg har forstått det så vil leieinntekt alltid bli skattet til Norge uansett. En ting du må være obs på om du ikke får frivillig medlemskap er at da er som regel ikke norsk reiseforsikring gyldig lenger heller, vi har egen helseforsikring i Tyrkia for sikkerhets skyld. Får jeg arbeidsinntekt her nede vil jeg skatte av den til tyrkiske myndigheter. Anonymous poster hash: 956e8...a62 Takk for svar alle sammen! Hva er grunnen til at de ikke vil gi dere frivillig medlemskap? Og når du studerer regnes du vel uansett som "hjemmeboende"? Hvor mye betaler deres folketrygd? Og hva slags jobb hadde du med hjemmekontor? (Du må ikke svare altså, men syns det er spennende!) Vi vurderer flytte utenfor EØS, men for et par års tid bare.. Jeg syns bare det virker så uendelig komplisert! Anonymous poster hash: 8d836...aeb Jeg jobber som webutvikler, og da spiller det egentlig ingen rolle hvor du er, men det krever disiplin. Regnskap kan også være en mulighet, men da kan det være du må oftere til Norge. Jeg tar nå utdanning via nettet i Norge og er ikke oppmeldt ved en skole her i tyrkia derfor får jeg ikke frivillig medlemskap, men men jeg skal nå klage. Det som er mest frustrerende er at jeg vet om en god del som bor her nede som IKKE har gitt beskjed (og selv om mange har meldt de inn for svindel så skjer det ingen ting). Da snakker jeg om de som går på arbeidsledighetstrygd, OS, ungufør osv. (man mister vist ung-delen om man flytter utenlands). Som jeg sa først: Jeg angrer IKKE på at vi flyttet hit. Får jeg ikke frivillig medlemskap nå så har jeg opparbeidet meg fulle rettigheter 3 år etter hjemflytting uansett, og om/når vi er tilbake i Norge så kommer jeg til å jobbe litt med å få endret en del regler når det gjelder dette. Som nordmannvil det altså ta meg 3 år å opparbeide meg fulle rettigheter igjen, men si jeg gifter meg med en svenske og bytter stasborgerskap så tar det meg kun 3 mnd for å få fulle rettigheter. Sønnen min var 10 når vi flyttet hit. Jeg valgte privat skole for han av 2 grunner: Det er større sjanse for at han fikk lære noe og på en offentlig skole ville han trenge en ekstra lærer noe jeg synes ville bli feil i forhold til tyrkiske barn. I dag er han snart 13 og snakker og skriver flytende: norsk, engelsk og tyrkisk. Han har begynt å lære tysk og kommet ganske mye lenger enn de i Norge i mattematikk og fysikk. Har du muligheten til å gjøre det så hopp i det! Anonymous poster hash: 956e8...a62 Litt fascinerende det du skriver om at han ligger langt foran faglig! Her på skolen er det en del tyrkiske barn, og de ligger ikke akkurat godt an faglig...! Sliter vistnok i alle fag, og er med en annen lærer i basisfagene. Tenker jo litt at dårlig norsk (til tross for at de er født i Norge) er mye av grunnen. De begynte ikke i bhg før de var 5, "kan" aldri komme i bursdager etc. Veldig trist, synes jeg... Virker ikke som de (voksne) egentlig VIL intigreres!! Får litt vondt av disse ungene..! Anonymous poster hash: 4b334...64f
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2015 #11 Skrevet 28. januar 2015 Det kommer litt an på hvilket land du ønsker å flytte til. Enklere å flytte til et EØS land enn et land utenfor. Sønnen min og jeg har snart bodd 3 år i Tyrkia og trass problemer med NAV angrer jeg ikke. De 2 første årene vi bodde her hadde jeg hjemmekontor og "jobbet" i Norge. Jeg skattet kun til Norge og vi var frivillig medlem av folketrygden siden jeg kunne vise at jeg var i Norge ca en uke hver 5 uke. Dette året suderer jeg og "krangler" igjen med NAV om å få frivillig medlemskap, jeg betaler gjerne trygdeavgiften. Jeg har 3 leiligheter som jeg leier ut i Norge, dette er en inntekt som jeg da vil skatte av til Norge. Etter som jeg har forstått det så vil leieinntekt alltid bli skattet til Norge uansett. En ting du må være obs på om du ikke får frivillig medlemskap er at da er som regel ikke norsk reiseforsikring gyldig lenger heller, vi har egen helseforsikring i Tyrkia for sikkerhets skyld. Får jeg arbeidsinntekt her nede vil jeg skatte av den til tyrkiske myndigheter. Anonymous poster hash: 956e8...a62 Takk for svar alle sammen! Hva er grunnen til at de ikke vil gi dere frivillig medlemskap? Og når du studerer regnes du vel uansett som "hjemmeboende"? Hvor mye betaler deres folketrygd? Og hva slags jobb hadde du med hjemmekontor? (Du må ikke svare altså, men syns det er spennende!) Vi vurderer flytte utenfor EØS, men for et par års tid bare.. Jeg syns bare det virker så uendelig komplisert! Anonymous poster hash: 8d836...aeb Jeg jobber som webutvikler, og da spiller det egentlig ingen rolle hvor du er, men det krever disiplin. Regnskap kan også være en mulighet, men da kan det være du må oftere til Norge. Jeg tar nå utdanning via nettet i Norge og er ikke oppmeldt ved en skole her i tyrkia derfor får jeg ikke frivillig medlemskap, men men jeg skal nå klage. Det som er mest frustrerende er at jeg vet om en god del som bor her nede som IKKE har gitt beskjed (og selv om mange har meldt de inn for svindel så skjer det ingen ting). Da snakker jeg om de som går på arbeidsledighetstrygd, OS, ungufør osv. (man mister vist ung-delen om man flytter utenlands). Som jeg sa først: Jeg angrer IKKE på at vi flyttet hit. Får jeg ikke frivillig medlemskap nå så har jeg opparbeidet meg fulle rettigheter 3 år etter hjemflytting uansett, og om/når vi er tilbake i Norge så kommer jeg til å jobbe litt med å få endret en del regler når det gjelder dette. Som nordmannvil det altså ta meg 3 år å opparbeide meg fulle rettigheter igjen, men si jeg gifter meg med en svenske og bytter stasborgerskap så tar det meg kun 3 mnd for å få fulle rettigheter. Sønnen min var 10 når vi flyttet hit. Jeg valgte privat skole for han av 2 grunner: Det er større sjanse for at han fikk lære noe og på en offentlig skole ville han trenge en ekstra lærer noe jeg synes ville bli feil i forhold til tyrkiske barn. I dag er han snart 13 og snakker og skriver flytende: norsk, engelsk og tyrkisk. Han har begynt å lære tysk og kommet ganske mye lenger enn de i Norge i mattematikk og fysikk. Har du muligheten til å gjøre det så hopp i det! Anonymous poster hash: 956e8...a62 Litt fascinerende det du skriver om at han ligger langt foran faglig! Her på skolen er det en del tyrkiske barn, og de ligger ikke akkurat godt an faglig...! Sliter vistnok i alle fag, og er med en annen lærer i basisfagene. Tenker jo litt at dårlig norsk (til tross for at de er født i Norge) er mye av grunnen. De begynte ikke i bhg før de var 5, "kan" aldri komme i bursdager etc. Veldig trist, synes jeg... Virker ikke som de (voksne) egentlig VIL intigreres!! Får litt vondt av disse ungene..! Anonymous poster hash: 4b334...64f Hei, ser at du ikke er HI, men okay kan svare deg igjen uansett jeg. Kjenner ei som er tyrkisk og lærer her (i Alanya) og hun vil nok være veldig enig med deg. Det er noen i Tyrkia, dessverre mange fra øst (veldig lang histiorie bak dette) som mener at unegen ikke trenger utdanning for de skal nå ta over "familie"-bedriften. Hun også sliter med å få noen elever til å forstå hvor viktig det er med utdanning. Er de trykere så kan dere fint stille krav til de, for det gjør tyrkere til oss som bor her......huff....jeg blir ikke god å få tilbake til Norge. Nå har det seg slik at min sønn går på en privat skole som koster en del dermed er kravet til undervisning et helt annet. Min sønn har 9 timers skoledag. Han blir hentet klokken 7:15, han får et varmt måltid i løpet av dagen (noe som virkelig hjelper på konsentrasjonen) og har med seg en matpakke til senere. Han er hjemme 16:40, men har da ikke så mye lekser, så han har som regel fri etter 17. Jeg synes det er synd at de ikke velger å la barna bli bedre integrert før de begynner på skole, det er som jeg sa, derfor jeg valgte privatskole for at han skulle lære seg språket. Men når det er sagt så er det en del norske foreldre her nede dessverre som tenker å spare penger og sender sine barn på offentlig skole hvor de ikke lærer noe eller har mulighet til å bli kjent med noen. så for meg har slike ting vært viktigere enn styret med NAV. Anonymous poster hash: 956e8...a62
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2015 #12 Skrevet 28. januar 2015 Bodd 10 år i USA. Skatteplikten opphører til Norge når du ikke har inntekt, eiendom eller formue der så vidt jeg vet. Jeg har hatt min inntekt i USA hele tiden og har dermed forholdt meg 100% til systemet her. Har sykeforsikring privat og betaler skatt og inn til social security, sparer til pensjon privat osv. Man kan søke om frivillig medlemsskap i folketrygden (eller hva det nå heter nå for tiden), men det krever at du har eller at jobben din har en spesiell tilknytning til Norge (annen enn at du er norsk statsborger, det holder ikke). Frivillig medlemsskap i foketrygden er også basert på at utenlandsoppholdet er av midlertidig karakter. Du kan ikke søke hvis du har oppholdt deg mer enn tre av de siste fem årene utenlands - i alle fall var det sånn før. Uansett, så er det ganske dyrt og ikke sikkert det lønner seg hvis du sikrer deg på annet hold selv. Frivillig medlemsskap i folketrygden gir deg ikke pensjonsopptjening i Norge, så vidt jeg vet - det får du kun hvis du skatter til Norge. Uansett, så er det flott å bo i utlandet en stund. Det gir deg et annet perspektiv på livet du ikke en gang kan forestille deg. Kan anbefales! Anonymous poster hash: a78c6...81c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå