Anonym bruker Skrevet 27. januar 2015 #1 Skrevet 27. januar 2015 Oppsøke donor? Merker jeg nesten blir litt irritert. Når man vil donere ANONYMT for ikke å bli oppsøkt så må jo det respekteres!! Anonymous poster hash: e86d8...3af
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2015 #2 Skrevet 27. januar 2015 Jeg er enig med deg! Anonymous poster hash: 78631...0b8
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2015 #3 Skrevet 27. januar 2015 Enig! Det er jo et valg man tar når man velger å motta fra anonym donor, nettopp at donor er anonym Anonymous poster hash: e2898...c85
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 27. januar 2015 #4 Skrevet 27. januar 2015 Jeg har ikke sett innslaget, men det er jo moren som tar valget. Barnet kan jo ha et ønske om å treffe og bli kjent med sin far? Det er ikke det som har tatt valget?
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2015 #5 Skrevet 27. januar 2015 Enig. Nå er jeg motstander av anonym donor. Alle har rett på å vite sitt opphav. Men når situasjonen er som den er så må det respekteres at det er anonym donor. Anonymous poster hash: 8babb...2f8
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2015 #6 Skrevet 27. januar 2015 Jeg har ikke sett innslaget, men etter min mening er det at donoren har anledning til å donere anonymt som er feil. Da tar man noen valg på vegne av det kommende barnet,som jeg mener man ikke har rett til å ta. Jeg tenker også at dersom det er barnet som forsøker å oppsøke donoren så er dette helt greit.Barnet har ikke vært med å bestemme at donor skal være anonym, og kan derfor, etter min mening, ikke forventes å forholde seg til en avtale som ble gjort på barnets vegne før det overhodet var født. Dersom det derimot er mor som forsøker å oppsøke anonym donor er jeg enig i at det er helt feil. Anonymous poster hash: c9cde...5a1
Lovemelikeyoudo Skrevet 27. januar 2015 #7 Skrevet 27. januar 2015 Kan noen skrive hva det handlet om?
skjotta Skrevet 27. januar 2015 #8 Skrevet 27. januar 2015 Burde ikke vært lov å være anonym donor, så ville problemet Vært løst. Alle mennesker burde ha mulighet til å finne ut hvor de kommer fra.
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2015 #9 Skrevet 27. januar 2015 Hvis det ikke skal være lovlig med anonym donasjon må man også se for seg at den biologiske faren, eller moren om det samme skulle gjelde for eggdonasjon, ville kunne bli avkrevd bidrag, at barnes skal ha arverett ol. Det er jo bare en liten lovendring som skal til for å få det slik. Hvem bestemmer at det skal være en menneskerett å kjenne sine biologiske foreldre og hva bør du ha rett til å få vite? Anonymous poster hash: 62083...818
Optatium Skrevet 27. januar 2015 #10 Skrevet 27. januar 2015 Jeg blir ganske lei meg og provosert over dette jentebarnet som vil finne sine halvsøsken og sin andre familie. Det er så langt fra tanken bak sæddonorer som det går an å komme. Det provoserer meg også at foreldrene ikke fortalte jenta om donoren før hun var 18, da kunne man kanskje unngått dette. En donor er bare en donor, det har ikke noe med familie å gjøre. Likevel er jeg for åpen donor da jeg mener det kan ha medisinske fordeler. Hilsen ei med donorbarn.
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2015 #11 Skrevet 27. januar 2015 Hvis det ikke skal være lovlig med anonym donasjon må man også se for seg at den biologiske faren, eller moren om det samme skulle gjelde for eggdonasjon, ville kunne bli avkrevd bidrag, at barnes skal ha arverett ol. Det er jo bare en liten lovendring som skal til for å få det slik. Hvem bestemmer at det skal være en menneskerett å kjenne sine biologiske foreldre og hva bør du ha rett til å få vite? Anonymous poster hash: 62083...818 Bestemmer? Det er like naturlig som å puste. Det er en selvfølge at alle skal få vite hvem de er! Anonymous poster hash: 809d4...0de
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2015 #12 Skrevet 27. januar 2015 Jeg blir ganske lei meg og provosert over dette jentebarnet som vil finne sine halvsøsken og sin andre familie. Det er så langt fra tanken bak sæddonorer som det går an å komme. Det provoserer meg også at foreldrene ikke fortalte jenta om donoren før hun var 18, da kunne man kanskje unngått dette. En donor er bare en donor, det har ikke noe med familie å gjøre. Likevel er jeg for åpen donor da jeg mener det kan ha medisinske fordeler. Hilsen ei med donorbarn. Helt enig! Jeg er selv mor til donorbarn, og donor har ikke noe med familie å gjøre. Har valgt åpen donor da, sånn at barna kan få vite hvis de vil. Men de skal og bli forklart av biologi og familie er to forskjellige ting. Anonymous poster hash: f0a5e...005
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2015 #13 Skrevet 27. januar 2015 Hvis det ikke skal være lovlig med anonym donasjon må man også se for seg at den biologiske faren, eller moren om det samme skulle gjelde for eggdonasjon, ville kunne bli avkrevd bidrag, at barnes skal ha arverett ol. Det er jo bare en liten lovendring som skal til for å få det slik. Hvem bestemmer at det skal være en menneskerett å kjenne sine biologiske foreldre og hva bør du ha rett til å få vite? Anonymous poster hash: 62083...818 Bestemmer? Det er like naturlig som å puste. Det er en selvfølge at alle skal få vite hvem de er! Anonymous poster hash: 809d4...0de Hva skal barnet få vite da? Hvordan stiller du deg foresten til anonym organdonasjon? Bør man ikke også da ha rett til å vite hvor hjertet ditt eller beinmargen din kommer fra for eksempel? Anonymous poster hash: 62083...818
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 27. januar 2015 #14 Skrevet 27. januar 2015 Hvis det ikke skal være lovlig med anonym donasjon må man også se for seg at den biologiske faren, eller moren om det samme skulle gjelde for eggdonasjon, ville kunne bli avkrevd bidrag, at barnes skal ha arverett ol. Det er jo bare en liten lovendring som skal til for å få det slik. Hvem bestemmer at det skal være en menneskerett å kjenne sine biologiske foreldre og hva bør du ha rett til å få vite? Anonymous poster hash: 62083...818 Bestemmer? Det er like naturlig som å puste. Det er en selvfølge at alle skal få vite hvem de er! Anonymous poster hash: 809d4...0de Hva skal barnet få vite da? Hvordan stiller du deg foresten til anonym organdonasjon? Bør man ikke også da ha rett til å vite hvor hjertet ditt eller beinmargen din kommer fra for eksempel? Anonymous poster hash: 62083...818 Nå kommer ikke det fra en levende donor, og du kan derfor heller ikke bli kjent med donoren. Det har heller ingenting å si mht arvelige sykdommer, eller om man har søsken.
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2015 #15 Skrevet 27. januar 2015 Nå har ikke jeg sett programmet, men i Norge har barnet rett til å vite hvem biologisk far er (donor). Dette er lovbestemt! Anonymous poster hash: c72d4...1d5
☆☆☆ Skrevet 27. januar 2015 #16 Skrevet 27. januar 2015 Kan ikkje sjå at barn skal vere bundne av avgjerder foreldra har teke i dette spørsmålet, hverken valget om å bruke anonym donor eller å vere anonym donor.
Surogvanskelig Skrevet 28. januar 2015 #17 Skrevet 28. januar 2015 Hvis det ikke skal være lovlig med anonym donasjon må man også se for seg at den biologiske faren, eller moren om det samme skulle gjelde for eggdonasjon, ville kunne bli avkrevd bidrag, at barnes skal ha arverett ol. Det er jo bare en liten lovendring som skal til for å få det slik. Hvem bestemmer at det skal være en menneskerett å kjenne sine biologiske foreldre og hva bør du ha rett til å få vite? Anonymous poster hash: 62083...818 . FNs barnekonvensjon slår fast at alle har rett til det. Det er forøvrig ikke lov med anonym donor i Norge i dag. Men som donor har man ingen plikter eller rettigheter ovenfor barnet når det vokser opp
Pobie Skrevet 28. januar 2015 #18 Skrevet 28. januar 2015 Hvis det ikke skal være lovlig med anonym donasjon må man også se for seg at den biologiske faren, eller moren om det samme skulle gjelde for eggdonasjon, ville kunne bli avkrevd bidrag, at barnes skal ha arverett ol. Det er jo bare en liten lovendring som skal til for å få det slik. Hvem bestemmer at det skal være en menneskerett å kjenne sine biologiske foreldre og hva bør du ha rett til å få vite? Anonymous poster hash: 62083...818 Bestemmer? Det er like naturlig som å puste. Det er en selvfølge at alle skal få vite hvem de er! Anonymous poster hash: 809d4...0de Hva om man blir gravid etter ONS etter en tur på byen og ikke vet hvem faren er? Eller man har sex med mer enn én person? Eller man blir gravid etter voldtekt hvor man ikke vet hvem gjerningsmannen er? Helt tåpelig at det skal være en menneskerett å vite hvem den biologiske faren er. Har ikke noe med familie å gjøre, og har man valgt anonym donor må han få lov til å være anonym.
Surogvanskelig Skrevet 28. januar 2015 #19 Skrevet 28. januar 2015 Hvis det ikke skal være lovlig med anonym donasjon må man også se for seg at den biologiske faren, eller moren om det samme skulle gjelde for eggdonasjon, ville kunne bli avkrevd bidrag, at barnes skal ha arverett ol. Det er jo bare en liten lovendring som skal til for å få det slik. Hvem bestemmer at det skal være en menneskerett å kjenne sine biologiske foreldre og hva bør du ha rett til å få vite? Anonymous poster hash: 62083...818 Bestemmer? Det er like naturlig som å puste. Det er en selvfølge at alle skal få vite hvem de er! Anonymous poster hash: 809d4...0de Hva om man blir gravid etter ONS etter en tur på byen og ikke vet hvem faren er? Eller man har sex med mer enn én person? Eller man blir gravid etter voldtekt hvor man ikke vet hvem gjerningsmannen er? Helt tåpelig at det skal være en menneskerett å vite hvem den biologiske faren er. Har ikke noe med familie å gjøre, og har man valgt anonym donor må han få lov til å være anonym. Så langt det er mulig skal barna ha mulighet til å vite om biologisk opphav. Det er mulig ved sæddonasjon, ikke ved de eksemplene du kommer med.
Pobie Skrevet 28. januar 2015 #20 Skrevet 28. januar 2015 Hvis det ikke skal være lovlig med anonym donasjon må man også se for seg at den biologiske faren, eller moren om det samme skulle gjelde for eggdonasjon, ville kunne bli avkrevd bidrag, at barnes skal ha arverett ol. Det er jo bare en liten lovendring som skal til for å få det slik. Hvem bestemmer at det skal være en menneskerett å kjenne sine biologiske foreldre og hva bør du ha rett til å få vite? Anonymous poster hash: 62083...818 Bestemmer? Det er like naturlig som å puste. Det er en selvfølge at alle skal få vite hvem de er! Anonymous poster hash: 809d4...0de Hva om man blir gravid etter ONS etter en tur på byen og ikke vet hvem faren er? Eller man har sex med mer enn én person? Eller man blir gravid etter voldtekt hvor man ikke vet hvem gjerningsmannen er? Helt tåpelig at det skal være en menneskerett å vite hvem den biologiske faren er. Har ikke noe med familie å gjøre, og har man valgt anonym donor må han få lov til å være anonym. Så langt det er mulig skal barna ha mulighet til å vite om biologisk opphav. Det er mulig ved sæddonasjon, ikke ved de eksemplene du kommer med. Men du påstår jo at dette er en menneskerett. Skal man da saksøke mødrene for brudd på menneskerettighetene hvis de blir gravide uten å vite hvem faren er?
skjotta Skrevet 28. januar 2015 #21 Skrevet 28. januar 2015 Hvis det ikke skal være lovlig med anonym donasjon må man også se for seg at den biologiske faren, eller moren om det samme skulle gjelde for eggdonasjon, ville kunne bli avkrevd bidrag, at barnes skal ha arverett ol. Det er jo bare en liten lovendring som skal til for å få det slik. Hvem bestemmer at det skal være en menneskerett å kjenne sine biologiske foreldre og hva bør du ha rett til å få vite? Anonymous poster hash: 62083...818 Bestemmer? Det er like naturlig som å puste. Det er en selvfølge at alle skal få vite hvem de er! Anonymous poster hash: 809d4...0de Hva om man blir gravid etter ONS etter en tur på byen og ikke vet hvem faren er? Eller man har sex med mer enn én person? Eller man blir gravid etter voldtekt hvor man ikke vet hvem gjerningsmannen er? Helt tåpelig at det skal være en menneskerett å vite hvem den biologiske faren er. Har ikke noe med familie å gjøre, og har man valgt anonym donor må han få lov til å være anonym. Så langt det er mulig skal barna ha mulighet til å vite om biologisk opphav. Det er mulig ved sæddonasjon, ikke ved de eksemplene du kommer med. Men du påstår jo at dette er en menneskerett. Skal man da saksøke mødrene for brudd på menneskerettighetene hvis de blir gravide uten å vite hvem faren er? sunn fornuft og skjønn er faktisk begreper de alle fleste forstår og bruker...
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2015 #22 Skrevet 28. januar 2015 Hvis det ikke skal være lovlig med anonym donasjon må man også se for seg at den biologiske faren, eller moren om det samme skulle gjelde for eggdonasjon, ville kunne bli avkrevd bidrag, at barnes skal ha arverett ol. Det er jo bare en liten lovendring som skal til for å få det slik. Hvem bestemmer at det skal være en menneskerett å kjenne sine biologiske foreldre og hva bør du ha rett til å få vite? Anonymous poster hash: 62083...818 Bestemmer? Det er like naturlig som å puste. Det er en selvfølge at alle skal få vite hvem de er! Anonymous poster hash: 809d4...0de Hva om man blir gravid etter ONS etter en tur på byen og ikke vet hvem faren er? Eller man har sex med mer enn én person? Eller man blir gravid etter voldtekt hvor man ikke vet hvem gjerningsmannen er? Helt tåpelig at det skal være en menneskerett å vite hvem den biologiske faren er. Har ikke noe med familie å gjøre, og har man valgt anonym donor må han få lov til å være anonym. Så langt det er mulig skal barna ha mulighet til å vite om biologisk opphav. Det er mulig ved sæddonasjon, ikke ved de eksemplene du kommer med. Men du påstår jo at dette er en menneskerett. Skal man da saksøke mødrene for brudd på menneskerettighetene hvis de blir gravide uten å vite hvem faren er? sunn fornuft og skjønn er faktisk begreper de alle fleste forstår og bruker... Retten til kunnskap om egen identitet og opprinnelse, anses som en grunnleggende rettighet for den enkelte. Vi har derfor i Norge de senere årene vært opptatt av å ivareta barns rett til å få kjennskap til sitt biologiske opphav. Barnets rett overordnes sannhetens kostnader for andre. FNs barnekonvensjon, som ble ratifisert av Norge 8. januar 1991, er et viktig virkemiddel i arbeidet med å følge opp barns rettigheter i Norge – gjennom lovgivning, tiltak og ordninger. Konvensjonens artikkel 7 inneholder bestemmelser om at barn, så langt det er mulig, har rett til å kjenne sine foreldre og få omsorg fra dem. Hentet fra : regjeringen.no Anonymous poster hash: 84866...3ed
skjotta Skrevet 28. januar 2015 #23 Skrevet 28. januar 2015 Hvis det ikke skal være lovlig med anonym donasjon må man også se for seg at den biologiske faren, eller moren om det samme skulle gjelde for eggdonasjon, ville kunne bli avkrevd bidrag, at barnes skal ha arverett ol. Det er jo bare en liten lovendring som skal til for å få det slik. Hvem bestemmer at det skal være en menneskerett å kjenne sine biologiske foreldre og hva bør du ha rett til å få vite? Anonymous poster hash: 62083...818 Bestemmer? Det er like naturlig som å puste. Det er en selvfølge at alle skal få vite hvem de er! Anonymous poster hash: 809d4...0de Hva om man blir gravid etter ONS etter en tur på byen og ikke vet hvem faren er? Eller man har sex med mer enn én person? Eller man blir gravid etter voldtekt hvor man ikke vet hvem gjerningsmannen er? Helt tåpelig at det skal være en menneskerett å vite hvem den biologiske faren er. Har ikke noe med familie å gjøre, og har man valgt anonym donor må han få lov til å være anonym. Så langt det er mulig skal barna ha mulighet til å vite om biologisk opphav. Det er mulig ved sæddonasjon, ikke ved de eksemplene du kommer med.Men du påstår jo at dette er en menneskerett. Skal man da saksøke mødrene for brudd på menneskerettighetene hvis de blir gravide uten å vite hvem faren er?sunn fornuft og skjønn er faktisk begreper de alle fleste forstår og bruker... Retten til kunnskap om egen identitet og opprinnelse, anses som en grunnleggende rettighet for den enkelte. Vi har derfor i Norge de senere årene vært opptatt av å ivareta barns rett til å få kjennskap til sitt biologiske opphav. Barnets rett overordnes sannhetens kostnader for andre. FNs barnekonvensjon, som ble ratifisert av Norge 8. januar 1991, er et viktig virkemiddel i arbeidet med å følge opp barns rettigheter i Norge – gjennom lovgivning, tiltak og ordninger. Konvensjonens artikkel 7 inneholder bestemmelser om at barn, så langt det er mulig, har rett til å kjenne sine foreldre og få omsorg fra dem. Hentet fra : regjeringen.no Anonymous poster hash: 84866...3ed Vet ikke om det var meg du siterte men det var den "så langt det er mulig" jeg mente når jeg skrev "sunn fornuft og skjønn"
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2015 #24 Skrevet 28. januar 2015 Egentlig er det ganske egoistisk p bruke Anonym donor. Ikke vet man noe om arvelige sykdommer og man kan jo faktisk være uheldig å bli sammen med et søsken...Det er ikke en menneskerett å få barn. Flere burde heller adoptert. Anonymous poster hash: 2a79e...77c
pifi med tre nurk Skrevet 28. januar 2015 #25 Skrevet 28. januar 2015 (endret) Synes det er drøyt å bli provosert av et donorbarn som ønsker vite om som biologiske opphav.. Jeg forstår at for den kvinnen som velger anonym donor, så er sæden bare en teknisk greie for å få sitt etterlengtede barn. Men som donorbarn kan det oppleves som man frarøvet halvparten av sin genetiske bakgrunn. Selv om foreldre tar mange valg på vegne av sine barn betyr jo ikke det at ikke barnet kan være uenige i en del av disse valgene. Med anonym donor er det vel ikke mulig å finne ut hvem som er far, så da får man jo bare håpe at de barna det gjelder ikke opplever noen eksistensiell krise ved å aldri kunne finne ut hvem ens biologiske far og evt søsken er. Endret 28. januar 2015 av pifi med tre nurk
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå