Gå til innhold

Noen som kjenner til Tramadol?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har kroniske smerter og bruker Vimovo og paracet daglig. Jeg fikk i tillegg Paralgin forte som jeg skulle bruke i dårlige perioder. Magen min tåler dårlig tabletter og det viste seg fort at jeg ikke kunne ta Paralgin forte tabletter. Jeg tåler ikke alltid like godt vanlige paracet tabletter heller og bruker ofte å ta paracet som stikkpiller.  Legen trodde at jeg kanskje ville tåle paralgin forte som stikkpillene, men det gjorde jeg ikke og jeg måtte gi opp Paralgin forte. Nå har legen gitt meg Tramadol i steden for Paralgin Forte og de reagerer ikke magen på i det hele tatt. Nå bruker jeg ofte tramadol der jeg strengt tatt hadde klart meg med paracet. Hvor lett blir en avhengig av Tramadol? Jeg tar ikke Tramadol hver dag, men i alle fall annen hver. Kan jeg fortsatt bli avhengig, selv med "blanke" dager?

Anonymous poster hash: 31465...39c

Fortsetter under...

Skrevet

Tramadol er a hengighetsskapende så det kan du. I og med du tar dem år paracet holder så er du i faresonen. Paracet skal alltid ligge i bunn, og då tar du tramadol om paracet ikke har nok sm.stillende effekt.

Anonymous poster hash: b91d1...c6e

Skrevet

Du skal ikke ta de mer enn ti dager i strekk. Du blir raskt avhengig.

De er utrolig effektive på smerter men synes det er rart du får det for kroniske smerter.

Jeg tar det noen ganger i året pga en skade i rygg som slår seg vrang.

Jeg har selv tatt de over mange dager en gang og jeg ble fryktelig aggressiv når jeg ikke trengte de mer. Det var 10-12 dager med en pille om dagen. De gir deg også en veldig "godfølelse" i kroppen. Skikkelig skummelt.

Anonymous poster hash: 0c8fd...ea4

Skrevet

Jeg skal jo egentlig kun ta Vimovo og paracet fast. Vimovo tåler jeg godt, men får ofte en brennende verk i magen av paracet tabletter, paracet stikkpiller går greit, men når magen tåler Tramadol så godt og det virker godt, så er det lett å bare ta en Tramadol istedenfor paracet.

Skrevet

Mannen min tok det jevnlig en periode pga kroniske smerter, og våknet etter hvert pga svettetokter de nettene han ikke hadde tatt. Han ble litt skremt av det, så nå tar han dem maks to ganger i uka, og da går det greit. Han bytter på mellom det og paralgin forte, og holder seg til paracet og ibux de dagene det er mulig.

Men skjønner at det er vanskelig når det er omtrent det eneste du tåler, og det er jo også forskjell på hvor mye hver enkelt kan ta, men det er vanskelig å vite på forhånd. Noen kan ta dem bortimot hver dag uten å bli avhengig.

Anonymous poster hash: af02c...65a
Skrevet

De er utrolig effektive på smerter men synes det er rart du får det for kroniske smerter.

Jeg har selv tatt de over mange dager en gang og jeg ble fryktelig aggressiv når jeg ikke trengte de mer. Det var 10-12 dager med en pille om dagen. De gir deg også en veldig "godfølelse" i kroppen. Skikkelig skummelt.

Det er helt vanlig å få det for kroniske smerter, mannen min får resept på 100 om gangen opp til et par ganger i året. Flere i familien hans med samme sykdom får det også.

Annonse

Skrevet

Jeg fikk tramadol etter en skade i ryggen. Ble fort avhengig for å si det sånn, men det var likevel helt uproblematisk å slutte. Jeg fikk abstinenser og var gretten, men det var som sagt ikke problematisk. Gikk fort over :) 

Tablettene tok ikke smertene mine bort, men ble likegyldig til dem. Tålte dem bedre pga rusen. (Ikke sterk rus sånn at noen kan se det altså, mer en innvendig rus som bare en selv kan kjenne/merke). Savnet godfølelsen pillene ga meg da jeg sluttet.

Men du er allerede inne i en ond sirkel når du tar tramadol når du like gjerne kunne tatt en paracet. Slutt med det!

Skrevet

Det er helt vanlig å få det for kroniske smerter, mannen min får resept på 100 om gangen opp til et par ganger i året. Flere i familien hans med samme sykdom får det også.

Ok. Det er ikke vanlig praksis på legekontoret jeg går. Min lege skrive kun ut én resept på 20 så må jeg inn til konsultasjon å få ny resept.

Hun sa hun var veldig skeptisk til slike piller. De er faktisk tilsatt en del falske bivirkninger da effekten av pillene er ren velvære.

Uansett da. Vi kan enes om at disse pillene er skumle å ta for lenge.

Skrevet

Jepp, man blir fort rusavhengig og rusmisbruker av slikt. 

Anonymous poster hash: 21d05...d9f
Skrevet

Ok. Det er ikke vanlig praksis på legekontoret jeg går. Min lege skrive kun ut én resept på 20 så må jeg inn til konsultasjon å få ny resept.

Hun sa hun var veldig skeptisk til slike piller. De er faktisk tilsatt en del falske bivirkninger da effekten av pillene er ren velvære.

Uansett da. Vi kan enes om at disse pillene er skumle å ta for lenge.

Ja, jeg personlig synes egentlig din lege er mest fornuftig. Selv om mannen setter pris på tilliten legen viser han, så bør man generelt ta høyde for at ikke alle klarer å begrense seg selv. Mange går jo ut fra at om de har fått resept på noe så kan de ta det helt ukritisk.

Kjenner til den velværefølelsen, da jeg selv har fått tramadol et par ganger etter operasjon. Ikke noe jeg ville tatt fast, selv om jeg tenker at det sikkert hadde vært deilig. :P

Skrevet

Hva slags kronisk sykdom er det snakk om?

Mannen min har en varig ryggskade, med kronisk betennelse som varierer i smerte. Mannen min fikk tramadol (20 stk) etter at han datt sammen av smerter og ikke klarte å gå. Han fikk de 20 pillene, men legen sa at "slike tabletter er vi svært restriktive med, så ta de kun når du må".

Anonymous poster hash: 93187...cae

Skrevet

Jeg må kanskje bli litt strengere med meg selv da og heller ta paracet. Det som er merkelig med paracet er at samme hvor jeg leser så står det at de aller fleste tåler paracet tabletter veldig godt, spesielt med tanke på magen. Hvorfor tåler jeg kun stikkpillene?

Skrevet

Hva slags kronisk sykdom er det snakk om?

Mannen min har en varig ryggskade, med kronisk betennelse som varierer i smerte. Mannen min fikk tramadol (20 stk) etter at han datt sammen av smerter og ikke klarte å gå. Han fikk de 20 pillene, men legen sa at "slike tabletter er vi svært restriktive med, så ta de kun når du må".

Anonymous poster hash: 93187...cae

Fibromyalgi og kronisk betennelse i knærne. Men det er veldig forskjellig praksis rundt omkring, jeg opplevde det samme som mannen din en gang. Heldigvis ikke kronisk hos meg da, men svimte av pga smerter og måtte bruke rullestol. Jeg fikk beskjed om å ta en paracet... Dette var selvfølgelig en annen lege og et annet legekontor enn mannen min går til. :P

Annonse

Skrevet

Jeg syns det er uhørt at legen din har gitt deg tramadol, siden du har brukt vimovo , paracet og paralgin forte. 

Det er vel vimovo som bruker å være hard mot magen. Det er jo betennelsesdempende, og mange tåler ikke de. Kan få magsår av de. 

Paracet er jo det beste smertestillende, og bør alltid ligges i grunn. Hvis bare paracet ikke hjelper, så skal en spe på med andre medikamenter, men paracet bør taes som en slags grunnmur i smertelindringen. 

Paralgin forte er det mange som får hard mage av.Er det derfor du ikke tåler de? Mye vann, fiberrik kost og mosjon kan være med å forebygge. 

Jeg anbefaler deg å spørre om å bli henvist til en smerteklinikk. Det er så forferdelig fort gjort å bli rusavhengig av slike tabletter som f.eks tramadol. Prøv alle andre tabletter enn slike morfinpreparater som tramadol. 

Anonymous poster hash: 03d42...750
Skrevet

Jeg vet at i teorien så er Vimovo sterkere for magen en paracet, men jeg tåler fint Vimovo. Jeg tåler også fint paracet, men ikke paracet tabletter. Paralgin Forte tabletter gir samme magesmertene som paracet tablettene. Paralgin Forte stikkpiller går bedre, men som du sier så stopper magen helt opp. Tramadol tåler jeg helt fint. Hvorfor det er slik vet jeg ikke, men sånt er det bare.

Skrevet

Jeg vil også råde deg til å komme deg til en smerteklinikk! Der er de eksperter på et helt annet nivå enn fastleger. De har forskjellige typer smertelindringer. Alt fra hypnose til intravenøs medisinering. Er eksperter på dosering osv.Har du kroniske smerter bør du komme deg dit! 

Anonymous poster hash: 92a58...79a
Skrevet

Hvordan "kommer" jeg meg dit? Gjennom fastlegen? Han er ikke så forståelsefull. Han mener jeg bør klare meg med paracet eventuelt stikkpiller og Vimovo og kun ta Tramadol ved dårlige perioder. Egentlig så har han jo rett, men slik situasjonen min er så det veldig lett å heller ta tramadol.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...