Gå til innhold

For høye nivåer av B12! Noen som har erfaring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har hatt for høye nivåer med B12 over tid?

Hva var i så fall årsaken til det?

Hva ble gjort?

Jeg har hatt høye verdier i flere år. Skal ta det opp igjen med legen min, men lurer på om noen har erfaringer?

Anonymous poster hash: afd07...87d
Skrevet

*dytt*

Skrevet

Men vitamin B12 er jo vannløslige vitaminer hvor det som er for mye blir skilt ut i urinen. Går vel ikke ann å ha forhøya verdier da?

Anonymous poster hash: f9bff...6d4

Skrevet

Men vitamin B12 er jo vannløslige vitaminer hvor det som er for mye blir skilt ut i urinen. Går vel ikke ann å ha forhøya verdier da?

Anonymous poster hash: f9bff...6d4

Joda, tydeligvis går det an... jeg har hatt ganske forhøyede verdier i hvert fall tre år.

Skrevet

B12 blir kun tilført kroppen via kosten. Noe spesielt du spiser/drikker mye av?

Anonymous poster hash: 7c4d5...128

Skrevet

Sikkert dumt spørsmål, men får du b12 injeksjoner?

Blodprøvene som taes av de som får dette tilført jevnlig, vises ofte høyt, uten at det er farlig i følge legen min..

Anonymous poster hash: 603e6...5c4

Skrevet

Spiser variert. Tok B-kompleks tidligere, men har sluttet med det også, likevel er prøvene høye.

Og nei, jeg har aldri fått B12-injeksjoner.

Skrevet

Noen som har erfaring - ev. leger som vet noe om det?

Skrevet

Forhøyet B12 er ofte knyttet til sykdom i lever, eller sykdommer i blodet. Det å ha for mye B12 er ganske sjeldent. Da er det vanligere å ha for lavt. B12 - kobalaminer - hjelper kroppen i å produsere røde blodlegemer, nerveceller og er aktive i dannelsen av DNA. Med lite B12, vil kroppen etterhvert utvikle blodmangelanemi. Derfor er det svært viktig at de som har for lav B12 får tilskudd. Enten i form av injeksjoner eller inntak av tabletter - TrioBe. Bruker du jerntabletter? Det kan hende at det er grunnen. Man skal ALDRI ta jerntabletter uten at det er på beskjed fra lege. Egentlig er det helt utrolig at det selges uten resept, for det er veldig giftig dersom man ikke trenger det. Hvordan har du fått vite at du har høyt B12? Hvem har tatt blodprøvene? Jeg ville tro at de som sjekker verdiene ville sette i gang en utredning ved høy B12. Uansett må du komme deg til legen for å få utredet dette. Det trenger ikke å være alvorlig, men det kan være det. 

Skrevet

Hva ligger verdien din på da?

Anonymous poster hash: f101c...642

Skrevet

Forhøyet B12 er ofte knyttet til sykdom i lever, eller sykdommer i blodet. Det å ha for mye B12 er ganske sjeldent. Da er det vanligere å ha for lavt. B12 - kobalaminer - hjelper kroppen i å produsere røde blodlegemer, nerveceller og er aktive i dannelsen av DNA. Med lite B12, vil kroppen etterhvert utvikle blodmangelanemi. Derfor er det svært viktig at de som har for lav B12 får tilskudd. Enten i form av injeksjoner eller inntak av tabletter - TrioBe. Bruker du jerntabletter? Det kan hende at det er grunnen. Man skal ALDRI ta jerntabletter uten at det er på beskjed fra lege. Egentlig er det helt utrolig at det selges uten resept, for det er veldig giftig dersom man ikke trenger det. Hvordan har du fått vite at du har høyt B12? Hvem har tatt blodprøvene? Jeg ville tro at de som sjekker verdiene ville sette i gang en utredning ved høy B12. Uansett må du komme deg til legen for å få utredet dette. Det trenger ikke å være alvorlig, men det kan være det. 

Ikke jerntilskudd heller.

Lege og sykehus som har tatt prøvene, men tidligere har fastlegen trodd det var fordi jeg tok vanlige B-komplekstilskudd. Men jeg har ikke tatt b-vit på lenge og prøvene er fremdeles høye.

Skrevet

Hva ligger verdien din på da?

Anonymous poster hash: f101c...642

Som regel godt over 800, har vært oppi over 1300. Normalt er øvre verdi 650.

Skrevet

Jeg har ikke problemer med nyrene (sjekket ut og inn for tre-fire år siden), har ikke tegn til div. leukemidiagnoser (har normale blodverdier, bortsett fra litt lave hvite blodlegemer).

Da står jeg igjen med at det kan være en indikator for leversykdom, men sykehuset gir inntrykk av at de tror jeg er hypokonder og nekter å diskutere det selv om jeg har andre indikatorer for ev. leversykdom.

Legen min er heldigvis på min side og ganske oppgitt over sykehuset.

Så jeg lurte mest på om andre har erfart det, hva årsaken var og hva som ev. ble gjort.

Skrevet

Som sagt er det ganske sjeldent... Du skal bare stå på ditt. Godt at legen er på ditt parti. Sykehuset kan ikke nekte å utrede når det er henvist fra lege. Dette MÅ du finne ut av. Det er absolutt ikke normalt. Dessuten får man ikke forhøyet B12 av å ta andre B - vitaminer, så den som sa det må være en kvakksalver av rang. Hvis man gjorde det, hadde man ikke trengt tilskudd av B12, og jeg kan forsikre deg om at det er livsviktig med nok B12. Jeg bruker B - vitaminer i tillegg fordi jeg mangler det også. Ellers er det B12 injeksjon en gang pr mnd. Setter det selv. Dra til legen i morgen, du. Så henviser han deg videre.

Skrevet

Som sagt er det ganske sjeldent... Du skal bare stå på ditt. Godt at legen er på ditt parti. Sykehuset kan ikke nekte å utrede når det er henvist fra lege. Dette MÅ du finne ut av. Det er absolutt ikke normalt. Dessuten får man ikke forhøyet B12 av å ta andre B - vitaminer, så den som sa det må være en kvakksalver av rang. Hvis man gjorde det, hadde man ikke trengt tilskudd av B12, og jeg kan forsikre deg om at det er livsviktig med nok B12. Jeg bruker B - vitaminer i tillegg fordi jeg mangler det også. Ellers er det B12 injeksjon en gang pr mnd. Setter det selv. Dra til legen i morgen, du. Så henviser han deg videre.

Jeg fikk lave verdier tidligere og mistet masse hår om jeg ikke brukte b-vit. tilskudd. Men som sagt så er nivåene på b-12 (ikke noen av de andre, de er normale) stadig høyt, men sykehuslegene vil ikke diskutere det siden de har gjort seg opp en mening om meg. Mulig fordi jeg har klaget over feil i journalføring og stadig feil ved prøvetakning der, ikke vet jeg. Ganske skummelt at de velger å tro eller ikke pasienten ut fra hvilket inntrykk de har, ikke basert på prøver og ikke basert på kliniske undersøkelser.

Jeg får ta det med fastlegen neste gang jeg skal dit, forhåpentligvis i løpet av en måned.

Skrevet

Jeg fikk lave verdier tidligere og mistet masse hår om jeg ikke brukte b-vit. tilskudd. Men som sagt så er nivåene på b-12 (ikke noen av de andre, de er normale) stadig høyt, men sykehuslegene vil ikke diskutere det siden de har gjort seg opp en mening om meg. Mulig fordi jeg har klaget over feil i journalføring og stadig feil ved prøvetakning der, ikke vet jeg. Ganske skummelt at de velger å tro eller ikke pasienten ut fra hvilket inntrykk de har, ikke basert på prøver og ikke basert på kliniske undersøkelser.

Jeg får ta det med fastlegen neste gang jeg skal dit, forhåpentligvis i løpet av en måned.

Hvis du har tatt høydose B12-tilskudd, kan nivået være forhøyet lenge. Jeg har fortsatt over 1200 selv om det er ett år siden jeg tok B12. Har hørt andre som beholder høyt nivå så lenge også. (Sier ikke at du ikke bør undersøke, altså, bare forteller årsaken for meg).

Anonymous poster hash: 19a9d...cfb

Skrevet

Hvis du har tatt høydose B12-tilskudd, kan nivået være forhøyet lenge. Jeg har fortsatt over 1200 selv om det er ett år siden jeg tok B12. Har hørt andre som beholder høyt nivå så lenge også. (Sier ikke at du ikke bør undersøke, altså, bare forteller årsaken for meg).

Anonymous poster hash: 19a9d...cfb

Greit å høre den erfaringen også! :)

Hvilket høydosetilskudd brukte du og hvilke doseringer brukte du da?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...