Gå til innhold

Lever biopsi - erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Helst saklig informasjon og gode historier - trenger ikke å høre om gufne opplevelser ;)

Hvor lenge måtte du ligge i etterkant av biopsien?

Var det restriksjoner på resten av dagen?

Kunne du dra hjem selv (gå, buss, trikk osv.)?

Anonymous poster hash: 708ce...94c
Skrevet

Jeg har ikke erfaringer som pasient, men som sykepleier.

Pasienter som tar leverbiopsi hos oss møter først på mottakspost, der de blir tatt imot av turnuslege og sykepleier. Så kommet pasienten på post, får seng, skifter til pasienttøy og får perifer venekanyle (lite plastrør inn i en vene for å kunne gi smertestillende og beroligende, litt vondt, men går raskt over). Deretter blir pasienten kjørt til radiologisk avdeling, der biopsien blir tatt. Man får smertestillende og beroligende underveis. Tilbake på sengepost må man ha sengeleie i 4 timer. Fordi man har fått sterke medisiner ksn man ikke kjøre selv, jeg anbefaler at noen kommer og henter. Men hvis du føler deg ok kan du selvsagt ta bussen. Pasientene går alltid selv etterpå, så jeg antar formen må være noenlunde 😉 Lykke til!

Anonymous poster hash: b7fe9...fe9

Skrevet

Pasienter som tar leverbiopsi hos oss møter først på mottakspost, der de blir tatt imot av turnuslege og sykepleier. Så kommet pasienten på post, får seng, skifter til pasienttøy og får perifer venekanyle (lite plastrør inn i en vene for å kunne gi smertestillende og beroligende, litt vondt, men går raskt over). Deretter blir pasienten kjørt til radiologisk avdeling, der biopsien blir tatt. Man får smertestillende og beroligende underveis. Tilbake på sengepost må man ha sengeleie i 4 timer. Fordi man har fått sterke medisiner ksn man ikke kjøre selv, jeg anbefaler at noen kommer og henter. Men hvis du føler deg ok kan du selvsagt ta bussen. Pasientene går alltid selv etterpå, så jeg antar formen må være noenlunde Lykke til!

Takk - så godt du svarte meg! Det minnet meg nemlig på at jeg må informere dem om at smertestillende og lignende har lite effekt på meg. Urgh... det har jeg ikke tenkt på en gang. Noen råd angående det?

Hm, jeg trodde ikke man måtte ha beroligende og smertestillende intravenøst... men det er sikkert logisk.

Jeg må gå til trikk, gå igjen til buss og gå bare oppoverbakker etter bussen. Det er kanskje ikke det optimale, forstår jeg. Ikke så enkelt når man er helt alene og ikke har noen som kan hjelpe :/

Skrevet

Pasienter som tar leverbiopsi hos oss møter først på mottakspost, der de blir tatt imot av turnuslege og sykepleier. Så kommet pasienten på post, får seng, skifter til pasienttøy og får perifer venekanyle (lite plastrør inn i en vene for å kunne gi smertestillende og beroligende, litt vondt, men går raskt over). Deretter blir pasienten kjørt til radiologisk avdeling, der biopsien blir tatt. Man får smertestillende og beroligende underveis. Tilbake på sengepost må man ha sengeleie i 4 timer. Fordi man har fått sterke medisiner ksn man ikke kjøre selv, jeg anbefaler at noen kommer og henter. Men hvis du føler deg ok kan du selvsagt ta bussen. Pasientene går alltid selv etterpå, så jeg antar formen må være noenlunde Lykke til!

Takk - så godt du svarte meg! Det minnet meg nemlig på at jeg må informere dem om at smertestillende og lignende har lite effekt på meg. Urgh... det har jeg ikke tenkt på en gang. Noen råd angående det?

Hm, jeg trodde ikke man måtte ha beroligende og smertestillende intravenøst... men det er sikkert logisk.

Jeg må gå til trikk, gå igjen til buss og gå bare oppoverbakker etter bussen. Det er kanskje ikke det optimale, forstår jeg. Ikke så enkelt når man er helt alene og ikke har noen som kan hjelpe :/

Bare si ifra om hvilke erfaringer du har med smertestillende (og tenk litt gjennom hvilke smertestillende du har prøvd, i hvilke doser) først, så går det nok bra. Finnes mye morsomme smertestillende på et sykehus ;)

'

Hvis du har problemer med å komme deg hjem, kan du spørre de på sykehuset, så kanskje du får taxi. 

Anonymous poster hash: cd471...16a

Skrevet

Syns de smertestillende var helt for j*** å ta, men selve biopsien var over på er blunk.
Måtte ligge en 4 timer etterpå.
Følte med litt groggy resten av dagen så ville ikke tatt sjansen på å kjøre selv.
Hadde nok fint klart å tatt bussen på egenhånd

Anonymous poster hash: c6ad6...f81
Skrevet

Bare si ifra om hvilke erfaringer du har med smertestillende (og tenk litt gjennom hvilke smertestillende du har prøvd, i hvilke doser) først, så går det nok bra. Finnes mye morsomme smertestillende på et sykehus ;)

'

Hvis du har problemer med å komme deg hjem, kan du spørre de på sykehuset, så kanskje du får taxi. 

Anonymous poster hash: cd471...16a

Jeg får bare snakke med dem. Bruker egentlig aldri noe smertestillende siden nesten ikke noe fungerer - eller jeg får bivirkninger av dem.

Håper nesten at jeg kan få drosje, for jeg kan se for meg at jeg kan få problemer med å komme meg hjem de siste bakkene. Har fatigue og en del andre ting i tillegg, så en hel dag + en slik påkjenning gir meg store problemer.

Takk for at du tok deg tid til å svare igjen :)

Skrevet

Syns de smertestillende var helt for j*** å ta, men selve biopsien var over på er blunk.

Måtte ligge en 4 timer etterpå.

Følte med litt groggy resten av dagen så ville ikke tatt sjansen på å kjøre selv.

Hadde nok fint klart å tatt bussen på egenhånd

Anonymous poster hash: c6ad6...f81

Er det ikke sånn vanlig vene-kanyle i hånden man får, da?

Om det er det så synes jeg det er greit nok.

Et av problemene med det med trikk og buss den dagen er at jeg vil være ferdig akkurat i rushen, så jeg må regne med å stå på trikken og kanskje også bussen (bussen tar i rushen opp til 45-60 minutter), og det tror jeg ikke går for meg en slik dag :/

Men godt å høre at du ikke ble for dårlig etterpå i hvert fall :)

Skrevet

Jeg har vært med på leverbiopsi på jobb mange ganger. Vi pleier ikke å gi beroligende/smertestillende, men setter bare lokal i huden. Går som regel veldig greit.

Anonymous poster hash: 9e120...bec

Skrevet

Jeg jobber på røntgen der vi tar leverbiopsier. Du må faste minst 4 timer før du kommer til oss. Du får ingen beroligende hos oss, men lokalbeføvelse i huden hvor man skal stikke. Går som regel fort og "smertefritt". Etterprøven skal du være fadtende og sengeliggende i 4 timer.

Anonymous poster hash: 6fed2...026

Skrevet

Man kan sikkert be om å få beroligende en stund før man kjører bort på radiologisk da. En sobril eller noe:) Ellers stemmer det som sies her.  Rutinene kan sikkert variere litt fra sted til sted. Men i all hovedsak; veneflon, radiologisk avdeling, lokalbedøvelse, sengeleie 4 timer(sykepleier vil kanskje sjekke blodtrykk og puls), evt kontroll av hemoglobin til slutt. Det er vel vanlig å faste frem til de 4 timene har gått, i tilfelle blødning. Hilsen sykepleier. 

Anonymous poster hash: 890aa...e73
Skrevet

Hm... tydeligvis ulik praksis rundt omkring....

Jeg hadde egentlig håpt at det bare ble lokalbedøvelse, nettopp fordi jeg reagerer så rart på en del medikamenter.

Var og tok noen hudbiopsier nylig, jeg sa at de kunne gjøre det uten bedøvelse hvis de var raske. Tror de trodde det hadde rablet for meg ;)  De bedøvet godt, men jeg kjente det så godt som like godt likevel. Legen merket at jeg hadde beveget litt på øynene og forstod at jeg kjente det, Insisterte på å bedøve mer... flere stikk. Til slutt sa de jeg måtte være veldig bedøvet der. Jeg sa at jeg ikke kjente noe. Ene biopsien kjente jeg da faktisk ikke, den andre kjente jeg som om jeg var ubedøvd, men da greide jeg å holde maska... orket ikke flere stikk ;)

Jeg vet at det er i huden det er mest nerver, så når man kommer gjennom huden så er det som regel ikke smertefullt. Ev. hinner og sånn kan vel kjennes, men hørtes jo ut som om det var greit.

Jeg kjenner jeg trenger å psyke meg selv opp ;)

Skrevet

Hm... tydeligvis ulik praksis rundt omkring....

Jeg hadde egentlig håpt at det bare ble lokalbedøvelse, nettopp fordi jeg reagerer så rart på en del medikamenter.

Var og tok noen hudbiopsier nylig, jeg sa at de kunne gjøre det uten bedøvelse hvis de var raske. Tror de trodde det hadde rablet for meg ;) De bedøvet godt, men jeg kjente det så godt som like godt likevel. Legen merket at jeg hadde beveget litt på øynene og forstod at jeg kjente det, Insisterte på å bedøve mer... flere stikk. Til slutt sa de jeg måtte være veldig bedøvet der. Jeg sa at jeg ikke kjente noe. Ene biopsien kjente jeg da faktisk ikke, den andre kjente jeg som om jeg var ubedøvd, men da greide jeg å holde maska... orket ikke flere stikk ;)

Jeg vet at det er i huden det er mest nerver, så når man kommer gjennom huden så er det som regel ikke smertefullt. Ev. hinner og sånn kan vel kjennes, men hørtes jo ut som om det var greit.

Jeg kjenner jeg trenger å psyke meg selv opp ;)

Ingen som kan tvinge deg til å ta noe som helst. Dette bestemmer du!

Skrevet

Ingen som kan tvinge deg til å ta noe som helst. Dette bestemmer du!

Ja, jeg vet det - det var bare det at det så ut som om legen ble lettere nervøs ved tanken på å gjøre det når jeg ikke var bedøvd, så da tenkte jeg det bare bedre at jeg gjorde det slik at hun var stødig på hendene ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...