Anonym bruker Skrevet 20. januar 2015 #1 Skrevet 20. januar 2015 Hei! Dette er første gangen jeg er har laget meg bruker på denne siden, så er ikke sikker på om jeg skriver innlegget på riktig plass.Jeg har lyst til å dele min historie om endometriose og laparoskopi (kikkehullsopprasjon), da jeg ikke klarte å finne så mye informasjon om egne erfaringer eller historer på nett før jeg skulle oppereres. I dag kl 07.30 møtte jeg opp fastende på sykehuset og ble lagt inn.Ei veldig snill sykepleier kom inn og fortalte meg mye om hva som skulle skje om dagen.Jeg fikk litt forskjellige tabletter (mot smerte og kvalme) og jeg ble skjekket om jeg var godt nok barbert nedentil. Sykepleieren "vasket" navlen min så den var sterilisert og ren før opprasjonen. Det ble en del venting , noe som passet godt da jeg ikke hadde sovet så mye natten før. Da fikk jeg muligheten til å sove litt.Jeg delte rom med ei annen jente. Dette var faktisk ganske koslig, og jeg fikk pratet med jenta da verken hun eller jeg kjente noen som hadde endometriose.Rundt kl 10.00 kom legen inn og hilste på meg, og jeg fikk stilt noen spørsmål.Rundt kl 11 - 12.00 (husker ikke helt) så ble jeg tatt ned med til opprasjonssalen der jeg fikk ha på meg en nydelig grønn hatt, og ble flyttet over fra sengen til opprasjonsbordet. På opprasjonsbordet ble beina mine "festet" forsiktig og jeg fikk prate med anestilegen.Hun forklarte alt som skulle foregå, og hva hun gjorde med meg.Etter ei lita stund ble jeg svimmel, og jeg fikk hilse på alle legene før jeg fikk narkose og sovnet.Jeg var ikke redd eller hadde det ubehagelig før opprasjonene, de var utrolig snille og tok godt vare på meg.Jeg våknet på overvåkningsavdelingen, fryktelig tørr i munnen og var veldig tørst.Jeg fikk 3 eller 4 kopper med vann. Jeg kjente litt ubehag, og fikk smertestillende for det. Da jeg våknet til og var mer bevisst på hva som foregikk, trakk de ut kateteret og trillet meg opp på rommet igjen. På rommet var ikke jenta, hun var blitt trillet ned til opprasjon. Jeg fikk spist litt potetgull som mannen hadde kjøpt og drakk ytterligere 4-5 kopper med vann. Legen kom opp og fortalte meg om opprasjonen, og sa at alt gikk som etter planen. De fant endometriose cyster bak livmor og i bekken. De fjernet også en ufarlig cyste som lå på venstre eggstokk. Det ble avtalt at jeg og mannen skulle forsøke å få barn innen 6 mnd, om vi ikke fikk det til da skulle vi kontakte de og få hjelp videre. Jeg har 3 plaster på magen, en på navlen og to på siden. Etter ei stund begynte jeg å føle meg oppgående og ønsket å dra hjem. Men for å kunne få dra hjem måtte jeg tisse, slik at de så at alt fungerte som det skulle. Dette syntes jeg var vanskelig, ettersom jeg hadde drukket så mye vann men fikk bare ikke til å gå på do. Etter litt vandring og råd fra søte sykepleiere så fikk jeg til å tisse, og fikk lov til å dra hjem. Nå som jeg er hjemme, kjenner jeg at jeg har en del "luft"smerter. De fyller magen med luft i opprasjonen så de har bedre overblikk, og noen ganger blir det igjen litt luft. Dette ble jeg fortalt skal forsvinne iløpet av noen dager. Ellers så kjenner jeg meg litt stiv og har vondt når jeg beveger meg. Jeg fikk ingen sykemelding på sykehuset, men fikk beskjed om å bruke egenmelding i 3 dager. Om jeg fortsatt hadde behov for å hvile, måtte jeg kontakte lege for å få sykemelding. Kort fortalt så har jeg slitt med menssmerter i flere år, og kjenner nå er jeg glad for at det muligens er borte eller minsket betraktelig. Mannen og jeg har også forsøkt å få barn i 2 år, så ved denne opprasjonen så er det kanskje en større sjanse for oss for å få det til uten hjelp. Håper min histore hjalp noen der ute som sitter nervøs og venter på sin tur. Anonymous poster hash: c99f7...e6e Anonymous poster hash: c99f7...e6e
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2015 #2 Skrevet 20. januar 2015 Jeg anbefaler endometriose.no og å evt melde deg inn i endometrioseforeningen :-) Anonymous poster hash: 7995a...27b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå