Gå til innhold

Førstegangs, tegn på fødsel?

Anbefalte innlegg

Stikkinger i magen, murringer i mage og korsrygg, en urolig baby, generell rastløshet i kroppen, det prikker i meg på en måte så jeg føler jeg har dårlig tid.. Jeg klarer ikke slå meg til ro i dag! 

Hadde murringer i går kveld også, og i natt, ikke noe jevnt over det, men har hatt noen ganger hvor det stikker til skikkelig, og en følelse av at babyen prøver å stikke armen ut gjennom skjeden (litt overdrevet kanskje, men det føles sånn). 

Føler meg støl i magen i dag og sliten i kroppen, samtidig som murringene kommer og går innimellom. Vet ikke helt hva jeg skal tolke det som? 37 uker på vei, så det kan vel i teorien skje når som helst nå... 

Noen som kan svare meg, eller eventuelt fortelle litt om hvrodan det føltes når fødselen startet? Har over en time å kjøre til sykehuset så jeg vil være ute i god tid om det skulle være noe på gang. 

Anonymous poster hash: 839c7...eb9

Fortsetter under...

Jeg tenker det at du ikke skal "stresse" med å tenke at du har en time til sykehuset, og ikke vet når fødsel er i gang. 

Er du usikker og tror fødsel er i gang ringer du føden, snakker med jordmor også "avgjør" henne om det er tid for å komme inn eller om du kan vente. 

Men å ha sterke smerter i en bil i en time er kanskje ikke så ålreit, så ikke vent med å reis til det blir altfor vondt. 

Førstegangsfødene tar lenger tid enn fleregangsfødene... Men ikke hos alle, noen kan komme raskt, ingen vet det før man er i det..... Ingen fasit på det :-) 

Jeg hadde 45 min til sykehus med første (andre også). 

Her begynte det på natten (begynner oftes om natten har jeg hørt), begynte med at slimproppen (?) gikk, var rødaktig slim på papiret, merket ikke det før jeg var på do for å tisse. 

Like etterpå begynte jeg å få regelmessige smerter, mensensmerter.... Tok tiden, og ringte føden sa det som det var, hvor ofte jeg hadde vondt, og hvordan vondt det var.. De ba meg om å spise en god og lang frokost hjemme, ta meg en varm dusj og komme inn dit etterhvert.  (dro med en gang omtrent) ...

6 timer etter smertene begynte var jeg på sykehuset. 

Så slimproppen/tegningsblødning og så smerter var tegn her på at fødsel var i gang. 

(hos flere kan slimpropp og tegningsblødning skje lenge før fødsel starter, hvertfall slimproppen) ..

Masse lykke til! :-) 

Tusen takk for svar begge to :) Jeg prøver å senke skuldrene og slappe av. Har fortsatt med samme symptomer i kveld, så får vi se hvor lenge det varer :)

Lykke til til dere begge, spennende tid vi er inne i :)

Det er lett å være sliten og lei på slutten så det er lett å forstå du er lei :)

Det er også vanlig å få vondt og føle nye ting på sluttet. 

Alle fødsler er jo forskjellig, enig at du skal prøve å ikke tenke på reiseveien.

Jeg har lite tegn på at fødsel er igang. Med første så gikk vannet og det er jo et sikkert tegn. fødselen begynte ikke før 41 t.

senere.

Hadde termin i ferien sist med nr 3 og da hadde vi over 1 time til sykehus. 

Med tanke på at nr 2 kom 45 min etter første rie, så kan vi begynne å snakke om kunne få det travelt.

Det er lett å være sliten og lei på slutten så det er lett å forstå du er lei :)

Det er også vanlig å få vondt og føle nye ting på sluttet. 

Alle fødsler er jo forskjellig, enig at du skal prøve å ikke tenke på reiseveien.

Jeg har lite tegn på at fødsel er igang. Med første så gikk vannet og det er jo et sikkert tegn. fødselen begynte ikke før 41 t.

senere.

Hadde termin i ferien sist med nr 3 og da hadde vi over 1 time til sykehus. 

Med tanke på at nr 2 kom 45 min etter første rie, så kan vi begynne å snakke om kunne få det travelt.

Skevet med to jenter på fanget så ble det litt kort og slurvete :)

Skulle også si reis om du er uskikker, for selv om jm veileder så godt de kan så kjenner de ikke situasjonen din fullt og helt.  

Lykke til

Annonse

Med første kom slimproppen og liten blødning 6 timer før vannavgang, så tok det 3t 40min før baby var ute. Nr 2 startet på natta og kom 40 min etter jeg våkna, så det ble hjemmefødsel... Etter første fødsel var vi forberedt på at det kunne gå fort, men ikke SÅ fort.

De fleste førstegangsfødende bruker lang tid, men man vet jo aldri. Et tips er å høre med sin mor hvordan hennes fødsler var - det kan gi en pekepinn. Lykke til!

Med første kom slimproppen og liten blødning 6 timer før vannavgang, så tok det 3t 40min før baby var ute. Nr 2 startet på natta og kom 40 min etter jeg våkna, så det ble hjemmefødsel... Etter første fødsel var vi forberedt på at det kunne gå fort, men ikke SÅ fort.

De fleste førstegangsfødende bruker lang tid, men man vet jo aldri. Et tips er å høre med sin mor hvordan hennes fødsler var - det kan gi en pekepinn. Lykke til!

Da har vi hatt det ganske likt mtp at det har gått fort, og min mor har bare meg, men hun fødte også raskt. Hun var som meg innlagt da fødselen startet så da opplever man det gjerne ikke så raskt som det egentlig er 

Takk for svar, alle sammen :) 
Sitter her og er grådig kvalm nå, har vært det i et par dager, kun avbrutt av at jeg blir akutt sulten. Kroppen tømmer seg godt på do også (nummer to altså), så jeg har en følelse av at det skjer noe snart. Vet ikke om jeg bør forberede meg på å dra innover, eller om jeg skal forberede meg på omgangssyke. Det er ingen i området her som har det om dagen, så synes det er rart om jeg er førstemann. Dessuten burde det vel ha brutt skikkelig ut til nå om det var det. Har som sagt vært kvalm i et par dager, og kroppen har vært veldig ivrig på do, men det har ikke vært diare, bare litt løsere enn vanlig. 

Vet ikke helt hvordan jeg skal tolke dette, men jeg får vel bare se det an. Usikker på om det kom noe av slimproppen i går, det kan ha vært ekstra mye utflod også, litt sånn seigt gulaktig (sorry detaljene), men helt uten blod. Masse nedpress i dag også. 

HI 

Det KAN være tegn på fødsel ja 😊

Om det er omgangsyken (som det er mye av her jeg bor) er det dumt å dra på føden hvis du ikke er i fødsel, hvis du er i tvil om det er omgangsyken eller ikke.

Ring føden da du begynner å få regelmessige rier, eller vannet går :-)

Ofte tar det litt tid, til og med timer før ungen er ute, fra da riene starter.

Drar du med bil, eller er du avhengi av annen transport?

Masse lykke til med fødsel og alt 😊

Det KAN være tegn på fødsel ja

Om det er omgangsyken (som det er mye av her jeg bor) er det dumt å dra på føden hvis du ikke er i fødsel, hvis du er i tvil om det er omgangsyken eller ikke.

Ring føden da du begynner å få regelmessige rier, eller vannet går :-)

Ofte tar det litt tid, til og med timer før ungen er ute, fra da riene starter.

Drar du med bil, eller er du avhengi av annen transport?

Masse lykke til med fødsel og alt

Takk :) Kvalmen har roet seg litt, samtidig som bekkenet plutselig ble magisk bra, så jeg mistenker at hodet er i ferd med å feste seg. Nedpress fortsetter, og babyen er urolig i magen. Føler at jeg må tisse nesten konstant og fikk en god dose energi plutselig. Men ingen smerter. Skal ta meg en dusj nå, og pakke ferdig bagen. Har sendt førstemann på overnatting hos besteforeldrene, for sikkerhets skyld, så vi er klare hvis det skulle skje noe mer. 

Skal egentlig ha planlagt keisersnitt, så derfor er jeg litt mer på alerten, og har litt lavere terskel for å ringe føden. Hvis det er det samme etter dusjen, så ringer jeg føden og snakker med de. Skal egentlig ikke inn før andre uka i februar, men hvis lillen bestemmer seg for å komme ut i dag så får jeg bare henge på ;) 

Reiser ikke inn på føden uten å snakke med de nei, er livredd for å risikere å ta med meg noe smitte innover til føde og barsel. Men nå føles det virkelig annerledes enn det har gjort tidligere, og ikke som omgangssyke i det hele tatt. Er nok full av adrenalin i tillegg til alt det andre ;) 

HI

Jeg lette lenge etter tegn på fødselen og jeg var sååå sikker på at jeg skulle føde før termin. Slik ble det altså ikke! Gikk nesten 6 dager på overtid! Det skjer mye rart i kroppen lenge før en fødsel, så jeg hadde ikke lagt altfor mye i alle tegn, murringer og vondter før litt nærmere termin. Men skjønner godt at du er spent da!!😉 Nyt rolige dager!

Jeg lette lenge etter tegn på fødselen og jeg var sååå sikker på at jeg skulle føde før termin. Slik ble det altså ikke! Gikk nesten 6 dager på overtid! Det skjer mye rart i kroppen lenge før en fødsel, så jeg hadde ikke lagt altfor mye i alle tegn, murringer og vondter før litt nærmere termin. Men skjønner godt at du er spent da!! Nyt rolige dager!

Jeg også lette lenge etter tegn på fødsel. Og har hatt mye kynnere gjennom hele svangerskapet + nå på slutten mange andre vondter og fødselstegn. Jeg går fortsatt og venter, men leter ikke etter tegn :)

Jeg er 38 uker nå og egentlig veldig klar. Har bestemt meg for og heller nyte permisjonstiden. Kose meg med magen og den aktive babyen, sove når jeg måtte ønske og kose meg med forberedelsene.

Kos dere alle Damer som går å venter. Snart har vi gullet vårt i armene. Faktisk ganske så snart :)

Lykke til alle sammen!!

Annonse

Jeg har termin i dag, og leter etter tegn rundt hver en sving:-p Dessverre ingenting enda så må vel bare smøre meg med tålmodighet. Hatt bittelitt tykkere utflod noen dager, men intet som ligner propp eller blod. Godt å vite at jeg har maks ti dager igjen, men vil helst ha nååå.

Hvordan går det HI? Ble det tur til føden eller var det falsk alarm?

Jeg har termin i dag, og leter etter tegn rundt hver en sving:-p Dessverre ingenting enda så må vel bare smøre meg med tålmodighet. Hatt bittelitt tykkere utflod noen dager, men intet som ligner propp eller blod. Godt å vite at jeg har maks ti dager igjen, men vil helst ha nååå.

Hvordan går det HI? Ble det tur til føden eller var det falsk alarm?

Oi, skjønner at du er utålmodig ja :) Men maks ti dager da er det bare å krysse av i kalenderen! :) Lykke til, plutselig skjer det noe :) Er det førstemann? Ser du er fra Trøndelag, kan jeg spørre hvilket sykehus du skal på? Bor i Trøndelag selv og skal på St. Olavs. 

Det ble ingen sykehustur i går. Holdt telefonkontakt med føden, men de mente at så lenge jeg ikke hadde rier eller vannavgang så var det ikke annet å gjøre enn å vente, så lenge babyen var aktiv. Jammen er det godt å ha føden å snakke med! Hadde reglemessige kynnere/sammentrekninger noen timer av og på i natt, men det tok seg aldri opp.

Hadde håpet de kunne framskynde keisersnittet litt, de på føden mente også at det var ting på gang men at det ikke hadde satt skikkelig i gang enda. Det kunne ta timer eller dager. Men ingen snakket om annet enn at hvis/når fødselen startet så ble det ks når jeg kom inn på sykehuset. Så jeg må vel bare vente og se ;) Jordmorkontroll på mandag. Hadde også mulighet til å få en time i morgen hvis jeg følte for det. Føler meg likedan som i går, men heldigvis ikke så kvalm, så hvis det ikke endrer seg noe til i morgen så tror jeg at jeg drar en tur. 

HI 

Anonymous poster hash: 4c550...66a

Synd det ikke ble noe nå:-( Kan tenke meg tlfkontakt er godt å ha ja. Når er planlagt KS om jeg kan spørre? Skal på St. Olavs ja, kanskje vi er der samtidig:-) Dog du skal kanskje på barsel og ikke hotellet når det er KS? Førstegangs her og.

Synd det ikke ble noe nå:-( Kan tenke meg tlfkontakt er godt å ha ja. Når er planlagt KS om jeg kan spørre? Skal på St. Olavs ja, kanskje vi er der samtidig:-) Dog du skal kanskje på barsel og ikke hotellet når det er KS? Førstegangs her og.

Skal nok på barsel ja. Har ks 9 februar, så hvis alt går etter planen er du forhåpentligvis ferdig før meg ;) Ellers hadde det vært moro å være der samtidig ;) 

Spennende dager fremover da :) Krysser fingrene for at du slipper å vente så lenge som ti dager! 

Anonymous poster hash: 4c550...66a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...