Gå til innhold

God morgen Norge nå. Anonym sæddonasjon. Bare jeg som syns det er feil å

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis det dreier seg om anonym donor, så er det jo mottageren det er anonymt for. Klinikken vet jo selvsagt hvem det er. Det er jo ikke større fare for sykdommer osv. Regelverket er jo likt for både åpen og anonym donor.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis det ikke skal være lovlig med anonym donasjon må man også se for seg at den biologiske faren, eller moren om det samme skulle gjelde for eggdonasjon, ville kunne bli avkrevd bidrag, at barnes skal ha arverett ol. Det er jo bare en liten lovendring som skal til for å få det slik. Hvem bestemmer at det skal være en menneskerett å kjenne sine biologiske foreldre og hva bør du ha rett til å få vite? Anonymous poster hash: 62083...818

Bestemmer? Det er like naturlig som å puste. Det er en selvfølge at alle skal få vite hvem de er!

Anonymous poster hash: 809d4...0de

Hva om man blir gravid etter ONS etter en tur på byen og ikke vet hvem faren er? Eller man har sex med mer enn én person? Eller man blir gravid etter voldtekt hvor man ikke vet hvem gjerningsmannen er?

Helt tåpelig at det skal være en menneskerett å vite hvem den biologiske faren er. Har ikke noe med familie å gjøre, og har man valgt anonym donor må han få lov til å være anonym.

Så langt det er mulig skal barna ha mulighet til å vite om biologisk opphav. Det er mulig ved sæddonasjon, ikke ved de eksemplene du kommer med.

Men du påstår jo at dette er en menneskerett. Skal man da saksøke mødrene for brudd på menneskerettighetene hvis de blir gravide uten å vite hvem faren er?

Nei, men man legger ikke til rette for at man ikke skal vite hvem biologisk opphav er heller. At det er en menneskerett å vite er ikke nødvendigvis noe jeg er enig i, men noe som står i FNs barnekonvensjon.
Skrevet

Jeg blir ganske lei meg og provosert over dette jentebarnet som vil finne sine halvsøsken og sin andre familie. Det er så langt fra tanken bak sæddonorer som det går an å komme. Det provoserer meg også at foreldrene ikke fortalte jenta om donoren før hun var 18, da kunne man kanskje unngått dette.

En donor er bare en donor, det har ikke noe med familie å gjøre. Likevel er jeg for åpen donor da jeg mener det kan ha medisinske fordeler. Hilsen ei med donorbarn.

Jeg er tante til et donorbarn - og jeg er kjempeglad for at foreldrene selv har tatt initiativ til å finne halvsøsken.

Det handler ikke om å finne familie, men om å lære bakgrunnen sin å kjenne. Og ikke minst, få lære om at man er ikke alene.

Barnet vet hvem som er familie, det er vi. Men halvsøsken og familiene deres kan likevel bidra til et fellesskap med felles forståelse for hvordan det er å ha donorbarn og hvordan det er å være donorbarn.

Anonymous poster hash: 22666...308

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...