Gå til innhold

Føler meg lurt på jobb for tittel og lønn..Kan noen komme med innspill?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber i en liten butikk. Det siste året har han som har vært daglig leder bare jobbet 50%, og da har vi delt på varebestillingene, slik at vi tar det annenhver gang. Eller det vil si at JEG har tatt de 90% av gangene. Det i seg selv, samt å bestille inn til posten og holde kontroll på alt der, ER mye arbeid. 

Nå er daglig leder blitt uføretrygdet, og forsvunnet fra arbeidsplassen. I 2 mnd har jeg hatt ansvar for alt utenom økonomi i butikken, for ei lønn (den vanlige lønna mi her som vanlig butikkansatt) på 138 kr timen. Jeg er jo bare ansatt som vanlig butikkmedarbeider, men jeg går rundt å føler meg utnyttet konstant. Nå ønsker sjefen at jeg skal begynne å ha litt ansvar for økonomi, betale regninger o.l, og han har tilbudt meg 4 kr (!) ekstra i timen! Jeg kjenner ei som hadde samme ansvar og arbeidsoppgaver som meg, og hun fikk tittelen daglig leder..

Så det jeg lurer på er om jeg skal nøye meg med "butikkansatt med ansvar", eller skal jeg presse opp både lønn og tittel til "daglig leder"? Og 4 kroner ekstra i timen?! Sjefen er kjent for å være kjip og spare på penger, og det er grunnen til at flere ansatte her har sluttet.

Har diskutert med venner og samboer, og samtlige mener at jeg ikke burde takke ja til enda mer ansvar uten betydelig mer i lønn..

Og er jeg urimelig som synes det er rimelig at jeg får daglig leder-tittelen siden jeg skal ha alt ansvar for det den daglige driften av butikken, nå også inkl. litt økonomi? 

Sjefen min har nemlig holdt på meg i over ett år nå ved å forespeile meg daglig leders stilling når/hvis han blir borte, noe han er nå..

Anonymous poster hash: 1d90b...cc5

For en DRITTLØNN. Jeg jobber som assistent innenfor helse/omsorg og har 154 kr på en ordinær time. 190 kr i timen på kveldene, og enda mer i helgene om kvelden, et pluss på 50 kr. Bytt!! Det går fint an uten utdannelse, den kan du ta underveis. Fy fader, er det en privateid butikk? Jeg hadde lett sluttet. 4 kr ekstra er et hån, ja. 

Anonymous poster hash: 96759...66d

Fortsetter under...

Skrevet

HI

Sjefen min mener han følger tariff. Han har gått ned på ub-tilleggene det siste året fordi han sa at butikkens økonomi gikk dårlig. Derfor, mange ansatte slutter etter en relativt kort stund.

Nå har jeg hatt ansvar for varebestillinger, avis- og bladretur, dagsoppgjør, kampanjer og utvikling i snart ett år, uten ett rødt øre ekstra i lønn og ny kontrakt. Så, jeg lurer på hva dere mener om at jeg setter meg som assisterende daglig leder på CV'en ett år tilbake i tid og frem til nå, selv om jeg ikke har diskutert dette med sjefen, og egentlig føler at det skal være nødvendig?

Er ikke det det en ass. daglig leder gjør?

Det er ikke noe lønntrinn i tariffen som er på 138 kr, så han følger ikke tariff.

Problemet er at man ikke har krav på tarifflønn, det er helt opp til arbeidsgiver om du får det.

Her har du tariffen så ser du den

http://butikksjef.com/wordpress/?page_id=713

Jeg er butikksjef og har ansvar for økonomi, markedsføring, vaktlister osv i tillegg til de tingene du ramser opp. Jeg holder personalmøter, har personalsamtaler osv i tillegg til bestillinger, fakturering av kredittkunder osv osv. Det er mye kontorarbeid som jeg er nødt til å gjøre hjemme utenom arbeidstid i butikk. 

Min assisterende butikksjef har ansvaret når jeg ikke er tilstede, i f.eks ferier, på kvelden når jeg jobber dagen osv. Hun har selvstendig ansvar for egne leverandører og har da all bestilling, retur osv med dem. Hun har tarifflønn pluss 4 kr timen i ansvarstillegg og tjener litt under 184 kr timen pluss tillegg på kveld og helg.

Anonymous poster hash: dddc8...ada

Skrevet

Hvordan regner dere timelønn? Jeg jobber 40 timer pr uke og har 530 000 i året brutto. Deler man på 1940 timer eller husker jeg feil?

Anonymous poster hash: 14faf...c2c

Skrevet

Hvordan regner dere timelønn? Jeg jobber 40 timer pr uke og har 530 000 i året brutto. Deler man på 1940 timer eller husker jeg feil?

1950

Anonymous poster hash: 361ed...2ab

Skrevet

1950

Oi. Beklager. Det stiller seg kanskje annerledes med 40 t/u

Skrevet

HISjefen min mener han følger tariff. Han har gått ned på ub-tilleggene det siste året fordi han sa at butikkens økonomi gikk dårlig. Derfor, mange ansatte slutter etter en relativt kort stund.Nå har jeg hatt ansvar for varebestillinger, avis- og bladretur, dagsoppgjør, kampanjer og utvikling i snart ett år, uten ett rødt øre ekstra i lønn og ny kontrakt. Så, jeg lurer på hva dere mener om at jeg setter meg som assisterende daglig leder på CV'en ett år tilbake i tid og frem til nå, selv om jeg ikke har diskutert dette med sjefen, og egentlig føler at det skal være nødvendig?Er ikke det det en ass. daglig leder gjør? Anonymous poster hash: 1d90b...cc5

Nei, du kan selvfølgelig ikke sette det en stillingstittel du ikke har hatt på CV'n din!

Men under hver jobb på CV'n kan du beskrive hvilke oppgaver og hvilket ansvar du har hatt.

Anonymous poster hash: 090d6...7f5

Annonse

Skrevet

Jeg jobber i en liten butikk. Det siste året har han som har vært daglig leder bare jobbet 50%, og da har vi delt på varebestillingene, slik at vi tar det annenhver gang. Eller det vil si at JEG har tatt de 90% av gangene. Det i seg selv, samt å bestille inn til posten og holde kontroll på alt der, ER mye arbeid. 

Nå er daglig leder blitt uføretrygdet, og forsvunnet fra arbeidsplassen. I 2 mnd har jeg hatt ansvar for alt utenom økonomi i butikken, for ei lønn (den vanlige lønna mi her som vanlig butikkansatt) på 138 kr timen. Jeg er jo bare ansatt som vanlig butikkmedarbeider, men jeg går rundt å føler meg utnyttet konstant. Nå ønsker sjefen at jeg skal begynne å ha litt ansvar for økonomi, betale regninger o.l, og han har tilbudt meg 4 kr (!) ekstra i timen! Jeg kjenner ei som hadde samme ansvar og arbeidsoppgaver som meg, og hun fikk tittelen daglig leder..

Så det jeg lurer på er om jeg skal nøye meg med "butikkansatt med ansvar", eller skal jeg presse opp både lønn og tittel til "daglig leder"? Og 4 kroner ekstra i timen?! Sjefen er kjent for å være kjip og spare på penger, og det er grunnen til at flere ansatte her har sluttet.

Har diskutert med venner og samboer, og samtlige mener at jeg ikke burde takke ja til enda mer ansvar uten betydelig mer i lønn..

Og er jeg urimelig som synes det er rimelig at jeg får daglig leder-tittelen siden jeg skal ha alt ansvar for det den daglige driften av butikken, nå også inkl. litt økonomi? 

Sjefen min har nemlig holdt på meg i over ett år nå ved å forespeile meg daglig leders stilling når/hvis han blir borte, noe han er nå..

Du er kraftig underbetalt, og skal garantert ha langt mer enn 4 kroner timen.

I tillegg så har man krav på en tittel som gjenspeiler det stillingen faktisk går ut på. I ditt tilfelle assisterende daglig leder eller fungerende daglig leder.

Anonymous poster hash: b4e7b...105

Skrevet

HISjefen min mener han følger tariff. Han har gått ned på ub-tilleggene det siste året fordi han sa at butikkens økonomi gikk dårlig. Derfor, mange ansatte slutter etter en relativt kort stund.Nå har jeg hatt ansvar for varebestillinger, avis- og bladretur, dagsoppgjør, kampanjer og utvikling i snart ett år, uten ett rødt øre ekstra i lønn og ny kontrakt. Så, jeg lurer på hva dere mener om at jeg setter meg som assisterende daglig leder på CV'en ett år tilbake i tid og frem til nå, selv om jeg ikke har diskutert dette med sjefen, og egentlig føler at det skal være nødvendig?Er ikke det det en ass. daglig leder gjør? Anonymous poster hash: 1d90b...cc5

Nei, du kan selvfølgelig ikke sette det en stillingstittel du ikke har hatt på CV'n din!

Men under hver jobb på CV'n kan du beskrive hvilke oppgaver og hvilket ansvar du har hatt.

Hvis hun i praksis har hatt den stillingen, så kan hun det. Da er det lederen hennes som har brutt loven ved å ikke endre stillingstittelen hennes, slik at den samsvarer med stillingen hun faktisk har.

Skrevet

For en DRITTLØNN. Jeg jobber som assistent innenfor helse/omsorg og har 154 kr på en ordinær time. 190 kr i timen på kveldene, og enda mer i helgene om kvelden, et pluss på 50 kr. Bytt!! Det går fint an uten utdannelse, den kan du ta underveis. Fy fader, er det en privateid butikk? Jeg hadde lett sluttet. 4 kr ekstra er et hån, ja. 

Anonymous poster hash: 96759...66d

Jeg jobber med det samme for tiden, og har en timelønn på 180 per time.

Da jeg ble butikksjef i år 2000 gikk jeg opp i lønn fra 18000 per måned til 24000. Og det er 15 år siden.... 

Skrevet

Arbeidsoppgavene tilsvarer assisterende daglig leder, ikke daglig leder. 4 kr økning er likevel lite.

Anonymous poster hash: e3f61...5e6

Det er jeg enig i, men stedfortredende/ assisterende daglig leder er i praksis daglig leder når den andre har sluttet.

Skrevet

Hvis hun i praksis har hatt den stillingen, så kan hun det. Da er det lederen hennes som har brutt loven ved å ikke endre stillingstittelen hennes, slik at den samsvarer med stillingen hun faktisk har.

Nei, det kan hun ikke!!

Det finnes ingen lov som garantere deg en gitt stillingstittel!

Et arbeidsforhold er en gjensidig avtale mellom to parter. Den inngår man mellom arbeidsgiver og arbeidstaker når man inngår en arbeidsavtale, dvs når en arbeidstaker skriver under på arbeidsavtalen. Da godtar man som arbeidstaker gitte arbeidsvilkår - presentert av arbeidsgiver.

Noen arbeidsvilkår i en avtale kan selvfølgelig være lovstridige. En stillingstittel er definitivt ikke en av den.

Dersom du mener motsatt, så vis meg gjerne hvilken lov dette står i:)

Skrevet

HI

Jeg kommer i alle fall til å skrive ass. daglig leder på CV-en. Når jeg nå i ett år har gått opp fra 80 til 100% stilling, hatt ansvar for alt det daglige i butikken, uten å fått en ny kontrakt der dette står spesifisert og ei heller fått hevet lønn, så har jeg blitt intet annet enn utnyttet, og har latt meg utnytte. Hele året som har gått skal faen ikke være bortkastet, og derfor skriver jeg det på cven. Jeg har langt fra vært bare en vanlig butikkansatt, og ingen kan si noe på det. 

Hvis evt fremtidige arbeidsgivere kontakter min nåværende sjef for å høre om mine erfaringer, kan han jo ikke nekte på alt ansvaret jeg har hatt.

En bekjent av meg er ass. butikksjef for en ganske stor butikk, og hans arbeidsoppgaver er bare som "vanlig butikkansatt": Det er kun når sjefen (en sjelden gang) er borte, at han tar varebestillinger, og det er alt. Jeg har jo langt mer ansvar enn det, og jeg har det hele tiden, siden vi faktisk ikke har noen daglig leder nå!

Men jeg tror nok ikke sjefen kommer til å føye seg etter mitt krav, da han faktisk har tilbudt 4 kr mer i lønn (det sier jo litt om han), så det jeg tror skjer er at jeg kommer til å følge den kontrakten jeg har nå (selv om sjefen driter i å følge kontrakter og regler), og si at jeg da går ned til 80% stilling og kommer til å jobbe som vanlig butikkmedarbeider. Det vil si at alt det arbeidet jeg gjør nå av varebestillinger, returer, kampanjeoppdateringer, oppgjør, sette inn penger, og de nye oppgavene han har tiltenkt meg, får han bare finne noen andre til å gjøre. Ikke kan han sparke meg hvis jeg nekter å gjøre det, da det ikke står i kontrakten.

Skrevet

Jeg ville ikke skrevet ass.butikksjef på CV'en, for det får du ingen attest på. Men jeg ville i søknader skrevet noe sånt som "pga langtidssykemeldinger og bemanningsproblemer har jeg i praksis fungert som butikksjef siste året". Ingen kan ta deg på det...

Annonse

Skrevet

Er ikke kr. 138 under en slags offisiell minstelønnstakst? I bedriften jeg jobber i er minstelønn kr. 160-165. Det er de yngste og mest uerfarne som får det.

Er vel kanskje forskjell fra bransje til bransje.

Anonymous poster hash: d3aad...70a
Skrevet

HI

Åj, jeg har allerede skrevet på CV'en "ass. daglig leder", og sendt den cv'en til en bedrift jeg søker jobb hos:(
Flaut hvis det ikke går..
Idag kjente jeg meg helt motløs på jobb, uengasjert og lite lyst til å gjøre "det lille ekstra", og jeg ble så sinna og revet med, at jeg satt meg ned på kontoret og søkte på andre jobber, samt oppdaterte cv'en med dette. Nå får jeg litt panikk altså for at jeg faktisk har skrevet det på cv'en!

Skrevet

HIJeg kommer i alle fall til å skrive ass. daglig leder på CV-en. Når jeg nå i ett år har gått opp fra 80 til 100% stilling, hatt ansvar for alt det daglige i butikken, uten å fått en ny kontrakt der dette står spesifisert og ei heller fått hevet lønn, så har jeg blitt intet annet enn utnyttet, og har latt meg utnytte. Hele året som har gått skal faen ikke være bortkastet, og derfor skriver jeg det på cven. Jeg har langt fra vært bare en vanlig butikkansatt, og ingen kan si noe på det. Hvis evt fremtidige arbeidsgivere kontakter min nåværende sjef for å høre om mine erfaringer, kan han jo ikke nekte på alt ansvaret jeg har hatt.En bekjent av meg er ass. butikksjef for en ganske stor butikk, og hans arbeidsoppgaver er bare som "vanlig butikkansatt": Det er kun når sjefen (en sjelden gang) er borte, at han tar varebestillinger, og det er alt. Jeg har jo langt mer ansvar enn det, og jeg har det hele tiden, siden vi faktisk ikke har noen daglig leder nå!Men jeg tror nok ikke sjefen kommer til å føye seg etter mitt krav, da han faktisk har tilbudt 4 kr mer i lønn (det sier jo litt om han), så det jeg tror skjer er at jeg kommer til å følge den kontrakten jeg har nå (selv om sjefen driter i å følge kontrakter og regler), og si at jeg da går ned til 80% stilling og kommer til å jobbe som vanlig butikkmedarbeider. Det vil si at alt det arbeidet jeg gjør nå av varebestillinger, returer, kampanjeoppdateringer, oppgjør, sette inn penger, og de nye oppgavene han har tiltenkt meg, får han bare finne noen andre til å gjøre. Ikke kan han sparke meg hvis jeg nekter å gjøre det, da det ikke står i kontrakten. Anonymous poster hash: 1d90b...cc5

Skriver du det på cv kan du ikke regne med noen ny jobb med det første. Det virker ikke tillitsvekkende med folk som lyver på cv og dette er jo nesten garantert å bli oppdaget.

Anonymous poster hash: a84a5...782

Skrevet

HI

Ja, men samtidig..Hvis de kontakter sjefen min for å høre om meg, så vil jo ha nevne oppgavene jeg har hatt, og det kvalifiserer jo til ass. daglig leder, om ikke daglig leder. 

Skrevet

Men sjefen din vil sikkert være ganske rask med å påpeke at han ikke har satt deg som daglig leder, og som fremtidig arbeidsgiver ville jeg blitt skeptisk til å ansette deg! Mye bedre å beskrive arbeidsoppgavene du faktisk har hatt det siste året, og så forklare videre på et evt. intervju.

Anonymous poster hash: ab4f2...9e4
Skrevet

Minstelønn er 140,36 kr pr time.

Anonymous poster hash: 2aad6...33e

Skrevet

Det er vanlig at potensielle arbeidsgivere snakker med nåværende leder i forbindelse med referanser, og da kommer det kjapt frem at du har løyet på stillingstittelen din. En slik løgn hadde vært grunn god nok til at du ikke fikk jobb hos meg.

Anonymous poster hash: 600a1...133

Skrevet

Minstelønn er 140,36 kr pr time.

Anonymous poster hash: 2aad6...33e

Finnes ikke minstelønn i Norge, finner du noen som er villig til å jobbe for luselønn er det helt lovlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...