Anonym bruker Skrevet 22. januar 2015 #1 Skrevet 22. januar 2015 Vi tenkte å lage asiatisk nudlesalat med lak, oppskrift fra Kiwi. Men tenkte å prøve salmalaks isteden for Laksefilet. Anonymous poster hash: cdd19...09a
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2015 #2 Skrevet 22. januar 2015 Ja, eneste forskjellen er at "salmalaks" er fra salma, og dyrere. Den kan spises rå. Anonymous poster hash: ecbb4...3eb
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2015 #3 Skrevet 22. januar 2015 Det er bare et merke. Salmalaks er vanlig laks. Anonymous poster hash: 89088...33b
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2015 #4 Skrevet 22. januar 2015 Det som skiller Salmalaks (og tilsvarende ) fra fersk laks er at salma har vært fryst, så den er trygg å spise rå. Det som skiller den fra frossen laks er hvor lenge den har vært frossen, så kvaliteten er høyere. Du kan alltid bruke salmalaks (og tilsvarende ) istedet for annen laks, mens et bytte andre veien ikke nødvendigvis blir helt vellykket. 😊 Anonymous poster hash: d52f2...7f9
Himmel og hav Skrevet 22. januar 2015 #5 Skrevet 22. januar 2015 Det som skiller Salmalaks (og tilsvarende ) fra fersk laks er at salma har vært fryst, så den er trygg å spise rå. Det som skiller den fra frossen laks er hvor lenge den har vært frossen, så kvaliteten er høyere. Du kan alltid bruke salmalaks (og tilsvarende ) istedet for annen laks, mens et bytte andre veien ikke nødvendigvis blir helt vellykket. Anonymous poster hash: d52f2...7f9 Salmalaks har da ikke vært frossen! Salmalaksen er fersk og pakket veldig raskt etter slakting. Jeg synes den er veldig god, og etter å ha hatt noen litt ymse opplevelser med den fisken som selges i fiskedisken i min lokale matbutikk, så foretrekker jeg den framfor den som selges fersk i løsvekt, men det er fortsatt bare laks.
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2015 #6 Skrevet 22. januar 2015 Ja, eneste forskjellen er at "salmalaks" er fra salma, og dyrere. Den kan spises rå. Anonymous poster hash: ecbb4...3eb Salmalaks er fra "Salma"?? LOL. Anonymous poster hash: 83f2e...ea9
Soon to be mum Skrevet 22. januar 2015 #7 Skrevet 22. januar 2015 Ja, eneste forskjellen er at "salmalaks" er fra salma, og dyrere. Den kan spises rå. Anonymous poster hash: ecbb4...3eb Hehehe... Salmalaks er ikke fra Salma. Klippet fra hjemmesiden til produktet: Navnet SALMA er konstruert, men har opphav fra det latinske navnet på laks, Salmo salar. Navnet SALMA er et merkenavn, og kan ikke brukes av andre lakseprodusenter.
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2015 #8 Skrevet 22. januar 2015 Jeg liker salmalaks godt, men jeg er usikker på om det egentlig er noe smaksforskjeller. Derimot er det kvalitetsforskjell. Jeg har funnet bein i samtlige ferske og fryste laksefileter, men aldri i salmalaks. Det er selvfølgelig ikke bein i hver gang, men det har skjedd og det er nok til å miste appetitten... Anonymous poster hash: 3d899...f0c
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2015 #9 Skrevet 22. januar 2015 Jeg liker salmalaks godt, men jeg er usikker på om det egentlig er noe smaksforskjeller. Derimot er det kvalitetsforskjell. Jeg har funnet bein i samtlige ferske og fryste laksefileter, men aldri i salmalaks. Det er selvfølgelig ikke bein i hver gang, men det har skjedd og det er nok til å miste appetitten... Anonymous poster hash: 3d899...f0c Jeg har aldri funnet bein i hverken fersk eller grossen laksefilet, uavhengig av merke og pris, så du har nok vært maks uheldig. Salma er oppskrytt spør du meg. Anonymous poster hash: a7110...9a5
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2015 #10 Skrevet 22. januar 2015 Jeg liker salmalaks godt, men jeg er usikker på om det egentlig er noe smaksforskjeller. Derimot er det kvalitetsforskjell. Jeg har funnet bein i samtlige ferske og fryste laksefileter, men aldri i salmalaks. Det er selvfølgelig ikke bein i hver gang, men det har skjedd og det er nok til å miste appetitten... Anonymous poster hash: 3d899...f0c Miste apetitten av å finne et bein??? 😱 Anonymous poster hash: b3724...1a8
Gustav Klitt Skrevet 22. januar 2015 #11 Skrevet 22. januar 2015 Jeg liker salmalaks godt, men jeg er usikker på om det egentlig er noe smaksforskjeller. Derimot er det kvalitetsforskjell. Jeg har funnet bein i samtlige ferske og fryste laksefileter, men aldri i salmalaks. Det er selvfølgelig ikke bein i hver gang, men det har skjedd og det er nok til å miste appetitten... Anonymous poster hash: 3d899...f0c Miste apetitten av å finne et bein??? 😱 Anonymous poster hash: b3724...1a8 Det gjør jeg også! Og er litt flau over det, for husker jo godt barndommens fiskemiddager med plenty av bein - da var det liksom ikke noe problem.
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2015 #12 Skrevet 22. januar 2015 Jeg liker salmalaks godt, men jeg er usikker på om det egentlig er noe smaksforskjeller. Derimot er det kvalitetsforskjell. Jeg har funnet bein i samtlige ferske og fryste laksefileter, men aldri i salmalaks. Det er selvfølgelig ikke bein i hver gang, men det har skjedd og det er nok til å miste appetitten... Anonymous poster hash: 3d899...f0c Miste apetitten av å finne et bein??? Anonymous poster hash: b3724...1a8 Det gjør jeg også! Og er litt flau over det, for husker jo godt barndommens fiskemiddager med plenty av bein - da var det liksom ikke noe problem. Jeg også :/ Jeg er oppvokst med masse fisk og er veldig glad i fisk. Hadde to episoder med bein i halsen som liten (satt der i dager) og det sitter tydeligvis fremdeles i psykisk. Men jeg jobber med saken - og det hindrer meg ikke fra å spise fisk, er bare mer nøye enn gjennomsnittet på å sikre at det ikke er bein i det jeg spiser. Jeg har kommet dit at jeg som regel greier å spise opp måltidet om jeg får bein i munnen. Kommer beinet litt lenger bak i munnen så er det fremdeles stopp for meg som regel. Men siden jeg vet godt hvor beina i ulike fisketyper sitter så er det heldigvis sjelden jeg opplever å få bein i munnen. Anonymous poster hash: 428af...1ea
lover Skrevet 22. januar 2015 #13 Skrevet 22. januar 2015 Det å spise oppdrettslaks er i seg selv så uappetittlig, at å finne et bein eller to spiller fint liten rolle.
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2015 #14 Skrevet 22. januar 2015 Virkelig fra salma? Hvor er det? Laksen vi spiser er fra Lerøy. Mon tro hvor den øya befinner seg.... Anonymous poster hash: 8a5c2...88b
Hønemor30 Skrevet 22. januar 2015 #15 Skrevet 22. januar 2015 Hehe, måtte le høyt av en tråd om Salmalaks , da trur jeg det er på tide å legge seg
Krumelur Skrevet 22. januar 2015 #16 Skrevet 22. januar 2015 Det spesielle med salmalaksen er prosessen fra den slaktes til den pakkes. Bl.a skjæres den og pakkes før dødsstivheten setter inn, noe som forlenger holdbarheten. Her var det jaggu mange uopplyste svar!
Krumelur Skrevet 22. januar 2015 #17 Skrevet 22. januar 2015 I tillegg brukes bare den beste delen av fileten, ikke hele som når man kjøper annen laks.
Krumelur Skrevet 22. januar 2015 #18 Skrevet 22. januar 2015 Det som skiller Salmalaks (og tilsvarende ) fra fersk laks er at salma har vært fryst, så den er trygg å spise rå. Det som skiller den fra frossen laks er hvor lenge den har vært frossen, så kvaliteten er høyere. Du kan alltid bruke salmalaks (og tilsvarende ) istedet for annen laks, mens et bytte andre veien ikke nødvendigvis blir helt vellykket. 😊 Anonymous poster hash: d52f2...7f9 Hvor i alle dager får du dette fra?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå