Anonym bruker Skrevet 25. januar 2015 #26 Skrevet 25. januar 2015 Jeg har vært i samme uføre og det jeg gjorde var at jeg sendte mail til alle jeg visste og trodde jeg hadde gjeld hos. Så kontaktet jeg namsmannen og fikk en oversikt der. Inngikk, per mail, avtaler med alle jeg skyldte penger. Turde ikke ringe Alle var imøtekommende og greie - de vil bare ha pengene sine igjen. Fikk istand avtaler, i alle sakene fikk jeg avtaler om å kun betale gjeld og ikke salær, og betalte på det. Ble kvitt alt etter noen år. Fy søren så godt det var! Husker enda den dagen jeg bare hadde tatt kontakt. Det var så deilig! Jeg hadde brutt en barriere og var på vei mot å gjøre opp for meg. Sov bedre den natta Dagen jeg hadde betalt alt var en frihetsfølelse. Du må bare sette i gang. Om du ikke klarer det alene så ta kontakt med NAV eller med kommunen for økonomisk rådgiving og veiledning. Mulig at banken din også kan hjelpe deg med å samle trådene. Lykke til!! Anonymous poster hash: 2ab3a...2e9 Ååh, jeg kan forestille meg den følelsen det må være! Å bli kvitt all gjelden er min aller største drøm!! Hår så lyst å få meg en utdanning, kjøpe hus.. Være normal.. Hvor mye hadde du i gjeld da? Og hvilke avtaler fikk du, hva betalte du i mnd? Jeg har ikke mye å betale med men vil så gjerne! Anonymous poster hash: 87647...734 Hadde rundt 250 000,- i gjeld (noe mindre enn du kanskje har?). Var 5 kreditorer og betalte ca.3500,- til sammen, fordelt på alle. Hadde da avtale om å kun betale på gjelda. Salær ble kuttet og de frøs renten. Anonymous poster hash: 2ab3a...2e9 Hvordan fikk du til denne avtalen? Jeg har også en del gjeld og alt for lite penger som kommer inn Anonymous poster hash: 446fd...c30
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2015 #27 Skrevet 25. januar 2015 Jeg har vært i samme uføre og det jeg gjorde var at jeg sendte mail til alle jeg visste og trodde jeg hadde gjeld hos. Så kontaktet jeg namsmannen og fikk en oversikt der. Inngikk, per mail, avtaler med alle jeg skyldte penger. Turde ikke ringe Alle var imøtekommende og greie - de vil bare ha pengene sine igjen. Fikk istand avtaler, i alle sakene fikk jeg avtaler om å kun betale gjeld og ikke salær, og betalte på det. Ble kvitt alt etter noen år. Fy søren så godt det var! Husker enda den dagen jeg bare hadde tatt kontakt. Det var så deilig! Jeg hadde brutt en barriere og var på vei mot å gjøre opp for meg. Sov bedre den natta Dagen jeg hadde betalt alt var en frihetsfølelse. Du må bare sette i gang. Om du ikke klarer det alene så ta kontakt med NAV eller med kommunen for økonomisk rådgiving og veiledning. Mulig at banken din også kan hjelpe deg med å samle trådene. Lykke til!! Anonymous poster hash: 2ab3a...2e9 Ååh, jeg kan forestille meg den følelsen det må være! Å bli kvitt all gjelden er min aller største drøm!! Hår så lyst å få meg en utdanning, kjøpe hus.. Være normal.. Hvor mye hadde du i gjeld da? Og hvilke avtaler fikk du, hva betalte du i mnd? Jeg har ikke mye å betale med men vil så gjerne! Anonymous poster hash: 87647...734 Hadde rundt 250 000,- i gjeld (noe mindre enn du kanskje har?). Var 5 kreditorer og betalte ca.3500,- til sammen, fordelt på alle. Hadde da avtale om å kun betale på gjelda. Salær ble kuttet og de frøs renten. Anonymous poster hash: 2ab3a...2e9 Hvordan fikk du til denne avtalen? Jeg har også en del gjeld og alt for lite penger som kommer inn Anonymous poster hash: 446fd...c30 Sendte mail med forslag til løsning. Alle kreditorene godtok. Tror bare de var glad for at jeg omsider tok kontakt og at de fikk igjen noe penger. Anonymous poster hash: 2ab3a...2e9
sug lut Skrevet 25. januar 2015 #28 Skrevet 25. januar 2015 Hva har du brukt pengen til, da, siden du ikke har noe du kan selge?
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2015 #29 Skrevet 25. januar 2015 Ingen utdanning sier du? Bare en liten tanke hær.. hva med å studere ved siden av jobben? Du får inntekt fra jobb og stipend og lån fra lånekassen, du bruker lånet og stipendet til å betale på gjeld og inntekten til å leve. jeg gjorde det slik. Fikk ikke så mye stipend pga inntekt, men det kom meget godt med. Jeg hadde dog myyye mindre gjeld da, så jeg ble kvitt den på 3 mnd. Satt av resten av lånet på en konto og betalte ut når jeg var ferdig. Det var knallhardt og jobbe å studere. jeg var i tilegg alene med barna, men haddr god hjelp fra min mor. Nå har jeg 0 gjeld, ferdig utdannet å lever godt:) mulig det er helt på bærtur, men funket for meg;) Anonymous poster hash: 40083...f62
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2015 #30 Skrevet 25. januar 2015 Sånt blir ikke foreldet. Synd, men sant. Ta tak! Anonymous poster hash: e8197...0db Joda, foreldelsesfristen er på 3 eller 4år mener jeg.. Anonymous poster hash: 87647...734 Ja hvis de du skylder penger ikke gjør noen rettslige skritt for å opprettholde kravet og det gjør alle selvfølgelig. Du må ikke tro at gjelda "forsvinner" av seg selv etter 3/4 år!! Anonymous poster hash: 9dbe3...92f
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2015 #31 Skrevet 25. januar 2015 Hva med gjeldssanering? Anonymous poster hash: 49e5b...05f
Prøverpåentil Skrevet 25. januar 2015 #32 Skrevet 25. januar 2015 Er gjelden gammel? Kan jo søke offentlig gjeldsordning selv om det er en liten prosess i seg selv..
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2015 #33 Skrevet 25. januar 2015 Er gjelden gammel? Kan jo søke offentlig gjeldsordning selv om det er en liten prosess i seg selv.. Det meste av gjelden er fra 5-10år gammel.. Var ganske mange år i et destruktivt forhold med psykisk og dels fysisk vold. Har slitt mye etter dette med psykiske plager og sp.fordtyrrelser, men føler meg endelig "sterk" nok til å begynne å få orden nå.. Anonymous poster hash: 87647...734
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2015 #34 Skrevet 25. januar 2015 Hva med gjeldssanering? Anonymous poster hash: 49e5b...05f Hvordan går jeg frem da? Kan jeg gjøre dette uten å innvolvere samboeren min? Anonymous poster hash: 87647...734
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2015 #35 Skrevet 25. januar 2015 Hva har du brukt pengen til, da, siden du ikke har noe du kan selge? Aner ikke.. Var i et forhold der han hadde full kontroll over meg.. Jeg vet virkelig ikke! Anonymous poster hash: 87647...734
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2015 #36 Skrevet 25. januar 2015 Men da er det på tide du finner det ut. RING alle kredittselskapene du kan tenke deg og PRAT med dem. Ikke gå med på å betale noe før du har en oversikt. Du er helt nødt til å lage et budsjett, og selvsagt må mannen din involveres. Dere må jo lage budsjettet sammen, og finne ut hvor mye dere har til overs i mnd som kan brukes på å betale ned gjeld. Det blir jo noen kjipe år til det er gjort, men så blir det i det minste gjort. Kutt på det som kuttes kan, ikke mer ut å spise, ikke mer klær enn nødvendig, kjøp brukt eller få gratis osv. Belag dere på null ferie, bruk feriepenger på å betale ned gjeld, skattepenger osv. Og fra nå av åpner du hver eneste regning og får den betalt. Går det ikke rundt en mnd må du kutte f.eks tv og internett sånn at du har råd. Stopp alt av spotify, netflix osv. JA, det blir kjipt, men når man har et gjeldsproblem må det ordnes opp i. Anonymous poster hash: a206c...a8a
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2015 #37 Skrevet 25. januar 2015 Ang gjeldssanering går du til nav med. Du bestiller time. Du lever nøktern i 5 år. Husleie og strøm betaler man så får du livsoppholdsatsene til å leve med.alt som går over får du ikke. Etter 5 år er du gjeldsfri Anonymous poster hash: 49e5b...05f
Sint naken biltyv Skrevet 25. januar 2015 #38 Skrevet 25. januar 2015 Gjeldssanering må være noe for deg
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2015 #39 Skrevet 29. januar 2015 Du må søke gjeldssanering. Begynn med Nav. Vi kontaktet gjeldsrådgiver der i første omgang, så ordnet de opp for oss. Vi var i en litt annen situasjon da vi har hus dom vi sto i fare for å miste. Vi måtte søke lån på huset da gjelden var høyere enn verdien. Fikk avslag først i banken, men anket og fikk til slutt. Mot at vi gikk med på frivillig forvaltning. Dvs at alle våre inntekter går inn på konto hos Nav og de betaler regningene. Vi får 10000 pr mnd til alt utenom regninger. Tøft, men har gravd vår egen grav og ungene har tak over hodet. Vi ser frem mot lysere tider:) Dette er det beste vi har gjort! Men: Du må involvere samboeren din! Ingen snakk om barnevernsmelding her Anonymous poster hash: dab4f...556
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2015 #40 Skrevet 29. januar 2015 Min bestevenninne var i samme situasjon som deg. Hun hadde vel endt opp med 400.000 totalt. 100 av dem var lånekassen. Hun fikk hjelp via nav (rådgiver der) og fikk ringt rundt/sendt mail, og da kom gjelden ned i ca 180.000 😊 Det var fordi det meste var renter. Hun fikk ekstra hjelp pga hun kunne vise frem at hun hadde slitt psykisk den perioden (periode på rundt 4 år hvor hun bare kastet all post/ikke betalte regninger osv) Vet hun betalte rundt 2500 kr hver måned og nå er hun gjeldsfri 😀 Anonymous poster hash: 6d4e0...1c0
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2015 #41 Skrevet 29. januar 2015 De blander ikke inn barnevernet dersom du søker hjelp i kommunen. Hva med gjeldsordning via namsmannen? Anonymous poster hash: 520b4...cd6
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2015 #42 Skrevet 29. januar 2015 Takk for svar alle! Tror jeg sksl samle mot og kontakte kommunen. Vil jo gjerne klare å betale ned alt, så viss de kan hjelpe meg å forhandle på renter og salær, så tror jeg at jeg kan klare det😊 Har nok en lang vei å gå, men har troa! 2015 skal bli året jeg tok tak i problemene og begynte å ordne opp!👍 Anonymous poster hash: 87647...734
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2015 #43 Skrevet 29. januar 2015 Lykke til Anonymous poster hash: 520b4...cd6
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2015 #44 Skrevet 29. januar 2015 Lykke til Anonymous poster hash: 520b4...cd6 Takk😊 Anonymous poster hash: 87647...734
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2015 #45 Skrevet 29. januar 2015 Jobber i et inkassobyrå. Anbefalerdeg å ta kontakt med inkassoforeningen. De har full oversikt over all gjeld som er gått til inkasso. Samt hvilke byråer du er tilknyttet. Deretter tar du kontakt med alle og hører hvilke løsninger de har. Anonymous poster hash: 1f10e...224
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2015 #46 Skrevet 29. januar 2015 Jobber i et inkassobyrå. Anbefalerdeg å ta kontakt med inkassoforeningen. De har full oversikt over all gjeld som er gått til inkasso. Samt hvilke byråer du er tilknyttet. Deretter tar du kontakt med alle og hører hvilke løsninger de har. Anonymous poster hash: 1f10e...224 Ønsker deg masse lykke til HI, og håper du får ryddet i økonomien sin i 2015. Tro meg, du vil sove sååå utrolig mye bedre om nettene. Jeg har selv vært der i min ungdom, men skyldte "bare" 5000 og klarte å gripe fatt tidlig. Jeg vil spørre deg, som jobber i inkassobyrå om hva du synes om måten du tjener penger på. Synes du virkelig det er greit at et firma skal kunne profittere så masse på folks "ulykke", at man skal kunne legge på så mye gebyrer og renter at det nærmest blir umulig å betale? Greit nok at man kan straffe folk som ikke betaler regningene, og man må kunne forvente at folk skal gjøre opp for seg, men det inkassobyråer legger til av gebyrer og renter er HINSIDES, og burde vært forbudt ved lov. Enkelte betaler mer renter og gebyrer en selve regningsbeløpet, det er rett ut skammelig. Jeg kan faktisk ikke forstå hvordan du sover godt om natta!!! Jeg hadde vært FLAU over å fortelle rundt meg at jeg tjente lønna mi ved å ødelegge andre mennesker, og særlig mennesker i en så sårbar og vanskelig situasjon som det er å komme i et økonomisk uføre. Tenker du noensinne over skjebnene til disse folka? Jeg blir faktisk sjokkert over å lese om hva folk gjør for penger, jobbe i et inkassobyrå er for meg kanskje et av de lågeste yrkene i samfunnet...huff Anonymous poster hash: c8644...23b
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2015 #47 Skrevet 29. januar 2015 Jobber i et inkassobyrå. Anbefalerdeg å ta kontakt med inkassoforeningen. De har full oversikt over all gjeld som er gått til inkasso. Samt hvilke byråer du er tilknyttet. Deretter tar du kontakt med alle og hører hvilke løsninger de har. Anonymous poster hash: 1f10e...224 Ønsker deg masse lykke til HI, og håper du får ryddet i økonomien sin i 2015. Tro meg, du vil sove sååå utrolig mye bedre om nettene. Jeg har selv vært der i min ungdom, men skyldte "bare" 5000 og klarte å gripe fatt tidlig. Jeg vil spørre deg, som jobber i inkassobyrå om hva du synes om måten du tjener penger på. Synes du virkelig det er greit at et firma skal kunne profittere så masse på folks "ulykke", at man skal kunne legge på så mye gebyrer og renter at det nærmest blir umulig å betale? Greit nok at man kan straffe folk som ikke betaler regningene, og man må kunne forvente at folk skal gjøre opp for seg, men det inkassobyråer legger til av gebyrer og renter er HINSIDES, og burde vært forbudt ved lov. Enkelte betaler mer renter og gebyrer en selve regningsbeløpet, det er rett ut skammelig. Jeg kan faktisk ikke forstå hvordan du sover godt om natta!!! Jeg hadde vært FLAU over å fortelle rundt meg at jeg tjente lønna mi ved å ødelegge andre mennesker, og særlig mennesker i en så sårbar og vanskelig situasjon som det er å komme i et økonomisk uføre. Tenker du noensinne over skjebnene til disse folka? Jeg blir faktisk sjokkert over å lese om hva folk gjør for penger, jobbe i et inkassobyrå er for meg kanskje et av de lågeste yrkene i samfunnet...huff Anonymous poster hash: c8644...23b Herregud! De som jobber med inkasso er ikke skyld i å ødelegge andres liv. Det er man selv skyld i! Ikke lev over evne, ikke bruk penger du ikke har. Ikke verre enn det! Har man ikke råd til å betale regningene tar man tak i det der og da. Man kaster ikke regningene i bosset og tror at regningene forsvinner med det! Gratulerer med dagens dummeste innlegg!! Anonymous poster hash: 4fac7...4ba
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2015 #48 Skrevet 30. januar 2015 Sånt blir ikke foreldet. Synd, men sant. Ta tak! Anonymous poster hash: e8197...0db Joda, foreldelsesfristen er på 3 eller 4år mener jeg.. Anonymous poster hash: 87647...734 Du har helt rett i at der er en foreldelsesfrist. Men, denne gjelder kun krav du ikke vet om. Og kasting av regninger er ikke en unnskyldning for ikke å vite om hvilken krav som ligger på deg. Foreldelsesfristen gjelder kun krav du ikke har motatt og som du i utgangspunktet ikke har mulighet til å være klar over. Typen ekstra regning fra en håndtverker som ikke er opplyst om og som har blitt glemt... Anonymous poster hash: 4d42c...ac3 Det er helt feil. "Hvis et krav er foreldet, betyr det at den du skylder penger (kreditor) ikke lenger har rett til å kreve betaling. Kravet faller altså bort på grunn av sin alder. Foreldelsesfrister Den alminnelige foreldelsesfristen er 3 år. Det betyr at kreditoren må få kravet betalt innen 3 år eller få fristavbrudd innen samme periode. For eksempel så vil en utleggsforretning gi 10 år forlenget foreldelsesfrist fra den dagen utleggsforretningen ble avholdt. Erkjennelse av kravet gir også forlenget foreldelsesfrist. Erkjennelse kan for eksempel være innbetaling på krav og muntlig og skriftlig kommunikasjon om kravet. Andre regler om foreldelse Noen kravtyper har andre regler for foreldelse enn den alminnelige regelen. Bøter har for eksempel en absolutt foreldelse på 10 år. Dette betyr at selv om det skjer hendelser som normalt gir ny foreldelsesfrist, som for eksempel en utleggsforretning, så gjelder ikke dette bøter." https://www.sismo.no/no/pub/tema/foreldelse Anonymous poster hash: cee8e...b3d
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2015 #49 Skrevet 30. januar 2015 Jobber i et inkassobyrå. Anbefalerdeg å ta kontakt med inkassoforeningen. De har full oversikt over all gjeld som er gått til inkasso. Samt hvilke byråer du er tilknyttet. Deretter tar du kontakt med alle og hører hvilke løsninger de har.Anonymous poster hash: 1f10e...224 Ønsker deg masse lykke til HI, og håper du får ryddet i økonomien sin i 2015. Tro meg, du vil sove sååå utrolig mye bedre om nettene. Jeg har selv vært der i min ungdom, men skyldte "bare" 5000 og klarte å gripe fatt tidlig. Jeg vil spørre deg, som jobber i inkassobyrå om hva du synes om måten du tjener penger på. Synes du virkelig det er greit at et firma skal kunne profittere så masse på folks "ulykke", at man skal kunne legge på så mye gebyrer og renter at det nærmest blir umulig å betale? Greit nok at man kan straffe folk som ikke betaler regningene, og man må kunne forvente at folk skal gjøre opp for seg, men det inkassobyråer legger til av gebyrer og renter er HINSIDES, og burde vært forbudt ved lov. Enkelte betaler mer renter og gebyrer en selve regningsbeløpet, det er rett ut skammelig. Jeg kan faktisk ikke forstå hvordan du sover godt om natta!!! Jeg hadde vært FLAU over å fortelle rundt meg at jeg tjente lønna mi ved å ødelegge andre mennesker, og særlig mennesker i en så sårbar og vanskelig situasjon som det er å komme i et økonomisk uføre. Tenker du noensinne over skjebnene til disse folka? Jeg blir faktisk sjokkert over å lese om hva folk gjør for penger, jobbe i et inkassobyrå er for meg kanskje et av de lågeste yrkene i samfunnet...huff Anonymous poster hash: c8644...23b Herre fred! Folk er da vitterlig ansvarlig for sine egne handlinger! Anonymous poster hash: edbd0...60c
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2015 #50 Skrevet 30. januar 2015 Jobber i et inkassobyrå. Anbefalerdeg å ta kontakt med inkassoforeningen. De har full oversikt over all gjeld som er gått til inkasso. Samt hvilke byråer du er tilknyttet. Deretter tar du kontakt med alle og hører hvilke løsninger de har. Anonymous poster hash: 1f10e...224 Ønsker deg masse lykke til HI, og håper du får ryddet i økonomien sin i 2015. Tro meg, du vil sove sååå utrolig mye bedre om nettene. Jeg har selv vært der i min ungdom, men skyldte "bare" 5000 og klarte å gripe fatt tidlig. Jeg vil spørre deg, som jobber i inkassobyrå om hva du synes om måten du tjener penger på. Synes du virkelig det er greit at et firma skal kunne profittere så masse på folks "ulykke", at man skal kunne legge på så mye gebyrer og renter at det nærmest blir umulig å betale? Greit nok at man kan straffe folk som ikke betaler regningene, og man må kunne forvente at folk skal gjøre opp for seg, men det inkassobyråer legger til av gebyrer og renter er HINSIDES, og burde vært forbudt ved lov. Enkelte betaler mer renter og gebyrer en selve regningsbeløpet, det er rett ut skammelig. Jeg kan faktisk ikke forstå hvordan du sover godt om natta!!! Jeg hadde vært FLAU over å fortelle rundt meg at jeg tjente lønna mi ved å ødelegge andre mennesker, og særlig mennesker i en så sårbar og vanskelig situasjon som det er å komme i et økonomisk uføre. Tenker du noensinne over skjebnene til disse folka? Jeg blir faktisk sjokkert over å lese om hva folk gjør for penger, jobbe i et inkassobyrå er for meg kanskje et av de lågeste yrkene i samfunnet...huff Anonymous poster hash: c8644...23b Takk😊 Jeg vil virkelig klare dette! Drømmen er å bli kvitt alle betalingsanmerkningene så kansje jeg kan kjøpe meg inn i samboeren sitt hus😊 Har vært deprimert og hatt store spiseforstyrrelser i en del år, og tror kansje dette har vært en vond sirkel. Mer og mer psyk pga økonimien, og gravd meg lenger og lenger ned i spiseforstyrrelsene for å ha noe annet å bruke tankene på.. Og du har rett, jeg tror jeg vil sove mye bedre etter å ha ordnet opp, for nå sover jeg dårlig.. Anonymous poster hash: 87647...734
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå