Gå til innhold

Barnehagetante, jordmor og helsesøster

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor er det så ille å kalle en barnehageansatt for barnehagetante? Å bruke argumentet om at man ikke er tanten til barna blir jo litt teit. Jordmor er ikke min mamma og helsesøster er heller ikke min søster, men man ser ikke de griner over yrlestittelen sin? De har blitt kalt det i uminnelige tider, mens førskolelærere stadig skal skifte tittel.

Er det mindreverdighetskompleks, eller hva?

I en bhg er det gjerne flere forskjellige yrkesgrupper, da er det vel greit å ha en fellesbetegnelse på dem?

Anonymous poster hash: 1138a...b09

Fortsetter under...

Gjest flykræsj
Skrevet

Fordi jordmor og helsesøster er yrkestitler, det er ikke barnehagetante.. Det er forskjell på en bhgassistent og en førskolelærer. På samme måte er det forskjell på en sykepleier, en hjelpepleier og en lege, selv om alle tre befinner seg på en sykehusavdeling og jobber med pasienter.

Skrevet

Helsearbeider - er ikke det en lovlig fellesbetegnelse da?

Møtte forresten en mannlig JORDMOR. Litt merkelig ;)

Jeg sier nå fortsatt vaskedame jeg selvom de så fint er blitt renholdsteknikere??? Er vel ikke mye utdanning der i gården heller !

Anonymous poster hash: 647d7...096

Skrevet

Jeg sier nå fortsatt vaskedame jeg selvom de så fint er blitt renholdsteknikere??? Er vel ikke mye utdanning der i gården heller ! Anonymous poster hash: 647d7...096

Der heller?

De fleste renholdsarbeiderene jeg vet om har fagbrev, og førskolelærere har høyskole.

Skrevet

Har jobbet i bhg selv og synes "barnehagetante" er en ærefull tittel! Den skaper varme og trygghet!

Synes d er helt dustete å bli fornærmet over å bli kalt tante!

Nei, man er ikke i slekt, men man er faktisk en av barnets hovedomsorgspersoner i d daglige...

Man lærer mye i bhg: sosiale "regler", køkultur og venting, man lærer sanger, regler og kanskje bokstaver og tall. Man går på turer, man lager mat, man maler og perler, d er mye, mye, mye mer. Men d viktigeste er at barnet blir passet på og føler seg trygt, at d får kos og omsorg.

Tante = kjærlighet :)

Anonymous poster hash: 77269...a5a

Skrevet

Jeg kaller renholdspersonalet for vaskedamer, og fagarbeidere for barnehagetanter. Det er ikke fordi jeg ser ned på de på noe vis eller ikke annerkjenner de tittelen de egentlig innehar, det er bare sånn det er. Men så kaller jeg en neger for en neger og da.

Anonymous poster hash: 9b160...514

Annonse

Skrevet

Har jobbet i bhg selv og synes "barnehagetante" er en ærefull tittel! Den skaper varme og trygghet!

Synes d er helt dustete å bli fornærmet over å bli kalt tante!

Nei, man er ikke i slekt, men man er faktisk en av barnets hovedomsorgspersoner i d daglige...

Man lærer mye i bhg: sosiale "regler", køkultur og venting, man lærer sanger, regler og kanskje bokstaver og tall. Man går på turer, man lager mat, man maler og perler, d er mye, mye, mye mer. Men d viktigeste er at barnet blir passet på og føler seg trygt, at d får kos og omsorg.

Tante = kjærlighet :)

Anonymous poster hash: 77269...a5a

Du kan være en god omsorgsperson og være en trygg person for barna uten å bli kalt tante også vet du.

Jeg har da virkelig ikke tatt 3 års utdanning for å bli kalt tante..

Skrevet

Jeg sier nå fortsatt vaskedame jeg selvom de så fint er blitt renholdsteknikere??? Er vel ikke mye utdanning der i gården heller !

Barnehagetantene i vår bhg kaller han som vasker der for vaskemannen. Regner med de synes det er greit å bli kalt tanter da, siden de tydeligvis ikke tar sånt så høytidelig. :P

Anonymous poster hash: fd59a...fc0

Gjest flykræsj
Skrevet

Jeg synes tante blir litt lettvint rett og slett. Ja, de gir barna omsorg og er snille. Likevel er det i barnehagen et pedagogisk opplegg basert på kunnskap om barns utvikling, forutsetninger for læring, tilknytning osv. Det kan man neppe si at en tante i familien gjør når hun sitter barnevakt, samme hvor snill og grei hun er. Derfor er jeg opptatt av ikke å kalle ansatte i bhg for "tanter". Barnehagen vår var forøvrig uten førskolelærer i 2 uker en gang. Jeg kan love at det var stor forskjell på kvaliteten med og uten førskolelærer. Assistent og førskolelærer har ulik kunnskap og ulike roller i en barnehage- hvilket gjør det til et helhetlig og godt tilbud. Jeg jobber ikke i barnehage selv, men samarbeider med barnehager gjennom jobb. Har stor respekt for de som jobber der, og bruker derfor deres yrkestitler.

Skrevet (endret)

Hvorfor er det så ille å kalle en barnehageansatt for barnehagetante? Å bruke argumentet om at man ikke er tanten til barna blir jo litt teit. Jordmor er ikke min mamma og helsesøster er heller ikke min søster, men man ser ikke de griner over yrlestittelen sin? De har blitt kalt det i uminnelige tider, mens førskolelærere stadig skal skifte tittel.

I en bhg er det gjerne flere forskjellige yrkesgrupper, da er det vel greit å ha en fellesbetegnelse på dem?

Jordmor og helsesøster er en yrkestittel. Barnehagetante er et begrep for folk som ikke gidder å sette seg inn i hva de menneskene som passer barna deres hver eneste, faktisk er utdannet som. 

Hvis du på død og liv vil ha en samlebetegnelse kan du kalle dem barnehagepersonell, de voksne i barnehagen, barnehagepersonell ol. Jeg ser ikke poenget med å insistere på å bruke begrepet barnehagetante når de det gjelder klart gir uttrykk for at de ønsker å bli titulert med yrkestitlene sine, slik alle andre utdannede mennesker for lov til. Sier du brannonkel og polititante? Begrepene "jordmor" og "helsesøster" kunne med fordel byttes ut med nøytrale begrepet, å bruke dem som unnskyldning for å fortsette å si barnehagetante blir for dumt. Hva er så forferdelig vanskelig med å bytte ut "tante" med "lærer"?

Endret av Jezebel
Skrevet

Dere som er så forferdelig opptatt av at førskolelærere skal kalles barnehagetante: Kommer dere til å insistere på å kalle barnas lærere for skoletante når de begynner på skolen? "Skoletante er jo såååååå kooooselig".

Skrevet

Dere som er så forferdelig opptatt av at førskolelærere skal kalles barnehagetante: Kommer dere til å insistere på å kalle barnas lærere for skoletante når de begynner på skolen? "Skoletante er jo såååååå kooooselig".

Nei, da heter det frøken. :P

Anonymous poster hash: fd59a...fc0

Skrevet

Sykepleier het sykesøster før. Det er vel en måte å skape nærhet til omsorgspersoner. Jeg pleier bare å si ped.leder eller assistent i barnehagen. Men, husker som barn at det var koselig å ha barnehagetanter

Anonymous poster hash: 2f5f3...0c7

Annonse

Skrevet

Jeg kaller renholdspersonalet for vaskedamer, og fagarbeidere for barnehagetanter. Det er ikke fordi jeg ser ned på de på noe vis eller ikke annerkjenner de tittelen de egentlig innehar, det er bare sånn det er. Men så kaller jeg en neger for en neger og da.

Ok, så det du prøver å si, er at du er litt enkel?

Skrevet

I en bhg er det gjerne flere forskjellige yrkesgrupper, da er det vel greit å ha en fellesbetegnelse på dem?Anonymous poster hash: 1138a...b09

Jordmor og helsesøster er en yrkestittel. Barnehagetante er et begrep for folk som ikke gidder å sette seg inn i hva de menneskene som passer barna deres hver eneste, faktisk er utdannet som. 

Hvis du på død og liv vil ha en samlebetegnelse kan du kalle dem barnehagepersonell, de voksne i barnehagen, barnehagepersonell ol. Jeg ser ikke poenget med å insistere på å bruke begrepet barnehagetante når de det gjelder klart gir uttrykk for at de ønsker å bli titulert med yrkestitlene sine, slik alle andre utdannede mennesker for lov til. Sier du brannonkel og polititante? Begrepene "jordmor" og "helsesøster" kunne med fordel byttes ut med nøytrale begrepet, å bruke dem som unnskyldning for å fortsette å si barnehagetante blir for dumt. Hva er så forferdelig vanskelig med å bytte ut "tante" med "lærer"?

Alle som jobber i en bhg er ikke barnehagelærere. Noen er assistenter, noen har annen pedagogisk bakgrunn.

Å trekke inn skoletante og brannonkel blir tåpelig, det har aldri vært vanlige uttrykk. Men frøken og brannmann er det mange som bruker.

Jeg vet ikke om noen yrkesgruppe som er så opptatt av yrkestittel som barnehagelærerene, altså. Hva med å slappe av litt, dere gjør en strålende jobb samme hva dere kalles.

Skrevet

Det jeg prøver og si er at man trenger ikke lage er problem ut av den minste lille ting her i verden.

Skrevet

Det jeg prøver og si er at man trenger ikke lage er problem ut av den minste lille ting her i verden.

Q.E.D.

Skrevet

Q.E.D.

Enkel sa du?

Skrevet

Haha er så mange "eksperter" her inne at det burde jo vært plassen folk lette om de søkte etter noen med doktorgraden altmuligmann !!! Noen vet "best" alt om alt!!!! Ikke mye selvinnsikt der akkurat ;)

Skrevet

Jeg er sykepleier men av den eldre generasjon av pasienter blir jeg ofte omtalt som søster! Gjør meg overhodet ingenting og blir iallfall ikke fornærmet!

Skal jeg si at jeg har da virkelig ikke gått 3 år på høyskole for å bli kalt søster av den eldre generasjon som er vant med at sykepleier het sykesøster i "gamle dager"?

Anonymous poster hash: d3210...502

Skrevet

Er det virkelig sånn at dere må sitte og finne på den ene grunnen etter den andre til kalle folk noe de ikke vil bli kalt?

"Jeg er sykepleier og blir ikke fornærmet når noen kaller meg søster."

"Det heter jordmor selv om hun ikke er moren min, og hun blir ikke fornærmet for det."

I min verden er det slik at når folk gir uttrykk for at de helst ikke vil bli kalt noe, så lar jeg være å kalle dem det. Spesilet når det er de menneskene som tar seg av barna mine, dag ut og dag inn, gir dem omsorg og varme.

Hvorfor i all verden er det så himla viktig for dere å kalle disse menneskene noe de helst ikke vil bli kalt?

Skrevet

Er det virkelig sånn at dere må sitte og finne på den ene grunnen etter den andre til kalle folk noe de ikke vil bli kalt?

"Det heter jordmor selv om hun ikke er moren min, og hun blir ikke fornærmet for det."

I min verden er det slik at når folk gir uttrykk for at de helst ikke vil bli kalt noe, så lar jeg være å kalle dem det. Spesilet når det er de menneskene som tar seg av barna mine, dag ut og dag inn, gir dem omsorg og varme.

Hvorfor i all verden er det så himla viktig for dere å kalle disse menneskene noe de helst ikke vil bli kalt?

Er det sånn at alle har noe imot det da, mener du???

Skrevet

Jeg synes man skal gjøre så godt man kan, og bruke folks yrkestitler. Det kunne f.eks. ikke falle meg inn å kalle de som vasker på jobben min for noe annet enn renholdspersonalet. De som jobber på SFO der ungene går, er barneveiledere, da ungene gikk i barnehagen, var jeg ikke alltid sikker på riktig tittel, så da snakket jeg om "de voksne i barnehagen". Ingen av dem som jobbet der, var mine barns tanter, så det kalte vi dem i hvert fall ikke. Selv kaller jeg meg selv lærer, bruker kun den lange tittelen skriftlig eller i formelle sammenhenger.

Anonymous poster hash: 9e236...e4d

Skrevet

jeg finner ikke på en grunn som du så fint kaller det, men jeg sier at JEG bryr meg ikke at jeg blir kalt for søster som sykepleier!

Anonymous poster hash: d3210...502

Skrevet

Er det sånn at alle har noe imot det da, mener du??? Anonymous poster hash: 647d7...096

Nei da. Du kan sikkert fint klare å finne fram til en og annen barnehageansatt som synes det er såå koselig og en ære å bli kalt barnehageansatt. Men de som svarer i denne tråden gir jo klart uttrykk for at de ikke liker betegnelsen, og det strømmer på med svar og kommentarer. Og alle sier mer eller mindre det samme: Jeg driter i at de ikke liker det, for jeg SKAL kalle dem det!

Igjen: Hvorfor er det så viktig for dere å kalle dem barnehagetanter?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...