Gå til innhold

Hva gjør man på svangerskaps kontroll ?

Anbefalte innlegg

Jeg har hørt at legen gjerne kjenner på livmora å slikt men nå har jeg vært på 2 svangerskaps kontroller å levert urin prøve å blod prøve å det eneste legen spør meg om er "ja hvordan går det med deg ?" Thats it, er det normalt ?

Vær gang jeg forteller om noe så feier hun det bare under teppet :(

Anonymous poster hash: 6401a...cef

Fortsetter under...

Hvor langt er du på vei da? Ofte synes ikke jordmødre og leger det er vits å måle livmoren før man er vel over 12 uker. Det er da den "sies" å komme opp fra bekkenet, og selv rundt uke 12 kan det for mange være for tidlig å kjenne den noe særlig i det hele tatt. 

Men når du er kommet litt lengre på vei, så skal livmoren måles (symfysefundusmål eller noe sånt), og man skal lytte etter hjertelyden med doppler. Jeg tar kun urinprøve hos lege, men vet noen gjør det hos jordmor også. Blodtrykket måles også.

Jordmor skal også snakke om følelsene dine. Spørre om tanker rundt fødsel og barseltid. Snakke om alt du tenker på for tiden... 

Hvis du føler deg oversett av jordmor, har du kanskje mulighet til å bytte? Hvis ikke, så kan du velge å gå til bare lege også. Jeg likte legekontrollene best i første svangerskap. De ga meg mye mer trygghet, til tross for mannlig, eldre lege. Jeg gikk til kontroll dobbelt så ofte som man egentlig skal. Nå er jeg gravid med andremann, og foretrekker faktisk ikke å gå til kontroll i det hele tatt, så jeg tar de "obligatoriske", bare for å sjekke fundusmålet, blodtrykk, urin, evnt ta blodprøver om det er tegn til bekymring av noe slag. Jeg foretrekker å gå til jordmor denne gangen, da det er mer fokus på barseltiden hos henne, og følelsene mine omkring svangerskap, fødsel, barsel osv.

Anonymous poster hash: 3047f...a56

Hvor langt er du på vei da? Ofte synes ikke jordmødre og leger det er vits å måle livmoren før man er vel over 12 uker. Det er da den "sies" å komme opp fra bekkenet, og selv rundt uke 12 kan det for mange være for tidlig å kjenne den noe særlig i det hele tatt. Men når du er kommet litt lengre på vei, så skal livmoren måles (symfysefundusmål eller noe sånt), og man skal lytte etter hjertelyden med doppler. Jeg tar kun urinprøve hos lege, men vet noen gjør det hos jordmor også. Blodtrykket måles også.Jordmor skal også snakke om følelsene dine. Spørre om tanker rundt fødsel og barseltid. Snakke om alt du tenker på for tiden... Hvis du føler deg oversett av jordmor, har du kanskje mulighet til å bytte? Hvis ikke, så kan du velge å gå til bare lege også. Jeg likte legekontrollene best i første svangerskap. De ga meg mye mer trygghet, til tross for mannlig, eldre lege. Jeg gikk til kontroll dobbelt så ofte som man egentlig skal. Nå er jeg gravid med andremann, og foretrekker faktisk ikke å gå til kontroll i det hele tatt, så jeg tar de "obligatoriske", bare for å sjekke fundusmålet, blodtrykk, urin, evnt ta blodprøver om det er tegn til bekymring av noe slag. Jeg foretrekker å gå til jordmor denne gangen, da det er mer fokus på barseltiden hos henne, og følelsene mine omkring svangerskap, fødsel, barsel osv. Anonymous poster hash: 3047f...a56

Jeg er 16 uker på vei å vet egentlig ingenting om hva som skjer fordi legen min informerer jo ikke om noenting :( er det lurt å spørre om oppføling av jordmor ?

Hvor langt er du på vei da? Ofte synes ikke jordmødre og leger det er vits å måle livmoren før man er vel over 12 uker. Det er da den "sies" å komme opp fra bekkenet, og selv rundt uke 12 kan det for mange være for tidlig å kjenne den noe særlig i det hele tatt. Men når du er kommet litt lengre på vei, så skal livmoren måles (symfysefundusmål eller noe sånt), og man skal lytte etter hjertelyden med doppler. Jeg tar kun urinprøve hos lege, men vet noen gjør det hos jordmor også. Blodtrykket måles også.Jordmor skal også snakke om følelsene dine. Spørre om tanker rundt fødsel og barseltid. Snakke om alt du tenker på for tiden... Hvis du føler deg oversett av jordmor, har du kanskje mulighet til å bytte? Hvis ikke, så kan du velge å gå til bare lege også. Jeg likte legekontrollene best i første svangerskap. De ga meg mye mer trygghet, til tross for mannlig, eldre lege. Jeg gikk til kontroll dobbelt så ofte som man egentlig skal. Nå er jeg gravid med andremann, og foretrekker faktisk ikke å gå til kontroll i det hele tatt, så jeg tar de "obligatoriske", bare for å sjekke fundusmålet, blodtrykk, urin, evnt ta blodprøver om det er tegn til bekymring av noe slag. Jeg foretrekker å gå til jordmor denne gangen, da det er mer fokus på barseltiden hos henne, og følelsene mine omkring svangerskap, fødsel, barsel osv. Anonymous poster hash: 3047f...a56

Jeg er 16 uker på vei å vet egentlig ingenting om hva som skjer fordi legen min informerer jo ikke om noenting :( er det lurt å spørre om oppføling av jordmor ?

Har du ikke fått noen time hos jordmor? Jeg har bodd i to kommuner, i den ene ble jeg automatisk satt opp på time hos jordmor via legen. I den andre måtte jeg selv ringe jordmor for å få time. 

Jeg ville ringt til jordmor i din kommune for å spørre etter time hos henne. Hvis du ikke liker legen din, kan du velge å KUN gå til jordmor også, akkurat som at du kan velge å kun gå til lege. 

Anonymous poster hash: 3047f...a56

Jeg er 16 uker på vei å vet egentlig ingenting om hva som skjer fordi legen min informerer jo ikke om noenting :( er det lurt å spørre om oppføling av jordmor ?Anonymous poster hash: 6401a...cef

Har du ikke fått noen time hos jordmor? Jeg har bodd i to kommuner, i den ene ble jeg automatisk satt opp på time hos jordmor via legen. I den andre måtte jeg selv ringe jordmor for å få time. Jeg ville ringt til jordmor i din kommune for å spørre etter time hos henne. Hvis du ikke liker legen din, kan du velge å KUN gå til jordmor også, akkurat som at du kan velge å kun gå til lege.  Anonymous poster hash: 3047f...a56
Nei ingen time :( jeg får bare prøve å finne ut av hvordan jeg gjør alt dette :D hehe

Tusen takk for svar :)

Annonse

Min lege satte opp timer hver 4. uke og durte på tror han målte fra ca uke 17 ikke vært målt før dette med noen av mine 4 

Jeg har selv ved hvert svangerskap kontaktet jordmor for å ha oppfølging der også. Annen hver gang lege og jm ca med 2 og 3 

Med nr 4 har jeg valgt bort legen. Føler jm vet mer og så lenge jeg er frisk så holder det i lange baner. 

Jm stikker mindre i meg også .

Med nr 1 var jeg på de obligatoriske kontrollene hos lege. Der ble også mine tanker om bekymringer feid under teppet! Denne gangen har jeg vært hos lege uke 12 og skal gå til jordmor resten. Legen mente da at det ikke var noe vits i å dra til jm før rundt uke 26 siden jeg da var nå 12 uker og oul 18 uker. Men jordmor ville sette meg opp på time 4 uker etter 1.legekontroll. Tror nok jm tar seg bedre tid osv. De er jo tross alt spessialister.

Med nr 1 var jeg på de obligatoriske kontrollene hos lege. Der ble også mine tanker om bekymringer feid under teppet! Denne gangen har jeg vært hos lege uke 12 og skal gå til jordmor resten. Legen mente da at det ikke var noe vits i å dra til jm før rundt uke 26 siden jeg da var nå 12 uker og oul 18 uker. Men jordmor ville sette meg opp på time 4 uker etter 1.legekontroll. Tror nok jm tar seg bedre tid osv. De er jo tross alt spessialister.

Og hva som ble gjort: urinprøve,blodprøver,fylle ut svangerskaps skjema og søke om fødeplass. Ikke noe mer.

Jeg hadde ikke tenkt å gå til jordmor. Har selv jobbet som fastlege, og har tatt mang en svangerskapskontroll.

Snakket med fastlegen min om dette, og min "fantastiske" fastlege kunne fortelle at jeg gjerne måtte gå hos henne. Dog la fastlegen til at hun ikke målte sf-mål eller lyttet til babyen. Ble så satt ut at jeg ikke visste helt hva jeg skulle si. Må vel snakke med henne neste gang og fortelle henne at det ikke er elektivt med sf-mål og lytting. 

Fordelen med jordmor er at de har bedre tid, de kan fortelle mye om svangerskap/fødsel og amming for de som har behov for det. Bakdelen her hos meg er at det er langt til jordmor fra jobben, mens legen har kontoret sitt 5 min unna. 

Anonymous poster hash: f5673...984

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...