Anonym bruker Skrevet 22. januar 2015 #26 Skrevet 22. januar 2015 Er det virkelig sånn at dere må sitte og finne på den ene grunnen etter den andre til kalle folk noe de ikke vil bli kalt? "Jeg er sykepleier og blir ikke fornærmet når noen kaller meg søster." "Det heter jordmor selv om hun ikke er moren min, og hun blir ikke fornærmet for det." I min verden er det slik at når folk gir uttrykk for at de helst ikke vil bli kalt noe, så lar jeg være å kalle dem det. Spesilet når det er de menneskene som tar seg av barna mine, dag ut og dag inn, gir dem omsorg og varme. Hvorfor i all verden er det så himla viktig for dere å kalle disse menneskene noe de helst ikke vil bli kalt? Er det sånn at alle har noe imot det da, mener du??? Anonymous poster hash: 647d7...096 Nei da. Du kan sikkert fint klare å finne fram til en og annen barnehageansatt som synes det er såå koselig og en ære å bli kalt barnehageansatt. Men de som svarer i denne tråden gir jo klart uttrykk for at de ikke liker betegnelsen, og det strømmer på med svar og kommentarer. Og alle sier mer eller mindre det samme: Jeg driter i at de ikke liker det, for jeg SKAL kalle dem det! Igjen: Hvorfor er det så viktig for dere å kalle dem barnehagetanter? Det er på ingen måte viktig, men i barnehagen er det utallige yrkesgrupper, og jeg vet faktisk ikke hva alle er. Er det så nøye da?? Det er 180 barn i barnehagen og rundt 80 ansatte med alle sine stillingsprosenter. Forventer dere virkelig at vi har inngående kjennskap til hvilken tittel hver og en har?? Karrieresnobb, kalles det! Sykepleiere, spesialsykepleier, anestesisykepleiere, kreftsykepleier..... en spade er en spade, eller? Anonymous poster hash: 9b160...514
Teline Skrevet 22. januar 2015 #27 Skrevet 22. januar 2015 Jeg kaller renholdspersonalet for vaskedamer, og fagarbeidere for barnehagetanter. Det er ikke fordi jeg ser ned på de på noe vis eller ikke annerkjenner de tittelen de egentlig innehar, det er bare sånn det er. Men så kaller jeg en neger for en neger og da. Anonymous poster hash: 9b160...514 Du mangler generelt respekt for andre mennesker, eller?
Teline Skrevet 22. januar 2015 #28 Skrevet 22. januar 2015 Er det virkelig sånn at dere må sitte og finne på den ene grunnen etter den andre til kalle folk noe de ikke vil bli kalt? "Jeg er sykepleier og blir ikke fornærmet når noen kaller meg søster." "Det heter jordmor selv om hun ikke er moren min, og hun blir ikke fornærmet for det." I min verden er det slik at når folk gir uttrykk for at de helst ikke vil bli kalt noe, så lar jeg være å kalle dem det. Spesilet når det er de menneskene som tar seg av barna mine, dag ut og dag inn, gir dem omsorg og varme. Hvorfor i all verden er det så himla viktig for dere å kalle disse menneskene noe de helst ikke vil bli kalt? Jeg mistenker at mennesker som insisterer på å kalle andre ting de ikke vil kalles er både enkle og mangler oppdragelse.
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2015 #29 Skrevet 22. januar 2015 Jeg kaller renholdspersonalet for vaskedamer, og fagarbeidere for barnehagetanter. Det er ikke fordi jeg ser ned på de på noe vis eller ikke annerkjenner de tittelen de egentlig innehar, det er bare sånn det er. Men så kaller jeg en neger for en neger og da. Anonymous poster hash: 9b160...514 Du mangler generelt respekt for andre mennesker, eller? Hva vil du jeg skal si da? Renholderen, er det bedre? Hun ene er ikke utdanna, hva skal jeg kalle henne? Heldigvis er ingen av de jeg kjenner som jobber med dette så snobbete at de tar seg når av det. De kaller seg selv for vaskedamer og barnehagetante Anonymous poster hash: 9b160...514
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2015 #30 Skrevet 22. januar 2015 Jeg har aldri forstått hvorfor det er så himla viktig med disse titlene. Jeg er sykepleier på et legekontor, og driter i om jeg blir kalt søster eller sekretær. Viktigste er at det står sykepleier på lønnstillegg. Mannen min blir kalt bonde, men den riktige tittelen er strengt tatt agronom. Tidligere het det at han var boreriggoperatør. med fagbrev i noe tunnel og bergverkgreier. Selv kallte han seg anleggsarbeider. Hva er problemet? Jeg tror de aller fleste som kaller ansatte i barnehagen for tanter allikevel annerkjenner ulike utdannelser og titler blandt de ansatte. Barnehagetanter oppfatter jeg mer som en samlebetegnelse for alle ansatte i barnehagen. Anonymous poster hash: 37a55...1ab
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2015 #31 Skrevet 22. januar 2015 Jeg har aldri forstått hvorfor det er så himla viktig med disse titlene. Jeg er sykepleier på et legekontor, og driter i om jeg blir kalt søster eller sekretær. Viktigste er at det står sykepleier på lønnstillegg. Mannen min blir kalt bonde, men den riktige tittelen er strengt tatt agronom. Tidligere het det at han var boreriggoperatør. med fagbrev i noe tunnel og bergverkgreier. Selv kallte han seg anleggsarbeider. Hva er problemet? Jeg tror de aller fleste som kaller ansatte i barnehagen for tanter allikevel annerkjenner ulike utdannelser og titler blandt de ansatte. Barnehagetanter oppfatter jeg mer som en samlebetegnelse for alle ansatte i barnehagen. Anonymous poster hash: 37a55...1ab Lønnstillegg skulle være lønnsslipp 😂 Anonymous poster hash: 37a55...1ab
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2015 #32 Skrevet 22. januar 2015 Jeg har aldri forstått hvorfor det er så himla viktig med disse titlene. Jeg er sykepleier på et legekontor, og driter i om jeg blir kalt søster eller sekretær. Viktigste er at det står sykepleier på lønnstillegg. Mannen min blir kalt bonde, men den riktige tittelen er strengt tatt agronom. Tidligere het det at han var boreriggoperatør. med fagbrev i noe tunnel og bergverkgreier. Selv kallte han seg anleggsarbeider. Hva er problemet? Jeg tror de aller fleste som kaller ansatte i barnehagen for tanter allikevel annerkjenner ulike utdannelser og titler blandt de ansatte. Barnehagetanter oppfatter jeg mer som en samlebetegnelse for alle ansatte i barnehagen. Anonymous poster hash: 37a55...1ab Nettopp! Jeg jobbet som (og er utdannet) helsesekretær på legekontor. Ikke viktig om jeg ble kalt det, kontordame eller sekretær. Der jeg jobber nå er jeg ansatt som sekretær, men blir kalt kontordame. Og det med tilleggsutdanning! Tenke seg til. Anonymous poster hash: 9b160...514
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2015 #33 Skrevet 22. januar 2015 Jeg kaller renholdspersonalet for vaskedamer, og fagarbeidere for barnehagetanter. Det er ikke fordi jeg ser ned på de på noe vis eller ikke annerkjenner de tittelen de egentlig innehar, det er bare sånn det er. Men så kaller jeg en neger for en neger og da. Anonymous poster hash: 9b160...514 Du mangler generelt respekt for andre mennesker, eller?Hva vil du jeg skal si da? Renholderen, er det bedre? Hun ene er ikke utdanna, hva skal jeg kalle henne? Heldigvis er ingen av de jeg kjenner som jobber med dette så snobbete at de tar seg når av det. De kaller seg selv for vaskedamer og barnehagetante Anonymous poster hash: 9b160...514 Og hvor er skjellsordet i "vaskedame"? Med mindre man er mann ? Hvis "vaske" er et banneord og nå ? Er da ikke noe å ta på vei for . Om jeg sier at han er "søppeltømmer", så er ikke det vondt ment -men hva F kaller de seg om dagen a tru??? Det er sikkert noe fancy -som jeg ikke har orka å Google -som mye annet Anonymous poster hash: 647d7...096
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2015 #34 Skrevet 22. januar 2015 Jeg kaller renholdspersonalet for vaskedamer, og fagarbeidere for barnehagetanter. Det er ikke fordi jeg ser ned på de på noe vis eller ikke annerkjenner de tittelen de egentlig innehar, det er bare sånn det er. Men så kaller jeg en neger for en neger og da. Anonymous poster hash: 9b160...514 Du mangler generelt respekt for andre mennesker, eller?Hva vil du jeg skal si da? Renholderen, er det bedre? Hun ene er ikke utdanna, hva skal jeg kalle henne? Heldigvis er ingen av de jeg kjenner som jobber med dette så snobbete at de tar seg når av det. De kaller seg selv for vaskedamer og barnehagetante Anonymous poster hash: 9b160...514 Og hvor er skjellsordet i "vaskedame"? Med mindre man er mann ? Hvis "vaske" er et banneord og nå ? Er da ikke noe å ta på vei for . Om jeg sier at han er "søppeltømmer", så er ikke det vondt ment -men hva F kaller de seg om dagen a tru??? Det er sikkert noe fancy -som jeg ikke har orka å Google -som mye annet Anonymous poster hash: 647d7...096 Og tømmer søppel -er det de gjør! Så om de blir fornærma om noen nevner arbeidsoppgaven deres så er det kanskje like greit å bytte beite Anonymous poster hash: 647d7...096
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2015 #35 Skrevet 22. januar 2015 Hvorfor er det så ille å kalle en barnehageansatt for barnehagetante? Å bruke argumentet om at man ikke er tanten til barna blir jo litt teit. Jordmor er ikke min mamma og helsesøster er heller ikke min søster, men man ser ikke de griner over yrlestittelen sin? De har blitt kalt det i uminnelige tider, mens førskolelærere stadig skal skifte tittel. Er det mindreverdighetskompleks, eller hva? I en bhg er det gjerne flere forskjellige yrkesgrupper, da er det vel greit å ha en fellesbetegnelse på dem?Anonymous poster hash: 1138a...b09 Det er virkelig den dummeste sammenligningen jeg har hørt, ever! Helsesøster og jordmor ER jo yrkestitler, det er vel ikke barnehagetante! Jøssenavn.. Anonymous poster hash: ec943...d8d
Teline Skrevet 22. januar 2015 #36 Skrevet 22. januar 2015 Jeg kaller renholdspersonalet for vaskedamer, og fagarbeidere for barnehagetanter. Det er ikke fordi jeg ser ned på de på noe vis eller ikke annerkjenner de tittelen de egentlig innehar, det er bare sånn det er. Men så kaller jeg en neger for en neger og da. Anonymous poster hash: 9b160...514 Du mangler generelt respekt for andre mennesker, eller?Hva vil du jeg skal si da? Renholderen, er det bedre? Hun ene er ikke utdanna, hva skal jeg kalle henne? Heldigvis er ingen av de jeg kjenner som jobber med dette så snobbete at de tar seg når av det. De kaller seg selv for vaskedamer og barnehagetante Anonymous poster hash: 9b160...514 Hvordan begrunner du at det å mislike foreksempel barnehagetante er snobberi? Svært søkt konklusjon spør du meg.
Giss Skrevet 22. januar 2015 #37 Skrevet 22. januar 2015 Blir feil fordi tante brukt om folk man ikke er i familie med oftest er negativt ladet. ("Hun er tantete" er ikke en positivt ment setning. "Herre min hatt, for en tante" ikke heller) Søster og mor har ikke den samme negative klang i det hele tatt. Jeg bruker renholder om de som vasker uansett kjønn og pedagog/assistent/barnehageansatt om de vokse i barnehagen - men som regel omtales de jo med fornavn.
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2015 #38 Skrevet 23. januar 2015 Helsearbeider - er ikke det en lovlig fellesbetegnelse da? Møtte forresten en mannlig JORDMOR. Litt merkelig Jeg sier nå fortsatt vaskedame jeg selvom de så fint er blitt renholdsteknikere??? Er vel ikke mye utdanning der i gården heller ! Anonymous poster hash: 647d7...096 Uff, det må være vondt å være så uvitende. Mange steder må man faktisk ha fagbrev for å få lov til å jobbe som renholdsarbeider. Anonymous poster hash: 8b925...150
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2015 #39 Skrevet 23. januar 2015 Er det virkelig sånn at dere må sitte og finne på den ene grunnen etter den andre til kalle folk noe de ikke vil bli kalt? "Jeg er sykepleier og blir ikke fornærmet når noen kaller meg søster." "Det heter jordmor selv om hun ikke er moren min, og hun blir ikke fornærmet for det." I min verden er det slik at når folk gir uttrykk for at de helst ikke vil bli kalt noe, så lar jeg være å kalle dem det. Spesilet når det er de menneskene som tar seg av barna mine, dag ut og dag inn, gir dem omsorg og varme. Hvorfor i all verden er det så himla viktig for dere å kalle disse menneskene noe de helst ikke vil bli kalt? Er det sånn at alle har noe imot det da, mener du??? Anonymous poster hash: 647d7...096 Nei da. Du kan sikkert fint klare å finne fram til en og annen barnehageansatt som synes det er såå koselig og en ære å bli kalt barnehageansatt. Men de som svarer i denne tråden gir jo klart uttrykk for at de ikke liker betegnelsen, og det strømmer på med svar og kommentarer. Og alle sier mer eller mindre det samme: Jeg driter i at de ikke liker det, for jeg SKAL kalle dem det! Igjen: Hvorfor er det så viktig for dere å kalle dem barnehagetanter? Det er på ingen måte viktig, men i barnehagen er det utallige yrkesgrupper, og jeg vet faktisk ikke hva alle er. Er det så nøye da?? Det er 180 barn i barnehagen og rundt 80 ansatte med alle sine stillingsprosenter. Forventer dere virkelig at vi har inngående kjennskap til hvilken tittel hver og en har?? Karrieresnobb, kalles det! Sykepleiere, spesialsykepleier, anestesisykepleiere, kreftsykepleier..... en spade er en spade, eller? Anonymous poster hash: 9b160...514 Karrieresnobb når man jobber i barnehage.........den var ny Anonymous poster hash: 8b925...150
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2015 #40 Skrevet 23. januar 2015 Blir feil fordi tante brukt om folk man ikke er i familie med oftest er negativt ladet. ("Hun er tantete" er ikke en positivt ment setning. "Herre min hatt, for en tante" ikke heller) Søster og mor har ikke den samme negative klang i det hele tatt. Jeg bruker renholder om de som vasker uansett kjønn og pedagog/assistent/barnehageansatt om de vokse i barnehagen - men som regel omtales de jo med fornavn. Selvsagt. Om man velger å tenke at ordet tante omtrent er det samme som tantete, så blir det jo negativt. Nå bruker jeg aldri de betegnelsene om hverandre, så det er virkelig ikke et problem. Når jeg gikk i bhg kalte vi de ansatte for "Tante Lise". Kan ikke huske noen ble fornærma, og ja, de hadde faktisk utdannelser da og. Min egen tante, av kjøtt og blod, jobbet i bhg. Men hun er egentlig barnepleier. Hva skal hun tittuleres som da? Det blir bare for dumt å tenke at alt har en negativ baktanke. Anonymous poster hash: 9b160...514
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2015 #41 Skrevet 23. januar 2015 Er det virkelig sånn at dere må sitte og finne på den ene grunnen etter den andre til kalle folk noe de ikke vil bli kalt? "Jeg er sykepleier og blir ikke fornærmet når noen kaller meg søster." "Det heter jordmor selv om hun ikke er moren min, og hun blir ikke fornærmet for det." I min verden er det slik at når folk gir uttrykk for at de helst ikke vil bli kalt noe, så lar jeg være å kalle dem det. Spesilet når det er de menneskene som tar seg av barna mine, dag ut og dag inn, gir dem omsorg og varme. Hvorfor i all verden er det så himla viktig for dere å kalle disse menneskene noe de helst ikke vil bli kalt? Er det sånn at alle har noe imot det da, mener du??? Anonymous poster hash: 647d7...096 Nei da. Du kan sikkert fint klare å finne fram til en og annen barnehageansatt som synes det er såå koselig og en ære å bli kalt barnehageansatt. Men de som svarer i denne tråden gir jo klart uttrykk for at de ikke liker betegnelsen, og det strømmer på med svar og kommentarer. Og alle sier mer eller mindre det samme: Jeg driter i at de ikke liker det, for jeg SKAL kalle dem det! Igjen: Hvorfor er det så viktig for dere å kalle dem barnehagetanter? Det er på ingen måte viktig, men i barnehagen er det utallige yrkesgrupper, og jeg vet faktisk ikke hva alle er. Er det så nøye da?? Det er 180 barn i barnehagen og rundt 80 ansatte med alle sine stillingsprosenter. Forventer dere virkelig at vi har inngående kjennskap til hvilken tittel hver og en har?? Karrieresnobb, kalles det! Sykepleiere, spesialsykepleier, anestesisykepleiere, kreftsykepleier..... en spade er en spade, eller? Anonymous poster hash: 9b160...514 Karrieresnobb når man jobber i barnehage.........den var ny Anonymous poster hash: 8b925...150 Dette med tittel har aldri vært et tema tidligere. Ja, karrieresnobb! "Jeg har gått 3 år på høyskole og finner meg ikke i å bli kalt tante. Jeg er pedagogisk leder med tilleggsutdanning!!".... Come on! Ja, dere er flotte og flinke, dere gjør en superviktig jobb og jeg setter så uendelig stor pris på jobben de ansatte i barnehagen gjør, men selv om jeg kaller de for barnehagetanter så betyr ikke det at jeg ikke annerkjenner dere deres utdannelse og faglige dyktighet! Anonymous poster hash: 9b160...514
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2015 #42 Skrevet 23. januar 2015 Er det virkelig sånn at dere må sitte og finne på den ene grunnen etter den andre til kalle folk noe de ikke vil bli kalt? "Jeg er sykepleier og blir ikke fornærmet når noen kaller meg søster." "Det heter jordmor selv om hun ikke er moren min, og hun blir ikke fornærmet for det." I min verden er det slik at når folk gir uttrykk for at de helst ikke vil bli kalt noe, så lar jeg være å kalle dem det. Spesilet når det er de menneskene som tar seg av barna mine, dag ut og dag inn, gir dem omsorg og varme. Hvorfor i all verden er det så himla viktig for dere å kalle disse menneskene noe de helst ikke vil bli kalt? Er det sånn at alle har noe imot det da, mener du??? Anonymous poster hash: 647d7...096 Nei da. Du kan sikkert fint klare å finne fram til en og annen barnehageansatt som synes det er såå koselig og en ære å bli kalt barnehageansatt. Men de som svarer i denne tråden gir jo klart uttrykk for at de ikke liker betegnelsen, og det strømmer på med svar og kommentarer. Og alle sier mer eller mindre det samme: Jeg driter i at de ikke liker det, for jeg SKAL kalle dem det! Igjen: Hvorfor er det så viktig for dere å kalle dem barnehagetanter? Det er på ingen måte viktig, men i barnehagen er det utallige yrkesgrupper, og jeg vet faktisk ikke hva alle er. Er det så nøye da?? Det er 180 barn i barnehagen og rundt 80 ansatte med alle sine stillingsprosenter. Forventer dere virkelig at vi har inngående kjennskap til hvilken tittel hver og en har?? Karrieresnobb, kalles det! Sykepleiere, spesialsykepleier, anestesisykepleiere, kreftsykepleier..... en spade er en spade, eller? Anonymous poster hash: 9b160...514 Karrieresnobb når man jobber i barnehage.........den var ny Anonymous poster hash: 8b925...150 Dette med tittel har aldri vært et tema tidligere. Ja, karrieresnobb! "Jeg har gått 3 år på høyskole og finner meg ikke i å bli kalt tante. Jeg er pedagogisk leder med tilleggsutdanning!!".... Come on! Ja, dere er flotte og flinke, dere gjør en superviktig jobb og jeg setter så uendelig stor pris på jobben de ansatte i barnehagen gjør, men selv om jeg kaller de for barnehagetanter så betyr ikke det at jeg ikke annerkjenner dere deres utdannelse og faglige dyktighet! Anonymous poster hash: 9b160...514 Helt enig Anonymous poster hash: 647d7...096
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2015 #43 Skrevet 23. januar 2015 Er det virkelig sånn at dere må sitte og finne på den ene grunnen etter den andre til kalle folk noe de ikke vil bli kalt? "Jeg er sykepleier og blir ikke fornærmet når noen kaller meg søster." "Det heter jordmor selv om hun ikke er moren min, og hun blir ikke fornærmet for det." I min verden er det slik at når folk gir uttrykk for at de helst ikke vil bli kalt noe, så lar jeg være å kalle dem det. Spesilet når det er de menneskene som tar seg av barna mine, dag ut og dag inn, gir dem omsorg og varme. Hvorfor i all verden er det så himla viktig for dere å kalle disse menneskene noe de helst ikke vil bli kalt? Er det sånn at alle har noe imot det da, mener du??? Anonymous poster hash: 647d7...096 Nei da. Du kan sikkert fint klare å finne fram til en og annen barnehageansatt som synes det er såå koselig og en ære å bli kalt barnehageansatt. Men de som svarer i denne tråden gir jo klart uttrykk for at de ikke liker betegnelsen, og det strømmer på med svar og kommentarer. Og alle sier mer eller mindre det samme: Jeg driter i at de ikke liker det, for jeg SKAL kalle dem det! Igjen: Hvorfor er det så viktig for dere å kalle dem barnehagetanter? Det er på ingen måte viktig, men i barnehagen er det utallige yrkesgrupper, og jeg vet faktisk ikke hva alle er. Er det så nøye da?? Det er 180 barn i barnehagen og rundt 80 ansatte med alle sine stillingsprosenter. Forventer dere virkelig at vi har inngående kjennskap til hvilken tittel hver og en har?? Karrieresnobb, kalles det! Sykepleiere, spesialsykepleier, anestesisykepleiere, kreftsykepleier..... en spade er en spade, eller? Anonymous poster hash: 9b160...514 Karrieresnobb når man jobber i barnehage.........den var ny Anonymous poster hash: 8b925...150 Dette med tittel har aldri vært et tema tidligere. Ja, karrieresnobb! "Jeg har gått 3 år på høyskole og finner meg ikke i å bli kalt tante. Jeg er pedagogisk leder med tilleggsutdanning!!".... Come on! Ja, dere er flotte og flinke, dere gjør en superviktig jobb og jeg setter så uendelig stor pris på jobben de ansatte i barnehagen gjør, men selv om jeg kaller de for barnehagetanter så betyr ikke det at jeg ikke annerkjenner dere deres utdannelse og faglige dyktighet! Anonymous poster hash: 9b160...514 Denne diskusjonen var høyaktuell på 70-tallet. Altså har den vært på agendaen i over 40 år. Du henger bare LITT etter. Anonymous poster hash: c30c8...a7c
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2015 #44 Skrevet 23. januar 2015 Er det virkelig sånn at dere må sitte og finne på den ene grunnen etter den andre til kalle folk noe de ikke vil bli kalt? "Jeg er sykepleier og blir ikke fornærmet når noen kaller meg søster." "Det heter jordmor selv om hun ikke er moren min, og hun blir ikke fornærmet for det." I min verden er det slik at når folk gir uttrykk for at de helst ikke vil bli kalt noe, så lar jeg være å kalle dem det. Spesilet når det er de menneskene som tar seg av barna mine, dag ut og dag inn, gir dem omsorg og varme. Hvorfor i all verden er det så himla viktig for dere å kalle disse menneskene noe de helst ikke vil bli kalt? Er det sånn at alle har noe imot det da, mener du??? Anonymous poster hash: 647d7...096 Nei da. Du kan sikkert fint klare å finne fram til en og annen barnehageansatt som synes det er såå koselig og en ære å bli kalt barnehageansatt. Men de som svarer i denne tråden gir jo klart uttrykk for at de ikke liker betegnelsen, og det strømmer på med svar og kommentarer. Og alle sier mer eller mindre det samme: Jeg driter i at de ikke liker det, for jeg SKAL kalle dem det! Igjen: Hvorfor er det så viktig for dere å kalle dem barnehagetanter? Det er på ingen måte viktig, men i barnehagen er det utallige yrkesgrupper, og jeg vet faktisk ikke hva alle er. Er det så nøye da?? Det er 180 barn i barnehagen og rundt 80 ansatte med alle sine stillingsprosenter. Forventer dere virkelig at vi har inngående kjennskap til hvilken tittel hver og en har?? Karrieresnobb, kalles det! Sykepleiere, spesialsykepleier, anestesisykepleiere, kreftsykepleier..... en spade er en spade, eller? Anonymous poster hash: 9b160...514 Karrieresnobb når man jobber i barnehage.........den var ny Anonymous poster hash: 8b925...150 Dette med tittel har aldri vært et tema tidligere. Ja, karrieresnobb! "Jeg har gått 3 år på høyskole og finner meg ikke i å bli kalt tante. Jeg er pedagogisk leder med tilleggsutdanning!!".... Come on! Ja, dere er flotte og flinke, dere gjør en superviktig jobb og jeg setter så uendelig stor pris på jobben de ansatte i barnehagen gjør, men selv om jeg kaller de for barnehagetanter så betyr ikke det at jeg ikke annerkjenner dere deres utdannelse og faglige dyktighet! Anonymous poster hash: 9b160...514 Denne diskusjonen var høyaktuell på 70-tallet. Altså har den vært på agendaen i over 40 år. Du henger bare LITT etter. Anonymous poster hash: c30c8...a7c Jada men da ser du resultatet ? Visse ting henger bare igjen Anonymous poster hash: 647d7...096
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2015 #45 Skrevet 23. januar 2015 Er det virkelig sånn at dere må sitte og finne på den ene grunnen etter den andre til kalle folk noe de ikke vil bli kalt? "Jeg er sykepleier og blir ikke fornærmet når noen kaller meg søster." "Det heter jordmor selv om hun ikke er moren min, og hun blir ikke fornærmet for det." I min verden er det slik at når folk gir uttrykk for at de helst ikke vil bli kalt noe, så lar jeg være å kalle dem det. Spesilet når det er de menneskene som tar seg av barna mine, dag ut og dag inn, gir dem omsorg og varme. Hvorfor i all verden er det så himla viktig for dere å kalle disse menneskene noe de helst ikke vil bli kalt? Er det sånn at alle har noe imot det da, mener du??? Anonymous poster hash: 647d7...096 Nei da. Du kan sikkert fint klare å finne fram til en og annen barnehageansatt som synes det er såå koselig og en ære å bli kalt barnehageansatt. Men de som svarer i denne tråden gir jo klart uttrykk for at de ikke liker betegnelsen, og det strømmer på med svar og kommentarer. Og alle sier mer eller mindre det samme: Jeg driter i at de ikke liker det, for jeg SKAL kalle dem det! Igjen: Hvorfor er det så viktig for dere å kalle dem barnehagetanter? Det er på ingen måte viktig, men i barnehagen er det utallige yrkesgrupper, og jeg vet faktisk ikke hva alle er. Er det så nøye da?? Det er 180 barn i barnehagen og rundt 80 ansatte med alle sine stillingsprosenter. Forventer dere virkelig at vi har inngående kjennskap til hvilken tittel hver og en har?? Karrieresnobb, kalles det! Sykepleiere, spesialsykepleier, anestesisykepleiere, kreftsykepleier..... en spade er en spade, eller? Anonymous poster hash: 9b160...514 Karrieresnobb når man jobber i barnehage.........den var ny Anonymous poster hash: 8b925...150 Dette med tittel har aldri vært et tema tidligere. Ja, karrieresnobb! "Jeg har gått 3 år på høyskole og finner meg ikke i å bli kalt tante. Jeg er pedagogisk leder med tilleggsutdanning!!".... Come on! Ja, dere er flotte og flinke, dere gjør en superviktig jobb og jeg setter så uendelig stor pris på jobben de ansatte i barnehagen gjør, men selv om jeg kaller de for barnehagetanter så betyr ikke det at jeg ikke annerkjenner dere deres utdannelse og faglige dyktighet! Anonymous poster hash: 9b160...514 Denne diskusjonen var høyaktuell på 70-tallet. Altså har den vært på agendaen i over 40 år. Du henger bare LITT etter. Anonymous poster hash: c30c8...a7c Jada men da ser du resultatet ? Visse ting henger bare igjen Anonymous poster hash: 647d7...096 Nåja. De fleste er oppegående nok til å droppe tantebenevnelsen. Så har du noen få som lever i fortiden og er passe historieløse. Anonymous poster hash: c30c8...a7c
HeltAnonym Skrevet 23. januar 2015 #46 Skrevet 23. januar 2015 Men kjære vene da, er det så vanskelig å bare kutte ut barnehagetante og erstatte det med barnehageansatte?? Ingen forventer dere skal gå rundt å vite hvilken utdanning hver enkelt har, men forventer at vi blir kalt ved navnene våre og om dere skal ha en fellesbenevnelse så si Bhgansatte/personale.. Er det virkelig så vanskelig?? Barnehagetante var vanlig å si på 80-starten av 90 tallet.. Nå er vi i 2015 og bhg har en helt annen rolle enn før og vi er mer enn bare koselige "tanter" som passer på barna mens dere er på jobb!
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2015 #47 Skrevet 23. januar 2015 Men kjære vene da, er det så vanskelig å bare kutte ut barnehagetante og erstatte det med barnehageansatte?? Ingen forventer dere skal gå rundt å vite hvilken utdanning hver enkelt har, men forventer at vi blir kalt ved navnene våre og om dere skal ha en fellesbenevnelse så si Bhgansatte/personale.. Er det virkelig så vanskelig?? Barnehagetante var vanlig å si på 80-starten av 90 tallet.. Nå er vi i 2015 og bhg har en helt annen rolle enn før og vi er mer enn bare koselige "tanter" som passer på barna mens dere er på jobb! Nei, for de som skriker høyest er de som vil tittuleres med tittel. Barnehageansatte er nemlig ikke bra nok! Anonymous poster hash: 9b160...514
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2015 #48 Skrevet 23. januar 2015 Helsearbeider - er ikke det en lovlig fellesbetegnelse da? Møtte forresten en mannlig JORDMOR. Litt merkelig Jeg sier nå fortsatt vaskedame jeg selvom de så fint er blitt renholdsteknikere??? Er vel ikke mye utdanning der i gården heller ! Anonymous poster hash: 647d7...096 jøsse navn.. skulle likt å sett hvordan du hadde reagert om du skulle blitt operert på en operasjonsstue vasket av ei vaskedame og ikke fagpersonell, det sykehuset ville jeg løpt ut av for å si det sånn. å antyde at alle kan vaske er en generell misoppfatning. joda, de fleste kan holde det nogen lunde (synlig) rent hjemme hos seg selv, flytte rundt på støv og dritt. men renhold mtp smittevern og hygienetiltak, har til gode å møte "lekfolk" som har peiling på hva de snakker om Anonymous poster hash: f237c...8b2
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2015 #49 Skrevet 23. januar 2015 Jeg kaller renholdspersonalet for vaskedamer, og fagarbeidere for barnehagetanter. Det er ikke fordi jeg ser ned på de på noe vis eller ikke annerkjenner de tittelen de egentlig innehar, det er bare sånn det er. Men så kaller jeg en neger for en neger og da. Anonymous poster hash: 9b160...514 Du mangler generelt respekt for andre mennesker, eller? Hva vil du jeg skal si da? Renholderen, er det bedre? Hun ene er ikke utdanna, hva skal jeg kalle henne? Heldigvis er ingen av de jeg kjenner som jobber med dette så snobbete at de tar seg når av det. De kaller seg selv for vaskedamer og barnehagetante Anonymous poster hash: 9b160...514 en renholder uten fagbrev er en renholder, en renholder MED fagbrevet er en renholdsoperatør det er en yrkestittel selv om o'store Du finner deg for fin til å utøve slike oppgaver som faktisk får samfundet til å gå rundt... Anonymous poster hash: f237c...8b2
Giss Skrevet 23. januar 2015 #50 Skrevet 23. januar 2015 (endret) Blir feil fordi tante brukt om folk man ikke er i familie med oftest er negativt ladet. ("Hun er tantete" er ikke en positivt ment setning. "Herre min hatt, for en tante" ikke heller) Søster og mor har ikke den samme negative klang i det hele tatt. Jeg bruker renholder om de som vasker uansett kjønn og pedagog/assistent/barnehageansatt om de vokse i barnehagen - men som regel omtales de jo med fornavn. Selvsagt. Om man velger å tenke at ordet tante omtrent er det samme som tantete, så blir det jo negativt. Nå bruker jeg aldri de betegnelsene om hverandre, så det er virkelig ikke et problem. Når jeg gikk i bhg kalte vi de ansatte for "Tante Lise". Kan ikke huske noen ble fornærma, og ja, de hadde faktisk utdannelser da og. Min egen tante, av kjøtt og blod, jobbet i bhg. Men hun er egentlig barnepleier. Hva skal hun tittuleres som da? Det blir bare for dumt å tenke at alt har en negativ baktanke. Anonymous poster hash: 9b160...514 Jeg bruker uansett bare å titulere folk med fornavn - og det samme gjøres av ungene i barnehagen her. Jeg bruker heller ikke ordet tante negativt men andre gjør det. Ordet brukes på den måten. Uansett om du og jeg gjør det. Endret 23. januar 2015 av Giss
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå