Gå til innhold

Vanlig å holde igjen elevene 5-10min flere ganger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ifølge min 5.klassing så mener læreren at de ikke er ferdige selv om timen og dagen er ferdig noen ganger så hun holder dem igjen slik at de så vidt rekker drosjen hjem. Hvis noen elever har forstyrret timen så blir alle holdt igjen til hun enten er ferdig med å snakke om det eller får gjennomgått det hun skulle i timen.

Dette har skjedd fire ganger når jeg har hentet for at vi har en avtale hvor mange ganger det skjer ellers vet jeg ikke, men ifølge mitt barn skjer dette ofte. Har de lov til det?

Anonymous poster hash: 5984f...ed3

Fortsetter under...

Skrevet

Så klart. Hvis elvene forstyrrer så læren ikke får blitt ferdig så lærer elevene at det tar lenger tid.

Flott med lærere som tar tak og ikke duller med barna.

Anonymous poster hash: 2e1cf...5f8

Skrevet

Ifølge min 5.klassing så mener læreren at de ikke er ferdige selv om timen og dagen er ferdig noen ganger så hun holder dem igjen slik at de så vidt rekker drosjen hjem. Hvis noen elever har forstyrret timen så blir alle holdt igjen til hun enten er ferdig med å snakke om det eller får gjennomgått det hun skulle i timen.

Dette har skjedd fire ganger når jeg har hentet for at vi har en avtale hvor mange ganger det skjer ellers vet jeg ikke, men ifølge mitt barn skjer dette ofte. Har de lov til det?

Hadde tatt en prat med læreren om dette. De som bråker og tuller kan sitte igjen!!

Anonymous poster hash: fd651...4d0

Skrevet

Så klart. Hvis elvene forstyrrer så læren ikke får blitt ferdig så lærer elevene at det tar lenger tid.

Flott med lærere som tar tak og ikke duller med barna.

Anonymous poster hash: 2e1cf...5f8

Jo det er vel bra at hun tar tak, men vi kommer for sent til avtaler jeg har lagt utenfor skoletiden og andre barn mister drosjen hjem på grunn av det. Har de lov?

Skrevet

Hvis det er et problem at barna ikke kommer seg hjem pga det, så ville jeg tatt det opp. Skal dere til lege, tannlege el hvor dere har time dere må rekke, ville jeg enten passet på å ha litt mer tid å gå på etter skolen neste gang jeg bestiller en sånn time, eller stått utenfor klasserommet og banket på hvis klassen ikke kom ut når de skal og gitt beskjed om hvorfor.

Anonymous poster hash: d8d34...51a
Skrevet

Nå skal jeg være litt spydig, men ser du på det som et større problem å komme for sent til en "play date", enn at barnet ditt åpenbart går i en klasse med så mye uro at læreren er nødt til å holde de igjen 5-10 minutter? 

Det er jo unektelig et problem at de ikke når skoleskyssen, men da har vel skolen alternative løsninger for de barna, eller? 

Har det hendt at noen ikke har nådd bussen? I så tilfelle er det et problem. Andre ting bør faktisk kunne vente. 

At barna må sitte igjen i et friminutt er også helt greit i mine øyne. Joda kollektiv avstraffing er ikke bra etc., men hvilke hjelpemidler har lærerne når hele klassa er helt på styr. Eller store deler av klassa er helt på styr? Det er noe vi foreldre bør ha respekt for, den hjelpesløsheten de sikkert mange ganger kan føle på. 

Ofte er det "skjulte" ting som foregår i ei klasse også, det er ikke nødvendigvis det barnet som brøkte som startet det hele, det kan være et svar på andre ting som skjer mer skjult i klassa. Sier bare at sånn kan det være, her må du ha tillit til læreren, ta deg gjerne en prat med henne/han, og kom til bunns i dette. 

Annonse

Skrevet

Nå skal jeg være litt spydig, men ser du på det som et større problem å komme for sent til en "play date", enn at barnet ditt åpenbart går i en klasse med så mye uro at læreren er nødt til å holde de igjen 5-10 minutter?

Det er jo unektelig et problem at de ikke når skoleskyssen, men da har vel skolen alternative løsninger for de barna, eller?

Har det hendt at noen ikke har nådd bussen? I så tilfelle er det et problem. Andre ting bør faktisk kunne vente.

At barna må sitte igjen i et friminutt er også helt greit i mine øyne. Joda kollektiv avstraffing er ikke bra etc., men hvilke hjelpemidler har lærerne når hele klassa er helt på styr. Eller store deler av klassa er helt på styr? Det er noe vi foreldre bør ha respekt for, den hjelpesløsheten de sikkert mange ganger kan føle på.

Ofte er det "skjulte" ting som foregår i ei klasse også, det er ikke nødvendigvis det barnet som brøkte som startet det hele, det kan være et svar på andre ting som skjer mer skjult i klassa. Sier bare at sånn kan det være, her må du ha tillit til læreren, ta deg gjerne en prat med henne/han, og kom til bunns i dette.

Det er ikke play-dates vi blir forsinket til og desverre kan jeg ikke velge fritt når disse avtalene er. Barna som ikke rekker drosjen må enten gå hjem eller blir kjørt hvis foreldrene er kranglete nok. Min fikk beskjed om å vente i 1,5t til bussen en gang Lærerene vil ikke innrømme at de holder igjen barna. Ja, jeg vet at klassen sliter veldig det er grunnen til avtalene våre, men jeg kan bare kjempe for mitt barn

Skrevet

Jeg er lærer og det har skjed noen ganger ja. Enkelte ganger som kollektiv straff hvis deler av klassen kommer dassende 5-10 minutter etter endt sistefriminutt. Da må resten sitte ekstra inne også. De bruker å forstå konseptet. Andre ganger kan det ha skjedd en misforståelse eller at noen har noe viktig å si rett før dt ringer. Andre ganger må jeg gi en beskjed og så kommer det påfølgende spørsmål som må svares på. Kan fort ta 5 min ekstra det. Skjer ikke hver dag i mitt tilfelle da.

Anonymous poster hash: 31b07...7e7

Skrevet

Hvis situasjonen i en klasse er slik at undervisningstid går tapt, må jo lærer/skoleledelse gjøre noe. Å holde de igjen hjelper tydeligvis ikke. Da må de finne andre løsninger. At de kommer for sent til drosje/buss/legetime er ikke greit.

Anonymous poster hash: 31157...b35

Skrevet

Kollektiv avstraffing tvilar eg på er løysinga. Trur ikkje små elevar greier å endre åtferd åleine grunna at medelevane vert sure på dei. Enkel løysing på eit problem. Det er for tida fokus på det psykososiale miljøet til kvar og ein elev, og å straffe kollektivt, for at straffa skal kome frå medelevane gjennom negativ respons,  er eg ikkje sikker på om er lov.

Når det er sagt, så har leiinga eit ansvar for å hjelpe ein lærar som slit med klassen sin. 

Anonymous poster hash: fae34...313
Skrevet

Vente på bussen i 1,5 time? Ute regner jeg med, siden skolen stenger, midt på vinteren? Hadde jeg opplevd at mitt barn gang på gang ikke rakk skoleskyssen hjem så ville jeg ha tatt kontakt med skolesjefen i kommunen og klaget. Jeg har arbeidstid til kl 15:30, og kan ikke hente barnet som er ferdig kl 14 hver dag. Foreldrene skal da ikke måtte si opp jobben sin fordi læreren skal praktisere kollektiv avstraffelse.

Forresten, er det urettferdig for dem som aldri bråker, og likevel må sitte igjen hver dag. Hva lærer de? At uansett hvor pent de oppfører seg så blir de straffet, så det er kanskje like greit å bråke og styre sånn som de andre?

Skrevet

At barna misser drosjen hjem er selvsagt ikke greit og om det skjer må du ta det opp med rektor.

På skolen her kan det godt hende at de sitter 5-10 minutter over men her avsluttes egentlig dagen for de minste 15 min før de største og drosjene kommer ikke før de største er ferdige.

De minste pleier ellers å leke ute disse 15 minuttene så det er ikke snakk om å ikke komme seg hjem slik de skal.

Det er også ikke som straff men oftest fordi de er så godt i gang med ting og tiden løper litt fra de.

Anonymous poster hash: 7f136...a32
Skrevet

Hos 4klassingen er dette ikke unormalt, de som skal rekke en buss blir sendt avsted. De som skal ta bussen må noen dager gå før timen er ferdig og de andre dagene har de god tid frem tol bussen går så de kan bli holdt igjen en halv time uten at det har noe å si på bussen. Lærerene har kontroll over dette, så det er ikke ett problem.

Vi vet deter en klasse med masse uro, og de jobber hardt for å endre dette. De har prøvd ulike metoder, og nå er det å holde igjen om ungene har vært veldig urolige. Er det en eller to elever som ikke har kommet tidsnok inn til timen, må disse to sitte igjen like lenge som de var forsinket. Har hele klassen bråket så mye at det har tatt tid før undervisningen kan starte ar læreren satt seg ned og tatt tiden fra klokka ringte til de er rolige, den tiden er det de må sitte igjen alle sammen. Og da skriver hun på tavla hvor lenge det er.

Dette er vist en av de få metodene de har funnet ut som virker litt. For selv om en begynner så tar hele klassen etterr og det er bare tull. Skikkelig uro klasse, der få egentlig er noe bedre enn andre.

Læreren har gitt oss beskjed om at vis vi har avtaler som betyr at ungen må gå med engang det ringer så skal vi sende henne en mld, eller vi henter inne i klasserommet. Hun tar det ikke som go fisk når ungene sier dette desverre, da hun har erfart endel som ljuger på dette. Helt kurant syns jeg. De gangene jeg må ha ungen rett hjem etter skolen har jeg sendt mld, og ungen har blitt sluppet hjem selv om de andre sitter igjen. Nå syns jeg det er helt greit st ungen sitterr igjen, men noen ganger så er det spessielle ting som vi ikke helt kan styre klokka på etter skoletid. Tannlegetimer, legebesøk osv prøverr vi å bestille til etter skoletid og ha litt slingringsmonn på. Men det blir jo ikke så stort slingringsmonn når ungen er ferdig to på skolen og legen har siste time kl 15. Sier seg selv.

Anonymous poster hash: d384d...17d

Annonse

Skrevet

Jeg som lærer ville aldri gjort dette. Noen få ganger har jeg måtte holde dem igjen i 2-3 minutter fordi jeg må få gitt en viktig beskjed og tiden har løpt litt av med oss, men aldri som straff. Jeg foretrekker å bruke andre metoder for å skape respekt for timene mine og ro i klasserommet.

Som forelder ville jeg tatt dette opp med læreren og ev. ledelsen dersom det fortsatte. Jeg tror ikke det er noe læreren har lov til å gjøre, sånn egentlig.

Anonymous poster hash: 5679c...211
Skrevet

Jeg er lærer og det har skjed noen ganger ja. Enkelte ganger som kollektiv straff hvis deler av klassen kommer dassende 5-10 minutter etter endt sistefriminutt. Da må resten sitte ekstra inne også. De bruker å forstå konseptet. Andre ganger kan det ha skjedd en misforståelse eller at noen har noe viktig å si rett før dt ringer. Andre ganger må jeg gi en beskjed og så kommer det påfølgende spørsmål som må svares på. Kan fort ta 5 min ekstra det. Skjer ikke hver dag i mitt tilfelle da.

Du er tydeligvis ikke klar over at kollektiv avstraffelse er forbudt ved norsk lov. Jeg bli dårlig av lærere som mener at det er greit å straffe Morten for noe som Petter har gjort. Hadde du vært mitt barns lærer skulle du fått så ørene flagret. Skikkelige lærere setter seg i respekt på andre måter.

HI, skolen bryter loven ved å holde på som de gjør. Sett foten ned å få en slutt på det.

Skrevet

Du er tydeligvis ikke klar over at kollektiv avstraffelse er forbudt ved norsk lov. Jeg bli dårlig av lærere som mener at det er greit å straffe Morten for noe som Petter har gjort. Hadde du vært mitt barns lærer skulle du fått så ørene flagret. Skikkelige lærere setter seg i respekt på andre måter.

HI, skolen bryter loven ved å holde på som de gjør. Sett foten ned å få en slutt på det.

Jeg hadde byttet skole for mitt barn hvis sånt skjedde hos oss. Og forklart hvorfor. I tillegg så blir ungene stående og vente på buss i kulda i 1,5 time.. Uten at de har med seg nok mat eller har noe å gjøre. Skolen er ansvarlig for at barna er trygge på skolens område, å stå ute og vente i 1,5 time er alt annet enn trygt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...