Anonym bruker Skrevet 22. januar 2015 #1 Skrevet 22. januar 2015 Gutten min skal nå opp i 8. klasse til høsten, og han klarer ikke bestemme seg for hva språk han skal velge. Hva er fordelene og bakdelene med de forskjellige språkene spansk, fransk og tysk? Anonymous poster hash: cb93d...81a
Babykilo Skrevet 22. januar 2015 #2 Skrevet 22. januar 2015 Det kommer an på mange faktorer; snakker noen andre hjemme et av disse språkene slik at det er mulig å få hjelp? Hvordan er lærerne i de ulike språkene (morsmål, lang erfaring)? Har dere noen fremtidsutsikter som tilsier at et av språkene er mer viktig? Generelt vil jeg si at spansk er et 'motespråk' i den forstand at det har vært veldig populært den siste tiden, men alle språkene er jo nyttige å kunne. Tysk er det språket som ligger nærmest norsk både i uttale, rettskriving og grammatikk. På den måten er det antagelig litt lettere å lære seg. Han kan ikke velge noe direkte feil her. Hva har han mest lyst til?
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2015 #3 Skrevet 22. januar 2015 Jeg er selv veldig frankofil og snakker flytende fransk, pluss en del spansk. For en som ikke har noen som helst preferanser i noen retning, tror jeg likevel spansk er best: Spansk er lett å lære, har ganske enkel uttale og det er et verdensspråk som snakkes i store deler av verden Når det gjelder de andre: fransk er et fantastisk språk, men er ganske komplisert å lære Tysk ligner jo litt på norsk, men jeg vet ikke helt hvor ofte man vil ha behov for å kunne det, f.eks i jobbsammenheng. Anonymous poster hash: add82...58e
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2015 #4 Skrevet 22. januar 2015 Spansk er et verdenspråk man kan få god bruk for! Jeg har lært både spansk og fransk på skole, og jeg må nok si at jeg foretrekker spansk. De to språkene har endel likheter, så lærer du spansk, vil du ha lett for å lære fransk og omvendt.. Anonymous poster hash: a5a9b...e8b
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2015 #5 Skrevet 22. januar 2015 Tysk er antagelig det nyttigste i forhold til jobbmarked og denslags, men det er jo uendelig med individuelle variasjoner her. Anonymous poster hash: 84a15...d93
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2015 #6 Skrevet 22. januar 2015 Fransk er vanskeligst å lære, så om han ikke "brenner for" å lære akkurat det språket ville jeg ikke valgt fransk. På skolen her oppfordrer de elever som ikke har 100% kontroll på engelsk å velge bort tredjespråket, det er viktigere å bli god i engelsk enn å bruke energi på enda et fremmedspråk. Man brenner ingen broer i dag ved å velge bort enda et fremmedspråk på ungdomsskolen. Min sønn har tysk, men hadde jeg fått velge ville jeg satt han opp på enten arbeidslivsfag eller engelsk. Han har fremtidsplanene klare og skal bli elektriker, samtidig som han sliter med å holde snittet sitt på 4. Han synes det er mye arbeid, mye lekser, synes det er slitsomt med nynorsk osv nå på ungdomsskolen og jeg tenker at han ikke trenger tysk, ihvertfall ikke enda. Skulle han ombestemme seg og ikke ville bli elektriker likevel er det ikke noe problem at han ikke har hatt to fremmedspråk på ungdomsskolen. Men han velger selvfølgelig selv, og har tysk på skolen. Anonymous poster hash: acb53...a63
JessicaM50 Skrevet 22. januar 2015 #7 Skrevet 22. januar 2015 Tysk har den verste grammatikken, fransk er vanskeligst på uttale, og spansk er ganske lett sammenlignet med de to andre.
Appelsinpiken Skrevet 22. januar 2015 #8 Skrevet 22. januar 2015 Spansk og tysk har da samme grammatikkoppbygning. Hva vil han bli når han blir voksen da? Om han har lyst å bli ingeniør eller noe innen bygg, anlegg, handel etc er det lurest å ta tysk. Tysk er etterspurt i arbeidsmarkedet. Om han heller vil bli noe innen reiseliv o.l ville jeg valgt spansk.
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2015 #9 Skrevet 22. januar 2015 Spansk og tysk har da samme grammatikkoppbygning. Hva vil han bli når han blir voksen da? Om han har lyst å bli ingeniør eller noe innen bygg, anlegg, handel etc er det lurest å ta tysk. Tysk er etterspurt i arbeidsmarkedet. Om han heller vil bli noe innen reiseliv o.l ville jeg valgt spansk. Spansk og tysk har ekstremt forskjellig grammatikk. Anonymous poster hash: add82...58e
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2015 #10 Skrevet 22. januar 2015 Jeg tok tysk første året - men er veldig glad jeg byttet over til fordypning i engelsk. Jeg bruker veldig mye engelsk i jobben. Tysk har aldri vært etterspurt... Jobber mest med amerikanere og asiatere. Men av disse tre ville jeg valgt spansk, da det er et veldig utbredt språk i mange land. Anonymous poster hash: 1bc24...351
Pobie Skrevet 22. januar 2015 #11 Skrevet 22. januar 2015 Jeg tok tysk og spansk på vgs, og har siden lært fransk. Tysk er nok enklest, mtp uttale og grammatikk. Deretter spansk, hvor grammatikken er litt mer annerledes enn norsk og tysk, men uttalen er enkel. Fransk har annerledes grammatikk OG uttalelse er mye mer komplisert enn de andre to. Mtp at barn på skolen ofte ikke liker å lære språk (mye klager i min klasse hvertfall) og de har mye annet de skal lære, ville jeg valgt det enkleste; tysk.
Pobie Skrevet 22. januar 2015 #12 Skrevet 22. januar 2015 Spansk og tysk har da samme grammatikkoppbygning. Hva vil han bli når han blir voksen da? Om han har lyst å bli ingeniør eller noe innen bygg, anlegg, handel etc er det lurest å ta tysk. Tysk er etterspurt i arbeidsmarkedet. Om han heller vil bli noe innen reiseliv o.l ville jeg valgt spansk. Stemmer ikke. Tysk er på samme språkgren som engelsk og norsk, og har dermed lignende grammatikk. Spansk og fransk ligger på en annen språkgren, og ligner på hverandre mtp grammatikk.
bIomstre Skrevet 22. januar 2015 #13 Skrevet 22. januar 2015 Fransk er vanskeligst å lære, så om han ikke "brenner for" å lære akkurat det språket ville jeg ikke valgt fransk. På skolen her oppfordrer de elever som ikke har 100% kontroll på engelsk å velge bort tredjespråket, det er viktigere å bli god i engelsk enn å bruke energi på enda et fremmedspråk. Man brenner ingen broer i dag ved å velge bort enda et fremmedspråk på ungdomsskolen. Min sønn har tysk, men hadde jeg fått velge ville jeg satt han opp på enten arbeidslivsfag eller engelsk. Han har fremtidsplanene klare og skal bli elektriker, samtidig som han sliter med å holde snittet sitt på 4. Han synes det er mye arbeid, mye lekser, synes det er slitsomt med nynorsk osv nå på ungdomsskolen og jeg tenker at han ikke trenger tysk, ihvertfall ikke enda. Skulle han ombestemme seg og ikke ville bli elektriker likevel er det ikke noe problem at han ikke har hatt to fremmedspråk på ungdomsskolen. Men han velger selvfølgelig selv, og har tysk på skolen. Anonymous poster hash: acb53...a63 Noen broer brenner man vel ved å ikke ha fremmedspråk nivå 1 på ungdommskolen? Her i byen er det i allefall ikke alle videregående som tilbyr fremmedspråk på nivå 1, kun nivå 2 og 3, så hvis man venter med å ta nivå 1 til videregående så begrenser valget av skole seg. I tilleg må man jo ha et år lenger med språk på vidergående, timer som heller kunne vært valgt på et annet fag. Men skal man uansett ikke gå studieforberedende på videregående så har det muligens ikke noe å si.
Appelsinpiken Skrevet 22. januar 2015 #14 Skrevet 22. januar 2015 Har hatt 5 år med tysk og 1 med spansk. Det opplevdes iallefall slik at tysk og spansk har mer lik grammatikk enn tysk og norsk. Spesielt med høyring av personlige pronomen og verb.
*Miss Marple* Skrevet 22. januar 2015 #15 Skrevet 22. januar 2015 (endret) Fransk er vanskeligst å lære, så om han ikke "brenner for" å lære akkurat det språket ville jeg ikke valgt fransk. På skolen her oppfordrer de elever som ikke har 100% kontroll på engelsk å velge bort tredjespråket, det er viktigere å bli god i engelsk enn å bruke energi på enda et fremmedspråk. Man brenner ingen broer i dag ved å velge bort enda et fremmedspråk på ungdomsskolen. Min sønn har tysk, men hadde jeg fått velge ville jeg satt han opp på enten arbeidslivsfag eller engelsk. Han har fremtidsplanene klare og skal bli elektriker, samtidig som han sliter med å holde snittet sitt på 4. Han synes det er mye arbeid, mye lekser, synes det er slitsomt med nynorsk osv nå på ungdomsskolen og jeg tenker at han ikke trenger tysk, ihvertfall ikke enda. Skulle han ombestemme seg og ikke ville bli elektriker likevel er det ikke noe problem at han ikke har hatt to fremmedspråk på ungdomsskolen. Men han velger selvfølgelig selv, og har tysk på skolen. Anonymous poster hash: acb53...a63 Hvis man skal ta stud.spes må man ha et tredje språk. Hvis ikke må man ta det som nettfag i tillegg til de andre fagene på Vgs, og det kan bli hardt. Men om man vet at man skal ta yrkesfag trenger man ikke det tredje språket og da er nok fordypning i engelsk vel så lurt. Endret 22. januar 2015 av *Miss Marple*
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2015 #16 Skrevet 22. januar 2015 Fransk er vanskeligst å lære, så om han ikke "brenner for" å lære akkurat det språket ville jeg ikke valgt fransk. På skolen her oppfordrer de elever som ikke har 100% kontroll på engelsk å velge bort tredjespråket, det er viktigere å bli god i engelsk enn å bruke energi på enda et fremmedspråk. Man brenner ingen broer i dag ved å velge bort enda et fremmedspråk på ungdomsskolen. Min sønn har tysk, men hadde jeg fått velge ville jeg satt han opp på enten arbeidslivsfag eller engelsk. Han har fremtidsplanene klare og skal bli elektriker, samtidig som han sliter med å holde snittet sitt på 4. Han synes det er mye arbeid, mye lekser, synes det er slitsomt med nynorsk osv nå på ungdomsskolen og jeg tenker at han ikke trenger tysk, ihvertfall ikke enda. Skulle han ombestemme seg og ikke ville bli elektriker likevel er det ikke noe problem at han ikke har hatt to fremmedspråk på ungdomsskolen. Men han velger selvfølgelig selv, og har tysk på skolen. Anonymous poster hash: acb53...a63 Hvis man skal ta stud.spes må man ha et tredje språk. Hvis ikke må man ta det som nettfag i tillegg til de andre fagene på vgs, og det kan bli hardt. Men om man vet at man skal ta yrkesfag trenger man ikke det tredje språket og da er nok fordypning i engelsk vel så lurt. Her er det lagt opp sånn at om man har et tredje språk i 3 år på ungdomsskolen har man det i 2 år på videregående. Har man ikke et tredje språk på ungdomsskolen må man ha det i 3 år på videregående. Men du kan ta "allmenne fag" på videregående uten å ha hatt det på ungdomsskolen, du må bare ha det i et år mer. Så du brenner ingen broer, du kan ha det tredje språket som nybegynner på videregående og få studiekompetansen din. Anonymous poster hash: acb53...a63
*Miss Marple* Skrevet 22. januar 2015 #17 Skrevet 22. januar 2015 (endret) Fransk er vanskeligst å lære, så om han ikke "brenner for" å lære akkurat det språket ville jeg ikke valgt fransk. På skolen her oppfordrer de elever som ikke har 100% kontroll på engelsk å velge bort tredjespråket, det er viktigere å bli god i engelsk enn å bruke energi på enda et fremmedspråk. Man brenner ingen broer i dag ved å velge bort enda et fremmedspråk på ungdomsskolen. Min sønn har tysk, men hadde jeg fått velge ville jeg satt han opp på enten arbeidslivsfag eller engelsk. Han har fremtidsplanene klare og skal bli elektriker, samtidig som han sliter med å holde snittet sitt på 4. Han synes det er mye arbeid, mye lekser, synes det er slitsomt med nynorsk osv nå på ungdomsskolen og jeg tenker at han ikke trenger tysk, ihvertfall ikke enda. Skulle han ombestemme seg og ikke ville bli elektriker likevel er det ikke noe problem at han ikke har hatt to fremmedspråk på ungdomsskolen. Men han velger selvfølgelig selv, og har tysk på skolen. Anonymous poster hash: acb53...a63 Hvis man skal ta stud.spes må man ha et tredje språk. Hvis ikke må man ta det som nettfag i tillegg til de andre fagene på vgs, og det kan bli hardt.Men om man vet at man skal ta yrkesfag trenger man ikke det tredje språket og da er nok fordypning i engelsk vel så lurt. Her er det lagt opp sånn at om man har et tredje språk i 3 år på ungdomsskolen har man det i 2 år på videregående. Har man ikke et tredje språk på ungdomsskolen må man ha det i 3 år på videregående. Men du kan ta "allmenne fag" på videregående uten å ha hatt det på ungdomsskolen, du må bare ha det i et år mer. Så du brenner ingen broer, du kan ha det tredje språket som nybegynner på videregående og få studiekompetansen din. Anonymous poster hash: acb53...a63 Ok, da er det nok forskjellig praksis rundt om, og noe som er lurt å sjekke før man velger valgfag Endret 22. januar 2015 av *Miss Marple*
Iiiiik Skrevet 22. januar 2015 #18 Skrevet 22. januar 2015 Datteren min har spansk og opplever det ikke som enkelt. Hun har 6 i engelsk både muntlig og skriftlig og har nok et ganske godt språkøre, men må jobbe for en 4er i spansk. Her anbefalte de at elever som hovedregel velger et språk foreldrene har hatt selv. Det er vanskelig å jobbe med faget hvis ingen kan hjelpe til. Vi lot allikevel datteren velge det hun helst ville ha. Hun er skoleflink og tar ikke skade av å måtte jobbe ekstra med et fag. Vi har hatt tysk begge to og jeg kan ikke si jeg har hatt mye bruk for det. Jeg har hatt et år med fransk også, og hvis jeg kunne velge på nytt ville jeg tatt enten fransk eller tysk. Å ha et andre fremmedspråk handler jo ikke kun om å lære det språket, men å øve opp bedre språkforståelse og forutsetningen til å klare seg språklig generelt og også å skjønne låneord og fremmedord på norsk. Jeg kan litt italiensk også og selv om det er smalere enn spansk i reisesammenheng, gjør det det lettere å skjønne mange fremmedord med latin som opprinnelse.
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2015 #19 Skrevet 22. januar 2015 Jeg vil argumentere for tysk. Det er et nydelig og fleksibelt språk, det åpner masse dører, det er systematisk i grammatikken,og ikke minst: Tyskland er vår viktigste handelspartner, og vi har stort behov for folk som kan tysk godt. Det er i tillegg kulturarv som er flettet inn i vår egen. Det er også samme språkfamilie så man kan enklere lære seg (og til og med gjette seg til) vokabularet. Anonymous poster hash: cbf01...21c
sug lut Skrevet 22. januar 2015 #20 Skrevet 22. januar 2015 Vel, det er i alle fall ikke bruk for flere nordmenn med haltende turistspansk.
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2015 #21 Skrevet 22. januar 2015 Jeg vil argumentere for tysk. Det er et nydelig og fleksibelt språk, det åpner masse dører, det er systematisk i grammatikken,og ikke minst: Tyskland er vår viktigste handelspartner, og vi har stort behov for folk som kan tysk godt. Det er i tillegg kulturarv som er flettet inn i vår egen. Det er også samme språkfamilie så man kan enklere lære seg (og til og med gjette seg til) vokabularet. Anonymous poster hash: cbf01...21c Støtter denne, og jeg kommer selv til å påvirke mine barn til å velge tysk. "Alle" velger spansk nå til dags. Spansk er ikke veldig krevende å lære som voksen hvis man vil det. Anonymous poster hash: cad28...656
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2015 #22 Skrevet 23. januar 2015 Hvis jeg skulle valgt om igjen ville jeg nok valgt spansk. Eventuelt spansk som 3.språk på vgs. Tysk er fint å ha med seg til senere, men samtidig - de fleste som snakker tysk snakker også engelsk, eller, rettere sagt, reiser du til steder hvor de prater tysk, kommer du rimelig langt med engelsk og. Spansk derimot - reiser du til Sør-Amerika er det langt i fra alle steder de snakker engelsk! Så selv haltende turistspansk hadde vært en stor fordel Anonymous poster hash: e7d4f...d73
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2015 #23 Skrevet 23. januar 2015 Her har barna spansk bestefar (som bor i Norge) så her blir det spansk. Jeg hadde fransk og gode karakterer men syns det var vanskelig. Anonymous poster hash: 202dd...899
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2015 #24 Skrevet 23. januar 2015 Jeg vil argumentere for tysk. Det er et nydelig og fleksibelt språk, det åpner masse dører, det er systematisk i grammatikken,og ikke minst: Tyskland er vår viktigste handelspartner, og vi har stort behov for folk som kan tysk godt. Det er i tillegg kulturarv som er flettet inn i vår egen. Det er også samme språkfamilie så man kan enklere lære seg (og til og med gjette seg til) vokabularet.Anonymous poster hash: cbf01...21c Støtter denne, og jeg kommer selv til å påvirke mine barn til å velge tysk. "Alle" velger spansk nå til dags. Spansk er ikke veldig krevende å lære som voksen hvis man vil det.Anonymous poster hash: cad28...656 Støtter også den, selv om morsmålet mitt er fransk. Det er altfor få som kan tysk i Norge, og det er overraskende hvor nyttig det kan være i jobbsammenheng. Selsvagt foregår så å si alt på engelsk når man arbeider med tyske firma, men man skal ikke undervurdere hvor positivt det å kunne føre smalltalk på ens forretningsforbindelsers morsmål. Dessuten lærer man mye om kultur ved å lære språk, og kulturforskjellene mellom Norge og tysktalende land skal ikke undervurderes (jeg bor i tysktalende Sveits or erfarer det hver dag).Selve prosessen med å lære språket er dessuten en god øvelse i systematisk og strukturert tenkning. Neste valg ville vært fransk, et krevende valg mtp grammatikk og uttale men likeså en god måte å øve hjerne på å tenke annerledes og utviklet forståelse for en mer latinsk kultur (og overraskende nyttig i jobbsammenheng, da mange store leverandører innenfor energisektoren og større finansintitusjoner har hovedkontor i Frankrike). Spansk ville vært mitt siste valg, fordi "alle" tar det og fordi nytten er i hovedsak knyttet til feriereiser. Det er for all del et viktig språk (i mine øyne finnes ikke "uviktige" språk), men dersom målet er å kunne bestille mat og drikke på restaurant trenger man ikke å ta fagrt på skolen, en app på iPad er nok. Anonymous poster hash: 12300...e3d
ulydia Skrevet 23. januar 2015 #25 Skrevet 23. januar 2015 http://forskning.no/kultur-sprak/2014/10/trenger-ikke-spansk-pa-jobben + Det er mykje lettare å lære seg tysk, både mtp. uttale, grammatikk og ordtilfang.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå