Gå til innhold

Føler meg lurt på jobb for tittel og lønn..Kan noen komme med innspill?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber i en liten butikk. Det siste året har han som har vært daglig leder bare jobbet 50%, og da har vi delt på varebestillingene, slik at vi tar det annenhver gang. Eller det vil si at JEG har tatt de 90% av gangene. Det i seg selv, samt å bestille inn til posten og holde kontroll på alt der, ER mye arbeid. 

Nå er daglig leder blitt uføretrygdet, og forsvunnet fra arbeidsplassen. I 2 mnd har jeg hatt ansvar for alt utenom økonomi i butikken, for ei lønn (den vanlige lønna mi her som vanlig butikkansatt) på 138 kr timen. Jeg er jo bare ansatt som vanlig butikkmedarbeider, men jeg går rundt å føler meg utnyttet konstant. Nå ønsker sjefen at jeg skal begynne å ha litt ansvar for økonomi, betale regninger o.l, og han har tilbudt meg 4 kr (!) ekstra i timen! Jeg kjenner ei som hadde samme ansvar og arbeidsoppgaver som meg, og hun fikk tittelen daglig leder..

Så det jeg lurer på er om jeg skal nøye meg med "butikkansatt med ansvar", eller skal jeg presse opp både lønn og tittel til "daglig leder"? Og 4 kroner ekstra i timen?! Sjefen er kjent for å være kjip og spare på penger, og det er grunnen til at flere ansatte her har sluttet.

Har diskutert med venner og samboer, og samtlige mener at jeg ikke burde takke ja til enda mer ansvar uten betydelig mer i lønn..

Og er jeg urimelig som synes det er rimelig at jeg får daglig leder-tittelen siden jeg skal ha alt ansvar for det den daglige driften av butikken, nå også inkl. litt økonomi? 

Sjefen min har nemlig holdt på meg i over ett år nå ved å forespeile meg daglig leders stilling når/hvis han blir borte, noe han er nå..

Anonymous poster hash: 1d90b...cc5

Fortsetter under...

Skrevet

Hadde ikke giddet å ta mye mer ansvar for 4 kroner timen. Det er latterlig!

Vet du om sjefen har andre som kan overta om du takker nei?

Anonymous poster hash: 4b79b...428
Skrevet

HI

Sjefen var helt seriøs da han sa at han hadde "sett på lønnen", og kommet frem til 4kroner ekstra timen passer. 

Jeg vet at han ikke har noen for hånden til å ta over hvis ikke jeg gjør det. Og det haster litt med å få noen til å ta det ansvaret..

Skrevet

Jeg hadde takket nei til det tilbudet, men også sagt at du gjerne gjorde det for 160kr timen + tillegg. 

Helt ærlig, sier han nei da ville jeg uansett funnet meg en annen jobb. 

Anonymous poster hash: af39b...f9b
Skrevet

HI

Sjefen var helt seriøs da han sa at han hadde "sett på lønnen", og kommet frem til 4kroner ekstra timen passer. 

Jeg vet at han ikke har noen for hånden til å ta over hvis ikke jeg gjør det. Og det haster litt med å få noen til å ta det ansvaret..

Om det haster litt så ville jeg gått inn i forhandling om lønn og tittel (det har mye å gi for cv`n din og eventuelle fremtidige jobbmuligheter).

Anonymous poster hash: 4b79b...428

Skrevet

hadde aldri godtatt dette!

hadde krevet daglig leder tittelen, samt lønna som følger den stillingen..

er i samme situasjon selv.. ønskelig at jeg tar på meg store deler av ansvaret til min leder som er langtidssykemeldt - men uten at de har 'mulighet' til å gi meg høyere lønn!

Jeg har takket nei, og sagt at da blir jeg heller i min nåværende stilling.. 

Anonymous poster hash: 2bfb5...e42

Annonse

Skrevet

Du burde minst hatt 200 kr timen

Anonymous poster hash: 83018...a33

Skrevet

HI

Sjefen min følger de aller laveste takstene som er mulig å følge. Feks er kveldstillegget etter klokken 21,00 på kroner 19.

Jeg vet at daglig leder som var her tidligere, som var mye eldre enn meg og hadde langt mer jobberfaring, hadde 184kr timen. 
Så derfor kan jeg ikke sikte for høyt heller..

Skrevet

Har du mulighet til å bytte jobb?

Anonymous poster hash: 19c43...b9b
Skrevet

HI

Jeg har faktisk prøvd i et halvt år å finne ny jobb, og jeg er fortsatt en aktiv søker. Men er så vanskelig å finne en 100% stilling, uten utdannelse, og en jobb som ikke bare har ugunstige kvelds- og helgevakter. 
Jeg har faktisk jobbet meg opp i denne stillingen jeg har nå fra mange kveldsvakter og helgevakter, til bare dagvakter den dag i dag. Men jeg kan ikke fortsette å jobbe og gi jernet på jobb, når sjefen tilbyr meg 4 kroner mer i lønn, er jo et hån..

Skrevet

Hva hadde den forrige daglig leder i lønn?

Noen ganger kan dårlig lønn veie opp for muligheten til å få gode ting på CVen, men i ditt tilfelle ville jeg nok bedt om en ny tittel i tillegg.

Anonymous poster hash: a6c25...c46

Skrevet

Daglig leder innebærer som regel mye mer ansvar enn å ta varebestilling og ha ansvar for litt økonomi og posten. Som regel innebærer det personalansvar, faglig ansvar, fullt hms-ansvar, ansvar for økonomi og budsjett osv. Altså ganske omfattende. Du skal stå ansvarlig ovenfor Mattilsynet, Arbeidstilsynet, NAV, Skatteetaten osv.......

Anonymous poster hash: 090d6...7f5

Skrevet

HI

Forrige daglige leder hadde 184, og det er vel det aller meste noen kommer til å få på den butikken.

Sjefen hadde for noen år siden en ungdom som jobbet der (har jeg hørt), som startet der som vanlig ansatt uten ansvar med 118 kr timen. Han fikk tilbud om å jobbe som vikar for daglig leder i 6 måneder, og fikk da som daglig leder 141 kroner timen, altså et tillegg på 23 kroner. Men selv det er jo lite..

Annonse

Skrevet

Det hørtes ikke greit ut nei. Hadde jeg vært deg hadde jeg satt meg ned og sett på hva jeg var verdt. Du skrev at du søkte etter andre jobber, men at det var vanskelig. Kanskje det er et alternativ å bytte til en jobb det du får lavere tittel, men bedre betalt og bedre betingelser? Ellers kan du jo beholde den jobben du har, og faktisk si fra deg ansvaret du har tatt mot lønnen du har. Du har nå en periode tatt på deg assisterende daglig leders rolle, og kan få det på CVen, så det synes om du skulle søke en relevant jobb senere. Men om du sier fra deg ansvaret legger du press på sjefen din om å finne en ny (stillingsbeskrivelsen din inneholder vel ikke daglig leders oppgaver, og dermed kan han ikke tvinge deg til å fortsette å ta den jobben). Alternativet hans da er å finne noen andre som vil ta den jobben med en gang - til den lønna, og det blir kanskje vanskelig?

Du kan også sette deg ned med sjefen din og forhandle. Si at med den lønna er det ingen som kommer til å bli værende i bedriften over lengre tid. Et av norske bedrifters aller største problemer er at folk hopper mellom jobber. De får opplæring og så slutter de etter et par år. Det er en kjempeutgift for bedriftene. Siden penger åpenbart er det sjefen din er gnien på vil dette være et godt argument for å gi deg betraktelig mer. En stabil arbeidsstokk er verdt utrolig mye. Pek på at hvis han finner en annen nå kommer han/hun til å skifte jobb så fort som mulig, pga lønna. Hvis han gir deg - som har vært der lenge - betraktelig bedre lønn (start på 184 slik som gamle daglig leder, og sett deg inn i hva andre daglige ledere i lignende stillinger ligger på). Da er du villig til å ta den. Hvis ikke han vil det kan han finne en annen - og tape penger i lengden. Hans valg.

Anonymous poster hash: 5abaa...592

Skrevet

HI

Jeg har allerede måtte "ta støyten" ved to anledninger da Mattilsynet kom, og da ikke store greiene å ha ansvar for, med mindre man ikke vet noe om hygiene og oppbevaring av mat.
Forrige daglige leder hadde ikke personalansvar i den grad at han tok opp hvis ting var galt med de ansatte, det var det sjefen selv som ville gjøre selv om han hadde en daglig leder. Skatteetaten og NAV vil jeg heller ikke få noe å gjøre med, da sjefen selv (også tidligere da andre var daglig leder) styrer med utbetaling av lønn/sykemeldinger osv selv, og gjennom egen regnskapsfører...

Ergo; jeg har samme arbeidsoppgaver som forrige daglig leder hadde.

Skrevet

Da jeg hadde friår etter videregående begynte jeg å jobbe på Big Bite, i en alder av 20 år. Jeg begynte på 120,- og fikk tilbud om daglig leder stilling, da økte jeg med 20,- timen. Stillingen innebar ikke mye ansvar. Kun bestilling av varer en gang i uken, og å være "sjef" over de ansatte. Hadde heller ingen ansinitet. 4,- mer i timen er LATTERLIG og som du sier, et hån. Hadde jeg aldri funnet meg i. Da hadde jeg heller beholde den gamle stillingen.

Skrevet

Dette syns jeg hørtes veldig rart ut! Du blir absolutt utnyttet. Jeg jobber som assisterende butikksjef i en relativt liten matbutikk, med post og tipping. Her er regelen den at hvis noen ( inkludert meg ), må ta over butikksjefens arbeidsoppgaver i mer enn en to ukersperiode ved sykdom el. så skal den som utfører disse oppgavene ha butikksjef lønn! Det er også noe som heter ansvarstillegg, du skal altså ha en lønnsøkning i forhold til ansvaret du har på jobb. Har du bestillinger som du har fast eller f.eks ansvar for tipping, post eller lignende, så skal du ha ekstra betalt for dette.

Anonymous poster hash: 63714...c86

Skrevet

Er du i fagforening ? Dersom det ta det opp der.

Anonymous poster hash: e2074...18d

Skrevet

Jobber du i en kjedebutikk snakker du med distriktsjefen din. Han skal kunne gideg råd og evt kunne hjelpe deg om du har rett på mer i lønn og evt stillingsbeskrivelse.

Anonymous poster hash: 88929...a52

Skrevet

HIJeg har allerede måtte "ta støyten" ved to anledninger da Mattilsynet kom, og da ikke store greiene å ha ansvar for, med mindre man ikke vet noe om hygiene og oppbevaring av mat.Forrige daglige leder hadde ikke personalansvar i den grad at han tok opp hvis ting var galt med de ansatte, det var det sjefen selv som ville gjøre selv om han hadde en daglig leder. Skatteetaten og NAV vil jeg heller ikke få noe å gjøre med, da sjefen selv (også tidligere da andre var daglig leder) styrer med utbetaling av lønn/sykemeldinger osv selv, og gjennom egen regnskapsfører...Ergo; jeg har samme arbeidsoppgaver som forrige daglig leder hadde. Anonymous poster hash: 1d90b...cc5

Hvis du faktisk ikke har personalansvar, hms-ansvar, ansvar for økonomi osv, så er du etter min mening heller ikke daglig leder. Da er ddet egentlig butikksjefen som er den daglige lederen og du er vel mer å regne som en ansatt med ekstra ansvar.

Jeg er imidlertid helt enig med deg at 4 kr ekstra er veldig lite. Du burde gå i forhandlinger med sjefen, gjerne ta med deg en fra fagforeningen din. Be om et skikkelig ansvarstillegg!!

Anonymous poster hash: 090d6...7f5

Skrevet

Arbeidsoppgavene tilsvarer assisterende daglig leder, ikke daglig leder. 4 kr økning er likevel lite.

Anonymous poster hash: e3f61...5e6

Skrevet

Jeg jobber som vanlig medarbeider, i en stor varebutikk, men får 168kr i timen.

Anonymous poster hash: 84f86...078
Skrevet

Tror jeg hadde gitt beskjed at enten vil jeg ha skikkelig lønnshopp så vil jeg ta ansvaret du har i dag og for den økonomiske han vil at du skal ta, eller ikke ha ansvaret for noe annet en det som ansettelsekontrakten er skrevet på den gangen du startet opp og da beholde dagens lønn. (så hadde jeg sett meg om etter ny jobb og sagt opp når jeg fikk en.)

Du har blitt utnyttet lenge og nå vil han utnytte deg videre i et større omfang.

Anonymous poster hash: 37935...50f
Skrevet

Jeg jobber deltid i en matbutikk ved siden av studier og har 179 kr timen. Syntes det høres rart ut den lønnen du har, den kan jo ikke følge tariff. Her er ansvarstillegget 6kr timen.

21/ 42/ 90(?) er vanlig ub tillegg

Anonymous poster hash: 41aa8...425

Skrevet

HI

Sjefen min mener han følger tariff. Han har gått ned på ub-tilleggene det siste året fordi han sa at butikkens økonomi gikk dårlig. Derfor, mange ansatte slutter etter en relativt kort stund.

Nå har jeg hatt ansvar for varebestillinger, avis- og bladretur, dagsoppgjør, kampanjer og utvikling i snart ett år, uten ett rødt øre ekstra i lønn og ny kontrakt. Så, jeg lurer på hva dere mener om at jeg setter meg som assisterende daglig leder på CV'en ett år tilbake i tid og frem til nå, selv om jeg ikke har diskutert dette med sjefen, og egentlig føler at det skal være nødvendig?
Er ikke det det en ass. daglig leder gjør?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...