Gå til innhold

Leseprøve 5.klasse

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag kom gutten min hjem med resultatet på leseprøven de har hatt. Det står 125 ord pr. min. Ingenting annet.

Noen norsklærere som kan si meg om dette er svakt eller greit?

Logikken min sier meg at det er greit, men hadde vært kjekt å vite. Synses det er litt rart at det ikke står noe mer utfyllende.

Anonymous poster hash: 5cd70...b51

Fortsetter under...

Skrevet

Teksten på TV er ca 100 ord i minuttet og det er lesekravet for 4.klasse.

125 ord i minuttet er helt greit, det er regnet som bekymringsverdig og at det trengs tiltak om en 5.klassing er nede på 80 ord i minuttet.

Anonymous poster hash: 97fb2...41a
Skrevet

Ok, tusen takk for svar. Dette kan jeg alt forlite om. Vi fortsetter med lesetrening hver dag :)

Hi

Skrevet

Hvor mange forståelsesfeil hadde han? Forståelse av tekst er viktigere enn hastighet.

Skrevet (endret)

For å følge tv-tekst, bør man lese ca. 120 ord i minuttet, så dette høres fint ut. Jeg er lærer for en 7. klasse hvor vi ønsker at alle skal komme over 120 ord før utgangen av 7. klasse, og helst over 150 ord per minutt. Regner med det er en Carlsten lesetest eller noe lignende sønnen din har tatt, og signerer hun over her som har nevnt leseforståelsen (i disse testene dukker det opp parenteser inni teksten hvor elevene må velge ett av tre ord som de ringer rundt) - det er minst like relevant å se etter hvor mange feil han hadde som hvor fort han leser. Mest sannsynlig gikk det fint hvis det ikke står noe om det. Du kan uansett gi deg selv en klapp på skuldra, 125 ord pr. minutt er flott! :)

Endret av enplussenblirtre
Skrevet

Min hadde 169. Vet ikke om det er bra eller dårlig. Hadde ingen feil. Lærern sa at det er vanlig å gå ned i antall ord fra 4.-5. trinn fordi tekstene er vanskeligere

Anonymous poster hash: d3bb1...3ab

Annonse

Skrevet

Hi her :

Det var det jeg visste :) jeg får alltid så lærerike svar av dere kunnskapsrike damer :)

Det var en Carlsten Leseprøve.

Han hadde 1 ordfeil og som skrevet over 125 ord pr min.

Ut i fra det dere over her forklarer så høres det ut som han er akkurat der en forventer for en 5. Klassing :)

Tusen takk til dere alle som svarer :D

Skrevet

Min 4.klassing leser ca 180 ord pr minutt, det var best i klassen og langt over snittet. Den ene klassevenninnen vil ikke se på film med tekst fordi hun ikke klarer å lese teksten. Jeg vil tro at din gutt er helt der han skal være:-)

Anonymous poster hash: 7646d...eed

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...