Gå til innhold

Rettigheter hos far.

Anbefalte innlegg

Det har seg slik at mann min er uke pendler og jobber langt nord i ukene.

Nå når fødselen nærmer seg merker jeg hvor urolig jeg er for at han ikke er hjemme når babyen vil komme. Flyavgangene er heller ikke så gunstige, så det kan ta mange timer til han kommer seg hjem om jeg ringer etter han. Her hjemme har vi 4 barn fra før som da må være hjemme alene om jeg må på føden. Riktignok er de ikke så små, men jeg synes det er grusomt å tenke på at de må være alene uvitende om hvordan ting går osv.

Jeg har hørt med NAV om det ikke finnes noen rettighet hos far i vår situasjon, men nei. Det gjør det ikke.

Er det noen her som har vært/er i samme situasjon som oss? Hvordan løser dere det?

Jeg er forresten 37 uker.

Anonymous poster hash: 9d0bf...048

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144194373-rettigheter-hos-far/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så far har ingen andre tilretteleggingskrav gjennom Arbeidstilsynet f.eks?

Synes det er ille visst samfunnet er opplagt slik at han ikke skal kunne være hjemme hos sin familie når slike store ting skjer.

At man må være avhengig av andre.

Dere har har jo selv valgt at han skal jobbe borte og da vil man gå glipp av ting, kan vel ikke forvente at staten eller arbeidsgiver skal betale mens han sitter hjemme og venter på fødsel. Fødsel kan skje over et ganske stort tidsrom. Hvis det er så viktig at han er hjemme og passer barna mens du er på føden, så kan han jo ta ut ferie eller ulønnet permisjon. Når barnet er født, har jo pappaene rett på 2 uker permisjon så han går jo ikke glipp av den første barselstiden. Syns ikke den norske stat er så ille jeg. Vi har jo blandt de lengste fødselspermisjonene pluss at far får være hjemme første tiden også ( de som jobber i det offentlige i allefall, det er vel litt mer opp til hver enkelt bedrift i det private).

Anonymous poster hash: 11bc7...958

Så far har ingen andre tilretteleggingskrav gjennom Arbeidstilsynet f.eks?

Synes det er ille visst samfunnet er opplagt slik at han ikke skal kunne være hjemme hos sin familie når slike store ting skjer.

At man må være avhengig av andre.

Det er da ikke samfunnets ansvar at dere får barn. Eller at mannen din jobber som han gjør.

Anonymous poster hash: 05255...e59

Selvfølgelig er alle valgene selvvalgt. Og ja, ferie ig ulønnet permisjon er en av løsningene. Men spm mitt var om det fantes noen som visste om en annen løsning som vi ikke har tenkt på. Løsningene og rettighetene er mange i det norske samfunnet, som jeg ikke vet om. For for meg er det ikke utenkelig at det kan finnes en bedre løsning enn ferie eller ulønnet permisjon for fedre som jobber som min mann i en slik situasjon.

Det må gå ann å spørre et "dumt" spm uten sånne usaklige svar...

Om noen vet av en bedre løsning som finnes i vårt samfunn, setter jeg pris på svar :)

Annonse

Jeg skjønner ikke helt hva som var usakelig ved svaret mitt (det lengste der). Du som skrev at du syns det norske samfunnet var så ille som ikke hadde en løsning. Kan han jobbe hjemmefra en periode da? Slik du legger det frem, virker det som det viktigste er at barna dere har fra før ikke blir redde når du er på sykehuset og tanken er at han skal være hos dem, altså ikke med på fødsel. Er det noen andre de føler seg trygge hos og kan være med da? Kanskje det går an å forbedre dem, ta de med på omvisning på sykehuset og få en jordmor til å forklare hva som skjer? Slik at de vet hva som foregår når du er på føden?

Anonymous poster hash: 11bc7...958

eneste alternativet er at han sykemelder seg pga vondt i ryggen eller noe.. vi var i samme situasjon bare at min mann jobbet på båt, og avhengig av hvilken dag fødselen evt skulle starte på så kunne det gå alt fra 8 - 48 timer ca før han var hjemme.. ei venninne av meg fødte 15 dager før termin, mannen skulle komme hjem 10 dager før termin.. han kom seg ikke hjem før babyen var 5 dager og de var kommet hjem fra s.huset.. kjipt å ha gått gjennom en fødsel som ente i hastesnitt etter en evighet uten mannen sin der.. og kjipt for han som satt på jobb og viste at hun fødte men han kom seg ingen vei..

Anonymous poster hash: 769b5...050

Selvfølgelig er alle valgene selvvalgt. Og ja, ferie ig ulønnet permisjon er en av løsningene. Men spm mitt var om det fantes noen som visste om en annen løsning som vi ikke har tenkt på. Løsningene og rettighetene er mange i det norske samfunnet, som jeg ikke vet om. For for meg er det ikke utenkelig at det kan finnes en bedre løsning enn ferie eller ulønnet permisjon for fedre som jobber som min mann i en slik situasjon.

Det må gå ann å spørre et "dumt" spm uten sånne usaklige svar...

Om noen vet av en bedre løsning som finnes i vårt samfunn, setter jeg pris på svar :)

Helt enig! Hjelper vel ingen med usakelig svar! (Måtte bare skyte inn det.... :P ) Jeg kan desverre sikkert ikke svare så bra på dette. Har ikke vært i samme situasjon. Eneste jeg kan komme på er barnevakt, nabo eller venner. Ettersom dere antagelig ikke har familie i næreten. Og hjemmefødsel er kanskje ikke aktuelt? Håper du får noen bra svar :) Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...