Gå til innhold

Fetter og kusine fikk handikappet barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

I min manns slekt er det altså en fetter og kusine som har fått to barn der den ene er helt frisk, svært vakker og smart, men den yngste er veldig handikappet. De vet ikke hva som feiler han, han er snart 9 år gammel og klarer ikke å prate, gå eller kommunisere. Legene har ingen diagnose, men sier det kanskje er sterk asperger eller autisme, andre leger sier det er en hjerneskade. 

Slekten til mannen min er veldig stor, hvert barnekull har vært 5-10 søsken og de kjenner ikke alle kusinene og fetterne sine. Dette ekteparet møttes på et slektstreff i voksen alder. Jeg har forsøkt å stille noen spørsmål til min mann om det kan være at barnet er sykt siden foreldrene er i nær slekt, men da blir han veldig fornærmet og sint. 

Har noen andre her inne en relasjon til søskenbarn som har fått barn sammen? Hvordan er disse barna?

Jeg kan ikke noe for det, men jeg syntes det er så utrolig ekkelt at de er i så nær familie. 

Anonymous poster hash: 2112e...d11

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg kjenner en onkel og niese som har et barn som er multihandikappet og en annen onkel og niese som har en sterkt autistisk gutt. Ikke uvanlig. Men de har også friske barn i disse familiene.

Anonymous poster hash: e2126...958

Skrevet

Mitt barns oleforeldre var fetter og kusine. De fikk to helt friske barn. Hun ene har aldri fått egne barn (eller blitt gift). Hun andre fikk to friske barn, og har nå tre helt friske barnebarn.

Anonymous poster hash: 19218...233
Skrevet

Jeg kjenner en fetter og kusine som fikk to barn sammen.

Ene barnet døde da han var tenåring av en sjelden sykdom

Andre barnet er ufør pga sykdom (fysisk sykdom, hun sitter i perioder i rullestol og går med krykker)

Det kan helt sikkert gå fint at søskenbarn får barn sammen, det er jo lov. Men om begge er bærere av sykdom er det jo stor sjanse for at barna får det. 

Anonymous poster hash: d07b1...5df
Skrevet

Det er lov å gifte seg med søskenbarn fordi sjansen er liten for at det går galt - også fordi det er svært få som faktisk gifter seg så nært i slekt. Problemer oppstår når det gjøres gjentatte ganger over generasjoner - det blir en opphopning av risikofaktorer som kan ha svært alvorlige følger.

Anonymous poster hash: 52aa5...845
Skrevet

Vet og om en fetter og kusine som fikk to barn, ene er helt normalt, andre sjeler veldig på ene øyet. Vet ikke om det er tilfeldig eller har sammenheng.

Anonymous poster hash: cf19d...ebb

Annonse

Skrevet

To av mine oldeforeldre var søskenbarn. Vet ikke om at noen av barna deres var syke... men jeg er jo ikke helt god da. :P

Anonymous poster hash: a5b96...970
Skrevet

Vet om en fetter og kusine, barnet deres var om ikke sykt så iallfall ikke den skarpeste kniven i skuffen, manglet noen sosiale antenner....

Anonymous poster hash: fb7b3...681

Skrevet

Mine oldeforeldre var søskenbarn. De fikk fem friske unger. Ett par av de sliter med dysleksi (noe som kan komme fra "innavl". Se f.eks kongefamilien).

Før i tiden var det helt vanlig, og i noen muslimske miljøer er det fortsatt det.

Nå som verden har blitt mindre og horisonten utvidet er det ikke lenger vanlig å finne ektefelle i nabohuset.

Anonymous poster hash: df23b...25d

Skrevet

HI her. Jeg har også lest at om det er flere ledd i slekten som har formert seg innad så er sjansen større for at barna blir syke. Problemet er jo at mannen min ikke vil snakke om det, så da får jeg ikke svar på det. Ikke at det påvirker livet mitt at disse to har fått barn sammen, jeg syntes bare det er så ekkelt og rart.

Skrevet

Om begge er bærere av en arvelig sykdom er det jo stor sjanse for at barna blir syke om de får barn sammen.

Men om barnet er hjerneskadet er ikke det noe som er arvelig, det er vel sånt som skjer helt tilfeldig. Enten en feil som spontant oppstår i svangerskapet eller under fødselen.

Verre om det er familier med arvelige blødersykdommer, muskelsykdommer eller andre ting.

En nabo vi hadde en gang fikk et barn som døde da hun var 4 år gammel, hun hadde en veldig sjelden muskelsvinnsykdom. Da disse gen-folka på sykehuset begynte å gå bakover i historien viste det seg at foreldrene var i slekt uten å vite det, og begge var bærere av denne sjeldne sykdommen. De var fire eller femmeninger tror jeg det var, og visste ikke om det.

Skrevet

Det er ikke så unaturlig at mange barn som har foreldre som er søskenbarn får en eller annen skavanke. Spesielt ikke når det skjer i flere generasjoner.

Vanligvis får man barn med noen som har en helt annen sammensetning av gener, og de gode genene "vinner" over de svake. Men når to i slekt får barn sammen, og de har mye av de sammme genene så vil også de dårligere genene forsterke hverandre. De kan ikke velges vekk da det ikke er noen å bytte de ut med. Dårlig forklart, men logisk :P

Anonymous poster hash: 0c7e1...ced

Skrevet

Takk for en logisk forklaring :) Jeg syntes det burde vært ulovlig å gifte seg med søskenbarnet sitt. Det blir for nært, og det er en risiko som ikke er riktig å ta. Det ville også satt en liten bremser for de muslimske jentene som blir giftet bort i hjemlandet til foreldrene sine kun for å få slekten der til å komme lovlig inn i Norge.

Annonse

Skrevet

I enkelte land er det jo ganske vanlig at søskenbarn gifter seg. Noen som vet om det i gjennomsnitt flere handikappede mennesker der?

Anonymous poster hash: 8884e...282

Skrevet

Antagelig er alle mennesker bærere av et eller flere såkalte recessive gener som er nedarvet fra en av foreldrene. Slike gener gir sykdom eller økt risiko for sykdom hvis det samme genet arves fra begge foreldrene, det vil si at barnet får det i dobbelt dose. Når nære slektninger får barn, er det større sannsynlighet for å arve det samme sykdomsfremkallende genet fra begge foreldrene enn hvis foreldrene ikke er i slekt. Det er større risiko for sykdom hos barna jo nærmere beslektet foreldrene er.

I Norge er det mulig å studere konsekvenser av inngifte med utgangspunkt i Medisinsk fødselsregister (MFR), som registrerer opplysninger om slektskap helt ut til firmenninger hos foreldre til alle nyfødte. Barn av foreldre som er søskenbarn eller nærmere beslektet, har omtrent dobbelt så høy risiko for medfødte misdannelser som oppdages ved fødselen, og 2–3 ganger så høy risiko for å dø i første leveår som barn av ubeslektete foreldre.

https://sml.snl.no/inngifte

Anonymous poster hash: ba844...86d
Skrevet

Jeg kjenner et par uten familiære tilknyting som fikk et barn med downs syndrom og et med ADHD.

I tillegg har jeg en onkel selv med downs syndrom uten at besteforeldrene mine er i slekt.

Et par på hjemplassen min mistet flere i spontanabort før gutten endelig var der. De var heller ikke i slekt.

En kollega av meg fikk tvillinger der den ene døde etter 5 år pga medfødt sykdom. Den andre var helt frisk. De var heller ikke i slekt.

Denne listen kan jeg gjøre enda lenger men velger å stoppe her. Listen er lang med barn som er født med mangler og skader uten at foreldrene er i slekt. I de tilfellene jeg kjenner til hvor foreldrene er søskenbarn så kjenner jeg ikke til noen tilfeller av mangler eller skader blandt barna deres.

At der er en forhøyet risiko er det nok, men den er så liten at norske myndigheter har valgt å se bort fra den ved søskenbarn.

Anonymous poster hash: 9d67e...895

Skrevet

Det er ikke overhengende fare for det nei HI...

Men onkel og niese, DET syns jeg er ekkelt. De er også nærere i slekt enn søskenbarn. Tror egentlig heller ikke at det er lovlig?

Anonymous poster hash: f09b9...019
Skrevet

Det er ikke overhengende fare for det nei HI...

Men onkel og niese, DET syns jeg er ekkelt. De er også nærere i slekt enn søskenbarn. Tror egentlig heller ikke at det er lovlig?

Anonymous poster hash: f09b9...019

Onkel og niese trenger slett ikke å være i slekt ;)

Anonymous poster hash: ba844...86d

Skrevet

Den nye regjeringen ønsker innføring av forbud  mot  fetter  og  kusine.  Min farmor og  farfar  var  3  menninger.  altså  lenger ute  en  søskenbarn. der  har  det  kommet  igjen  i   de to leddene  etter  med  Mye.  Så  ville  ikke  gamblet.  da  ville  jeg  nok adoptert

Skrevet

Jeg kjenner et par uten familiære tilknyting som fikk et barn med downs syndrom og et med ADHD.

I tillegg har jeg en onkel selv med downs syndrom uten at besteforeldrene mine er i slekt.

Et par på hjemplassen min mistet flere i spontanabort før gutten endelig var der. De var heller ikke i slekt.

En kollega av meg fikk tvillinger der den ene døde etter 5 år pga medfødt sykdom. Den andre var helt frisk. De var heller ikke i slekt.

Denne listen kan jeg gjøre enda lenger men velger å stoppe her. Listen er lang med barn som er født med mangler og skader uten at foreldrene er i slekt. I de tilfellene jeg kjenner til hvor foreldrene er søskenbarn så kjenner jeg ikke til noen tilfeller av mangler eller skader blandt barna deres.

At der er en forhøyet risiko er det nok, men den er så liten at norske myndigheter har valgt å se bort fra den ved søskenbarn.

Anonymous poster hash: 9d67e...895

Det blir for dumt å trekke frem disse eksemplene.

AD/HD årsaksforklares i arv og miljø. Down syndrom er i de aller fleste tilfeller en feil i celledelingen, altså noe som oppstår, ikke arves. I sjeldne tilfeller arves det. Da gjerne i slike tilfeller hvor mor selv har Down syndrom, enten hun har fått diagnose eller ikke. Og det er vel 1/4 som opplever en form for spontanabort. Og folk blir syke og dør, også barn selv om foreldrene ikke er i slekt.

Men risikoen øker betraktelig dersom man er kusine og fetter. Syns argumentasjonen din er tynn!

Anonymous poster hash: 0c7e1...ced

Skrevet

Mine tippoldeforeldre var søskenbarn. De fikk ti barn sammen, ingen med handikap. Mulig diagnoser som asperger, adhd, osv, men det er ikke kjent. Alle de barna fikk minst to barn hver, noen opp til fem barn. Ingenting der heller. Neste kull igjen fikk ca tre barn hver. Av de er det to med diagnoser. Så er det oss, ingen av oss har noen diagnoser. Våre barn igjen er også friske (så vidt vi vet enda). Vi snakket vel om alvorlige handikap/utviklingshemmede her, så det kan jeg med sikkerhet si at ingen har. Vi er vært heldige som ikke har noen tilfeller av slikt.

Anonymous poster hash: 3cb55...d59
Skrevet

Det er ikke overhengende fare for det nei HI...Men onkel og niese, DET syns jeg er ekkelt. De er også nærere i slekt enn søskenbarn. Tror egentlig heller ikke at det er lovlig?Anonymous poster hash: f09b9...019

Onkel og niese trenger slett ikke å være i slekt ;)Anonymous poster hash: ba844...86d

Selvsagt ikke, men da ville det vært et fullstendig irrelevant svar til spørsmålet i hi.

Ekle ekle onkelmenn som går etter niesene sine...

Anonymous poster hash: dcc94...fb9

Skrevet

I min manns slekt er det altså en fetter og kusine som har fått to barn der den ene er helt frisk, svært vakker og smart, men den yngste er veldig handikappet. De vet ikke hva som feiler han, han er snart 9 år gammel og klarer ikke å prate, gå eller kommunisere. Legene har ingen diagnose, men sier det kanskje er sterk asperger eller autisme, andre leger sier det er en hjerneskade. 

Slekten til mannen min er veldig stor, hvert barnekull har vært 5-10 søsken og de kjenner ikke alle kusinene og fetterne sine. Dette ekteparet møttes på et slektstreff i voksen alder. Jeg har forsøkt å stille noen spørsmål til min mann om det kan være at barnet er sykt siden foreldrene er i nær slekt, men da blir han veldig fornærmet og sint. 

Har noen andre her inne en relasjon til søskenbarn som har fått barn sammen? Hvordan er disse barna?

Jeg kan ikke noe for det, men jeg syntes det er så utrolig ekkelt at de er i så nær familie. 

Må si jeg er litt sjokkert over at det er mulig å spørre om slikt....Det er en rimelig frekk ting å insinuere ovenfor dem at de er årsaken til at barnet er handikappet.

Årsaken til handikappet er helt irrelevant, de behøver garantert støtte og forståelse, ikke rykter og spekulasjoner.

Anonymous poster hash: 61fd2...ce9

Skrevet

Det er ikke overhengende fare for det nei HI...Men onkel og niese, DET syns jeg er ekkelt. De er også nærere i slekt enn søskenbarn. Tror egentlig heller ikke at det er lovlig?Anonymous poster hash: f09b9...019

Onkel og niese trenger slett ikke å være i slekt ;)Anonymous poster hash: ba844...86d

Selvsagt ikke, men da ville det vært et fullstendig irrelevant svar til spørsmålet i hi.

Ekle ekle onkelmenn som går etter niesene sine...

Anonymous poster hash: dcc94...fb9

Det trenger jo ikke være en gammel gris som går etter en purung niese da.

Jeg hadde 3 barn da min pappa fikk barn med sin nye kone, så mine barn har en onkel som er yngre enn seg. Men det er jo veldig nært da, at datteren min skal bli sammen med lillebroren min føles helt feil, er det i det hele tatt lov?

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

At risikoen for skader og sykdommer på barnet øker betydelig, betyr jo ikke at risikoen er stor for at søskenbarn for barn med problemer relatert til at foreldrene er søskenbarn. De aller fleste barn fødes og lever opp friske og uten alvorlige sykdommer eller funksjonshemminger.  Akkurat hvor mange det er, vet jeg ikke. Men om jeg ser for meg barn på skolen der jeg jobber og plager / sykdommer de har som ikke skyldes påvirkninger utenfra, som f.eks skader ved fødsel, så kan det kanskje dreie seg om maks 3 barn pr hundre, om den fordobles blir det 6 barn pr hundre, og det betyr at av 100 søskenbarnfødseler så er 94 friske og raske.  Det er dermed ingen holdepunkter for å si at risikoen er betydelig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...