Gå til innhold

Du som har Leidenmutasjon.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilken prevensjon bruker du?

Kan man få barn ?

Må man ha ekstra oppfølging ??

Anonymous poster hash: 131c7...29a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har heterozygot leidenmutasjon . Kan bruke Minipillen og spiral, ingen problem eller ekstra oppfølging under graviditet. Usikker på om man trenger blodfortynnende ved homozygot.

Anonymous poster hash: 3ab16...39d

Skrevet

Finnes det forskjellige Leidenmutasjon ??

Skrevet

Det står mye om det på internett, bare å google.. Finnes homozygot og heterozygot, homozygot er verst, da er man nesten garantert blodpropp i ung alder. Når man har leiden skal man IKKE bruke hormonbasert prevensjon som ppiller etc. Dvs man kan bruke kondom og kobberspiral. Ja, man kan få barn, men må ta sprøyter i magen under svangerskapet og etter fødsel. Man har dog større sjanse for spontanabort eller at barnet dør i magen sent i svangerskapet f.eks hvis man blir gravid uten å vite at man har leiden. Nei, man får ikke ekstra oppfølging, Annet enn at man blir oppfordret til å ta fragmin (sprøyter) i magen.

Anonymous poster hash: b72ff...82f

Skrevet

Man kan også bruke hormonspiral, det bruker jeg. Ved heterozygot variant er det bare en minimal økning i risikoen for blodpropp, men greit å styre unna hormonpreparater uansett 😊

Skrevet

Man kan også bruke hormonspiral, det bruker jeg. Ved heterozygot variant er det bare en minimal økning i risikoen for blodpropp, men greit å styre unna hormonpreparater uansett Anonymous poster hash: 3ab16...39d

Nei, det kan man ikke,det er i allefall ikke anbefalingen fra overlegene og de i landet som faktisk kan noe om leiden.

Man KAN jo selvsagt gjøre akkurat hva man ønsker, man er et fritt menneske, men anbefalingene er å holde seg unna all hormonprevensjon og kun bruke kondomer eller kobberspiral. Sier legen din noe annet, tar han grundig feil.

Anonymous poster hash: b72ff...82f

Skrevet

Heterozygot Leiden

- to barn

- risikosvangerskap med ekstra oppfølging (maks. 14 dager mellom timene)

- fragmin i svangerskapet og tre måneder etterpå

- assasantin retard i første og andre trimester, albyl-E i tredje trimester

- flere spontanaborter

- utallige blodpropper (-> hjerneinfarkter), ett som høygravid

- ingen hormonorevensjon

Anonymous poster hash: d5573...d95

Skrevet

Noe annet man burde ha i tankene er at det er seriøst økt sjanse for blodpropp under flyreiser. Jeg har homo-varianten, og mistet pga. blodpropp i morkaka under flyving.

Det er rart leger nesten alltid sier at det er greit at gravide flyr siden veldig mange har dette og ikke vet det innen de mister.

Anonymous poster hash: 4df5e...49d
Skrevet

Jeg har Leiden.

Kan ikke bruke annen prevensjon en kondom.

Gikk på fragmin i første svangerskap og fragmin og abyl-E i andre svangerskap. Hadde 4 spontanaborter mellom nr 1 og 2.

Fikk ekstra oppfølging under svskapene.

Leidenmutasjon oppsto vist under vikingtiden så alle som har Leiden stammer fra vikinger 😃

Skrevet

Skummelt

Hi

Skrevet

Joda, det kan man. Hormonspiral stiller i samme "klasse" som minipiller! Fikk den anbefalt av to forskjellige gynekologer samt fastlegen. Jeg har som tidligere nevnt heterozygot variant.

Skrevet

Jeg har Heterozygot variant og gjennomgikk 6 spontanaborter og 3 mislykkede IVF-forsøk før jeg endelig fikk blodfortynnende sprøyter under svangerskapet. DA satt det endelig og nå sitter jeg her med verdens vakreste baby. <3

Jeg har ikke hørt om det at man ikke bør ta p-piller dog. Dette bør jeg jo snakke med legen min om. 😱

Skrevet

All hormonprevensjon er uaktuelt for meg, selv om jeg "bare" har heterozygot Leiden. Ble fortalt at generelt sett skal ikke vi som har hatt blodpropp(er) ha det (nevrolig, hematolg og kardiolog konfererte i mitt tilfelle).

Skrevet

Jeg vil tro at noe annet gjelder hvis du allerede har hatt blodpropp ja. Har du andre risikofaktorer enn "kun" Leiden?

Skrevet

Jeg er gravid og har leiden. Hetrozygot.

Jeg har ifm ivf gått på Klexane (blodfortynnende sprøyter), frem til uke 12.

Jeg følges tett opp av en veldig flink gyn, og det nye nå (ifølge han) er at man ikke går på blodfortynnende i svangerskapet med mindre man har hatt blodpropp før.

I tillegg tas ikke denne blodprøven lenger. Jeg tok den i 2011 ifm habituell abort, men han sier at hadde det vært i dag at jeg abortere, hadde de ikke utredet meg med denne blodprøven.

På en måte var det litt skummelt å slutte på Klexane. MEN - så må jeg jo bare stole på gyn.

Anonymous poster hash: 88dab...276

Skrevet

Ja, jeg har andre risikofaktorer i tillegg til Leiden.

Skrevet

Hvordan vet man hvilken Leidenmutasjon

Man har ???

Hi

Skrevet

Man har ???

Hi

Gentesten du tok da du fant ut at du hadde det. Jeg har også leiden. Ekstra oppfølging i svangerskapene, blodfortynnende og hyppige blodtrykksmålinger. Jeg får ikke bruke hormoner.

Anonymous poster hash: 02eb1...45c

Skrevet

Man har ???

Hi

Gentesten du tok da du fant ut at du hadde det. Jeg har også leiden. Ekstra oppfølging i svangerskapene, blodfortynnende og hyppige blodtrykksmålinger. Jeg får ikke bruke hormoner.

Anonymous poster hash: 02eb1...45c

Kan jeg spørre... Får du ekstra oppfølging "bare" pga leiden, eller har du andre risikofaktorer? Og hvilken type har du, ettersom du går på blodfortynnende?

(Tenker litt på innlegget mitt over, og min gyns mening ang det hele.)

Anonymous poster hash: 88dab...276

Skrevet

Kan aldri huske at jeg tok gentest

Er leiden samme som protein c mangel i blodet ??

Skrevet

Og forresten så har legen min sagt at jeg KUN kan bruke hormon prevensjon ??!!

P stav

Kobberspiral

Hormonspiral og

Minipille

Stemmer ikke ??!!

Pga protein c mangel = Leidenmutasjon

????

Skrevet

P stav

Kobberspiral

Hormonspiral og

Minipille

Stemmer ikke ??!!

????

Protein c-mangel og Leiden er ikke der samme. Leiden er en arvelig genfeil som gjør at man er mer disponert for blodpropp enn andre. Blant annet.

Anonymous poster hash: 19218...032

Skrevet

P stav

Kobberspiral

Hormonspiral og

Minipille

Stemmer ikke ??!!

????

Protein c-mangel og Leiden er ikke der samme. Leiden er en arvelig genfeil som gjør at man er mer disponert for blodpropp enn andre. Blant annet.

Anonymous poster hash: 19218...032

Er du sikker ??

Er protein c mangel som gjør at jeg får lettere blodpropp

Skrevet

Anbefaler deg å kontakte legen din for mer informasjon, virker ikke som han/hun har informert deg skikkelig!

Skrevet

Fikk vite at jeg hadde protein c

Mangel i 2003 eller noe

Og har trodd at det var leiden

Kan ikke huske at jeg har testet meg for leiden

Men kan ikke bruke p piller

Pga får lettere blodpropp enn andre

Hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...