Gå til innhold

Aleneforeldre med et barn; har dere reist mye på ferie alene med ungen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg går første sommer i møte, alene med en åtteåring. Jeg tenker på hva vi skal gjøre. En tanke er å finne noen å reise på tur sammen med. En annen tanke er hvordan jeg og åtteåringen ville få det hvis vi reiste ei uke alene til et sted med basseng og strand.

Noen som vil dele aleneforelderferieerfaringer?

Anonymous poster hash: 93ed5...68f

Skrevet

Vi drar selvsagt hver sommer på ferie ja.

Småen min er 3år.

Anonymous poster hash: 0910c...ec0
Skrevet

Jeg dro alene til Mallorca da småen var 2 år og syns det var helt greit. Skulle gjerne reist sammen med noen.

Det går helt fint for du møter folk der. Hvis de har barneklubber osv så vil jo barnet få noen å leke med og du kommer kanskje i kontakt med foreldre.

Jeg vil ikke reise alene med min men når han blir 5-6 så reiser vi alene igjen.

Anonymous poster hash: 52885...ba1

Skrevet

Er alene med en på 11. Alltid vært alene med han. Vært på ferie hvert år. Både i Norge og i "syden". Han finner alltid andre barn å leke med hvis han ønsker det

Anonymous poster hash: 8e7f1...304

Skrevet

Jeg var alene før. Vi dro ofte på ferie til slekt og venner.

Vi dro også til syden. Jeg følte meg litt ekstra "synlig" ved middagstider når barna var forsynt og sprang rundt med sine nyervervede venner og jeg satt alene igjen ved restaurantbordet. Bortsett fra det, mange gode minner!

Anonymous poster hash: 84e48...ea2

Skrevet

Er alene med ei på 4 år. Vi reiser på ferie, men ikke type sydenferie. Hytteturer, besøker familie, fjellturer med telt og fiskestang, telte på stranda osv. Veldig enkelt, ukomplisert og morsomt :)

Anonymous poster hash: 4ce0e...23d
Skrevet

Jeg innrømmer gjerne at jeg synes det er litt "kjedelig" å reise alene på ferie med barna.

Jeg gjør det selvfølgelig og vi har det hyggelig altså :) Men jeg foretrekker nok å reise sammen med noen.

Vi har reist på turer med andre barnefamilier eller vi har vært på organiserte turer. F.eks har vi vært med på familieturer med barnas Turlag i regi av DNT. Jeg of ungene synes det er hyggelig når det er andre barn de kan lege med og jeg synes det er hyggelig å ha andre voksne å skravle litt med!

Anonymous poster hash: fea8f...fa5

Skrevet

Hva med å reise til feks London eller annen storby?

Jeg gjorde det med min 7 åring. Mye spennende å se og oppleve! Laget et program før vi reiste med hva vi ville på. Veldig koselig å planlegge sammen og lete på nett. Vi følgte ikke ting som planlagt men tok ting på sparket også.

Vi har og vært i lalandia i Danmark med badeland, lekeland og legoland.

Jeg synes det er kjekkere å reise på slike ting der vi opplever og gjør noe oss to enn å "bare" ligge ved bassenget i syden.

En 8 åring er kjekk reisefølge og man får mange gode samtaler!

Vi la oss faktisk samtidig på tur! 7 åringen var oppe lenge og så stod vi litt tidlig opp!

Anonymous poster hash: ed3ce...609

Skrevet

Er alene med en på snart 4. Vi har vært i dyreparken og på hotell/hytte ferier her i norge. Har hatt lyst på sydenferie, men vil vente til han blir litt større. Vi har også hund, så liker å dra steder vi kan ha den med. Til sommeren leier vi nok en hytte et sted her i landet :) Det er i allefall kjempekos å dra bort sammen :D Dra innom badeland, gå i parker, i fjellet, langs havet et sted. Norge er et vakkert land med mange muligheter.

Skrevet

Har ikke vært på ferie "alene" med ungen. Hun er 5 år nå, og til nå har vi besøkt familie i Danmark og Sverige, men da sammen med mine egne foreldre. Vi har og vært sammen med venninner med barn til opplevelsesparker og diverse.

Har tenkt litt på syden i år, men får se. Det er mulig jeg utsetter det enda et år. Jeg synes det er litt skummelt alene når hun er så liten og vilter:)

Anonymous poster hash: cc9f5...d8c
Skrevet

Har bestilt min første sydentur med 5 åringen nå. Litt spent, men tror det blir fint.

Anonymous poster hash: 24387...d68

Skrevet

Slenger meg på denne. Er alene med 2 stk og har stort sett vært sammen med familie på tur i feriene slik at vi ikke er helt alene.

Vi var en uke alene på et "sydensted" når ungene var 4-5 år og det gikk helt greit. Litt kjedelig å være alene på kveldstid når ungene sov, men det gikk bedre enn forventet på dagtid. Vi var ved havet og jeg hadde konstant noia for at noe skulle skje, så jeg kunne ikke slappe av et sekund. Men vi hadde det veldig hyggelig og koste oss veldig.

Men jeg ønsker tips til steder å dra i Norge nå til sommern. Jeg tenkte kanskje leie hytte på en campingplass eller noe slikt. På et sted med mange andre barn som leker. Noen som har tips til hvor?

Anonymous poster hash: 75a78...135

Skrevet

Er egentlig ikke alene, men der vi bor er det mange uker skoleferie og mannen har som regel ikke anledning til å være med. Jeg har derfor reist MYE alene med gutten. I februar skal vi 1 uke på ski bare jeg og 6-åringen.

Jeg pleier å velge et hotell som har tilbud for barn, slik at vi ikke trenger å være klistret sammen. Det er godt for begge to, og han har glede av å komme tilbake til meg og fortelle alt det kule han har gjort med de andre barna. Litt avhengig av hvor vi er spiser han middagen med meg hver dag (for å være helt ærlig, ikke det mest spennende) eller veksler mellom å spise med andre barn dersom det er et tilbud til middag. Av og til spiser vi med andre familier, ofte etter at han og et annet barn har funnet tonen sammen. Gøy å treffe folk fra forskjellige steder. Når jeg spiser alene, pleier jeg å lese, det dekker behovet mitt for egentid.

Nå som han blir eldre er det stadig mer vi får glede av å gjøre sammen, dessuten er det stadig mer interessant å diskutere med han. også blir han stadig mer involvert i planleggingen, og vi går stadig mer bort fra strandferie på all-inclusive.

Anonymous poster hash: 63fb1...867

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...