Gå til innhold

Sant eller usant?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Sannhet er subjektivt. Jeg synes rødt er finest, du synes blått er finest. For meg er det sant at kapitalisme suger, jeg ser andre ikke har skjønt det. 

Endret av Lektor Doppler med tillegg

Men når jeg sier at jeg oppfatter det slik og slik og opplever det sånn og sånn, så er den oppfattelsen sannhet for meg, selv om jeg har oppfattet feil. Ingen kan vel si at min oppfattelse og opplevelse er løgn? Jeg skjønner at jeg kan ha oppfattet feil, men min oppfattelse er vel fortsatt sant for meg i det øyeblikket jeg oppfatter det slik? Hi

Anonymous poster hash: e6f49...0d7

Det finnes subjektive og objektive sannheter. At rød er den fineste fargen er en subjektiv sannhet. At 26. januar 2015 er en mandag er en objektiv sannhet.

At den norske statsborgeren med personnummer 12345678900 mener rødt, som i lys med bølgelengde fra 625  nm til 760 nm, er den fineste fargen kan være en sannhet.

At 26. januar 2015 er en mandag er ikke en objektiv sannhet. Det forutsetter at du snakker norsk (eventuelt et annet språk med samme benevning), følger den julianske kalenderen og sikkert noen andre ting jeg ikke har tenkt på.

Til daglig tar vi veldig mange av disse deffenisjonene som en selvfølge, men det vil som regel være mulig å finne eksempler på at utsagnet ikke nødvendig vis er sant.

Anonymous poster hash: 0a979...098

Annonse

Da vil jeg forvirre deg litt til , å si at alt er relativt ;)

Hehe :P Samboeren min mener at enten er en ting sant, eller så er det ikke sant. Da kan jeg like gjerne bruke din forklaring og spare masse krangel! :) Hi

Men når jeg sier at jeg oppfatter det slik og slik og opplever det sånn og sånn, så er den oppfattelsen sannhet for meg, selv om jeg har oppfattet feil. Ingen kan vel si at min oppfattelse og opplevelse er løgn? Jeg skjønner at jeg kan ha oppfattet feil, men min oppfattelse er vel fortsatt sant for meg i det øyeblikket jeg oppfatter det slik? Hi

Det kalles "personlig sannhet" :)

Det vi erfarer blir vår personlige sannhet selv om andre kanskje ikke oppfatter/opplever det likt som oss.

Anonymous poster hash: eb691...e03

Det kalles "personlig sannhet" :)

Det vi erfarer blir vår personlige sannhet selv om andre kanskje ikke oppfatter/opplever det likt som oss.

Anonymous poster hash: eb691...e03

Thank you! :D Da er jeg altså ikke helt på vidda :P Hi

Men når jeg sier at jeg oppfatter det slik og slik og opplever det sånn og sånn, så er den oppfattelsen sannhet for meg, selv om jeg har oppfattet feil. Ingen kan vel si at min oppfattelse og opplevelse er løgn? Jeg skjønner at jeg kan ha oppfattet feil, men min oppfattelse er vel fortsatt sant for meg i det øyeblikket jeg oppfatter det slik? Hi Anonymous poster hash: e6f49...0d7

ikke alt er relativt, moral f.eks er ikke relativt. Hvis du synes det er OK å drepe, betyr ikke det at det er fasiten. Om du skjønner?

For fasiten er at det ikke er OK

Anonymous poster hash: 96883...01c

Men når jeg sier at jeg oppfatter det slik og slik og opplever det sånn og sånn, så er den oppfattelsen sannhet for meg, selv om jeg har oppfattet feil. Ingen kan vel si at min oppfattelse og opplevelse er løgn? Jeg skjønner at jeg kan ha oppfattet feil, men min oppfattelse er vel fortsatt sant for meg i det øyeblikket jeg oppfatter det slik? Hi Anonymous poster hash: e6f49...0d7

ikke alt er relativt, moral f.eks er ikke relativt. Hvis du synes det er OK å drepe, betyr ikke det at det er fasiten. Om du skjønner?

Mener du at sannhet er det samme som fasit? 

Annonse

Det finnes subjektive og objektive sannheter. At rød er den fineste fargen er en subjektiv sannhet. At 26. januar 2015 er en mandag er en objektiv sannhet.

At den norske statsborgeren med personnummer 12345678900 mener rødt, som i lys med bølgelengde fra 625 nm til 760 nm, er den fineste fargen kan være en sannhet.

At 26. januar 2015 er en mandag er ikke en objektiv sannhet. Det forutsetter at du snakker norsk (eventuelt et annet språk med samme benevning), følger den julianske kalenderen og sikkert noen andre ting jeg ikke har tenkt på.

Til daglig tar vi veldig mange av disse deffenisjonene som en selvfølge, men det vil som regel være mulig å finne eksempler på at utsagnet ikke nødvendig vis er sant.

At personen mener fargen rød er penest, gjør det ikke sant for resten av verden. Men det er sant for den personen, ergo en subjektiv sannhet.

Siden dette er et norsk forum, har jeg fulgt norsk offisiell standard for dato- og ukedagsangivelse. Du kan godt bruke en annen kalender, men vil alltid kunne konvertere dette til at etter norsk angivelige er denne datoen en mandag. Altså en objektiv sannhet.

At den norske statsborgeren med personnummer 12345678900 mener rødt, som i lys med bølgelengde fra 625 nm til 760 nm, er den fineste fargen kan være en sannhet.

At 26. januar 2015 er en mandag er ikke en objektiv sannhet. Det forutsetter at du snakker norsk (eventuelt et annet språk med samme benevning), følger den julianske kalenderen og sikkert noen andre ting jeg ikke har tenkt på.

Til daglig tar vi veldig mange av disse deffenisjonene som en selvfølge, men det vil som regel være mulig å finne eksempler på at utsagnet ikke nødvendig vis er sant.

Det du sier er relativt fornuftig, men jeg hang meg bare opp i "deffenisjonene"...

Anonymous poster hash: cd9eb...a5e

Hæ?

Mener du det er aldri er moralsk riktig å drepe?

Det er en sannhet at jeg mener det er moralsk riktig å drepe i en del tilfeller. Det er også en sannhet at jeg mener det er galt å drepe et annet menneske for moroskyld.

Det du sier er relativt fornuftig, men jeg hang meg bare opp i "deffenisjonene"...

Anonymous poster hash: cd9eb...a5e

Det er nok en sannhet at jeg er dårligere til å stave enn gjennomsnittet av voksne mennesker i Norge ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...